• 2
  • 3
2019-01-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Födelseort framgår av personbeviset.

Klockslag och övriga data bör ju finnas i moderns journal en inget som det finns behov att lagra centralt.

Nja. Födelseort tror jag är mammans hemkommun. Mamman kan ju förlösa barnet på t.ex. Ackis i Uppsala men är mamman folkbokförd i Sala så blir det Sala som står som födelseort i folkbokföringen.
Citera
2019-01-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nja. Födelseort tror jag är mammans hemkommun. Mamman kan ju förlösa barnet på t.ex. Ackis i Uppsala men är mamman folkbokförd i Sala så blir det Sala som står som födelseort i folkbokföringen.

Så vad är det för dokument du efterlyser och vad skulle skälet vara att upprätta det?

För statsförvaltningen räcker uppenbarligen det som står i folkbokföringen.
Citera
2019-01-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så vad är det för dokument du efterlyser och vad skulle skälet vara att upprätta det?

För statsförvaltningen räcker uppenbarligen det som står i folkbokföringen.

Jag tror du riktar dig till fel person. Jag efterlyser inte några dokument:-)
Citera
2019-01-23, 21:53
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag läste på svenska ambassaden i Frankrike att födelsecertifikat finns att hämta på Skatteverket, jag skrev ut sidan eftersom jag förstod att det skulle bli svårt att få anställda på Skatteverket att förstå vad jag menar..

och visst var det totalt omöjligt att få nån på Skatteverket att förstå att det är en stor skillnad på ett certifikat och ett personbevis..

dom på Skatteverket sa att svenska ambassaden menar personbevis.

Så vart finns de svenska födelsecertifikaten?

Mvh

Kvasifråga. Skräptråd.
Citera
2019-01-23, 21:54
Medlem
Citat:
Jag tror du riktar dig till fel person. Jag efterlyser inte några dokument:-)

Åh, förlåt. Det var visst inte du som ställde frågan utan Överliggaren.
Citera
2019-01-23, 22:43
Medlem
miikoss avatar
Citat:

I alla fall om man är född idag. Tidigare så var det församlingen för modern som användes, vilket gör att födelseorten på äldre personer kan vara namnet på en frikyrka.

Skatteverket eller vad de hette då, tog väl över folkbokföringen ifrån kyrkan på 1990-talet.
Citera
2019-01-24, 00:53
Medlem
Vad är en notary advokat som det skriv om i tråden?
Citera
2019-01-24, 02:06
Medlem
Charmaines avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
I alla fall om man är född idag. Tidigare så var det församlingen för modern som användes, vilket gör att födelseorten på äldre personer kan vara namnet på en frikyrka.

Skatteverket eller vad de hette då, tog väl över folkbokföringen ifrån kyrkan på 1990-talet.

Citat:

"Födelsehemort avser den ort där en person bor när den föds. Det är inte nödvändigtvis samma ort som födelseorten, den ort där personen rent fysiskt föds. Om ett barns föräldrar bor på en viss ort men barnet föds medan de är på besök någon annanstans i världen, räknas således föräldrarnas bostadsort ändå som barnets födelsehemort. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Födelsehemort

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är en notary advokat som det skriv om i tråden?

De menar nog en notarius publicus, som det heter på svenska (eller latin, om vi ska vara petiga).

"Notarius publicus (latin för offentlig notarie; i plural lyder den latinska formen notarii publici) är en person som har fått ett statligt förordnande att övervaka vissa frågor som gäller dokument, fullmakter, intyganden med mera."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Notarius_publicus
Citera
2019-01-24, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Ja det har du ju rätt i att det tidigare inte var kommun utan församling. Men var det även frikyrkliga församlingar? Jag trodde att det isåfall var svenska kyrkans församlingsindelningar som gällde.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in