• 1
  • 2
2016-02-28, 19:30
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Är nyfiken på hur dealen ser ut för er som förhandlat/avtalat bort ersättning för eventuell övertid i anställningsavtalet med er arbetsgivare? Givetvis kan även ni som sitter på andra sidan bordet, ni som är arbetsgivare, svara.

Förutom hur dealen i sig ser ut, är jag även intresserad av att få veta vilka som var dina främsta motiv till avtalet och om det blev som du tänkt dig? Vilka är de främsta för- respektive nackdelarna tycker du? Om du skulle skriva ett nytt avtal, vad skulle du i så fall vilja ändra på?
Citera
2016-02-28, 19:37
Medlem
Sebzors avatar
Jag har ingen övertidsersättning. Jag har en fast lön plus bonus beroende på vad jag presterar.
Skulle jag gå hem innan arbetstiden är slut, eller om jag jobbar över ger alltså samma lön.
Fördelarna är många, jag kan flexa lite mer än vad många andra kan, och om det är någon dag där jag måste iväg så kan jag utan problem göra jobbet lite senare. Jag brukar oftast inte nyttja hela min lunchrast heller, men varje fredag tar jag istället 1,5h rast och går ut och lunchar med vänner.

Brukar även få några extra dagar "semester" varje år. Det vill säga, att jag tar ledigt själv på en fredag eller dylikt och åker på en weekendresa, den dagen drar jag aldrig på en semesterdag utan snarare från eventuell övertid som jag har gjort tidigare.
Citera
2016-02-28, 20:10
Medlem
psflaxs avatar
För mig är dealen 1 extra semestervecka.
Och det tjänar företaget på.....
Citera
2016-02-28, 20:32
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Jag har ingen övertidsersättning. Jag har en fast lön plus bonus beroende på vad jag presterar.
Skulle jag gå hem innan arbetstiden är slut, eller om jag jobbar över ger alltså samma lön.
Fördelarna är många, jag kan flexa lite mer än vad många andra kan, och om det är någon dag där jag måste iväg så kan jag utan problem göra jobbet lite senare. Jag brukar oftast inte nyttja hela min lunchrast heller, men varje fredag tar jag istället 1,5h rast och går ut och lunchar med vänner.

Brukar även få några extra dagar "semester" varje år. Det vill säga, att jag tar ledigt själv på en fredag eller dylikt och åker på en weekendresa, den dagen drar jag aldrig på en semesterdag utan snarare från eventuell övertid som jag har gjort tidigare.
Det är väl inte övertid? Det är flex. Övertid är väl om du jobbar fler antal timmar över en viss tidsperiod än du ska jobba?

Jag har t.ex. flex och 200% övertidsersättning. Det är helt separata saker?.
Citera
2016-02-28, 20:52
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Det är väl inte övertid? Det är flex. Övertid är väl om du jobbar fler antal timmar över en viss tidsperiod än du ska jobba?

Nix. Är överens med min arbetsgivare om att det jämnar ut sig i längden.
Så ja, ibland jobbar jag kanske lite för mycket och inte får ut något för det, och andra månader kanske jag jobbar mindre så min arbetsgivare tjänar mindre på det.
Citera
2016-02-28, 20:56
Medlem
speeeds avatar
Jag bytte övertidsersättning mot att ha 100% flex och 20 extra semesterdagar
Citera
2016-02-28, 21:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor

Citat:
Ursprungligen postat av psflax
För mig är dealen 1 extra semestervecka.
Och det tjänar företaget på.....
Känner ni till någon som råkat ut för att arbetsgivaren velat lasta på ännu mer jobb efter att man avtalat bort övertiden? När man har betalt för att lösa sina arbetsuppgifter istället för ett givet antal timmar så finns ju en hel del incitament för arbetsgivaren att försöka utöka arbetsuppgifterna, baka in mer och mer i det ansvarsområde som just den arbetstagaren har.

Det är ju för övrigt ett problem som är en realitet idag för alla inom offentlig sektor som inte har möjlighet att jobba övertid och få betalt för det, förutom vid väldigt speciella tillfällen. Till exempel sitter många socialsekreterare och handläggare på Migrationsverket med mångdubbelt fler utredningar än vad dom har i närheten av en realistisk chans att hinna med på en vanlig heltid. Eftersom dom vet hur viktigt det är att jobbet blir gjort och eftersom dom känner ett personligt ansvar för sitt arbete, sitter dom på kvällar och helger med obetalt arbete.
Citera
2016-02-28, 21:28
Medlem
Jthunderas avatar
Jag jobbar med internationell försäljning och har ingen övertidsersättning. Istället har jag 1 vecka extra semester och oreglerad arbetstid. Det vill säga jag jobbar var och när jag vill så länge resultaten upprätthålls. Det är flexibelt men i slutändan "tjänar" arbetsgivaren på detta. Nu har jag dock en månadslön och bonus som väger upp det med.

Jag har aldrig upplevt frågor eller gnäll om var jag är eller när jag kommer och går. En vek kollega har gjort det däremot.

Att förhandla bort ersättningen för ett vanligt kontorsjobb tror jag inte är lönsamt. Den enda anledningen arbetsgivaren skulle föreslå detta är för att de tjänar på det.
Senast redigerad av Jthundera 2016-02-28 kl. 21:31.
Citera
2016-02-28, 21:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover

Flextid och övertidsersättning är två skilda system. Flextidssystemet ger en arbetstagare möjlighet att börja arbetet 15 minuter tidigare varje dag vilket då på veckobasis blir 1 timme och 15 minuter. Man kan med andra ord gå hem tidigare på fredagseftermiddagen om arbetet så tillåter.

I flextidssystemet så finns det reglerat hur mycket plustid och minustid man får ha. Man kan t ex inte plusflexa så mycket varje vardag att man blir helt ledig på fredagarna...

Flextidssystemet och övertidssystemet kan dock interferera med varandra i vissa lägen vilket betyder att man måste ha klart för sig hur man tänker när det gäller övertid. Det är dock överkurs i den här tråden.

Övertidssystemet träder in vid övertid som vanligt även om man har flextid.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Är nyfiken på hur dealen ser ut för er som förhandlat/avtalat bort ersättning för eventuell övertid i anställningsavtalet med er arbetsgivare? Givetvis kan även ni som sitter på andra sidan bordet, ni som är arbetsgivare, svara.

Förutom hur dealen i sig ser ut, är jag även intresserad av att få veta vilka som var dina främsta motiv till avtalet och om det blev som du tänkt dig? Vilka är de främsta för- respektive nackdelarna tycker du? Om du skulle skriva ett nytt avtal, vad skulle du i så fall vilja ändra på?

Som företagare föreslog jag ett avtal med mina anställda som innebar att övertidsersättningen har avtalats bort vilket kompenserades via fler semesterdagar + en löneökning.

- Avtalet innebär 5 extra semesterdagar

- Avtalet innebar en individuell löneförhöjning på 3-5 % som "kompensation" förutom vanlig lönereglering

- Avtalet är ettårigt och förlängs eller sägs upp (vanligtvis förlängs det)

- Avtalet gäller 7 av mina 8 anställda. Den "åttonde" jobbar halvtid och jobbar övertid i så liten omfattning att det inte är lönt att avtalsreglera.

Mitt argument för det här avtalet är bekvämlighet i första hand. Det bygger på lojalitet och ansvar från mina anställda och förutsätter också flexibilitet från min sida.

Vem tjänar mest på affären? Det finns vissa vinnare och det finns vissa förlorare även om det inte handlar om några stora pengar och alla är medvetna om hur det förhåller sig. Det här innebär också en strävan från min sida att försöka fördela arbetsuppgifterna så rättvist som möjligt.

Eventuella "orättvisor" går att att kompensera på olika sätt.
Citera
2016-02-29, 00:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Som företagare föreslog jag ett avtal med mina anställda som innebar att övertidsersättningen har avtalats bort vilket kompenserades via fler semesterdagar + en löneökning.

- Avtalet innebär 5 extra semesterdagar

- Avtalet innebar en individuell löneförhöjning på 3-5 % som "kompensation" förutom vanlig lönereglering

- Avtalet är ettårigt och förlängs eller sägs upp (vanligtvis förlängs det)

- Avtalet gäller 7 av mina 8 anställda. Den "åttonde" jobbar halvtid och jobbar övertid i så liten omfattning att det inte är lönt att avtalsreglera.

Mitt argument för det här avtalet är bekvämlighet i första hand. Det bygger på lojalitet och ansvar från mina anställda och förutsätter också flexibilitet från min sida.

Vem tjänar mest på affären? Det finns vissa vinnare och det finns vissa förlorare även om det inte handlar om några stora pengar och alla är medvetna om hur det förhåller sig. Det här innebär också en strävan från min sida att försöka fördela arbetsuppgifterna så rättvist som möjligt.

Eventuella "orättvisor" går att att kompensera på olika sätt.
Har kostnaden per "arbetad timme/dag/annan tidsenhet ökat eller minskat för dig (med hänsyn tagen även till kvalitet/effektivitet per tidsenhet givetvis)?

Undrar även om ni på ditt företag har stora skillnader i arbetsbelastning, toppar och dalar alltså, och om det här systemet med bortförhandlad övertid i så fall gör det enklare för företaget att hantera arbetstoppar (både ur ett planeringshänseende och ur kostnadssynpunkt, att du skipper en tillfällig kostnadstopp för övertid)?
Citera
2016-02-29, 06:48
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Flextid och övertidsersättning är två skilda system. Flextidssystemet ger en arbetstagare möjlighet att börja arbetet 15 minuter tidigare varje dag vilket då på veckobasis blir 1 timme och 15 minuter. Man kan med andra ord gå hem tidigare på fredagseftermiddagen om arbetet så tillåter.

Så kanske det är hos er, men det finns ju olika varianter och en del har helt flexibel arbetstid.

Men det är som sagt skillnad på flex och övertid, det ena handlar om hur man förlägger sin arbetstid, det andra om arbete utöver den ordinarie arbetstiden.

Att som någon tidigare i tråden jobba extra mycket en dag och sedan ta ut det timme för timme en annan dag är en dålig deal helt enkelt.
Citera
2016-02-29, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej

Det är väl ingen som förhandlar bort det. Alternativet är oftast en en extra semestervecka vilket företaget snabbt vinner på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in