• 1
  • 2
2016-03-02, 14:54
Medlem
FullMetallJackas avatar
Vi har ju Pizza Hut, men förutom det är det bara individuella pizzerior som gäller, men i Amerikat finns det Papa John's, Domino's, Chuck E. Cheese's, mm. Hur kommer det sig att ingen av dessa kedjor har velat satsa på Sverige? När det gäller snabbmat finns det ju en hel del, t ex Subway, McDonald's och Burger King. Jag skulle gissa att det har att göra med att vi har så sjukt många pizzerior i Sverige, men grejen är den att de flesta pizzerior i Sverige har exakt samma typ av pizzor, det är inte många som har pizzor som i USA. Exempel: http://papajohns.ie/wp-content/uploa.../03/pizza1.png Även om vissa pizzerior har bättre eller sämre pizzor så är det samma stuk överallt.

Så hur kommer det sig att inga pizza kedjor velat etablera sig i Sverige? Jag tror nämligen att det skulle fungera då det skulle vara en najs omväxling istället för samma gamla vanliga Bussola, Capricciosa och Hawaii.
Citera
2016-03-02, 15:00
Medlem
Sebzors avatar
Det beror på att våra pizzor är bättre.
Citera
2016-03-02, 15:01
Medlem
FreshMilks avatar
Olika kulturer, "snabbpizza" smakar skit...
I Sverige äter vi "svensk" pizza
Citera
2016-03-02, 15:10
Moderator
tobess avatar
Svårt för stora kedjor att konkurrera med turkpizzerior som använder sig av svart arbetskraft och inte direkt är villiga att skriva ut några kvitton

Ett stort företag som inte har några som helst möjligheter att tumma på reglerna har med andra ord svårt att kunna konkurrera på priset.
Citera
2016-03-02, 15:14
Medlem
Vi har förvisso väldigt försvenskade pizzor och det äkta pizza-folket söderöver föraktar de pizzor vi föredrar här i Sverige.

Men anledningen till att det inte bildats pizza-kedjor ligger i att det folk som står för själva arbetet och ägandet är typiska enmans- eller fåmansföretag, sk familjeföretag. Det ligger i den kultur de kommer ifrån.

Att bilda affärskedjor är mer västeuropa/amerikanskt.

Jag tror dock att pizzan har sett sina bästa dagar. Kvaliteten på pizzan är väldigt ojämn och man ser ofta att det blivit ett instegsjobb för yngre invandrare utan erfarenhet att göra en riktigt god pizza.

Jag har iallafall blivit besviken alltför ofta nu och föredrar att gå till riktiga restauranger med utbildade kockar, speciellt som det kostnadsmässigt inte finns några fördelar att välja pizza.
Citera
2016-03-02, 15:18
Medlem
officebrownies avatar
Det är på frammarsch och inom 5 år tror jag vi kommer ha pizza-kedjor.

Dock inte utländska utan Svenska då pizzor skiljer sig ganska mycket från land till land. Som tidigare nämnt är inte amerikanska pizzor gångbart i Sverige. Pizza hut-pizzan är väldigt olik den du köper på den lokala pizzerian, det är mer en Pan pizza precis som dom även kör med i t.ex. Tyskland. Här i Sverige lägger vi så mycket olika saker på pizzan att det mer liknar en salladsbar i jämförelse.

I GBG t.ex. är "I love Pizza" på gång som kör pizzeria som koncept istället för den vanliga turk-pizzerian och det verkar gå ganska bra för dom.
Citera
2016-03-02, 15:28
Medlem
ensiferums avatar
Det jag tycker är jäkla mysko är inte avsaknaden av ställen att köpa en slice på.

Det var toppen när jag var i New York, bara tjacka en slice och röra sig vidare. Vore ett välkommet alternativ istället för en kebabrulle halv4 på morgonen.

Med alla foodtrucks och individuella restauranger och popups är det underligt att dessa inte dykt upp.

Eller så finns det redan bara att jag sällan rör mig ute i stockholms uteliv nuförtiden
Citera
2016-03-02, 15:41
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Det jag tycker är jäkla mysko är inte avsaknaden av ställen att köpa en slice på.

Det var toppen när jag var i New York, bara tjacka en slice och röra sig vidare. Vore ett välkommet alternativ istället för en kebabrulle halv4 på morgonen.

Med alla foodtrucks och individuella restauranger och popups är det underligt att dessa inte dykt upp.

Eller så finns det redan bara att jag sällan rör mig ute i stockholms uteliv nuförtiden
Det är också nått som jag har tänkt på, det är rätt konstigt att det inte finns andra alternativ än en hel jävla pizza, jag har inga problem med att trycka i mig en hel pizza, men om jag ska käka lunch nöjer jag mig med en halv, lite irriterande att jag måste köpa en hel då. Vore enklare om man kunda köpa några pizza slicer istället som på t ex IKEA.
Citera
2016-03-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Vi har ju Pizza Hut, men förutom det är det bara individuella pizzerior som gäller, men i Amerikat finns det Papa John's, Domino's, Chuck E. Cheese's, mm. Hur kommer det sig att ingen av dessa kedjor har velat satsa på Sverige? När det gäller snabbmat finns det ju en hel del, t ex Subway, McDonald's och Burger King. Jag skulle gissa att det har att göra med att vi har så sjukt många pizzerior i Sverige, men grejen är den att de flesta pizzerior i Sverige har exakt samma typ av pizzor, det är inte många som har pizzor som i USA. Exempel: http://papajohns.ie/wp-content/uploa.../03/pizza1.png Även om vissa pizzerior har bättre eller sämre pizzor så är det samma stuk överallt.

Så hur kommer det sig att inga pizza kedjor velat etablera sig i Sverige? Jag tror nämligen att det skulle fungera då det skulle vara en najs omväxling istället för samma gamla vanliga Bussola, Capricciosa och Hawaii.

Dominos kommer snart.

http://www.va.se/nyheter/2014/10/08/...-till-sverige/
Citera
2016-03-02, 15:49
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Dominos kommer snart.

http://www.va.se/nyheter/2014/10/08/...-till-sverige/
Nämen, ser man på.
Citera
2016-03-02, 19:19
Medlem
JanTalibans avatar
Jag hoppas som fan på Dominos! Jag är trött på alla improviserade pizzerior där man hela tiden måste hålla reda på – och gissa – vem som för tillfället är minst sunkig.

Ett problem kan möjligen vara att såna ställen är lite smådyra utomlands. Svenskar är ju vana vid att pizza ska vara billigt, och att dyrt käk ska vara typ sushi och sånt.
Citera
2016-03-02, 19:26
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum

Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Det är också nått som jag har tänkt på, det är rätt konstigt att det inte finns andra alternativ än en hel jävla pizza, jag har inga problem med att trycka i mig en hel pizza, men om jag ska käka lunch nöjer jag mig med en halv, lite irriterande att jag måste köpa en hel då. Vore enklare om man kunda köpa några pizza slicer istället som på t ex IKEA.
Nu går vi kanske lite OT här, men det var ju en pizzeria som erbjöd mindre pizzor för ett tag sen. Dock gjorde dom misstaget att kalla den för "tjejpizza", vilket orsakade en twitterstorm efter att 16-åriga Västeråsbon Madeleine blivit kränkt av detta.

ON:t tror jag stor anledning är att dom amerikanska kedjorna serverar amerikanska pizzor, dvs såna där tjockbottnade härken. Mycket deg för liten peng m.a.o.

Halvt OT: Varför finns inte heller KFC i Sverige (utom en ny i Malmö)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in