Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
Det är inte planeter som är harmoniska, det är medvetande.
Självklart är ingen planet harmonisk i sig själv och det är också därför frågan är om någon tror på en planet där livsformerna lever i harmoni
med varandra och planeten.
Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
När jordens globala medvetande når sin peak, kommer dess varelser leva i samexistens. Läs En ny jord av Eckhart Tolle.
Jag sökte på synonymer till samexistens och hittade: samtidig tillvaro, existens sida vid sida, koexistens, jämsidestillvaro, samtidig förekomst.
Redan idag lever jordens varelser i samexistens om man utgår från de definitionerna. Var du mer inne på att varelserna kommer leva i harmoni med varandra när "globala medvetandet nått sin peak"?
I så fall, du som verkar ha läst boken, tror du Tolle ser det som att djuren lever i harmoni med varandra när de sliter varandra i stycken under fasansfulla smärtor? Det lär de ju fortsätta att göra även om vi når den där peaken.
Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
Dessutom behövs kaos för somliga för att finna harmoni, så beroende på vem du frågar så har vi det redan.
Intressant vinkling. Sökte på synonymer till harmoni också och hittade bland annat: samstämmighet, överensstämmelse, jämvikt, balans, konsensus, enighet, frid, lugn, ro, själsro, sinnesro, inre balans.
När du då säger att somliga behöver kaos för att finna harmoni så är det ju, om vi tar rovdjurens tillvaro med dess byten, ändå bara en av parterna som finner harmonin. Ett lejon känner nog en slags harmoni när han sätter tänderna i sitt levande byte men de lever knappast i harmoni med varandra i en sån situation.
Citat:
Ursprungligen postat av
KramGoo
En annan sak som kan hela oss är perspektiv. Astronauter som spenderat tid på ISS t.ex och blickat ner mot jorden från ett fönster i rymden, beskriver att de fått en helt ny syn på jorden som en enda, stor, levande organism. Som vi alla är en del av.
Så när det blir vanligare med rymdresor, kanske fler av oss börjar se detsamma.
Fin tanke men personligen har jag inget större hopp om den saken. Titta bara på hur religionen växer sig starkare trots att vetenskapen når ut till allt fler med nya revolutionerande perspektiv på allt omkring oss. Inte hjälper det... Det kanske blir ett hack i kurvan just vid nyhetens behag.. typ som det blev när Darwin kom ut med sin "Om arternas uppkomst", men det verkar bara kunna barka åt ett håll för människan och hennes psyke och jag tror varken de bästa av argument eller perspektiv kan ändra på den saken.
Inte ens en gemensam tillsynes övermäktig fiende i form av besök av utomjordingar eller klimatkollaps tror jag hade hjälpt som det brukar illustreras så vackert i filmer. Tror mer det hade lockat fram plundring, anarki, våldsdåd, kaos, kanske krig.. och desto starkare religiös tro.