• 1
  • 2
2016-02-28, 14:29
Medlem
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt, men jag vet inte om det är rätt läge. Jag bor inte i en av de 3 största städerna, men i en stad med mer än 100 000 invånare. Jag har ganska bra ekonomi (tjänar runt 40 000 kr före skatt, har ca 300 000 kr i kapital till kontantinsats). Just nu har jag en hyra på 4500 kr och när mat och räkningar är betalda har jag ca 18 000 kr kvar. Ekonomiskt sett kan jag alltså relativt lätt köpa en lägenhet för 2 miljoner kr.

Eftersom jag jobbar inom akademin har jag fortfarande ingen fast tjänst, trots att jag jobbat 5.5 år på samma ställe. Jag kommer snart att få ett nytt anställningskontrakt som gäller i 2 år. Jag vet inte riktigt vad som händer sen, och om jag vill vara kvar.

Jag har ingen partner (har aldrig haft ett förhållande), men kan tänka mig att flytta om/när jag hittar en partner.

För mig känns det helt galet att reporäntan är -0.5%. När väl räntan höjs så känns det som att priserna borde sjunka. Om man köper nu så borde priserna sjunka när räntan väl stiger, och så stiger dessutom kostnaden för lånet.

Hur skulle ni göra i mitt läge? Köpa en lägenhet eller avvakta?
Citera
2016-02-28, 14:31
Medlem
Du bor ju väldigt billigt just nu, varför ändra på den trygga sitsen och sätta dig i skuld? Och du är osäker på din framtida livssituation.

Dessutom får man väl inget bolån, om man inte har fast anställning?
Citera
2016-02-28, 14:42
Medlem
Man måste inte ha fast anställning för att få bolån, jag har ett bolånelöfte på 2 miljoner kr.
Citera
2016-02-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Man måste inte ha fast anställning för att få bolån, jag har ett bolånelöfte på 2 miljoner kr.

Till en sämre ränta, eller hur?
Citera
2016-02-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Till en sämre ränta, eller hur?

Jag har inte diskuterat räntan med banken. Det står inget om räntan i bolånelöftet.
Citera
2016-02-28, 14:51
Medlem
Citat:
Jag har inte diskuterat räntan med banken. Det står inget om räntan i bolånelöftet.

Precis. Utan säkerhet i form av fast anställning så önskar banken att man klarar av en räntebelastning på 8%, mot vanliga bolån på 1,3 - 1.6%.
Citera
2016-02-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Precis. Utan säkerhet i form av fast anställning så önskar banken att man klarar av en räntebelastning på 8%, mot vanliga bolån på 1,3 - 1.6%.

Vad jag vet så räknar banken med en räntebelastning på 6% - 7% även om du har fast jobb.
Citera
2016-02-28, 14:54
Medlem
singularitets avatar
Importera en fru från Asien, med din ekonomi ska det inte vara något problem. Jag tycker du ska vänta med att belåna dig eftersom du frågar om det på sociala medier. Använd pengarna till resor istället. För din del tror jag livskvaliteten kan öka mer av den typen spenderande än ännu mera materiella drömmar som förverkligas.
Citera
2016-02-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Importera en fru från Asien, med din ekonomi ska det inte vara något problem. Jag tycker du ska vänta med att belåna dig eftersom du frågar om det på sociala medier. Använd pengarna till resor istället. För din del tror jag livskvaliteten kan öka mer av den typen spenderande än ännu mera materiella drömmar som förverkligas.

Jag får resa en del inom jobbet, till olika konferenser och workshops.
Citera
2016-02-28, 15:12
Medlem
Citat:

text...

Hur skulle ni göra i mitt läge? Köpa en lägenhet eller avvakta?

Köparnas marknad när reporäntan börjar återställas till normala nivåer.

Avvakta, när snyftartiklarna om höga lånekostnader i gammelmedia börjar komma först då är det läge att börja fundera att köpa.
Citera
2016-02-28, 15:14
Bannlyst
Ifall du är osäker så finns det en liten idé för dig som "funderar"på att köpa lägenhet,
Boka in dig på fler nyproduktioner,dvs intresse anmäl dig,får du chans att sedan boka den så brukar det kosta mellan 25-50 tusen kronor att boka den ,när det är klart dvs om ca 1-3 år så ska du lägga in en avgift till då du får upplåtelse avtal men då ska du fortfarande inte flytta in för det brukar ta 6 månader till innan det är klar, så kan du sälja den utan att lånet "kickar" in och sälja den med vinst.
Citera
2016-02-28, 15:15
Bannlyst
Nyproduktion det är vad som gäller för dom som funderar men inte vågar,kostar ändå bara mellan 25-50 tusen att boka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in