Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-07, 17:36
  #13
Medlem
LaMouettes avatar
Har ni lyssnat på avsnittet med Will MacAskill än? Tidigare i tråden så hoppades jag att Peter Singer skulle vara gäst någon gång, så därför passade det här avsnittet mig perfekt. Personligen var jag övertygad om effektiv altruism är något bra redan innan (när jag hörde Singers vattenpölsanalogi)men det var ändå en riktigt intressant konversation.

Det skulle vara kul att höra vad Will skulle sagt om Sveriges migrationspolitik. Överlag var han ju för invandring, men med tanke på hur fruktansvärt ineffektivt det är att hjälpa ett fåtal människor i Sverige jämfört med i grannländer så borde han vara emot Sveriges migrationsmodell. Förslaget att beskatta invandrare högre än den vanliga befolkningen skulle helt klart kallats rasistisk här.
Citera
2017-06-13, 07:41
  #14
Medlem
Har länge misstänkt att SvDs ledarskribent Ivar Arpi lyssnar på Sams podcast (han lånar i stort sett hela resonemang, fakta osv) och fick det igår mer eller mindre bekräftat när han går ut på Facebook för att fråga om det finns några f.d muslimer som lämnat Islam och vill komma i kontakt med dessa.

Sams senaste avsnitt heter just Leaving Islam där Sam talar med Sarah Haider.
Citera
2017-06-26, 21:41
  #15
Medlem
Senaste avsnittet med Fareed Zakaria var lite trögstartat men blev snabbt intressant när dom gled in på islam då Fareed och Sam tidigare varit oense kring Sams retorik och hur han framfört kritik osv. Zakaria hade en och annan bra poäng men jag tycker att han tappade allteftersom och i slutet bestod Fareeds argument i stort sett bara av en slags "islams reformering får ta den tid det tar, det kommer lösa sig". Lite för mycket personlig och empirisk hållning i frågan från Fareed för att hans sida av argumentet skulle bli tilltalande, men icke desto mindre inget som får nonchaleras utan det finns en viktig poäng där.
Citera
2017-08-07, 20:14
  #16
Medlem
Senaste med Gavin de Becker var riktigt bra. Pratade om våld och människans intuition

2h+ lärorikt lyssnande
Citera
2018-12-11, 12:10
  #17
Medlem
Bossiemans avatar
Har bara lyssnat på ett par avsnitt. Nivån är riktigt hög och jag lär mig saker i varje avsnitt. Massor av intressanta ämnen med bas i vetenskap vilket passar mig bra.
Bästa podden jag vet. Rekommenderas varmt.
Citera
2018-12-11, 12:27
  #18
Medlem
RedXs avatar
Jepp, väldigt bra. Även om gästerna inte alltid håller Sams nivå. Jag lyssnade precis på avsnitt 141 m Rebecca Traister. Jag undrar om jag någonsin lyssnat på någon som är så insnöad på ett visst begrepp, som hon är på begreppet ”power”. Jag slutade räkna när hon använt ordet 80 gånger under de första 20 minuterna av intervjun. Därefter upplevde jag att hon la i en extra växel och ökade frekvensen i resten av intervjun.
Citera
2018-12-11, 15:48
  #19
Medlem
TheChosenKurtzs avatar
Kan bara instämma, alltid kvalitet. Rekommenderar starkt #142 med Johann Hari.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback