• 3
  • 4
2016-03-12, 21:49
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Mina tanka r dock att den evolutionen vi ser p jorden och dr vi r idag r inte enbart en slump utan den knns vldigt logisk fr hur liv skall utvecklas och verleva. Detta enligt de frutsttningar vi har hr p jorden men jag tror att denna utveckling hade skett ven om frutsttningarna varit vitt skilda.

Frstr din logiska slutsats och vem vore jag att sga att det nog inte r s?
Du kan ju ha vldigt rtt i det, evolutionen vi ser hr p jorden kanske r den enda mjliga oavsett om den frekommer p en biljon planeter. Fr mig lter det inte troligt men jag har inget mer att grunda det p n en knsla fr att den extrema mngfalden som totalt finns p biljoner planeter kanske br uppvisa strre variationer n de vi ser hr framfr gonen p jorden. Men s ser jag det sklart bara fr att det knns mest bekvmt...

Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Sedan kan vi nd vara lite stolta ver att vi idag r mer upplysta och faktiskt verlag hyser ett strre engagemang i rttvisefrgor, jmlikhet, mnniskors lika vrden och miljfrgor. Jag vill tro att mnniskan verlag idag r mer omtnksam om samhllet i stort n fr 50 r sedan. Vi har ett globalare ntverk och rr oss fritt ver hela vr planet vilket gr att vi blir mer och mer sammanfltade och inser att vi r samma art och vi pverkas av varandra. Frr var det betydligt mycket mer vi och dem.

Ja det fr jag hlla med om, det har skett mycket positivt p den fronten senaste 50 ren. Hade det inte varit pengar och fretag som styrde vrlden s hade jag kanske ftt lite serist hopp om det hela. Men bara ett snt enkelt exempel som att vi fortfarande 2016 r lngt ifrn att ha en verrepresenterad eldriven bilpark sger rtt mycket om mnniskans/fretagens strvan efter en hllbar jord i harmonisk balans att leva p.. och det skvallrar lite om hur svrt det riskerar att vara ven framver oavsett om vi har lsningarna serverade framfr nsorna.
Citera
2016-03-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Ja.. finns den? Planeten som r en mngfalt bttre plats n jorden. Nstintill perfekt... Ofattbart vacker natur i himmelska landskap och med krleksfulla varelser som lever lnga njutbara liv i harmoni med varandra och i fullkomlig fred. Inga karnivorer finns som skapar rdsla, smrta och dd. Det intelligenta livet tar hand om planeten p ett hllbart stt, utvecklas i lagom takt utan minsta antydan till parkeringsplatser, fabriker och frgiftad natur. En planet i fullkomlig harmoni...

Tror ni att den finns dr ute?
Eller r rdsla, smrta, dd och froreningar en ofrnkomlig del av fenomenet liv/intelligent liv?

Svar: Ja

Motivering: Universum r ondligt stort drfr existerar allt ngonstans. Drfr finns det du beskriver ngonstans.
Citera
2016-03-16, 23:04
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Svar: Ja

Motivering: Universum r ondligt stort drfr existerar allt ngonstans. Drfr finns det du beskriver ngonstans.

Det r en intressant tanke det dr. Du r iofs redan bekant med teorin men kan rekommendera den hr gamla artikeln med Max Tegmark om du inte har lst den.

'Din tvilling kan finnas i en parallell vrld'
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d...rallell-varld/
Citera
2016-03-17, 14:57
Medlem
Citat:
Det r en intressant tanke det dr. Du r iofs redan bekant med teorin men kan rekommendera den hr gamla artikeln med Max Tegmark om du inte har lst den.

'Din tvilling kan finnas i en parallell vrld'
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d...rallell-varld/

Eftersom allt finns ngonstans, varfr finns inte allt hr d?

Tack! Men det r snt dr man har kommit p d man flummat med hasch och gormat med polare. Tack fr inlgget/lnken.

D jag rkte black widow en gng (kolla upp det) ej cb. D ruset lagt sig, var en drog som var karate rus och lika pltsligt dog. Jag var vertygad jag bytte plats med min spegelbild. Yessir
Senast redigerad av ConGOAT 2016-03-17 kl. 14:59.
Citera
2016-03-17, 22:44
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Universum r ondligt stort drfr existerar allt ngonstans. Drfr finns det du beskriver ngonstans.

Gillar som sagt tanken men tror inte p teorin hur mycket kvantmekaniken n sger att det mste frhlla sig s. Kan d inte sga hur och varfr jag tror det brister men det knns helt enkelt inte sannolikt att precis allt som kan hnda hnder nnstans.

Tegmark angende konsekvenserna av en ondlig rymd:
"Reser vi tillrckligt lngt kommer vi till ett identiskt universum, sger Max Tegmark.
P vgen dit kommer vi att passera alla andra mjliga varianter av vrt universum."

ConGOAT, tror du sjlv att det finns ett universum med en kopia av jorden och vra liv men dr "du" frn och med efter att du har lst den hr posten pltsligt vergr till att fr resten av ditt liv bara sga "Ingvar Feodor Kamprad, fdd 30 mars 1926 i Pjtteryd i Kronobergs ln, r en svensk entreprenr och grundare av IKEA". Det r det enda du repeterar om och om igen enbart med paus fr att sova och ta. Enda undantaget r nr du har sagt det 14384 gnger - d sger du pltsligt "hamstersvansar r korta och klorblekta" baklnges p swahili och sen fr resten av livet s fortstter du repetera den frsta meningen merparten av din vakna tid. Precis nr du sagt meningen totalt 30007 gnger blir du trffad i gat av en korp med frgiftad nbb och dr ramlandes ver en rosamlad tapir med tre ben. Fastsatta p korpens och tapirens ena ben finns ihoprullade turkosa lappar med texten "ConGOAT har just sagt meningen 'Ingvar Feodor Kamprad, fdd 30 mars 1926 i Pjtteryd i Kronobergs ln, r en svensk entreprenr och grundare av IKEA' 30007 gnger".

Tror du p det scenariot?

Citat:
Eftersom allt finns ngonstans, varfr finns inte allt hr d?

Enligt Tegmark s mste allt som kan hnda hnda ngonstans i en ondlig rymd tack vare kvantmekaniken. En sn enkel sak som platsbrist borde vara en anledning till att allt inte kan finnas hr.
Citera
2016-03-18, 04:46
Medlem
Citat:
Gillar som sagt tanken men tror inte p teorin hur mycket kvantmekaniken n sger att det mste frhlla sig s. Kan d inte sga hur och varfr jag tror det brister men det knns helt enkelt inte sannolikt att precis allt som kan hnda hnder nnstans.

Tegmark angende konsekvenserna av en ondlig rymd:
"Reser vi tillrckligt lngt kommer vi till ett identiskt universum, sger Max Tegmark.
P vgen dit kommer vi att passera alla andra mjliga varianter av vrt universum."

ConGOAT, tror du sjlv att det finns ett universum med en kopia av jorden och vra liv men dr "du" frn och med efter att du har lst den hr posten pltsligt vergr till att fr resten av ditt liv bara sga "Ingvar Feodor Kamprad, fdd 30 mars 1926 i Pjtteryd i Kronobergs ln, r en svensk entreprenr och grundare av IKEA". Det r det enda du repeterar om och om igen enbart med paus fr att sova och ta. Enda undantaget r nr du har sagt det 14384 gnger - d sger du pltsligt "hamstersvansar r korta och klorblekta" baklnges p swahili och sen fr resten av livet s fortstter du repetera den frsta meningen merparten av din vakna tid. Precis nr du sagt meningen totalt 30007 gnger blir du trffad i gat av en korp med frgiftad nbb och dr ramlandes ver en rosamlad tapir med tre ben. Fastsatta p korpens och tapirens ena ben finns ihoprullade turkosa lappar med texten "ConGOAT har just sagt meningen 'Ingvar Feodor Kamprad, fdd 30 mars 1926 i Pjtteryd i Kronobergs ln, r en svensk entreprenr och grundare av IKEA' 30007 gnger".

Tror du p det scenariot?

Enligt Tegmark s mste allt som kan hnda hnda ngonstans i en ondlig rymd tack vare kvantmekaniken. En sn enkel sak som platsbrist borde vara en anledning till att allt inte kan finnas hr.

Ja och nej.
Finns grnsen, vart isfall finns den? Vad r grnsen och vad bestr den av? Leder den till ett annat universum och varfr just dr till ett annat universum? Jag tror de paralella universumen r hr ifall de nu r hr, precis som flera Lager, precis som vissa tolkar hebreiska bibeln att det r ondligt antal niver av himmelriken och r p samma plan men nd tskilt lngt ifrn, frstr du?
Eftersom du tnkte p det s borde det finnas tnker jag, om man gr om teorin "Jag tnker allts finns DET" och ett universum dr jag endast sger det 3006 gnger. Samt ett universum men enda skillnaden frn detta att jag gr ett extra stavfel i denna text, ett universum vart vi blir osams i denna trd osv. Men ett universum dr det inte finns paralella universum borde ocks finnas.

Alpha och omega, big bang var alpha, ja men vad var fre den lilla rtans explosion? Vad r omega d?

Har hrt ngon gng forskare som pratat om de parallella universumen liggger i en rymd med universum, men borde det inte finnas en ondligt antal rymdar ngonstans med ondligt antal universum och rymdarna ligger i en egen rymd and so on? Samt dr det inte finns det och varfr finns det inte hr och nu?

S ja universum r en rymd med fysiska och kemiska lagar men det r sdana distanser vi kan ej tnka och formulera och frst. Men i ett universum borde vi kunna frst och i det universumet finns ej paralella universum och varfr inte hr?

Jag tror universum p detta fysiska plan r bundet av lagar men finns det andra plan bundet av andra lagar?

http://www.buzzfeed.com/daves4/the-u...ary#.ccw991Gpg we are small. We are nothing. Men samtidigt allt eftersom detta utrymme r lika mycket utrymme som lika mycket utrymme r ngon annanstans. Vi r en del av allt, vilket r underbart.

Vad betyder vran exsistens?

Tror jag p teorin att vi r vervakade av super intelligenta utomjordingar som suger vran energi till deras frdel? Svar ja. Tror jag att mnniskor skrev bibeln? Svar nej. Tror jag det finns intelligent liv i vintergatan? Svar Ja. Tror jag mnniskor byggde pyramiderna? Svar nej.

Finns en grns i universum? Precis som en grns finns p jorden, det finns en platsgrns p jorden. Svr frga.
Citera
2016-03-18, 23:22
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ja och nej.
Finns grnsen, vart isfall finns den? Vad r grnsen och vad bestr den av? Leder den till ett annat universum och varfr just dr till ett annat universum? Jag tror de paralella universumen r hr ifall de nu r hr, precis som flera Lager, precis som vissa tolkar hebreiska bibeln att det r ondligt antal niver av himmelriken och r p samma plan men nd tskilt lngt ifrn, frstr du?

Jag hnger med. Jkligt intressant frga vart grnsen gr! Ja du.. vart gr den? Jag vet inte. Gissar att det i ett ondligt universum finns varelser som liknar oss p mnga stt men jag tror knappast p kopior som snackar svenska och har tagit exakt samma fotsteg som oss genom livet. Det skulle innebra att den planeten har samma stjrnhimmel som oss och fr samma bilder nr de tittar bde ytligare och riktigt djupt i sina teleskop. Minst sagt osannolikt...
Jag r helt vertygad om att scenariot jag mlade upp med korpen och tapiren inte har hnt nnstans i universum oavsett om det r ondligt eller inte.

Citat:
Eftersom du tnkte p det s borde det finnas tnker jag, om man gr om teorin "Jag tnker allts finns DET"

Nu r du inne p en helt annan teori, att nya universum skapas allt eftersom vi frestller oss nya mjligheter och scenarion. Men det r som sagt en helt annan teori som jag inte ser ngon anledning att behva luta sig emot fr att frklara varfr man tror p teorin om att en ondlig rymd medfr att allt som kan hnda hnder nnstans. Det r iaf inte ett kriterium i teorin Tegmark pratar om i artikeln. I den teorin r det kvantmekaniken som styr rakt igenom och allt som kan hnda hnder nnstans oavsett om det sitter mnniskor p jorden och frestller sig en massa mjligheter som i sin tur skapar nya universum.

Om nu inte ett nytt universum uppstr iom mitt tnkta scenario med korpen och tapiren - tror du nd p scenariot enbart genom att kunna luta dig mot kvantmekaniken?
Finns "alla mjliga varianter av vrt universum" oavsett om vi frestller oss dem eller inte?

Citat:
Har hrt ngon gng forskare som pratat om de parallella universumen liggger i en rymd med universum, men borde det inte finnas en ondligt antal rymdar ngonstans med ondligt antal universum och rymdarna ligger i en egen rymd and so on? Samt dr det inte finns det och varfr finns det inte hr och nu?

Det beror helt p vad vi menar med universum. Skapades det ur ett redan existerande rum eller ur ingenting? Hur kan man ens prata om parallella universum nr universum r allt som finns? Om universum r den ondliga rymden och det finns ondligt med big bangs i den rymden s varfr sga att det finns ondligt med universum istllet fr ondligt med big bangs i universum?
Eller finns det t om. ett ondligt antal universum med ett ondligt antal big bangs i respektive universum?
I brist p utrymme br vi d allts snarare se det som ett ondligt antal dimensioner...?

Det finns mngder med tolkningar p de hr frgorna och frgan r om det gr att komma fram till ngot givande nr de flesta av oss verkar ha olika tolkningar om det mest grundlggande.

Citat:
Vad betyder vran exsistens?

Vad menar du med betyder? Vad det finns fr vrde i den eller?
Citera
2016-03-19, 07:05
Medlem
Citat:
Jag hnger med. Jkligt intressant frga vart grnsen gr! Ja du.. vart gr den? Jag vet inte. Gissar att det i ett ondligt universum finns varelser som liknar oss p mnga stt men jag tror knappast p kopior som snackar svenska och har tagit exakt samma fotsteg som oss genom livet. Det skulle innebra att den planeten har samma stjrnhimmel som oss och fr samma bilder nr de tittar bde ytligare och riktigt djupt i sina teleskop. Minst sagt osannolikt...
Jag r helt vertygad om att scenariot jag mlade upp med korpen och tapiren inte har hnt nnstans i universum oavsett om det r ondligt eller inte.

Nu r du inne p en helt annan teori, att nya universum skapas allt eftersom vi frestller oss nya mjligheter och scenarion. Men det r som sagt en helt annan teori som jag inte ser ngon anledning att behva luta sig emot fr att frklara varfr man tror p teorin om att en ondlig rymd medfr att allt som kan hnda hnder nnstans. Det r iaf inte ett kriterium i teorin Tegmark pratar om i artikeln. I den teorin r det kvantmekaniken som styr rakt igenom och allt som kan hnda hnder nnstans oavsett om det sitter mnniskor p jorden och frestller sig en massa mjligheter som i sin tur skapar nya universum.

Om nu inte ett nytt universum uppstr iom mitt tnkta scenario med korpen och tapiren - tror du nd p scenariot enbart genom att kunna luta dig mot kvantmekaniken?
Finns "alla mjliga varianter av vrt universum" oavsett om vi frestller oss dem eller inte?

Det beror helt p vad vi menar med universum. Skapades det ur ett redan existerande rum eller ur ingenting? Hur kan man ens prata om parallella universum nr universum r allt som finns? Om universum r den ondliga rymden och det finns ondligt med big bangs i den rymden s varfr sga att det finns ondligt med universum istllet fr ondligt med big bangs i universum?
Eller finns det t om. ett ondligt antal universum med ett ondligt antal big bangs i respektive universum?
I brist p utrymme br vi d allts snarare se det som ett ondligt antal dimensioner...?

Det finns mngder med tolkningar p de hr frgorna och frgan r om det gr att komma fram till ngot givande nr de flesta av oss verkar ha olika tolkningar om det mest grundlggande.

Vad menar du med betyder? Vad det finns fr vrde i den eller?

Hm good point. Om universum r ondligt stort s borde det finnas ondligt antal med bigbang i universum drfr r det nog platsbrist tnker jag. Det skulle allts innebra att det finns ett universum du tar livet av dig 0.1sekunder in i ditt liv, ett 0.11, 0.12,0.13 i flera miljarder r i varje universum, jag har svrt att tro, det som finns r mest troligt det som finns hr och nu. Det finns nog bara ett universum, om det fanns paralella, vad r d pongen med dom och vad r det fr lag som hller fast dom?

Men det r nog svrt att veta grnsen, r det en svart vgg man smller sig emot, pang, eller ngon gegga som blir kompakt att det tillslut inte gr att trnga sig igenom eller r det s frvirrande att ingen kraft kan hitta slutet, det gr i cirklar s man tror det r ondligt.

Samt vad skapade begynnelsen? Vad var det ultimata alpha? Om vi sger universum r x miljarder r, vad var x^20 miljarder r sedan? Ngot mste ha existerat. Ngot kan inte uppst frn inget? Right?

http://haggstrom.blogspot.se/2014/03...gmark.html?m=1

Men jag menar lite s, eftersom det gr att tnka p borde det exsistera. Men var.. Hr och nu just hr.. Eller vad.. Men du har rtt, det r ngot helt annat.

Finns det ondligt mnga primtal, om inte, vart gr isfall grnsen? r universum ondligt, om inte, vart gr isfall grnsen? Finns en grns? Om du "+" p 1 hela tiden 1+1 2+1 3+1 4+1 ...127272 + 1 ... Osv.. vart gr isfall grnsen, kan det finnas ett stopp? Om inte s borde universum vara ondligt och teorin om paralella universum spricka att det ligger iaf p samma fysiska plan. Mjligtvis att det r omjligt att ta sig dit.

Om vi r s sm, vad ska vran exsistens betyda i universum?

Hm.. Det dr med stjrnhimmel fick mig att tnka till.. Hm.. Ja det kan inte finnas ngon likadan i detta universum.. Drfr borde det finnas platsbrist. Och detta med parallella universum kan finnas. Men d borde det finnas ett universum med varje tnkbart scenario, allts ngot du tnker p.
Citera
2016-03-19, 13:36
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Men det r nog svrt att veta grnsen, r det en svart vgg man smller sig emot, pang, eller ngon gegga som blir kompakt att det tillslut inte gr att trnga sig igenom eller r det s frvirrande att ingen kraft kan hitta slutet, det gr i cirklar s man tror det r ondligt..

Samt vad skapade begynnelsen? Vad var det ultimata alpha? Om vi sger universum r x miljarder r, vad var x^20 miljarder r sedan? Ngot mste ha existerat. Ngot kan inte uppst frn inget? Right?

Nr jag frestller mig universums struktur s ser jag framfrallt tv tnkbara alternativ.
Antingen har vrt big bang uppkommit ur ingenting.. och eftersom detta eviga ingenting inte har ngra begrnsningar s har drfr ondligt med big bangs uppkommit och gtt under, och kommer s gra i en evighet.
Men eftersom de alla uppstr ur ingenting s finns inget avstnd mellan dem. Varje big bang existerar d i sin egna dimension, med ingenting bortanfr sina grnser. Men grnser finns nd, kanske i form av ett krkt rum, s vi mter aldrig en vgg av nt slag.

Eller s har vrt big bang uppsttt i ett redan existerande evigt och ondligt rum. Lngt bort frn vrt big bang i det tomma rummet s hittar vi nsta big bang.. och nnu lngre bort nsta.. och nsta i en evighet. Anledningen att vi inte kan se de andra big bangen i vra ultra deep field-bilder r pga de enorma avstnden mellan varje big bang, ljuset frn dem har helt enkelt inte hunnit n hit. I det scenariot finns inga grnser att ta p. Nr vi passerat sista stjrnan i vrt big bang s fortstter helt enkelt rymden vidare i en enorm tomhet tills vi efter en vldigt lng frd stter p nsta big bang.
Men rymden expanderar ju i vrt big bang, invnder vissa och menar att det borde innebra bevis fr endast ett big bang som uppkommit ur ingenting. Men jag ser inga hinder med det. Big bang r en kraftfull hndelse som vl lokalt skulle kunna f rymden att expandera utan att det fr den sakens skull behver pverka det resterande ondliga rummet?
Big bangs kanske inledningsvis bara r strre versioner av svarta hl som drar till sig energi i sna mngder att det tillslut brister och exploderar/expanderar fram som nya big bangs.

Fr att terkoppla till trdens mne s ser jag det som att oavsett om vrt big bang har uppsttt ur ingenting eller i en redan existerande rymd s r universum ondligt och drfr kan jag tycka att det vore konstigt om det inte fanns mnga "optimala" planeter.

Citat:
Om vi r s sm, vad ska vran exsistens betyda i universum?

Jag ser det som att utan gud s r den enda betydelsen och meningen med vr existens den betydelse vi sjlva tillmter den. Finner du stor mening med ditt liv s finns det ju ingen som kan pst att ditt liv r meningslst.
Att som mnniska med sina blygsamma 70-80 riga livstider sitta och filosofera om existensen och vra liv i det ondliga universum kan jag tycka i sig r vrdefullt och meningsfullt p mnga stt. Det r nstan som en hyllning till universum sjlv. Som Carl Sagan sa.. "We are a way for the cosmos to know itself."
Och det r vi alla en del av. Vackert!
Senast redigerad av PsychoticAlien 2016-03-19 kl. 13:46.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in