Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-03-01, 13:09
Medlem
Har haft 5 vapen sedan jag tog jägarexamen för 20 år sedan. Har inte varit ute och skjutit mycket på svär-farsans marker ännu. Var ute spontant på skyttebanan förra helgen och intresset steg igen

Jag känner att jag behöver byta ut några av bössorna eftersom jag köpte gammalt skit när jag var ung.

Är Browning Bar MAtch .308W en potent bössa för tyngre vilt ? Finns det några nackdelar med bössan ?

Vill även köpa till ett större magasin (som inte ska användas på jakt) passar det ? samt pistolgrepp till denna bössan som jag såg vid något tillfälle att det finns...

Är det det bästa valet ? Finns det andra alternativ ?

Kriterierna som måste uppfyllas är

- 10 - 20 skott magasin som option
- Pistolgrepp
- Halvautomat (Semi)
- Klass 1
Citera
2016-03-01, 16:35
Medlem
Aimberts avatar
Jag känner ingen som har en Bar Match så den ska jag inte uttala mig om. Däremot har jag förstått det som att de Bar Match:arna som levereras till Sverige under 2016 kommer att levereras med en vanlig Montecarlokolv. Pistolgreppskolven kommer man att behöva köpa till som tillbehör, oklart vad detta kostar. Det kanske finns någon handlare som har kvar en ny bössa från 2015 med pistolgrepp dock..?
Citera
2016-03-01, 17:07
Medlem
Men Browning generellt sätt är ett bra märke ?
Citera
2016-03-01, 18:24
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjandredd

Ja, absolut, och särskilt när det gäller hagelbockar.
Citera
2016-03-01, 19:07
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Helt okej. De har haft ganska svajig kvalitet genom tiderna men inte mer än andra Amerikanska tillverkare. I USA har tillverkarna länge haft problem med att balansera kvalitet och att tävla i pris med ditt barns lördagsgodis. Det har blivit bättre senare år. Inte egentligen en kritik mot Browning utan vapenindustrin i USA rent generellt.
Citera
2016-03-02, 09:19
Medlem
Finns det något dyrare / billigare alternativ som uppfyller kriterierna ?
Citera
2016-03-02, 09:20
Medlem
Har också planer på en ljuddämpare. Fungerar det med en halvautomat ?
Citera
2016-03-02, 10:47
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Har också planer på en ljuddämpare. Fungerar det med en halvautomat ?
Ja det fungerar men gastrycket ökar så eventuellt måste du skaffa en gasregulator.
Citera
2016-03-02, 15:25
Medlem
Gäller det alla halvautomater ? Att man måste ha en regulator ? finns det inget märke (halvautomat) som inte kräver regulator
Citera
2016-03-02, 15:34
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Gäller det alla halvautomater ? Att man måste ha en regulator ? finns det inget märke (halvautomat) som inte kräver regulator

Inte så länge de är gasopererade nej. Stalon har regulatorer för Sauer 303 och, har jag för mig, något annat märke.

Jag vet dock inte om 10-skottsmaggen från 202:an passar till Sauer 303.

Har dock bara erfarenhet av 200/202 (god sådan), inte 303.
Citera
2016-03-02, 18:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Har haft 5 vapen sedan jag tog jägarexamen för 20 år sedan. Har inte varit ute och skjutit mycket på svär-farsans marker ännu. Var ute spontant på skyttebanan förra helgen och intresset steg igen

Jag känner att jag behöver byta ut några av bössorna eftersom jag köpte gammalt skit när jag var ung.

Är Browning Bar MAtch .308W en potent bössa för tyngre vilt ? Finns det några nackdelar med bössan ?

Vill även köpa till ett större magasin (som inte ska användas på jakt) passar det ? samt pistolgrepp till denna bössan som jag såg vid något tillfälle att det finns...

Är det det bästa valet ? Finns det andra alternativ ?

Kriterierna som måste uppfyllas är

- 10 - 20 skott magasin som option
- Pistolgrepp
- Halvautomat (Semi)
- Klass 1

Om bössan är potent eller inte beror nog lite på vad du ska skjuta och var du träffar. Gammalt skit är ju aldrig kul, så jag förstår helt klart att du ser dig om efter alternativ. Den aktuella bössan lär ha mycket god precision. Däremot har jag uppfattat det som att många jägare av älg och vildsvin anser att 308 är lite tunt. 30-06 eller 9,3*62 är kraftigare alternativ. Läste någonstans att kolvarna från Match-versionen passar på alla BAR-modeller, men inget jag själv kan bekräfta. Tittar man på bilderna ser det dock rimligt ut. Skulle kunna tänka mig att tracker-modellen i kaliber 9,3*62 med en BAR-kolv med pistolgrepp skulle kunna bli ett rätt trevligt vapen. Vet dock inte om det finns mer än 10-skottsmag att uppbringa. Vill man ha större måste de nog specialtillverkas.
Citera
2016-03-05, 22:36
Medlem
akvifers avatar
Som jag förstått det tillverkas den av FN i Belgien. Vilket bådar gott för kvalitén.
Att plocka isär och rengöra är dock ett helvete....

Tar samma magasin som FNAR. 5, 10 och 20skotts magasin finns. 1000kr styck på brownells, vilket tyvärr är billigt. Magasinet i sig håller hög kvalité, även om det inte går att plocka isär.

EDIT: Ingår i vad jag vill hävda är den ultimata jaktgarderoben (för WROL )

Ruger 10/22, Benelli MR1 .223, Browning Bar Match .308, Mossberg 590A1, Sako TRG 42 .338, Någon .50cal.

Bättre blir det inte på jaktlicens IMHO
Senast redigerad av akvifer 2016-03-05 kl. 22:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in