2016-03-04, 14:55
Medlem
Croissants avatar
Jag älskar tjock pizzor från dessa kedjor, men tycker inte om pizza hut i Sverige av flera anledningar (priset och att det är den minst aptitliga amerikanska kedjan, dominos t.ex. utklassar pizza hut).

Var på semester i Spanien och åt nästan dagligen på telepizza och vadepizza för att fylla på min tjockpizzakvot.

Att vi inte har flera stora kedjor i Sverige är väldigt negativt för arbetsmarknaden för svenska ungdomar. Pizzamarknaden i Sverige domineras av små familjeföretag från mellanöstern som anställer sina egna. Skulle det öppnas en dominos/papa johns/little ceasars i varje svenskt köpcenter så skulle det bli en enorm omfördelning av arbeten inom restaurangsektorn från slutna familjeföretag till den öppna arbetsmarknaden med jobben tillgängliga åt svenska ungdomar.
Senast redigerad av Croissant 2016-03-04 kl. 14:58.
Citera
2016-03-04, 14:57
Medlem
Pizza... ja, pizza. Ingen "svenne-mat" direkt.
Citera
2016-03-04, 16:04
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Ja, jag har provat många pizzor i Italien och om du på allvar menar att den svenska turkpizzan håller högre klass kan jag bara reagera med förvåning, för mig framstår den åsikten som helt absurd. Men men, alla har sin smak.

Ja, alla har en egen uppfattning. Tror dock du är relativt ensam om din åsikt. Svensk pizza är i särklass det bästa. Jag har också ätit pizza i Italien och USA, men jag kan inte ens jämföra det med vår svenska pizza.
Citera
2016-03-04, 19:27
Medlem
Croissants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Ja, alla har en egen uppfattning. Tror dock du är relativt ensam om din åsikt. Svensk pizza är i särklass det bästa. Jag har också ätit pizza i Italien och USA, men jag kan inte ens jämföra det med vår svenska pizza.

Jag åt en italiensk pizza på sveavägen igår. Det går inte att få en svensk pizza bra i jämförelse. Jag är av samma åsikt som Berratraesk.
Citera
2016-03-04, 21:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Det jag tycker är jäkla mysko är inte avsaknaden av ställen att köpa en slice på.

Det var toppen när jag var i New York, bara tjacka en slice och röra sig vidare. Vore ett välkommet alternativ istället för en kebabrulle halv4 på morgonen.

Med alla foodtrucks och individuella restauranger och popups är det underligt att dessa inte dykt upp.

Eller så finns det redan bara att jag sällan rör mig ute i stockholms uteliv nuförtiden

Skulle också vilja ha ställen där man kan köpa en slice, gillar det som fan. I New York är det sjukt billigt också, och det vore det knappast här, men jag skulle kunna betala hyfsat för det så länge det var bra. Överlag skulle jag gärna se fler ställen med amerikansk pizza, gillar det som omväxling om inte annat.
Citera
2016-03-05, 03:18
Medlem
manodepressivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det börjar dyka upp. Som jag har förstått så är detta en norsk (franchise) kedja som börjat etablera sig i Sverige.
http://pizzabakeren.se/

Det gick åt skogen för dem i Sumpan. Hade bara öppet några månader. Trist då idén var bra och de hade roliga namn på pizzorna. Svingod var favoritnamnet.
Citera
2016-03-05, 05:36
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croissant
Jag åt en italiensk pizza på sveavägen igår. Det går inte att få en svensk pizza bra i jämförelse. Jag är av samma åsikt som Berratraesk.

Rättelse - du åt en svensk pizza på sveavägen.
Citera
2016-03-10, 15:38
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Jag tycker det verkar gå rätt bra för Burger King, Donken och Subway.

Och även om det är ett uppsving när det gäller hälsa så är vi också fetare än någonsin, tror inte att det finns för få tjockisar varken i Sverige eller resten av världen för att det ska vara lönsamt.
Verkar och verkar. McDonald's har väl hyfsad lönsamhet. Burger King har det inte. Subway är svåra att säga något om då de har så många olika franchisetagare. Marknaden står mer eller mindre stilla. Om man ska in som ny på marknaden måste man alltså marknadsandelar från andra aktörer. Med tanke på att ett relativt litet antal koncept har en stor del av marknaden är det ganska svårt.
Citera
2016-03-11, 16:44
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Jag har ätit rätt mycket på Pizza Company i Thailand genom åren. För att vara kedjepizza tycker jag deras pizzor är fullt dugliga.
Citera
2016-03-11, 20:27
Bannlyst
Jag har ätit på Dominos men problemet dessa pizza kedjor har är att de inte gör sin pizza med tunn botten som ungeär 75-80% av Sveriges pizzerior ger.
Citera
2016-03-13, 11:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Jag har ätit på Dominos men problemet dessa pizza kedjor har är att de inte gör sin pizza med tunn botten som ungeär 75-80% av Sveriges pizzerior ger.

Det kan väl å andra sidan bli en konkurrensfördel i Sverige? Hur många pizzerior finns det inte redan som gör pizza med tunn botten. Ska man slå sig in på den sjukt pizzeria-täta marknaden i Sverige så ska man nog ha något eget att komma med. Exempelvis pizza med tjock botten...
Citera
2016-03-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Jag har ätit rätt mycket på Pizza Company i Thailand genom åren. För att vara kedjepizza tycker jag deras pizzor är fullt dugliga.

Har också ätit ett antal gånger på Pizza Company. I mitt tycke är de en ren kopia på Pizza Hut, men en mycket lyckad sådan. Cheesy max med deluxe topping. Mmmm
Had varit mycket trevligt om denna typ av kedjor kunde etablera sig nationellt, även utanför storstäderna så man kan få lite omväxling i snabbmaten. Turkpizza har jag förätit mig på och undviker helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in