2016-03-08, 21:46
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Du bor p den optimala planeten.
Sen att vi mnniskor gr allt i vr makt fr att frstra skapelsen r sorgligt.

ven om mnniskan inte skulle finnas och kunde sprida sin frdelse s ser jag jorden som lngt ifrn en optimal planet. Tvrtom r det obegripligt mycket lidande livet behver utst varenda sekund nr mngder med djur fr sina liv avslutade under hemskare frhllanden n vi knappt kan frestlla oss. Hur skulle vi ens med anstrngning kunna se det som en optimal planet?
Det rcker med att youtuba p "hyenas eating" fr att inse att det finns orkneliga planeter dr livsformerna har det mycket bttre n hr, vilket d omjliggr att jorden skulle vara den optimala planeten.

Det r nog bara en liten del av alla arter p jorden som lever under ngot s nr optimala frhllanden, gissar jag.
Senast redigerad av PsychoticAlien 2016-03-08 kl. 21:49.
Citera
2016-03-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
det finns orkneliga planeter dr livsformerna har det mycket bttre n hr.

?? Jas vart finns dem? Drmmen om Mars tex. r ju bara en illusion, tnk om alla dessa miljarder hade investerats p jorden och bekmpat fattigdom och elnde istllet.
Sen att djuren r grymma med varann r vl inget att grta ver, ta eller tas s fungerar de i deras vrld.
Hade det inte funnits ngra mnniskor p Jorden s hade djuren iaf haft det bttre.
Citera
2016-03-09, 18:16
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
?? Jas vart finns dem?

"rcker med att youtuba p "hyenas eating" fr att f mig att inse..." skulle jag ha skrivit. Menar inte att komma med pstenden om vad andra ser fr sannolikheter och fr fr insikter nr de spanar upp mot stjrnhimlen eller kollar p ultra deep field-bilder. Utan det r precis det jag undrar ver - vad tror ni andra r sannolikt? Tror ni p en sn planet? Rcker det med ngra biljoner planeter fr att en eller flera av dem sannolikt har nstintill optimala frutsttningar fr livet som lever p den/dem?

Citat:
Sen att djuren r grymma med varann r vl inget att grta ver, ta eller tas s fungerar de i deras vrld.

Inget att grta ver? Vem har grtit? Jag vet inte vad det r du inte frstr med frgestllningen och vad som r s provocerande med den.
Att vi fr acceptera att det r naturligt beteende med att det r ta eller tas som gller i mnga fall hr p jorden har ingenting med frgestllningen att gra.

Varfr inte bara svara p frgan om du tror det finns en planet dr livsformerna till fullo lever i harmoni med varandra och inte som standard sliter varandra i stycken under ibland extremt grymma frhllanden, och dr de inte frgiftar och frstr det mesta som kommer i dess vg?

Tycker du inte frgan r berttigad eller intressant s knn fr all del inte att du mste svara.
Citera
2016-03-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Varfr inte bara svara p frgan om du tror det finns en planet dr livsformerna till fullo lever i harmoni med varandra

Mitt enkla svar r nej. Jorden r den optimala planeten, titta bara hur den r placerad i frhllande till solen. Perfekt.

Mvh.
Citera
2016-03-09, 22:14
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Mitt enkla svar r nej. Jorden r den optimala planeten, titta bara hur den r placerad i frhllande till solen. Perfekt.

Mvh.

Tack fr din synvinkel p det.
Jag hoppas du har fel och att det finns mer harmoniska planeter n det hr. Jag har accepterat att det hr till stor del r en frgiftad terrorns och tortyrens planet och det vore ju bara sorgligt om det inte kunde bli bttre n s hr och vi dessutom lever i ett terrorns och tortyrens universum.
Citera
2016-03-10, 05:49
Medlem
KramGoos avatar
Det r inte planeter som r harmoniska, det r medvetande. Nr jordens globala medvetande nr sin peak, kommer dess varelser leva i samexistens. Ls En ny jord av Eckhart Tolle.

Dessutom behvs kaos fr somliga fr att finna harmoni, s beroende p vem du frgar s har vi det redan.

En annan sak som kan hela oss r perspektiv. Astronauter som spenderat tid p ISS t.ex och blickat ner mot jorden frn ett fnster i rymden, beskriver att de ftt en helt ny syn p jorden som en enda, stor, levande organism. Som vi alla r en del av.

S nr det blir vanligare med rymdresor, kanske fler av oss brjar se detsamma.
Citera
2016-03-11, 00:21
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramGoo
Det r inte planeter som r harmoniska, det r medvetande.

Sjlvklart r ingen planet harmonisk i sig sjlv och det r ocks drfr frgan r om ngon tror p en planet dr livsformerna lever i harmoni med varandra och planeten.

Citat:
Nr jordens globala medvetande nr sin peak, kommer dess varelser leva i samexistens. Ls En ny jord av Eckhart Tolle.

Jag skte p synonymer till samexistens och hittade: samtidig tillvaro, existens sida vid sida, koexistens, jmsidestillvaro, samtidig frekomst.
Redan idag lever jordens varelser i samexistens om man utgr frn de definitionerna. Var du mer inne p att varelserna kommer leva i harmoni med varandra nr "globala medvetandet ntt sin peak"?
I s fall, du som verkar ha lst boken, tror du Tolle ser det som att djuren lever i harmoni med varandra nr de sliter varandra i stycken under fasansfulla smrtor? Det lr de ju fortstta att gra ven om vi nr den dr peaken.

Citat:
Dessutom behvs kaos fr somliga fr att finna harmoni, s beroende p vem du frgar s har vi det redan.

Intressant vinkling. Skte p synonymer till harmoni ocks och hittade bland annat: samstmmighet, verensstmmelse, jmvikt, balans, konsensus, enighet, frid, lugn, ro, sjlsro, sinnesro, inre balans.
Nr du d sger att somliga behver kaos fr att finna harmoni s r det ju, om vi tar rovdjurens tillvaro med dess byten, nd bara en av parterna som finner harmonin. Ett lejon knner nog en slags harmoni nr han stter tnderna i sitt levande byte men de lever knappast i harmoni med varandra i en sn situation.

Citat:
En annan sak som kan hela oss r perspektiv. Astronauter som spenderat tid p ISS t.ex och blickat ner mot jorden frn ett fnster i rymden, beskriver att de ftt en helt ny syn p jorden som en enda, stor, levande organism. Som vi alla r en del av.

S nr det blir vanligare med rymdresor, kanske fler av oss brjar se detsamma.

Fin tanke men personligen har jag inget strre hopp om den saken. Titta bara p hur religionen vxer sig starkare trots att vetenskapen nr ut till allt fler med nya revolutionerande perspektiv p allt omkring oss. Inte hjlper det... Det kanske blir ett hack i kurvan just vid nyhetens behag.. typ som det blev nr Darwin kom ut med sin "Om arternas uppkomst", men det verkar bara kunna barka t ett hll fr mnniskan och hennes psyke och jag tror varken de bsta av argument eller perspektiv kan ndra p den saken.
Inte ens en gemensam tillsynes vermktig fiende i form av besk av utomjordingar eller klimatkollaps tror jag hade hjlpt som det brukar illustreras s vackert i filmer. Tror mer det hade lockat fram plundring, anarki, vldsdd, kaos, kanske krig.. och desto starkare religis tro.
Citera
2016-03-11, 10:01
Medlem
Citat:
Eckhart Tolle.

Tror d p den stollen s r du helt lost.

Mvh.
Citera
2016-03-11, 14:16
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Tror d p den stollen s r du helt lost.

Mvh.

Vad menar du "tror p"? Om jag tar alla hans ord som sjlvklar fakta? Isf nej.
Citera
2016-03-11, 17:27
Medlem
Jorden var troligtvis en optimal planet en gng tiden innan vr enklare organismer brjade utvecklas.
Vi r fullstndigt genomsyrade av evolutionen och allting vi ser och upplever r ett resultat av densamma. De som r starkast verlever och med stark handlar det inte enbart om fysisk styrka utan mer om frmga att anpassa frndringar till sin frdel och att vara motstndskraftig mot yttre hot.

Det som har lett till vr verlevnad och utveckling r samtidigt det som vi idag ser som disharmoni mot en optimal planet.

Det handlar i mnga fall inte enbart om verlevnad utan ven en jakt dr den som har mest prylar vinner prestige och ra. Ngot som verkar viktigt fr ffa allt oss mnniskor men vi ser ven bland andra djur att de tvlar fr att vara framgngsrika och drmed med strre sannolikhet fr fra sina framgngsrika gener vidare.

Jag kan inte riktigt se hur denna utveckling skulle ta en vndning till total vrldsharmoni dr vi alla enas under ett gemensamt samvete och alla sg mer till helheten framfr den egna utvecklingen och verlevnaden, p individniv delvis ja men fga troligt p en hel planets befolkning. Det troliga scenariot om detta skulle kunna ske r dock att detta skulle leda till att vi dr ut pga vi utan tvling och verlevnadsinstinkt skulle tappa mycket av det som gr att vi verlevt s hr lngt.
Dessutom finns det alltid variationer inom arten. Desto strre population och desto lngre utvecklingen gr desto extremare kommer avvikelserna bli p gott och ont.

Drfr tror jag mer att de harmoniska optimala planeterna r de dr liv precis har skapats i liten skala och det inte finns ngot behov av att ta vinning p att vara bttre n sina konkurrenter.
Citera
2016-03-12, 01:02
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Det som har lett till vr verlevnad och utveckling r samtidigt det som vi idag ser som disharmoni mot en optimal planet.

Sant, men det r s frutsttningarna rkar ha sett ut hr p jorden, en av mnga biljoner planeter. Fr att spekulera lite s antar jag att evolutionen kan ta mnga andra vgar n just den vi kan se att den har tagit hr hos oss.

Citat:
Jag kan inte riktigt se hur denna utveckling skulle ta en vndning till total vrldsharmoni dr vi alla enas under ett gemensamt samvete och alla sg mer till helheten framfr den egna utvecklingen och verlevnaden, p individniv delvis ja men fga troligt p en hel planets befolkning. Det troliga scenariot om detta skulle kunna ske r dock att detta skulle leda till att vi dr ut pga vi utan tvling och verlevnadsinstinkt skulle tappa mycket av det som gr att vi verlevt s hr lngt.

Hller med om vi pratar om frhllandena hr, det knns inte alls troligt att en sn frndring skulle kunna ske hr p jorden. Men som sagt.. nu beskriver du frmst frutsttningarna fr jorden och vr evolution hr. r nstintill vertygad om att det finns planeter nn annanstans dr vi kan se sna hr vndningar till total vrldsharmoni. Hr hos oss hade det kanske inte varit gynnsamt i lngden fr vr utveckling om vi "enades under ett gemensamt samvete och alla sg mer till helheten framfr den egna utvecklingen", men vad sger att det inte hade varit gynnsamt p en annan typ av planet med helt andra livsformer och frutsttningar?
Vi har varit tvungna att anpassa oss efter mngder av utmaningar och hot och har drmed byggt upp ett frsvar som varit oss till nytta nr vi sen mtt ytterligare utmaningar och hot, precis som du sger. Men om det verhuvudtaget knappt finns utmaningar och hot fr en art s innebr ju inte det att det inte finns en evolution. Arten kommer nd utvecklas men utan att f de hr frsvaren vi fr via vr evolution... men det r inget de missgynnas av, fr det finns helt enkelt inga andra individer som har anledning att hota, skada eller dda dem i den hr optimala miljn och ett frsvar r d bara slseri p resurser.
Bttre att lgga energin p att sprida krlek till individerna omkring en.

Citat:
Drfr tror jag mer att de harmoniska optimala planeterna r de dr liv precis har skapats i liten skala och det inte finns ngot behov av att ta vinning p att vara bttre n sina konkurrenter.

S r det nog i de allra flesta fallen, att "optimala" planeter r vanligare dr livet kommit till i liten skala, men med tanke p det sanslst stora antalet planeter dr ute, varav en mycket stor del av dem befinner sig inom de "beboeliga zonerna", s tror jag att det r oundvikligt att ett antal av dem har bde enklare former av liv och intelligentare livsformer som klarar av att leva i ngot s nr harmoni med varandra och planeten. Det kanske inte r mnga totalt sett.. men det rcker med en endaste planet med rtt frutsttningar i ett solsystem ngonstans i ett av de ca hundra miljarder galaxerna fr att vi med rtta kan sga att det finns en, ur vr synvinkel, optimal planet.. och kanske dessutom med intelligent liv.
Knner man sig vertygad eller nstan vertygad om den saken s tror jag man kan se med andra gon p vr situation hr p jorden, vad vi gr mot varandra och oss sjlva.. hur illa stllt vi egentligen har det, eller med andra ord - hur icke-optimalt vi lever. Tror man fr ett annat perspektiv p saken om man r medveten om alternativen.

Som du sjlv r inne p, det viktiga r inte att ta vinning p att vara bttre n sina konkurrenter. Det viktiga r snarare att ska det som r sant fr en sjlv, att flja sina inre drifter fr att n frstelse vilket r en strvan som ger oss verlevnadsfrdelar om ngot.

Ernest Hemingway sa det bra.

There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.
Senast redigerad av PsychoticAlien 2016-03-12 kl. 01:09.
Citera
2016-03-12, 10:52
Medlem
Jag vore ignorant om jag dmer ut mjligheten fr en optimal planet, Precis som du sger finns det troligtvis miljarder med planeter med mjlighet till liv och om det bara utvecklas p en brkdel av dessa s r mjligheterna goda att det finns planeter som bde r lika och olika det liv vi knner hr p jorden.

Mina tanka r dock att den evolutionen vi ser p jorden och dr vi r idag r inte enbart en slump utan den knns vldigt logisk fr hur liv skall utvecklas och verleva. Detta enligt de frutsttningar vi har hr p jorden men jag tror att denna utveckling hade skett ven om frutsttningarna varit vitt skilda.

Ett liv full i harmoni utan behov av att tvla och frbttra sig sjlv skulle troligtvis leda till att vi inte behver kmpa fr att utvecklas och jag tror vi blivit uttrkade. Nu resonerar jag som en mnniska och det r mycket mjligt att man om man varit upplyst kunnat se mer till planetens totala harmoni. Problemet i resonemanget r dock att det r frst nr vi kommit upp i den niv vi mnniskor gjort nu som vi aktivt kan brja tnka och verka i dessa banor. Det har p jorden krvt miljarder av r av utveckling och anledningen att vi r dr vi r idag r just pga de egenskaper vi har som d ger en baksida i form av avsaknad harmoni. Som jag skrev i min tidiigre post tror jag det r omjligt att g frn det vi har idag till det du efterstrvar utan det br ha kommit naturligt i ett tidigare stadium.

Sedan kan vi nd vara lite stolta ver att vi idag r mer upplysta och faktiskt verlag hyser ett strre engagemang i rttvisefrgor, jmlikhet, mnniskors lika vrden och miljfrgor. Jag vill tro att mnniskan verlag idag r mer omtnksam om samhllet i stort n fr 50 r sedan. Vi har ett globalare ntverk och rr oss fritt ver hela vr planet vilket gr att vi blir mer och mer sammanfltade och inser att vi r samma art och vi pverkas av varandra. Frr var det betydligt mycket mer vi och dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in