Citat:
Ursprungligen postat av
Greated
Som sagt vad är det för mening med en el-cykel om den knappt går att cykla normalt med? Det skulle jag kalla dåligt utvecklade, och skulle säga att en moped är att satsa på istället. Då det verkar som att om man ska ha en bra el-cykel så kostar det MINST 10-15.000 som endast klarar av 25km/h och måste laddas omgående, nej tack.
Det skulle vara bättre för trådens information om du kunde sluta sprida en massa dynga. Läs på innan du börjar kommentera för du hjälper ingen med personliga åsikter om något du inte vet någonting om.
Alla elcyklar är olika, och vissa funkar precis lika bra att cykla utan eldrift som med. Enda skillnaden kan vara ett nästintill friktionsfritt frihjul.
(Jag har själv erfarenhet av ett lätt elsystem på en hybridracer där själva batterilådan även innehåller kontroller. Det som blir kvar på cykeln när man tar bort batterilådan är då enbart en motor + drivkedja. Totalviktökning på cykeln ca 2,5kg utan batterilådan)
Om vi snackar navmotorer och i synnerhet direktdrivna utan inbyggd frihjulsfunktion så finns ett ökat motstånd som gör att cykeln går tyngre. Hur mycket beror på motorns konstruktion och storlek. (Vi talar nu om att cykla med cykeln utan batteri)
Sen undrar jag hur du tror att man kan köra i 25km/h och sen måste ladda omgående? Sov du på fysiklektionen? 25km/h är en
hastighet och inget annat. Kanske kan du köra
sträckan 25km beroende på hastighet, kanske har du en räckvidd runt 50km (vilket är vanligare för kommersiella elcyklar.)
(Men även detta är ej skrivet i sten. Jag har själv byggt en packcykel med ett stort integrerat litiumbatteri som kan cyklas i cirka 40mil på en laddning i 25km/h. Ja 400km på en laddning. Jag laddar den ca en gång i veckan på somrarna, och sällan är det fulla battericykler.)
Men oavsett att cykeln får gå max 25km/h så kan elcykeln användas på många fler ställen än vad man kan med en moped. Folk blir förbannade om du kommer och kör en moped på cykelväg. Även om det råkar vara en moped klass 2 som fullt lagligt kan köras där. Lägg där till trafikförsäkring för att framföra moped klass 2 lagligt. Och de cykelbanor som är markerade "ej moped". Jag anser att om moped ska vara ett alternativ måste man gå upp på EU moppe (klass 1).
Elcykel är grymt om det är den typen av transport man behöver. Mina erfarenheter är att cykeln går snabbare genom stan än bilen om det är morgon eller kvällstrafik.