• 1
  • 2
2016-03-06, 10:46
Medlem
Tänkte att denna podcast förtjänar en egen tråd där vi kan diskutera den generellt men såklart även specifika avsnitt. Generellt så håller podcasten hög kvalité och jag älskar verkligen hans monologer där han i lugn och ro får resonera fram sina ståndpunkter. Det känns väldigt ovanligt att få lyssna på ett så skarpt sinne.

Angående det senaste avsnittet med Maryam Namazie så är det en stor besvikelse, fick verkligen pina mig igenom de ca 2 timmarna som det varade. Maryam känns så extremt naiv när hon helt ignorerar problemet med att invandring kan sprida islamism, det känns som att hon antingen är oförmögen eller helt enkelt inte vill förstå det statistiska argument som Harris försöker framföra. Harris i sin tur kan kännas lite väl envis med att försöka få henne att förstå hans argument, jag känner att han kanske borde ha släppt det tidigare och avslutat podcasten så att man som lyssnare slipper lyssna på upprepningen.

Fortfarande roligt att han tar med gäster som har olika ståndpunkter gentemot honom.
Senast redigerad av cokemaniac 2016-03-06 kl. 11:38.
Citera
2016-03-06, 11:19
Medlem
Salgouds avatar
Med tanke på topic trodde jag först att detta var en pod om bergsklättring eller något, hehe, men har kollat nu och det låter ju intressant. Lagts till i listan, återkommer om jag har synpunkter när jag lyssnat lite. Har du tips på ett speciellt bra avsnitt att börja med?

Mod kanske kan rätta till topic också.
Citera
2016-03-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Med tanke på topic trodde jag först att detta var en pod om bergsklättring eller något, hehe, men har kollat nu och det låter ju intressant. Lagts till i listan, återkommer om jag har synpunkter när jag lyssnat lite. Har du tips på ett speciellt bra avsnitt att börja med?

Mod kanske kan rätta till topic också.

Haha det hade jag nog också trott, ändrade rubriken så att vi slipper mer missförstånd.

Tycker att "Ask me Anything" (finns 3) är en bra början om man snabbt vill förstå hans sätt att resonera och vilken typ av podcast det är. Om man är intresserad av politik så kan jag inom det spektrumet rekommendera "On the Maintenance of Civilization". I det avsnittet medverkar Douglas Murrey och ger sin syn på Europeisk politik.

Finns även en intervju med vår egna Max Tegmark ("The Multiverse & You (& You & You & You…)") som är både filosofisk och vetenskaplig, tyckte om den tidigare och tror att jag skall lyssna på den igen efter att ha läst Tegmarks bok.
Citera
2016-07-08, 17:28
Medlem
LaMouettes avatar
Jag bumpar tråden i hopp om lite diskussion. Någon (mer än mig och TS) som lyssnat? Vad tycker ni?

Själv tycker jag att podcasten är briljant. Mina personliga favoritavsnitt är de filosofiska konversationerna med fysikern David Deutsch (Surviving the Cosmos) och med filosofen David Chalmers (In light of the Mind).

Andra intressanta gäster är journalisten Douglas Murray och den före detta Navy-Sealen Jocko Willink.
Citera
2016-07-08, 17:45
Medlem
Jag har faktiskt inte lyssnat på just den podcasten men sett olika seminarium med Sam Harris och The Four Horse Men.

Jag kan tycka att Sam Harris kan vara lite tjatig när han pratar om "THE MIND" om hur den fungerar och så. Det blir lite känslan av att han tar folk som efterblivna om inte alltid följer med i hans resonemang. Sen i debatter om Religion är han ganska vass, men inte bättre en Richard Dawkins. Just där är Harris ganska divig och det känns lite som att hans intelligens kort är att han är Neurolog och har liksom den kompletta kunskapen.

Men det är just ja, annars är han bra men jag gillar Dawkins lite bättre.
Citera
2016-07-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofishen
Jag har faktiskt inte lyssnat på just den podcasten men sett olika seminarium med Sam Harris och The Four Horse Men.

Jag kan tycka att Sam Harris kan vara lite tjatig när han pratar om "THE MIND" om hur den fungerar och så. Det blir lite känslan av att han tar folk som efterblivna om inte alltid följer med i hans resonemang. Sen i debatter om Religion är han ganska vass, men inte bättre en Richard Dawkins. Just där är Harris ganska divig och det känns lite som att hans intelligens kort är att han är Neurolog och har liksom den kompletta kunskapen.

Men det är just ja, annars är han bra men jag gillar Dawkins lite bättre.
Någon jämförelse mellan seminarium/debatter på YouTube och podcasten blir inte helt rätt.

Podcasten är mer fri, mer naturliga konversationer med intressanta människor.
Det är inte så mycket "ateisten Harris" i Waking Up, eller spiritualitet utanför några AMA-frågor vad jag minns.

Mycket intressant och jag missar inte ett avsnitt, förutom "The Best Podcast Ever" som jag medvetet hoppade över.
Senast redigerad av lorddesh 2016-07-08 kl. 23:40.
Citera
2016-07-09, 10:18
Medlem
LaMouettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Mycket intressant och jag missar inte ett avsnitt, förutom "The Best Podcast Ever" som jag medvetet hoppade över.

Jag lyssnade faktiskt på "The Best Podcast Ever", vilket jag ångrar nu. Den konversation var faktiskt fruktansvärd, så till er som funderar på att börja följa Waking Up, skippa avsnittet med Omar Aziz.

Finns det några personer som ni skulle vilja höra i Waking Up? Personligen tror jag Steven Pinker, Derek Parfit och Peter Singer hade varit intressanta gäster. En uppföljare med David Deutsch hade varit grymt också.
Citera
2016-07-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaMouette
Finns det några personer som ni skulle vilja höra i Waking Up? Personligen tror jag Steven Pinker, Derek Parfit och Peter Singer hade varit intressanta gäster. En uppföljare med David Deutsch hade varit grymt också.
En dialog med Eliezer Yudkowsky vore mycket intressant, eftersom boken tydligen är långt borta.
Definitivt Singer och Deutsch. Douglas Murray har nog också mer att säga och den konversationen var rolig.

Får man drömma lite så kanske Elon Musk. De är visserligen vänner och bor båda i Kalifornien, men Musk kan jag tänka mig lider av tidsbrist.
Citera
2016-07-09, 21:09
Medlem
LaMouettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
En dialog med Eliezer Yudkowsky vore mycket intressant, eftersom boken tydligen är långt borta.

Har Sam eller Yudkowsky sagt något om releasedatum? Eller hur vet du att den är långt borta?

När vi ändå är inne på AI så är ju Nick Bostrom en självklar kandidat också.
Citera
2016-07-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaMouette
Har Sam eller Yudkowsky sagt något om releasedatum? Eller hur vet du att den är långt borta?

När vi ändå är inne på AI så är ju Nick Bostrom en självklar kandidat också.
Jag tror att det var i AMA #4 det nämndes att manuskriptet inte är påbörjat. Vilket steg det är i processen vet jag inte, men jag fick intrycket av att den är långt borta, särskilt med tanke på nedanstående.
Därefter i senaste End of Faith-avsnittet nämnde han att en annan bok planeras, som (förmodligen) inte kräver en andra person att samarbeta med.
En ersättare till "A Letter to Young Liberals" som han inte ville skriva, som går "mot" båda sidor snarare än bara vänstern.
Mer intryck än några utannonserade släppdatum alltså, det beror väl helt enkelt på vilken han väljer att avsluta först.

Nick Bostrom vore intressant, inte tagit mig igenom Superintelligence ännu men eftersom han haft en sådan påverkan på så många tänkare och innovatörer finns det garanterat mycket att säga.
Citera
2016-07-15, 23:09
Medlem
Jag är också en hängiven lyssnare av Waking up, även om jag ogillar namnet. Det känns lite väl amerikansk väckelserörelse över det hela - ironiskt nog. Jag började faktiskt intressera mig för Harris för ett antal år sedan men då främst tack vare intresset av hjärnan, medvetandet och fri vilja osv.

För mig är Harris en välbehövlig röst av förnuft och reson och jag hade gladeligen välkomnat en lika skarpsinnig och driven ateist inom det svenska debattklimatet. Det är i allmänhet väldigt uppfriskande att höra om hur en person med skarpt intellekt faktiskt kommenterar aktuella händelser, kallar en spade för en spade och tar diskussionerna. Svenskt debattklimat framstår som lite instängt och kvavt när ingen på samma distinkta sätt vill kritisera islamismen offenligt, även om det nu börjar ploppa upp en och annan högerskribent som närmar sig detta (mig veterligen så representerar emellertid inte dessa ateismen och det tenderar ibland istället vara just kristna/troende ute på högern som fäktar allra mest mot islam i Sverige, tråkigt nog.).

Det närmaste vi i Sverige har i Sam Harris är väl Christer Sturmark, som är en vass debattör och passionerad ateist och sekulär humanist men som dessvärre inte tar sitt rättmätiga offentliga utrymme och verkar tyvärr inte tillräckligt engagerad i sociala medier.

Just det nämnda Murray-avsnittet gillade jag. Intressant hur Murray - som jag uppfattade som en typisk stillsam liberal, nästintill apologetisk inför religioner - går från att försvara religion till att mer eller mindre döma ut Europas framtid och dra upp födelsestatistik bland muslimer/MENA kontra europa, något som inom framförallt svensk debatt betraktas som snudd på rasistiskt. Från att i ena stunden låta som en svensk vänsterliberal till att låta som en nationalkonservativ.

Ett annat avsnitt jag gillade var diskussionen med Carlin. Jag tyckte Dan faktiskt satte dit Harris på någon punkt och jag måste erkänna att det sved lite hos mig personligen, just gällande när Carlin drog upp det där om hur personer genom alla tider offrat sitt liv för "the greater casue" när det diskuterades om problemet med religion och tanken på ett paradis som är så starkt att man äör villig att offra sitt eget liv för att ta sig dit. Sam lyckades att inte besvara det påståendet, vilket var synd.
Citera
2016-08-18, 00:13
Medlem
#43 - What Do Jihadist Really Want? bör definitivt lyssnas igenom.
Bara 50 minuter, det har nog alla tid med. Kastar in en länk också.
https://soundcloud.com/samharrisorg/...ts-really-want

Nyttig lyssning för mig som inte gärna studerar IS idéprogram (för att undvika bilder) att få höra hur de tänker, med deras egna ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in