Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
Det r inte planeter som r harmoniska, det r medvetande.
Sjlvklart r ingen planet harmonisk i sig sjlv och det r ocks drfr frgan r om ngon tror p en planet dr livsformerna lever i harmoni
med varandra och planeten.
Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
Nr jordens globala medvetande nr sin peak, kommer dess varelser leva i samexistens. Ls En ny jord av Eckhart Tolle.
Jag skte p synonymer till samexistens och hittade: samtidig tillvaro, existens sida vid sida, koexistens, jmsidestillvaro, samtidig frekomst.
Redan idag lever jordens varelser i samexistens om man utgr frn de definitionerna. Var du mer inne p att varelserna kommer leva i harmoni med varandra nr "globala medvetandet ntt sin peak"?
I s fall, du som verkar ha lst boken, tror du Tolle ser det som att djuren lever i harmoni med varandra nr de sliter varandra i stycken under fasansfulla smrtor? Det lr de ju fortstta att gra ven om vi nr den dr peaken.
Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
Dessutom behvs kaos fr somliga fr att finna harmoni, s beroende p vem du frgar s har vi det redan.
Intressant vinkling. Skte p synonymer till harmoni ocks och hittade bland annat: samstmmighet, verensstmmelse, jmvikt, balans, konsensus, enighet, frid, lugn, ro, sjlsro, sinnesro, inre balans.
Nr du d sger att somliga behver kaos fr att finna harmoni s r det ju, om vi tar rovdjurens tillvaro med dess byten, nd bara en av parterna som finner harmonin. Ett lejon knner nog en slags harmoni nr han stter tnderna i sitt levande byte men de lever knappast i harmoni med varandra i en sn situation.
Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
En annan sak som kan hela oss r perspektiv. Astronauter som spenderat tid p ISS t.ex och blickat ner mot jorden frn ett fnster i rymden, beskriver att de ftt en helt ny syn p jorden som en enda, stor, levande organism. Som vi alla r en del av.
S nr det blir vanligare med rymdresor, kanske fler av oss brjar se detsamma.
Fin tanke men personligen har jag inget strre hopp om den saken. Titta bara p hur religionen vxer sig starkare trots att vetenskapen nr ut till allt fler med nya revolutionerande perspektiv p allt omkring oss. Inte hjlper det... Det kanske blir ett hack i kurvan just vid nyhetens behag.. typ som det blev nr Darwin kom ut med sin "Om arternas uppkomst", men det verkar bara kunna barka t ett hll fr mnniskan och hennes psyke och jag tror varken de bsta av argument eller perspektiv kan ndra p den saken.
Inte ens en gemensam tillsynes vermktig fiende i form av besk av utomjordingar eller klimatkollaps tror jag hade hjlpt som det brukar illustreras s vackert i filmer. Tror mer det hade lockat fram plundring, anarki, vldsdd, kaos, kanske krig.. och desto starkare religis tro.