• 1
  • 2
2016-02-28, 18:30
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag läste på svenska ambassaden i Frankrike att födelsecertifikat finns att hämta på Skatteverket, jag skrev ut sidan eftersom jag förstod att det skulle bli svårt att få anställda på Skatteverket att förstå vad jag menar..

och visst var det totalt omöjligt att få nån på Skatteverket att förstå att det är en stor skillnad på ett certifikat och ett personbevis..

dom på Skatteverket sa att svenska ambassaden menar personbevis.

Så vart finns de svenska födelsecertifikaten?

Mvh
Citera
2016-02-28, 18:32
Medlem
www.forsakringskassan.se + skatteverket.se
Citera
2016-02-28, 18:48
Medlem
ekerilars avatar
I Sverige finns inte något som heter födelsecertifikat. Vi har personbevis istället.

När ett barn föds i Sverige meddelar barnmorskan skatteverket och barnet får ett personnummer.
Citera
2016-02-28, 18:49
Medlem
Födelsecertifikat finns inte i Sverige, om du inte är ett husdjur.
Citera
2016-02-28, 18:57
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
I Sverige finns inte något som heter födelsecertifikat. Vi har personbevis istället.

När ett barn föds i Sverige meddelar barnmorskan skatteverket och barnet får ett personnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av inge.namn
Födelsecertifikat finns inte i Sverige, om du inte är ett husdjur.

Oj! Tänkte inte på det ursäkta.
Citera
2016-02-28, 19:17
Avstängd
KungPungPats avatar
Födelsecertifikat heter födelsebevis eller födelseattest i Sverige.. och skapas när ett barn föds eller när en juridisk person/varumärke skapas.

Ett födelsecertifikat har guldstämpel och inramning.. vilket personbevis inte har.
Citera
2016-02-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Födelsecertifikat heter födelsebevis eller födelseattest i Sverige.. och skapas när ett barn föds eller när en juridisk person/varumärke skapas.

Ett födelsecertifikat har guldstämpel och inramning.. vilket personbevis inte har.

Födelsebevis är skrivet på engelska och undertecknat av någon på skattemyndigheten. Det är skillnaden. Födelsecertifikat finns inte.
Blandar du ihop Sverige med något annat land, eller vad är din fråga?
Citera
2016-02-28, 20:11
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:

Vill du ha en handling med guldstämpel och inramning får du rita själv. Ett personbevis kan du få stämplat och signerat av en tjänsteman på Skatteverket om det behövs för det du ska ha det till:
https://www.skatteverket.se/privat/f...c80003671.html

"Födelsebevis" för juridisk person och varumärke? Say what?
Citera
2016-02-28, 20:19
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inge.namn
Födelsebevis är skrivet på engelska och undertecknat av någon på skattemyndigheten. Det är skillnaden. Födelsecertifikat finns inte.
Blandar du ihop Sverige med något annat land, eller vad är din fråga?

Jag söker mitt födelsebevis/certifikat , men det är väldigt svårt att hitta information om vem som har dom.

Födelsecertifikat går det att hitta bilder på från andra länder, men födelsebevis i Sverige är det lite svårare att hitta info om eller ens en bild på.

Jag ska till ett land där jag behöver ha mitt födelsecertifikatet.
Genom sökningar på google har jag hittat två svenskar som behövt sina certifikat också, och dom gick igenom en ganska komplicerad process eftersom ingen i Sverige tycks veta vad man pratar om när man säger födelsebevis eller födelsecertifikat.

Jag har frågat Skatteverket och Riksarkivet, men dom vet såklart ingenting om det trots att svenska ambassaden i Frankrike skriver att det är Skatteverken som har födelsecertifikat.

Riksarkivet vet jag inte riktigt vad dom gör men jag trodde dom kanske har födelsebevis, men dom skickade ett papper som innehöll mindre information än ett personbevis, och 150 kronor tog dom för det värdelösa pappret som dom skickade också.

Tacksam för svaren.

Mvh
Citera
2016-02-28, 20:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag söker mitt födelsebevis/certifikat , men det är väldigt svårt att hitta information om vem som har dom.

Födelsecertifikat går det att hitta bilder på från andra länder, men födelsebevis i Sverige är det lite svårare att hitta info om eller ens en bild på.

Olika länder har olika system för registrering av sådant.
I Sverige, så får du nöja dig med begreppet "Personbevis", vilket är något som skapas i samma ögonblick din födsel registreras av din mamma.
I Sverige registreras inte bilder på den nyfödde.

Citat:

Såvida landet eller området du skall till inte kontrolleras av IS eller AQ, samt är ett land som har kontakt med Väst, så borde ditt Personbevis i kombination med Pass samt Bevis på Skolgång duga gott och väl.
Senast redigerad av Trolltestet 2016-02-28 kl. 20:34.
Citera
2016-02-28, 20:33
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Genom sökningar på google har jag hittat två svenskar som behövt sina certifikat också, och dom gick igenom en ganska komplicerad process eftersom ingen i Sverige tycks veta vad man pratar om när man säger födelsebevis eller födelsecertifikat.

Jag har frågat Skatteverket och Riksarkivet, men dom vet såklart ingenting om det trots att svenska ambassaden i Frankrike skriver att det är Skatteverken som har födelsecertifikat.

Riksarkivet vet jag inte riktigt vad dom gör men jag trodde dom kanske har födelsebevis, men dom skickade ett papper som innehöll mindre information än ett personbevis, och 150 kronor tog dom för det värdelösa pappret som dom skickade också.

Tacksam för svaren.

Mvh

Det lär vara svårt för att inte säga omöjligt att få ut eller ens hitta en bild på ett födelsecertifikat eftersom något sådant inte existerar för människor i Sverige.

Dessa finns i andra länder, men i Sverige endast för hundar och dessa utfärdas då av Kennelklubben eller respektive ras rashundsklubb.

Informationen du fått från ambassaden är felaktig. Om det behövs kan du däremot få ditt personbevis undertecknat av en tjänsteman på skatteverket.
Senast redigerad av ekerilar 2016-02-28 kl. 20:42.
Citera
2016-02-28, 20:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag läste på svenska ambassaden i Frankrike att födelsecertifikat finns att hämta på Skatteverket, jag skrev ut sidan

Jag vill se en länk till denna sida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in