2016-03-02, 19:36
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det beror på att våra pizzor är bättre.

Den anledningen kan vi nog utesluta, inte många västländer har en sämre pizzastandard (Norge kanske?) än Sverige; USA har det sannerligen inte, de är snarare i topp tillsammans med Italien.
Citera
2016-03-02, 21:53
Medlem
hesons avatar
Det är ingen större mening med kedjor om de inte tillför något som motsvarar de enorma franchisekostnaderna.
Svensk pizza kräver inga specialingredienser eller halvfabrikat, inga hemliga recept. Reklam behövs knappt för man går ändå till den närmaste (som har rätt kebabspett och kebabsås)
Citera
2016-03-02, 21:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka

Så hur kommer det sig att inga pizza kedjor velat etablera sig i Sverige? Jag tror nämligen att det skulle fungera då det skulle vara en najs omväxling istället för samma gamla vanliga Bussola, Capricciosa och Hawaii.

Det börjar dyka upp. Som jag har förstått så är detta en norsk (franchise) kedja som börjat etablera sig i Sverige.
http://pizzabakeren.se/

Själv tycker jag att det är förbannat skönt att pizzerior i regel är fristående här, just för att det ger lite omväxling och att det känns som det skulle bli trist med pizzerior som funkar som övrig snabbmat (hamburgare).
Citera
2016-03-02, 21:59
Medlem
StigAllans avatar
Var ju en finne som testade sitt kjedjekoncept här i Sverige med sämre resultat.
Inga bra pizzor så framgången blev noll och intet.
Citera
2016-03-03, 09:34
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu går vi kanske lite OT här, men det var ju en pizzeria som erbjöd mindre pizzor för ett tag sen. Dock gjorde dom misstaget att kalla den för "tjejpizza", vilket orsakade en twitterstorm efter att 16-åriga Västeråsbon Madeleine blivit kränkt av detta.

Det är ju trots allt Sverige vi bor i, skulle inte ha förvånat mig om det var en "manlig" Södermalm hipster som blev kränkt av tjejpizzan och grät ut på Twitter.

Citat:
Halvt OT: Varför finns inte heller KFC i Sverige (utom en ny i Malmö)?
Vafan? Hade ingen aning om att det ens fanns en KFC restaurang i Sverige, har alltid velat prova det. Synd att den hamnade i fucking Malmö, håller mig helst borta därifrån.
Citera
2016-03-03, 11:40
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Den anledningen kan vi nog utesluta, inte många västländer har en sämre pizzastandard (Norge kanske?) än Sverige; USA har det sannerligen inte, de är snarare i topp tillsammans med Italien.

Ok. Så det handlar om vad du vill utesluta. Har du ens provat pizzan i Italien? Svensk pizza är i särklass bäst, 90% av alla i tråden kommer hålla med mig. Jag vill även vända på ditt ord om att inga västländer har sämst - vi har nämligen bäst pizza.
Citera
2016-03-03, 13:55
Medlem
Ziayas avatar
(Hemma sjuk, så utmärkt med Fb).
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Smaksak. Jag gillar våra Svenne-pizzor. Sen har ju alla lite större svenska städer panpizza och dyl. Och italienska pizzerior.
Men ni vill ha just den amerikanska snabbmatskedjan. Kommer kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Svårt för stora kedjor att konkurrera med turkpizzerior som använder sig av svart arbetskraft och inte direkt är villiga att skriva ut några kvitton

Ett stort företag som inte har några som helst möjligheter att tumma på reglerna har med andra ord svårt att kunna konkurrera på priset.
Ja, amerikanska kedjor är världskända för sina medmänskliga arbetsvillkor och sin goda moral.

Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Det är ju trots allt Sverige vi bor i, skulle inte ha förvånat mig om det var en "manlig" Södermalm hipster som blev kränkt av tjejpizzan och grät ut på Twitter.
Det var jag. Fick ett nervöst sammanbrott över det där med tjej när jag bara inte pallar en hel pizza
...kanske...
Citera
2016-03-03, 14:31
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Ja, amerikanska kedjor är världskända för sina medmänskliga arbetsvillkor och sin goda moral.

Till skillnad från antagligen en stor del av turkpizzeriorna betalar dom ju skatt, både på det dom köper och det dom säljer.

De betalar också arbetsgivaravgifter, pension, semesterersättningar, sjukdagar o.s.v. o.s.v. till skillnad från din lokala turkpizzeria. Låt vara att lönen kan vara låg och arbetstiderna suga men det är snarare ett branschproblem en än sak som gäller på något specifikt företag.
Citera
2016-03-03, 17:44
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Halvt OT: Varför finns inte heller KFC i Sverige (utom en ny i Malmö)?
Flera anledningar. Friterad kyckling är ett koncept som inte finns sedan tidigare i Sverige. Snabbmatsmarknaden växer knappt alls och ingen aktör (förutom Max) har någon vidare lönsamhet att tala om. Dessutom ligger snabbmat helt fel i tiden med allt större fokus på hälsa och kvalitet.
Citera
2016-03-03, 19:19
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Snabbmatsmarknaden växer knappt alls och ingen aktör (förutom Max) har någon vidare lönsamhet att tala om. Dessutom ligger snabbmat helt fel i tiden med allt större fokus på hälsa och kvalitet.
Jag tycker det verkar gå rätt bra för Burger King, Donken och Subway.

Och även om det är ett uppsving när det gäller hälsa så är vi också fetare än någonsin, tror inte att det finns för få tjockisar varken i Sverige eller resten av världen för att det ska vara lönsamt.
Citera
2016-03-03, 20:24
Vet inte faktiskt. Svensk pizzakultur är ju hemsk. Vi som har vågat oss ut från lokala byhålan och ätit på pizzerior som Shakey's, US Pizza, Yellow Cab m.m. vet att Sveriges arabpizzor är ett jävla skämt.

Som andra sagt i tråden är det nog dels att Sverige är ett vitt hål i pizzavärlden samt att det kan bli lite svårt att konkurrera med turkarna och deras skattefria pizza, kolla bara på pizza hut som tar typ 160 spänn för en minimal pizza liksom...

Hoppas dock det ändrar sig.
Citera
2016-03-03, 20:53
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Ok. Så det handlar om vad du vill utesluta. Har du ens provat pizzan i Italien? Svensk pizza är i särklass bäst, 90% av alla i tråden kommer hålla med mig. Jag vill även vända på ditt ord om att inga västländer har sämst - vi har nämligen bäst pizza.

Ja, jag har provat många pizzor i Italien och om du på allvar menar att den svenska turkpizzan håller högre klass kan jag bara reagera med förvåning, för mig framstår den åsikten som helt absurd. Men men, alla har sin smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in