Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackImprover
Det är väl inte övertid? Det är flex. Övertid är väl om du jobbar fler antal timmar över en viss tidsperiod än du ska jobba?
Jag har t.ex. flex och 200% övertidsersättning. Det är helt separata saker?.
Flextid och övertidsersättning är två skilda system. Flextidssystemet ger en arbetstagare möjlighet att börja arbetet 15 minuter tidigare varje dag vilket då på veckobasis blir 1 timme och 15 minuter. Man kan med andra ord gå hem tidigare på fredagseftermiddagen om arbetet så tillåter.
I flextidssystemet så finns det reglerat hur mycket plustid och minustid man får ha. Man kan t ex inte plusflexa så mycket varje vardag att man blir helt ledig på fredagarna...
Flextidssystemet och övertidssystemet kan dock interferera med varandra i vissa lägen vilket betyder att man måste ha klart för sig hur man tänker när det gäller övertid. Det är dock överkurs i den här tråden.
Övertidssystemet träder in vid övertid som vanligt även om man har flextid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Hej
Är nyfiken på hur dealen ser ut för er som förhandlat/avtalat bort ersättning för eventuell övertid i anställningsavtalet med er arbetsgivare? Givetvis kan även ni som sitter på andra sidan bordet, ni som är arbetsgivare, svara.
Förutom hur dealen i sig ser ut, är jag även intresserad av att få veta vilka som var dina främsta motiv till avtalet och om det blev som du tänkt dig? Vilka är de främsta för- respektive nackdelarna tycker du? Om du skulle skriva ett nytt avtal, vad skulle du i så fall vilja ändra på?
Som företagare föreslog jag ett avtal med mina anställda som innebar att övertidsersättningen har avtalats bort vilket kompenserades via fler semesterdagar + en löneökning.
- Avtalet innebär 5 extra semesterdagar
- Avtalet innebar en individuell löneförhöjning på 3-5 % som "kompensation" förutom vanlig lönereglering
- Avtalet är ettårigt och förlängs eller sägs upp (vanligtvis förlängs det)
- Avtalet gäller 7 av mina 8 anställda. Den "åttonde" jobbar halvtid och jobbar övertid i så liten omfattning att det inte är lönt att avtalsreglera.
Mitt argument för det här avtalet är bekvämlighet i första hand. Det bygger på lojalitet och ansvar från mina anställda och förutsätter också flexibilitet från min sida.
Vem tjänar mest på affären? Det finns vissa vinnare och det finns vissa förlorare även om det inte handlar om några stora pengar och alla är medvetna om hur det förhåller sig. Det här innebär också en strävan från min sida att försöka fördela arbetsuppgifterna så rättvist som möjligt.
Eventuella "orättvisor" går att att kompensera på olika sätt.