• 1
  • 2
2016-02-28, 14:43
Medlem
Snart är det dags för ett nytt jobb, och det är inom rimlig ram för att cykla, dock har jag inte cyklat på flera år och är otroligt otränad.

Och rent överlag finner jag tanken att "få hjälp" med cyklandet mycket intressant, så jag har öppnat ögonen för en elcykel.

Dock så kollar jag runt och det är hiskeliga priser, bara Biltema som har rimliga priser, dock så verkar kvaliten svikta om jag förstår diverse hemsidor rätt?

Min dagliga sträcka ligger på cirka 7 kilometer, om google maps har rätt dvs.

Behöver jag "top notch" saker då eller räcker biltemas grejer då?
Citera
2016-02-28, 20:31
Medlem
Fullfittans avatar
7km klämmer du enkelt på 25 minuter utan att bli svettig även om du är otränad på en vanlig hoj. Om du nu är så otränad, varför inte passa på att få lite vardagsmotion?
Citera
2016-02-28, 20:55
Medlem
Greateds avatar
Som jag har förstått rätt så är det 3,5km till jobbet, och ytterliggare 3,5km när du ska hem? Tycker det är galet att du ens överväger el-cykel för att du är för 'otränad'. Gör det till en vana att cykla till jobbet några dagar i veckan så kommer du inte vara så otränad längre och du kommer må bättre.

För att svara på frågan.. tror inte el-cyklar har kommit långt i utvecklandet och verkar inte vara många som äger, om du verkligen inte vill cykla varför inte en 30-moped?
Citera
2016-02-29, 16:08
Medlem
[quote=Greated|
För att svara på frågan.. tror inte el-cyklar har kommit långt i utvecklandet och verkar inte vara många som äger, om du verkligen inte vill cykla varför inte en 30-moped?[/QUOTE]

Vad försöker du säga? Att elcyklar inte är utvecklade?
Om så är fallet har du fullständigt noll koll på vad som finns där ute.
Det finns massor med bra elcyklar med innovativ teknik.
Jag har själv rört mig i branschen i ett antal år och har även byggt några elcyklar från scratch.

Men för att passa svenska lagstiftning med en kommersiell eller hemmagjord elcykel gäller:
- motorassistans enbart när man trampar
- 250W motor (väldigt luddig regel)
- Assistans up till 25km/h

Det finns regler from 1jan 2015 på en 1000w elcykelvariant,
Samma hastighetsregler och assistansregler som "250W" cykeln.
Men den hamnar under moped klass 2 och kräver trafikförsäkring.
Går ej att få en amatörbyggd sådan godkänd.

Krävs i runda slängar 300k för att genomföra typgodkännande+ tester.
SFRO har heller ej någon väg att registrera moped klass två likt dom har med bilar/motorcyklar.

Mitt svar på frågan: En elcykel kan vara ett bra alternativ, jag använder mina så mycket jag kan.
Citera
2016-02-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
7km klämmer du enkelt på 25 minuter utan att bli svettig även om du är otränad på en vanlig hoj. Om du nu är så otränad, varför inte passa på att få lite vardagsmotion?

Jag formulerade mig fel, menar 7km dit, och 7km hem.

Jag är inte bara otränad, utan JÄVLIGT otränad, och jag tror jag kommer att avstå från att cykla ifall jag nu vet att "ugh, inte den jävla backen idag igen"
Har jag en elcykel kan jag(om jag har fattat det rätt) cykla ända tills jag känner mjölksyran börja komma, slå på elen, och därefter cykla som det vore en nerförsbacke nästan

Det är just detta att komma igång, som jag känner att en vanlig cykel kommer inte ens att räcka.
Citera
2016-02-29, 17:40
Medlem
Jag har också börjat titta runt lite på elcyklar. Fastnade så klart på en som lagligt kör 25km/h, men som man kan spärra av till 1000W / 50km/h om man vill köra offroad eller lite olagligt på vägarna.

http://cyclotricity.se/stealth-1000w/

Annars tycker jag att dom här har riktigt snygga cyklar som ser ut att fungera bra. Beror ju iofs hur mycket man vill lägga på dom.

http://cyclotricity.se/standard-power-bikes-from-649/
Citera
2016-02-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Jag formulerade mig fel, menar 7km dit, och 7km hem.

Jag är inte bara otränad, utan JÄVLIGT otränad, och jag tror jag kommer att avstå från att cykla ifall jag nu vet att "ugh, inte den jävla backen idag igen"
Har jag en elcykel kan jag(om jag har fattat det rätt) cykla ända tills jag känner mjölksyran börja komma, slå på elen, och därefter cykla som det vore en nerförsbacke nästan

Det är just detta att komma igång, som jag känner att en vanlig cykel kommer inte ens att räcka.

Åk och prova ett par stycken.

Det är inte roligt att cykla på en elcykel utan assistans, då det går mycket tyngre än med vilken standardcykel som helst.

Jag köpte denna juni förra året och har elcyklat 2x12km till jobbet sedan dess (även i vinter med dubbdäck): http://www.nishiki.se/kollektion/elcykel/assist-fx
Eftersom den var så dyr hoppades jag den skulle klara jobbpendling året runt utan större problem i kanske 5 år. Dock fick jag byta kontrollern/displayen då det kommit vatten i den (på garanti). Den nya är inte riktigt samma och verkar bättre. Det jag vill ha sagt är det finns mer som kan strula på encykel och det räcker kanske inte ens att köpa dyrt.
Citera
2016-02-29, 18:44
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheazel
Vad försöker du säga? Att elcyklar inte är utvecklade?
Om så är fallet har du fullständigt noll koll på vad som finns där ute.
Det finns massor med bra elcyklar med innovativ teknik.
Jag har själv rört mig i branschen i ett antal år och har även byggt några elcyklar från scratch.

Som sagt vad är det för mening med en el-cykel om den knappt går att cykla normalt med? Det skulle jag kalla dåligt utvecklade, och skulle säga att en moped är att satsa på istället. Då det verkar som att om man ska ha en bra el-cykel så kostar det MINST 10-15.000 som endast klarar av 25km/h och måste laddas omgående, nej tack.
Citera
2016-02-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Som sagt vad är det för mening med en el-cykel om den knappt går att cykla normalt med? Det skulle jag kalla dåligt utvecklade, och skulle säga att en moped är att satsa på istället. Då det verkar som att om man ska ha en bra el-cykel så kostar det MINST 10-15.000 som endast klarar av 25km/h och måste laddas omgående, nej tack.

Det skulle vara bättre för trådens information om du kunde sluta sprida en massa dynga. Läs på innan du börjar kommentera för du hjälper ingen med personliga åsikter om något du inte vet någonting om.

Alla elcyklar är olika, och vissa funkar precis lika bra att cykla utan eldrift som med. Enda skillnaden kan vara ett nästintill friktionsfritt frihjul.
(Jag har själv erfarenhet av ett lätt elsystem på en hybridracer där själva batterilådan även innehåller kontroller. Det som blir kvar på cykeln när man tar bort batterilådan är då enbart en motor + drivkedja. Totalviktökning på cykeln ca 2,5kg utan batterilådan)

Om vi snackar navmotorer och i synnerhet direktdrivna utan inbyggd frihjulsfunktion så finns ett ökat motstånd som gör att cykeln går tyngre. Hur mycket beror på motorns konstruktion och storlek. (Vi talar nu om att cykla med cykeln utan batteri)

Sen undrar jag hur du tror att man kan köra i 25km/h och sen måste ladda omgående? Sov du på fysiklektionen? 25km/h är en hastighet och inget annat. Kanske kan du köra sträckan 25km beroende på hastighet, kanske har du en räckvidd runt 50km (vilket är vanligare för kommersiella elcyklar.)

(Men även detta är ej skrivet i sten. Jag har själv byggt en packcykel med ett stort integrerat litiumbatteri som kan cyklas i cirka 40mil på en laddning i 25km/h. Ja 400km på en laddning. Jag laddar den ca en gång i veckan på somrarna, och sällan är det fulla battericykler.)

Men oavsett att cykeln får gå max 25km/h så kan elcykeln användas på många fler ställen än vad man kan med en moped. Folk blir förbannade om du kommer och kör en moped på cykelväg. Även om det råkar vara en moped klass 2 som fullt lagligt kan köras där. Lägg där till trafikförsäkring för att framföra moped klass 2 lagligt. Och de cykelbanor som är markerade "ej moped". Jag anser att om moped ska vara ett alternativ måste man gå upp på EU moppe (klass 1).

Elcykel är grymt om det är den typen av transport man behöver. Mina erfarenheter är att cykeln går snabbare genom stan än bilen om det är morgon eller kvällstrafik.
Citera
2016-03-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffhoppet
Jag har också börjat titta runt lite på elcyklar. Fastnade så klart på en som lagligt kör 25km/h, men som man kan spärra av till 1000W / 50km/h om man vill köra offroad eller lite olagligt på vägarna.

Annars tycker jag att dom här har riktigt snygga cyklar som ser ut att fungera bra. Beror ju iofs hur mycket man vill lägga på dom.

Dessa verkade ju vara jävligt prisvärda med tanke på motoreffekt och pris... Någon som kan säga hurpass pålitligt detta är?
Citera
2016-03-01, 17:17
Medlem
Citat:

Det verkar vara en sprillans ny firma, hittar inget om de är seriösa eller vad folk tycker om dem. Malmö brukar ge konstiga vibbar, men nog ser cyklarna fräcka ut. Nån i Malmö som vet vad det är för några?
Citera
2016-03-01, 17:43
Medlem
Citat:

Felstavningar, sär skrivningar . Inget för mig.

För jobbpendlaren som kräver en pålitlig cykel att ha till jobbet varje vardag rekommenderar jag en laglig kvalitetselcykel köpt i lokal cykelbutik där man kan få service - det var så jag gjorde också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in