Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoticAlien
Jag hnger med. Jkligt intressant frga vart grnsen gr! Ja du.. vart gr den? Jag vet inte. Gissar att det i ett ondligt universum finns varelser som liknar oss p mnga stt men jag tror knappast p kopior som snackar svenska och har tagit exakt samma fotsteg som oss genom livet. Det skulle innebra att den planeten har samma stjrnhimmel som oss och fr samma bilder nr de tittar bde ytligare och riktigt djupt i sina teleskop. Minst sagt osannolikt...
Jag r helt vertygad om att scenariot jag mlade upp med korpen och tapiren inte har hnt nnstans i universum oavsett om det r ondligt eller inte.
Nu r du inne p en helt annan teori, att nya universum skapas allt eftersom vi frestller oss nya mjligheter och scenarion. Men det r som sagt en helt annan teori som jag inte ser ngon anledning att behva luta sig emot fr att frklara varfr man tror p teorin om att en ondlig rymd medfr att allt som kan hnda hnder nnstans. Det r iaf inte ett kriterium i teorin Tegmark pratar om i artikeln. I den teorin r det kvantmekaniken som styr rakt igenom och allt som kan hnda hnder nnstans oavsett om det sitter mnniskor p jorden och frestller sig en massa mjligheter som i sin tur skapar nya universum.
Om nu inte ett nytt universum uppstr iom mitt tnkta scenario med korpen och tapiren - tror du nd p scenariot enbart genom att kunna luta dig mot kvantmekaniken?
Finns "alla mjliga varianter av vrt universum" oavsett om vi frestller oss dem eller inte?
Det beror helt p vad vi menar med universum. Skapades det ur ett redan existerande rum eller ur ingenting? Hur kan man ens prata om parallella universum nr universum r allt som finns? Om universum r den ondliga rymden och det finns ondligt med big bangs i den rymden s varfr sga att det finns ondligt med universum istllet fr ondligt med big bangs i universum?
Eller finns det t om. ett ondligt antal universum med ett ondligt antal big bangs i respektive universum?
I brist p utrymme br vi d allts snarare se det som ett ondligt antal dimensioner...?
Det finns mngder med tolkningar p de hr frgorna och frgan r om det gr att komma fram till ngot givande nr de flesta av oss verkar ha olika tolkningar om det mest grundlggande.
Vad menar du med betyder? Vad det finns fr vrde i den eller?
Hm good point. Om universum r ondligt stort s borde det finnas ondligt antal med bigbang i universum drfr r det nog platsbrist tnker jag. Det skulle allts innebra att det finns ett universum du tar livet av dig 0.1sekunder in i ditt liv, ett 0.11, 0.12,0.13 i flera miljarder r i varje universum, jag har svrt att tro, det som finns r mest troligt det som finns hr och nu. Det finns nog bara ett universum, om det fanns paralella, vad r d pongen med dom och vad r det fr lag som hller fast dom?
Men det r nog svrt att veta grnsen, r det en svart vgg man smller sig emot, pang, eller ngon gegga som blir kompakt att det tillslut inte gr att trnga sig igenom eller r det s frvirrande att ingen kraft kan hitta slutet, det gr i cirklar s man tror det r ondligt.
Samt vad skapade begynnelsen? Vad var det ultimata alpha? Om vi sger universum r x miljarder r, vad var x^20 miljarder r sedan? Ngot mste ha existerat. Ngot kan inte uppst frn inget? Right?
http://haggstrom.blogspot.se/2014/03...gmark.html?m=1
Men jag menar lite s, eftersom det gr att tnka p borde det exsistera. Men var.. Hr och nu just hr.. Eller vad.. Men du har rtt, det r ngot helt annat.
Finns det ondligt mnga primtal, om inte, vart gr isfall grnsen? r universum ondligt, om inte, vart gr isfall grnsen? Finns en grns? Om du "+" p 1 hela tiden 1+1 2+1 3+1 4+1 ...127272 + 1 ... Osv.. vart gr isfall grnsen, kan det finnas ett stopp? Om inte s borde universum vara ondligt och teorin om paralella universum spricka att det ligger iaf p samma fysiska plan. Mjligtvis att det r omjligt att ta sig dit.
Om vi r s sm, vad ska vran exsistens betyda i universum?
Hm.. Det dr med stjrnhimmel fick mig att tnka till.. Hm.. Ja det kan inte finnas ngon likadan i detta universum.. Drfr borde det finnas platsbrist. Och detta med parallella universum kan finnas. Men d borde det finnas ett universum med varje tnkbart scenario, allts ngot du tnker p.