Citat:
Det är så mycket fel i dina inlägg:
1. Tråden handlar inte om dig. Gratulerar till att du köpte kontant men för de allra flesta är det lån som gäller. Och då är det avgift, räntor och amortering som gäller. Samt övriga kostnader som hyresgäster inte behöver ta (trasig kyl/frys/spis etc)
2. Du äger inte lägenheten, du har köpt medlemskap i en förening. Föreningen har regler. Försök hyra utan tillstånd eller gör en djärv renovering/tillbyggnad så ska du se "+ att du inte behöver styras av någon" är strunt.
3.Du sitter och jämför HR och BR i ditt närområde. I storstäderna kan du om du har tur få en central hyreslägenhet långt under vad månadskostnaden skulle bli för en BR tack vare hyresregleringen. Som sagt, det som gäller dig gäller inte majoriteten.
1. Tråden handlar inte om dig. Gratulerar till att du köpte kontant men för de allra flesta är det lån som gäller. Och då är det avgift, räntor och amortering som gäller. Samt övriga kostnader som hyresgäster inte behöver ta (trasig kyl/frys/spis etc)
2. Du äger inte lägenheten, du har köpt medlemskap i en förening. Föreningen har regler. Försök hyra utan tillstånd eller gör en djärv renovering/tillbyggnad så ska du se "+ att du inte behöver styras av någon" är strunt.
3.Du sitter och jämför HR och BR i ditt närområde. I storstäderna kan du om du har tur få en central hyreslägenhet långt under vad månadskostnaden skulle bli för en BR tack vare hyresregleringen. Som sagt, det som gäller dig gäller inte majoriteten.
Och du har lika många fel!
1. Inget fel att jämföra och det är inte säkert du behöver amortera även om det blivit tuffar med detta med nya bostadslån. Tror dock att det är fullt möjligt att förhandla bort. Visst du behöver en liten buffert om något går sönder. Det är dock sällan du behöver köpa nytt på grund av vitvaror pajar utan det är mer troligt att du köper nytt för att de blir gammalmodiga eller slitna. Du får även betala för detta i en hyresrätt i form av högre hyra.
2. Det är inte speciellt jobbigt med regler utan snarare en fördel mot en hyresrätt som även den omfattas av en massa regler. Du äger oavsett en andel i din förening och kan således också vara med att påverka och har betydligt mer inflytande än om du sitter i en hyresrätt. Min förening är dessutom väldigt aktiv. Vi har grisfester, bouletävlingr, majsång, HR utbildningar, bussresor osv. Dessutom kommer vi i vår även har matlagningskurser. Det är forutom att det är väldigt trevligt även en stor möjlighet att faktiskt lära känna sina grannar.
3. Förutom svårigheter att rent konkret hitta en billig hyresrätt i en storstad så är det även i en storstad mer fördelaktigt att bo i en bostadsrätt rent ekonomiskt. Det går att hitta bostadsrätter i storstäder med låg avgift i bra föreningar. Själv bor jag i en storstad i bostadsrätt med lån och betalar strax över 3K i bostadskostnad. Då ingår Avgift, ränta, värme, hushållsel, bredband 100mb, parkering och bostadsrättsförsäkring.
Så jag rekommenderar starkt TS att välja bostadsrätt. Själv kommer jag aldrig bo i en hyresrätt såvida jag inte får det gratis.