Citat:
Ursprungligen postat av
inge.namn
Födelsebevis är skrivet på engelska och undertecknat av någon på skattemyndigheten. Det är skillnaden. Födelsecertifikat finns inte.
Blandar du ihop Sverige med något annat land, eller vad är din fråga?
Jag söker mitt födelsebevis/certifikat , men det är väldigt svårt att hitta information om vem som har dom.
Födelsecertifikat går det att hitta bilder på från andra länder, men födelsebevis i Sverige är det lite svårare att hitta info om eller ens en bild på.
Jag ska till ett land där jag behöver ha mitt födelsecertifikatet.
Genom sökningar på google har jag hittat två svenskar som behövt sina certifikat också, och dom gick igenom en ganska komplicerad process eftersom ingen i Sverige tycks veta vad man pratar om när man säger födelsebevis eller födelsecertifikat.
Jag har frågat Skatteverket och Riksarkivet, men dom vet såklart ingenting om det trots att svenska ambassaden i Frankrike skriver att det är Skatteverken som har födelsecertifikat.
Riksarkivet vet jag inte riktigt vad dom gör men jag trodde dom kanske har födelsebevis, men dom skickade ett papper som innehöll mindre information än ett personbevis, och 150 kronor tog dom för det värdelösa pappret som dom skickade också.
Tacksam för svaren.
Mvh