2016-02-28, 21:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Det är så mycket fel i dina inlägg:

1. Tråden handlar inte om dig. Gratulerar till att du köpte kontant men för de allra flesta är det lån som gäller. Och då är det avgift, räntor och amortering som gäller. Samt övriga kostnader som hyresgäster inte behöver ta (trasig kyl/frys/spis etc)
2. Du äger inte lägenheten, du har köpt medlemskap i en förening. Föreningen har regler. Försök hyra utan tillstånd eller gör en djärv renovering/tillbyggnad så ska du se "+ att du inte behöver styras av någon" är strunt.
3.Du sitter och jämför HR och BR i ditt närområde. I storstäderna kan du om du har tur få en central hyreslägenhet långt under vad månadskostnaden skulle bli för en BR tack vare hyresregleringen. Som sagt, det som gäller dig gäller inte majoriteten.

Och du har lika många fel!

1. Inget fel att jämföra och det är inte säkert du behöver amortera även om det blivit tuffar med detta med nya bostadslån. Tror dock att det är fullt möjligt att förhandla bort. Visst du behöver en liten buffert om något går sönder. Det är dock sällan du behöver köpa nytt på grund av vitvaror pajar utan det är mer troligt att du köper nytt för att de blir gammalmodiga eller slitna. Du får även betala för detta i en hyresrätt i form av högre hyra.

2. Det är inte speciellt jobbigt med regler utan snarare en fördel mot en hyresrätt som även den omfattas av en massa regler. Du äger oavsett en andel i din förening och kan således också vara med att påverka och har betydligt mer inflytande än om du sitter i en hyresrätt. Min förening är dessutom väldigt aktiv. Vi har grisfester, bouletävlingr, majsång, HR utbildningar, bussresor osv. Dessutom kommer vi i vår även har matlagningskurser. Det är forutom att det är väldigt trevligt även en stor möjlighet att faktiskt lära känna sina grannar.

3. Förutom svårigheter att rent konkret hitta en billig hyresrätt i en storstad så är det även i en storstad mer fördelaktigt att bo i en bostadsrätt rent ekonomiskt. Det går att hitta bostadsrätter i storstäder med låg avgift i bra föreningar. Själv bor jag i en storstad i bostadsrätt med lån och betalar strax över 3K i bostadskostnad. Då ingår Avgift, ränta, värme, hushållsel, bredband 100mb, parkering och bostadsrättsförsäkring.

Så jag rekommenderar starkt TS att välja bostadsrätt. Själv kommer jag aldrig bo i en hyresrätt såvida jag inte får det gratis.
Citera
2016-02-28, 21:09
Medlem
Citat:
I en mer normalt fungerande bo-marknad så är det så men i dagens spekulationsmarknad är det en risk om du inte säljer i tid.

Men som du säger, var och en gör som den vill. Det skålar vi på

Det vill dock mycket till för att du ska förlora på försäljningen dock. Antingen så går man i regel oftast + - 0 eller också gör man en grym vinst.

Men det är ju ett lotteri samt hur duktig du är på att ta hand om din bostadsrätt också.

Precis så är det ju

Det vill mycket till för att jag själv ska sätta mig i en hyresrätt dock

Har smakat på det ljuva livet för mycket för det
Citera
2016-02-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Och du har lika många fel!

1. Inget fel att jämföra och det är inte säkert du behöver amortera även om det blivit tuffar med detta med nya bostadslån. Tror dock att det är fullt möjligt att förhandla bort. Visst du behöver en liten buffert om något går sönder. Det är dock sällan du behöver köpa nytt på grund av vitvaror pajar utan det är mer troligt att du köper nytt för att de blir gammalmodiga eller slitna. Du får även betala för detta i en hyresrätt i form av högre hyra.

2. Det är inte speciellt jobbigt med regler utan snarare en fördel mot en hyresrätt som även den omfattas av en massa regler. Du äger oavsett en andel i din förening och kan således också vara med att påverka och har betydligt mer inflytande än om du sitter i en hyresrätt. Min förening är dessutom väldigt aktiv. Vi har grisfester, bouletävlingr, majsång, HR utbildningar, bussresor osv. Dessutom kommer vi i vår även har matlagningskurser. Det är forutom att det är väldigt trevligt även en stor möjlighet att faktiskt lära känna sina grannar.

3. Förutom svårigheter att rent konkret hitta en billig hyresrätt i en storstad så är det även i en storstad mer fördelaktigt att bo i en bostadsrätt rent ekonomiskt. Det går att hitta bostadsrätter i storstäder med låg avgift i bra föreningar. Själv bor jag i en storstad i bostadsrätt med lån och betalar strax över 3K i bostadskostnad. Då ingår Avgift, ränta, värme, hushållsel, bredband 100mb, parkering och bostadsrättsförsäkring.

Så jag rekommenderar starkt TS att välja bostadsrätt. Själv kommer jag aldrig bo i en hyresrätt såvida jag inte får det gratis.

Tack för stödet. Jävla idiot tjomme den där andra

Jag rekommenderar även jag till bostadsrättsägande givetvis! Du vinner på det även om du har tummen mitt i handen.
Citera
2016-02-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Tack för stödet. Jävla idiot tjomme den där andra

Jag rekommenderar även jag till bostadsrättsägande givetvis! Du vinner på det även om du har tummen mitt i handen.

Moget.
Citera
2016-02-28, 21:24
Medlem
Citat:
Moget.

säger vad jag tycker
Citera
2016-02-28, 23:04
Medlem
Gurglarens avatar
Det blir alltid en "hyresrätt vs bostadsrätt"-fråga. Köpte bostadsrätt för ca 7 år sedan. Den har dubblerat sitt värde + jag har sparat pengar i den med större amorteringar. Värde-lån så har jag nu 1,5 mille i den och jag har inte fyllt 30 ännu. Hade jag haft hyresrätt under dessa år så hade jag väl kanske haft några slantar mer på banken men jag hade ändå förlorat säkert 500k-1 mille på det. Dessutom hade jag fått bo i gettot.
Citera
2016-02-29, 00:00
Medlem
De flesta som jag känner, notera "de flesta", tycker sig ha gjort en kass affär av att ha haft hyreslägenhet istället för bostadsrätt. De uttrycker det som att "kasta pengar i sjön" - vilket till viss del är sant. Man får ingenting tillbaka, rent ekonomiskt, av att hyra sin bostad.

Sedan behöver man förstå att alla inte har råd med bostadsrätt och det lämnar då inga andra alternativ än att hyra bostaden.

I din sits hade jag köpt en lägenhet. Fundera lite på följande saker:

1) Efterfrågan är bra mycket större än utbudet i vårt kära land - åtminstone i de större städerna. Om efterfrågan är större - hur kan då priserna gå ner på bostäder?

2) Ett ev. införande av amorteringskrav skulle ge föga effekt på bostadsbubblan. ALLA banker har krav på amortering på nya bolån idag (vilket de haft sedan ett par år tillbaka). Många av bankerna kör med de kraven som FI fick nej till i höstas - dvs från 85% belåning till 70% på 7,5 år (2% av skulden skall alltså amorteras bort varje år). Så vad kommer ett tvångsamorteringskrav ge när det förs in på våren/sommaren? Ingenting - det kravet finns redan. Och jo, det gäller även nyproducerade bostäder. I lagförslaget står enbart att nyproducerade lägenheter BÖR kunna undantas ifrån kreditgivaren - men det är inga banker idag som gör några undantag för det (inte för mig som köpte en nyproducerad bostad - och då pratade jag med Swedbank, SEB, Handelsbanken, SBAB, Danske Bank, Skandia, Nordea, Ikano samt ICA banken. INGEN gör undantag för nyproduktion).

3) När räntorna stiger, vilket de kommer, kommer folk vilja hålla i pengarna. Färre kommer att ha råd att köpa och således tros bostadspriserna sjunka. Trevligt. Är det någon som tänker på att också FÄRRE kommer vilja sälja sina lägenheter? Efterfrågan kommer att följa utbudet på något plan. Det kommer inte att finnas lika mycket valfrihet som det gör idag. Sedan är jag medveten om att färre kommer att ha råd att bo kvar i en bostadsrätt om räntorna stiger, MEN. Bankerna prövar kredit på 6-7-8% idag innan de beviljar ett lån. Man skall alltså kunna klara av räntor på dessa nivåer och ÄNDÅ ha råd att bo kvar. När kommer vi ha så höga räntor? Om 10 år? 15 år? Förmodligen inte inom de kommande 5 iaf. Med dina 40.000 i lön kommer du UTAN problem att ha sparat ihop en rejäl buffert under den tiden det tar för räntorna att komma upp i dessa nivåer. Under tiden kommer du även att ha amorterat bort en del av lånet. Sedan kommer du ha hittat dig en partner och casha 60k-80k innan skatt (om vi antar rimliga lönenivåer). Du har inget att vara orolig för!

Köp fort som fan om du hittar något du gillar.
Citera
2016-02-29, 07:02
Medlem
Tråden handlar om TS aktuella situation, inte om bostadsaffärer som gjordes för 10 år sedan.

Minusränta, amorteringskrav, diskussion om slopande av ränteavdrag, skyhöga priser, högkonjuktur som allt av döma har nått toppen... risk att priserna dalar från dagens nivåer. TS funderar på att köpa IDAG. Han har redan ett billigt boende, rådet är att avvakta att köpa i nuläget.

Jätteintressant att läsa om era affärer för 10 år sedan med det var andra tider då med helt andra förutsättningar.
Citera
2016-02-29, 08:56
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt, men jag vet inte om det är rätt läge. Jag bor inte i en av de 3 största städerna, men i en stad med mer än 100 000 invånare. Jag har ganska bra ekonomi (tjänar runt 40 000 kr före skatt, har ca 300 000 kr i kapital till kontantinsats). Just nu har jag en hyra på 4500 kr och när mat och räkningar är betalda har jag ca 18 000 kr kvar. Ekonomiskt sett kan jag alltså relativt lätt köpa en lägenhet för 2 miljoner kr.

Eftersom jag jobbar inom akademin har jag fortfarande ingen fast tjänst, trots att jag jobbat 5.5 år på samma ställe. Jag kommer snart att få ett nytt anställningskontrakt som gäller i 2 år. Jag vet inte riktigt vad som händer sen, och om jag vill vara kvar.

Jag har ingen partner (har aldrig haft ett förhållande), men kan tänka mig att flytta om/när jag hittar en partner.

För mig känns det helt galet att reporäntan är -0.5%. När väl räntan höjs så känns det som att priserna borde sjunka. Om man köper nu så borde priserna sjunka när räntan väl stiger, och så stiger dessutom kostnaden för lånet.

Hur skulle ni göra i mitt läge? Köpa en lägenhet eller avvakta?

I grunden så är jag alltid tveksam till att ta det finansiella ansvaret för en hel förening på individnivå som du gör i en bostadsrättförening.
Har du läst in dig på föreningens ekonomi?

Rent generellt idag så är ju värdestegringen helt djävla absurd så kortsiktigt är det nog ingen risk.
Det byggs ju inte så det stör direkt och vi fyller ju på landet såinihelvete så bristen lär ju vara ett bra tag till.

För samma pengar kan du kanske hitta ett eget boende i form hav en villa eller så och det skulle jag föredra.
Eget ägande och du är inte i beroendeställning av att de andra betalar sin avgift.
I och med att det är en förening så är varje medlem ägare till hela föreningens skuld och betalar inte några så betalar du deras avgift.

Är jag feg? Som satan och jag hatar att vara beroende av andras pissusla ekonomi.
Jodå, jag brände mig seriöst på bostadsrätten i början på 90-talet. Sedan dess så äger jag min egen bostadsekonomi och inte i föreningsform.

Beslutet, det är som alltid ditt!
Citera
2016-02-29, 09:42
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Varför ska du köpa bostadsrätt, är den en bra affär?
Om jag förstår det rätt så gör du det av två anledningar!

1) Valfrihet att välja var du själv vill bo
2) En investering och amortera på lånet

Men är det lönsamt och det bästa, du har ju lägenhet och när du träffar en tjej, så kanske ni kan byta lägenheten till en större.
Vem vet, den du träffar kanske också har hyresrätt och då har ni två lägenheter att byta med.

Räkna på detta innan du gör nåt dumt.
Du säger att du har 300.000 kr.

Om du då skulle få pengarna arbeta för dig istället för tvärtom.
Alltså tjäna pengar istället för att låna pengar.
Det vill säga ha en egen pengamaskin genom livets alla faser.

Allt detta med låg risk och 5% avkastning utan att lägga alla ägg i en korg (diversifiering)
ca: 15.000 per år.

75.000 Indexfonder 8%
75.000 Räntefonder 3.5%
75.000 Sparkonto (Akelius Invest) 4.04%
37.500 Utlåningsverksamhet 8 till 12%
37.500 Utlåningsverksamhet 8 till 12%

Vad tjänar du om du lånar pengar och är i skuld?
Du amorterar på lånet och priset på bostadsrätten stiger.

Jag hade valt bo kvar i hyresrätten.
Eller köpa bostadsrätt och samtidigt ställa mig i bostadskö.
Sedan efter 30 till 40 år i bostadskö kan man välja fritt bland dom bästa hyreslägenheterna.
Flytta till en och sälja bostadsrätten med rejäl vinst och leva gott som pensionär.
Jag känner folk som gjort så.

Tycker du ska behålla hyresrätten och bli ekonomiskt oberoende.
Istället för att amortera så kan du spara 3000 till 4000 i månaden.
Plus 5% avkastning och ränta på ränta effekten.
Så när du har 3 miljoner kan du ta ut en årslön varje år.

Alltså en egen pengamaskin där pengarna jobbar för dig.
Vad spelar det för roll om du gör vinst på en bostadsrätt, du måste ju köpa nytt!
Kanske större och bättre men än en gång så sitter du där utan pengar igen och med lån.
Om du inte flyttar tillbaks till hyresrätt och lever gott som pensionär.
Senast redigerad av sputnik2011 2016-02-29 kl. 09:46.
Citera
2016-02-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Ifall du är osäker så finns det en liten idé för dig som "funderar"på att köpa lägenhet,
Boka in dig på fler nyproduktioner,dvs intresse anmäl dig,får du chans att sedan boka den så brukar det kosta mellan 25-50 tusen kronor att boka den ,när det är klart dvs om ca 1-3 år så ska du lägga in en avgift till då du får upplåtelse avtal men då ska du fortfarande inte flytta in för det brukar ta 6 månader till innan det är klar, så kan du sälja den utan att lånet "kickar" in och sälja den med vinst.

Det här var ju ett jävla bra upplägg. Lite som en köpoption med möjlighet till stor avkastning till ett förhållandevis lågt pris.
Citera
2016-02-29, 10:17
Medlem
cocksuckers avatar
Citat:
Tråden handlar om TS aktuella situation, inte om bostadsaffärer som gjordes för 10 år sedan.

Minusränta, amorteringskrav, diskussion om slopande av ränteavdrag, skyhöga priser, högkonjuktur som allt av döma har nått toppen... risk att priserna dalar från dagens nivåer. TS funderar på att köpa IDAG. Han har redan ett billigt boende, rådet är att avvakta att köpa i nuläget.

Jätteintressant att läsa om era affärer för 10 år sedan med det var andra tider då med helt andra förutsättningar.

Det lät likadant när man frågade för 10 år sen, folk tyckte man var korkad och snart kommer priserna att sjunka då sitter du där i skiten blablabla. Det finns folk som väntat längre än så på en bostadskrash, och fortfarande tror att det kommer att gå att få en lägenhet i innerstan för 30k/m2 bara man väntar ut stormen.

Ingen kan sia om framtiden, men så länge man har marignal nog att överleva 7% ränta (vilket även bankerna räknar med) så är det inget som talar för att vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in