• 3
  • 4
2016-02-29, 10:45
Medlem
Fizzlors avatar
Att köpa lägenhet i Sverige idag är förmodligen det dummaste ekonomiska beslut man kan ta. Bostadspriserna står i absoluta toppen, flera tunga personer och institutioner har varnat för att vi har en bostadsbubbla och att situationen är helt ohållbar.

Snart blir det slopat ränteavdrag (massa pengar som behövs till flyktingindustrin istället) samt amorteringskrav. Det i kombination med vikande ekonomi globalt kommer skicka tusentals svenskar ner i avgrunden då lånen vida kommer överstiga värdet på bostaden.

Utöver detta så får man även ta hänsyn till det faktum att vi har sinnessjuka kommunister i regeringen. Inte helt omöjligt att din fina BRF snart får somaliska familjer och ensamkommande 35-åringar som boende.

Nej, jag hade fortsatt ha pengarna på banken och väntat på bättre läge. Att köpa på toppen, oavsett vad det gäller, är bara korkat.
Citera
2016-02-29, 11:35
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Att köpa lägenhet i Sverige idag är förmodligen det dummaste ekonomiska beslut man kan ta. Bostadspriserna står i absoluta toppen, flera tunga personer och institutioner har varnat för att vi har en bostadsbubbla och att situationen är helt ohållbar.

Snart blir det slopat ränteavdrag (massa pengar som behövs till flyktingindustrin istället) samt amorteringskrav. Det i kombination med vikande ekonomi globalt kommer skicka tusentals svenskar ner i avgrunden då lånen vida kommer överstiga värdet på bostaden.

Utöver detta så får man även ta hänsyn till det faktum att vi har sinnessjuka kommunister i regeringen. Inte helt omöjligt att din fina BRF snart får somaliska familjer och ensamkommande 35-åringar som boende.

Nej, jag hade fortsatt ha pengarna på banken och väntat på bättre läge. Att köpa på toppen, oavsett vad det gäller, är bara korkat.

Så sa folk för tre år sedan också men jag har gjort fin förtjänst sedan dess.
Varken du eller någon annan kan se vad som kommer hända i framtiden. Tänk på det.

Allting handlar inte om att göra ett snabbt klipp heller. Om någon hittar sin drömbostad så räknar personen sannolikt med att bo där längre än fem år. Historiskt sett är en fastighetsaffär en av de bästa investeringarna man kan göra om den ligger i ett någorlunda attraktivt område så att det skulle vara den sämsta affären är inte alls säkert.

Sen håller jag med dig om att det sitter tokdårar och bestämmer i det här landet och att situationen har nått full panik vad det gäller att placera nyanlända. Där har vi ett gigantiskt problem. Valet 2018 kan inte komma nog tidigt.
Citera
2016-02-29, 12:35
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Så sa folk för tre år sedan också men jag har gjort fin förtjänst sedan dess.
Varken du eller någon annan kan se vad som kommer hända i framtiden. Tänk på det.

Hade politikerna tagit tag i det uppenbara problemen då så hade du inte gjort en fin förtjänst och lägenheterna hade inte heller kostat flera miljoner.

Citat:
Allting handlar inte om att göra ett snabbt klipp heller. Om någon hittar sin drömbostad så räknar personen sannolikt med att bo där längre än fem år. Historiskt sett är en fastighetsaffär en av de bästa investeringarna man kan göra om den ligger i ett någorlunda attraktivt område så att det skulle vara den sämsta affären är inte alls säkert.

Säg det till de som köpte i början på 90-talet och fortfarande betalar av skulderna. Då handlade det om några 100k, idag däremot sitter varannan jävel med miljonlån. Kommer inte sluta bra kan jag lova.

Citat:
Sen håller jag med dig om att det sitter tokdårar och bestämmer i det här landet och att situationen har nått full panik vad det gäller att placera nyanlända. Där har vi ett gigantiskt problem. Valet 2018 kan inte komma nog tidigt.

Ja, det är väl största anledningen till att inte köpa något idag. Fatta vad blåsta de som köpte inne i stan måste känna sig nu när man bestämt sig för att smälla upp bostadsmoduler åt flytkingar överallt. Det går inte att köpa sig fri längre.
Citera
2016-02-29, 14:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Säg det till de som köpte i början på 90-talet och fortfarande betalar av skulderna. Då handlade det om några 100k, idag däremot sitter varannan jävel med miljonlån. Kommer inte sluta bra kan jag lova.
Nej, det finns så många faktorer som är annorlunda nu än 1990 så att jämföra med 90-talet fungerar inte.
Citera
2016-02-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Det vill dock mycket till för att du ska förlora på försäljningen dock. Antingen så går man i regel oftast + - 0 eller också gör man en grym vinst.

Men det är ju ett lotteri samt hur duktig du är på att ta hand om din bostadsrätt också.

Precis så är det ju

Det vill mycket till för att jag själv ska sätta mig i en hyresrätt dock

Har smakat på det ljuva livet för mycket för det
Googla på finanskris så får du se att ditt resonemang inte alls håller. Från och med 1 juni, tror jag att det är, kan vara 1 maj, inträder det amorteringskrav, man måste vara antingen korkad, eller obotlig optimist om man inte fattar att priserna kommer att minska då. Det som är intressant för en köpare idag är månadskostnaden, folk tittar inte på hur mycket lån dom har, vilket är otroligt korkat. Visst är månadskostnaden intressant, men man får inte stirra sig blind på denna. Jag sålde en villa i en relativt stor stad, men köpte inte en lägenhet, utan bytte jobb och flyttade ut till landet. Vem fan vill ge 1,8 miljoner för en etta på 30 kvm?
Tror dessutom inte att din bror köpte en lägenhet för 700 000 kr i varberg och sålde den 1 år senare för 1,4 miljoner, sådan prisutveckling har det inte varit i varberg. I så fall köpte han ett renoveringsobjekt och renoverade lägenheten, inte en chans att han sålde lägenheten 1 år senare utan att göra ett skit i lägenheten.
Citera
2016-02-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Googla på finanskris så får du se att ditt resonemang inte alls håller. Från och med 1 juni, tror jag att det är, kan vara 1 maj, inträder det amorteringskrav, man måste vara antingen korkad, eller obotlig optimist om man inte fattar att priserna kommer att minska då. Det som är intressant för en köpare idag är månadskostnaden, folk tittar inte på hur mycket lån dom har, vilket är otroligt korkat. Visst är månadskostnaden intressant, men man får inte stirra sig blind på denna. Jag sålde en villa i en relativt stor stad, men köpte inte en lägenhet, utan bytte jobb och flyttade ut till landet. Vem fan vill ge 1,8 miljoner för en etta på 30 kvm?
Tror dessutom inte att din bror köpte en lägenhet för 700 000 kr i varberg och sålde den 1 år senare för 1,4 miljoner, sådan prisutveckling har det inte varit i varberg. I så fall köpte han ett renoveringsobjekt och renoverade lägenheten, inte en chans att han sålde lägenheten 1 år senare utan att göra ett skit i lägenheten.

Jo det är tyvärr sanning som jag talar. Han sålde den för 1,35 milj kronor 1 år senare

Valet är för mig enkelt med ett sådant räkneexempel iallafall Han sitter just nu i en lgh värd 2,4 milj och är 23 år gammal.

Han förstod hur smart det var när jag hade köpt min och renoverat upp min.. samt att slippa alla köer på x antal år i en stad som Varberg.

Nu är hans gamla till salu igen.. jag funderar på att sälja min och köpa den för 1,3
Senast redigerad av joffen87 2016-02-29 kl. 16:00.
Citera
2016-02-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Jo sant snackar vi lägenheter i milioner kronors klassen så blir det ju dessa två saker också dock.. Jag köpte dock min kontant. Men du hamnar fortfarande på ungefär samma summa "4500" med avgift och amortering på ett lån i milionklassen.. + att du inte behöver styras av någon ... + att du får tillbaka dina pengar när du säljer eller dubblar upp!

Valet är för mig enkelt iallafall.

Mmmm.. Köpa en lägenhet kontant i en storstad vore en dröm..

Bor du på landet? För de avgifterna finns inte här.
Citera
2016-02-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra

Utveckla hur detta skulle påverka bostadspriserna? I DAGSLÄGET har 9/10 banker ett amorteringskrav motsvarande det som FI fick nej till i höstas och ev. det som kommer "träda i kraft" på våren/sommaren.

Att amorteringskraven "träder i kraft" i maj/juni kommer inte ge någon praktisk skillnad överhuvudtaget. Sedan ett par år kör bankerna med amorteringskrav - samma krav som FI fick nej till i höstas. Och inte fan har priserna sjunkit de senaste åren? Snarare tvärtom

Ser inte hur ett införande av regler som idag redan tillämpas skulle betyda något.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in