2016-03-01, 19:39
Medlem
GalFisks avatar
Det bästa med elcykel tycker jag är att den "plattar ut" allauppförsbackar. Det näst bästa är att det känns som att man har medvind åt alla håll på plan mark.
Kvalité betyder mycket, kolla gärna på garantitiden och köp något med flera års garanti. Jag köpte en konverteringssats till min cykel, och den var jättebra förutom att var enda del var dåligt tillverkad. Det blev till att lämna tillbaks den, tyvärr. Förhoppningsvis har tekniken och kvalitén kommit en bit sedan dess (2011 om jag minns rätt).
Citera
2016-03-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Snart är det dags för ett nytt jobb, och det är inom rimlig ram för att cykla, dock har jag inte cyklat på flera år och är otroligt otränad.

Och rent överlag finner jag tanken att "få hjälp" med cyklandet mycket intressant, så jag har öppnat ögonen för en elcykel.

Dock så kollar jag runt och det är hiskeliga priser, bara Biltema som har rimliga priser, dock så verkar kvaliten svikta om jag förstår diverse hemsidor rätt?

Min dagliga sträcka ligger på cirka 7 kilometer, om google maps har rätt dvs.

Behöver jag "top notch" saker då eller räcker biltemas grejer då?

Jag köpte en från Tyskland på amazon, drygt 8 tusen inklusive frakt. Skit nöjd, bäst saken jag köpt efter diskmaskinen
Har cyklat rätt mycket sen jag köpte den i början på förra sommaren.
Citera
2016-03-01, 21:56
Medlem
teasardigs avatar
Om vägen till jobbet bara är 7 km duger vilken sketen elcykel som helst. Jag hade föredragit att köpa en i butik för 10 tkr+ eftersom då får man längre garanti och någonstans att lämna in den på lagning.

Problemet med elcyklar är att många är bygger på lägstapriskomponenter från Kina. T.ex kan batterierna vara av låg kvalité eftersom det är helt omöjligt för kunden att upptäcka och det inte märks förrän efter ett par månader när man märker att strömmen tar slut jättefort. Sedan är klimatet kallare och snöigare i Sverige än i de flesta delar av världen. Därför kan plastdelar som inte är anpassade för svensk väderlek spricka p.g.a kylan.
Citera
2016-03-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Jag köpte en från Tyskland på amazon, drygt 8 tusen inklusive frakt. Skit nöjd, bäst saken jag köpt efter diskmaskinen
Har cyklat rätt mycket sen jag köpte den i början på förra sommaren.

Kan du länka vilken det var? Kollade på amazon nu, verkar ju vara myyycket billigare, men...garanti existerar ju inte
Citera
2016-03-02, 06:29
Medlem
Citat:
Kan du länka vilken det var? Kollade på amazon nu, verkar ju vara myyycket billigare, men...garanti existerar ju inte

http://www.amazon.de/NCM-Elektrofahr...ords=ncm+essen

Ser att de bytt namn till den från MB-600 som den hette förra året och att det inte är Samsung celler längre i batteriet, men annars verkar den vara identisk.
Senast redigerad av johnez 2016-03-02 kl. 06:40.
Citera
2016-03-02, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
7km klämmer du enkelt på 25 minuter utan att bli svettig även om du är otränad på en vanlig hoj. Om du nu är så otränad, varför inte passa på att få lite vardagsmotion?

Sen är det ju så att ju mer tränad man blir desto lättare har man för att svettas. Cyklar ibland till jobbet, cirka 6 kilometer och nog fasen blir man svettig om man står på lite. Men jag kan väl också rekommendera vanlig cykel på den distansen för vardagsmotionen.

Ska det köpas elcykel borde en Biltema klara den relativt korta sträckan.
Citera
2016-03-02, 15:45
Medlem
Vad är det vanligaste som går sönder på en elcykel då?

Vad går på garanti och så? Om jag nu köper en elcykel från Biltema
Citera
2016-03-02, 16:17
Medlem
Min uppfattning är att elcyklar är väldigt driftsäkra.
Jag kan bara prata utifrån två kommersiella elcyklar. En ecoride ambassador och en tysktillverkad kvalitetscykel med bosch mid-drive system och nuvinci 360 steglöst baknav. Båda dessa har varit tillförlitliga i vått och torrt. Min magkänsla är att fukt i kontroller/interface eller kabelskada är de vanligaste elrelaterade problemen. På sikt batterier som inte håller måttet.

Det är inget magiskt med elcyklar, det är fortfarande en vanlig cykel med de strul som det kan innebära. Kedjehopp, punktering mm. Men detta är ju inget man normalt råkar utför om man har koll på grejorna, och däck med punkteringsskydd. (typ schwalbe marathon plus eller liknande)
Citera
2016-03-03, 19:39
Medlem
Citat:
Vad är det vanligaste som går sönder på en elcykel då?

Vad går på garanti och så? Om jag nu köper en elcykel från Biltema

Biltema har kommit med en stor prislista på reservdelar till deras elcyklar. Det ser bra ut på den fronten. Den finns i länken om den finska elcykeln också.
Citera
2016-03-04, 16:13
Medlem
rull.se har ett par, kolla även atvshopen.se
Citera
2016-03-05, 21:22
Medlem
rrpipers avatar
Jag är inte specielt händig men monterade en elmotor från Kina på en vanlig cykel. Fördelen är att man kan välja modell helt fritt först och sedan lägga på motor samt att man får mer kraft än de som säljs här. Batteriet har också betydelse för hur mycket kräm man får. De elcyklar som säljs på marknaden är i mitt tycke för svaga. Min är 750w och det skulle jag säga är minimum. Vad lagen säger tror jag i praxis är irrelevant. Fördelen mot en vanlig cykel är att det går snabbare och man behöver inte bli svettig innan jobbet om man inte vill. Fördelen mot en moped skulle jag säga är att man trotts allt får lite motion och jag antar att det är något enklare att underhålla en cykel.
Citera
2016-03-06, 17:52
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag är inte specielt händig men monterade en elmotor från Kina på en vanlig cykel. Fördelen är att man kan välja modell helt fritt först och sedan lägga på motor samt att man får mer kraft än de som säljs här. Batteriet har också betydelse för hur mycket kräm man får. De elcyklar som säljs på marknaden är i mitt tycke för svaga. Min är 750w och det skulle jag säga är minimum. Vad lagen säger tror jag i praxis är irrelevant. Fördelen mot en vanlig cykel är att det går snabbare och man behöver inte bli svettig innan jobbet om man inte vill. Fördelen mot en moped skulle jag säga är att man trotts allt får lite motion och jag antar att det är något enklare att underhålla en cykel.

Vad kostade ditt kit (750w motor + batteri)? Hur många ampere var batteriet på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in