2016-03-06, 17:56
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Vad kostade ditt kit (750w motor + batteri)? Hur många ampere var batteriet på?

Nånstans mellan 3 och 4 papp för motor, samma för batteri. Batteriet är 15a, 48v. Sen la jag 6000 för en bra cykel också.
Citera
2016-03-07, 19:47
Medlem
Elcykel som idé är absolut ingen dålig idé. Men eftersom man inte har standardiserat batteritypen så kommer det tyvärr bara att bli slit-och-släng cyklar med en livslängd på 4-5 år.
Citera
2016-03-11, 16:03
Medlem
Tror nog det blir biltemas ändå, dom har skapliga priser och jag åker ju inte sååå långt per dag ändå.
Citera
2016-03-11, 22:50
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Tror nog det blir biltemas ändå, dom har skapliga priser och jag åker ju inte sååå långt per dag ändå.

Jag har motsvarande Biltemas och är nöjd. Det kommer säkert fungera alldeles utmärkt.

Men nu suktar jag efter snabbare än 25 km/h. Skulle vilja ha elcykel som toppar ca 35 km/h. Men då blir det någon olaglig variant eller nått som måste reggas och inte får köras på cykelbanor.
Citera
2016-03-12, 09:04
Medlem
Citat:

Biltema har nyligen lagt till reservdelar till elcykeln på sin sida. Så de satsar verkligen. Bra.
Citera
2016-03-14, 22:58
Medlem
Citat:
Jag har motsvarande Biltemas och är nöjd. Det kommer säkert fungera alldeles utmärkt.

Men nu suktar jag efter snabbare än 25 km/h. Skulle vilja ha elcykel som toppar ca 35 km/h. Men då blir det någon olaglig variant eller nått som måste reggas och inte får köras på cykelbanor.

Finner du 25 km/h faktiskt vara långsamt för cykel då? Jag har ju bil, men ändå svårt att föreställa mig om 25km/h är skapligt för cykel eller om det är för långsamt...

Sedan så när kollar polisen cyklar såvida man inte åker inne i centrala stan? Har aldrig sett någon "kontroll" i yttre delarna av Göteborg

Om isåfall det skulle vara, blir det väl någon tusenlapp i böter? Eller kan dom beslagta cykeln?

Och om jag minns rätt så lär cykeln klassas som en Klass II moped, och dem får föras på cykelbanor
Citera
2016-03-15, 01:40
Medlem
Citat:
Finner du 25 km/h faktiskt vara långsamt för cykel då? Jag har ju bil, men ändå svårt att föreställa mig om 25km/h är skapligt för cykel eller om det är för långsamt...

Sedan så när kollar polisen cyklar såvida man inte åker inne i centrala stan? Har aldrig sett någon "kontroll" i yttre delarna av Göteborg

Om isåfall det skulle vara, blir det väl någon tusenlapp i böter? Eller kan dom beslagta cykeln?

Och om jag minns rätt så lär cykeln klassas som en Klass II moped, och dem får föras på cykelbanor

Just försäkringsfrågan för olagliga eller åtminstone ej trafikförsäkrade snabba elcyklar är intressant.

Någon tusenlapp i böter vid en kontroll klarar man väl. Det som jag är orolig för är om det verkligen händer mig något i en olycka eller om jag orsakar en olycka och att polisen då kontrollerar elcykeln och finner den olaglig eller oförsäkrad. Då borde det kunna bli problem med försäkringsersättning. I vissa fall kan det bli tal om miljontals kronor (livränta vid invaliditet).

Jag har förresten en vanlig godkänd elcykel 25km/h och upplever inte den för långsam i tuff stadstrafik, men kommer man ut utanför stan kunde det gått lite fortare.
Citera
2016-03-15, 13:32
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Beror ju på hur sträckan man cyklar ser ut.

Har runt 3km till jobbet,det går på 10min (stannar vid rödljus osv) om jag inte har bråttom och har gjort det på under 6minuter (mitt i natten,raka spåret,full fart) som snabbast.

Där räcker min single-speed bra,ligger väl 20-25km/h som normalt,går att veva upp till 30-35 kortare sträckor.

Till svärmor och min verkstad är det 25km,med liggcykel tar det mig en timme otränad som man är,toppar ut den runt 60km/h vid mindre med-lut..

Så just nu känns el-drivet mest,tja kul grej,skulle inte ha massiv nytta av det,men visst skulle det säkert vara bekvämt!
Citera
2016-03-16, 12:15
Medlem
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Elcykel/

Om man då ser på alla dessa cyklar, vilken borde jag ta?

Är 7 växlad värt eller kan man lika gärna köra på 3 växlad med tanke på att jag har elmotor?
Citera
2016-03-16, 13:54
Medlem
Citat:
Är 7 växlad värt eller kan man lika gärna köra på 3 växlad med tanke på att jag har elmotor?

Vilka jämför du mellan? Det är ju mer som skiljer än antal växlar, t.ex. 24V eller 36V.
Citera
2016-03-16, 20:43
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Jag har förresten en vanlig godkänd elcykel 25km/h och upplever inte den för långsam i tuff stadstrafik, men kommer man ut utanför stan kunde det gått lite fortare.

Precis så känner jag också. 25km/h fungerar alldeles utmärkt i stadstrafik, men när man lämnar stan skulle jag önska upp till 35km/h.

Det finns ju motorer över 250w, men om de ska vara lagliga så slår väl assistansen av vid 25km/h. Dessutom behöver de försäkras och få inte köras på cykelbanor osv. Känns ju rätt menlöst att köpa en sådan om man vill vara laglig.

Som det är idag, så behöver elcyklar som går över 25km/h registreras, oavsett watt?
Citera
2016-03-16, 21:06
Medlem
Citat:
Det finns ju motorer över 250w, men om de ska vara lagliga så slår väl assistansen av vid 25km/h. Dessutom behöver de försäkras och få inte köras på cykelbanor osv. Känns ju rätt menlöst att köpa en sådan om man vill vara laglig.

Som det är idag, så behöver elcyklar som går över 25km/h registreras, oavsett watt?

De som är begränsade till 25 km/h får ju köras på cykelbana, även de på upp till 1000W på samma sätt som vanliga mopeder av klass II.

Och de som är över 25 km/h är knappast elcyklar utan elmopeder och elmotorcyklar (om de är godkända för det är en annan femma). (Även de på mellan 250W och 1000W är väl att betrakta som elmopeder, dock med lite regellättnader jämfört med vanliga mopeder.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in