2016-02-28, 15:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Ifall du är osäker så finns det en liten idé för dig som "funderar"på att köpa lägenhet,
Boka in dig på fler nyproduktioner,dvs intresse anmäl dig,får du chans att sedan boka den så brukar det kosta mellan 25-50 tusen kronor att boka den ,när det är klart dvs om ca 1-3 år så ska du lägga in en avgift till då du får upplåtelse avtal men då ska du fortfarande inte flytta in för det brukar ta 6 månader till innan det är klar, så kan du sälja den utan att lånet "kickar" in och sälja den med vinst.

Många problem med detta.

Jag har inte full koll gällande nyproduktion men nog måste du väl köpa bostaden innan du kan sälja den? Sen kan vi fundera kring om priserna faktiskt kommer stiga eller om de kanske är på väg åt andra hållet. Hur som helst ser jag det som en stor risk med en så kort långsiktighet. Jag kanske inte tror på en krasch men det kan mycket väl bli en nergång på kort sikt innan det vänder upp igen.
Dessutom finns det ränterisken att ta hänsyn till också och i kombination med nedgång kan det bli tufft ekonomiskt.

Är man ute efter ett boende utan ett spekulativt syfte och har som avsikt att bo där en längre tid spelar det större roll vad den totala bostadskostnaden blir än om det gäller nyproduktion eller en äldre bostadsrätt. Oavsett är det viktigt med en stabil förening så jag skulle kollat på äldre bostadsrätter med välskötta föreningar och låg avgift. Köper man en sådan bostadsrätt i någorlunda attraktivt område spelar det inte så stor roll när du väljer att köpa.
Kan man komma under 5000 kr / månad för en bostadsrätt inklusive lån och avgift så finns det inte mycket som slår det. Själv ligger jag på strax över 3000 kr inklusive hushållsel och bredband för 2 ROK.
Citera
2016-02-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Många problem med detta.

Jag har inte full koll gällande nyproduktion men nog måste du väl köpa bostaden innan du kan sälja den? Sen kan vi fundera kring om priserna faktiskt kommer stiga eller om de kanske är på väg åt andra hållet. Hur som helst ser jag det som en stor risk med en så kort långsiktighet. Jag kanske inte tror på en krasch men det kan mycket väl bli en nergång på kort sikt innan det vänder upp igen.
Dessutom finns det ränterisken att ta hänsyn till också och i kombination med nedgång kan det bli tufft ekonomiskt.

Är man ute efter ett boende utan ett spekulativt syfte och har som avsikt att bo där en längre tid spelar det större roll vad den totala bostadskostnaden blir än om det gäller nyproduktion eller en äldre bostadsrätt. Oavsett är det viktigt med en stabil förening så jag skulle kollat på äldre bostadsrätter med välskötta föreningar och låg avgift. Köper man en sådan bostadsrätt i någorlunda attraktivt område spelar det inte så stor roll när du väljer att köpa.
Kan man komma under 5000 kr / månad för en bostadsrätt inklusive lån och avgift så finns det inte mycket som slår det. Själv ligger jag på strax över 3000 kr inklusive hushållsel och bredband för 2 ROK.

Jag kan utan svårighet hitta en lägenhet här som kostar 4000 - 5000 kr (lån + avgift), men om priserna sjunker 10% så tappar jag 200 000 kr om lägenheten kostar 2 miljoner kr.
Citera
2016-02-28, 16:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Jag kan utan svårighet hitta en lägenhet här som kostar 4000 - 5000 kr (lån + avgift), men om priserna sjunker 10% så tappar jag 200 000 kr om lägenheten kostar 2 miljoner kr.

Det spelar ingen roll om du bor kvar....
Citera
2016-02-28, 16:09
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Hur skulle ni göra i mitt läge? Köpa en lägenhet eller avvakta?

Helt klart avvakta. Som du säger -0,5% är galet, vi är inne på det andra året med negativ ränta sedan år 1688 för Riksbankens del. M.a.o lägst ränta i Sveriges historia.

Dessutom sitter du inte i sjön och du vet heller inte om du kommer bo kvar på samma ort om ens 5 år - då när räntorna med all sannolikhet är högre än idag.

Vänta tills du träffat en partner som du vill ha ett seriöst förhållande med, då kan ni gemensamt besluta om bostad och för all del ort.

Du vet ju själv innerst inne att det inte är rätt läge nu, inte sant? Nej, sluta kika på hemnet och kolla på tinder eller vid fruktdisken istället är mitt råd.
Citera
2016-02-28, 20:25
Medlem
sputnik2011s avatar
Varför ska du köpa bostadsrätt, är den en bra affär?
Om jag förstår det rätt så gör du det av två anledningar!

1) Valfrihet att välja var du själv vill bo
2) En investering och amortera på lånet

Men är det lönsamt och det bästa, du har ju lägenhet och när du träffar en tjej, så kanske ni kan byta lägenheten till en större.
Vem vet, den du träffar kanske också har hyresrätt och då har ni två lägenheter att byta med.

Räkna på detta innan du gör nåt dumt.
Du säger att du har 300.000 kr.

Om du då skulle få pengarna arbeta för dig istället för tvärtom.
Alltså tjäna pengar istället för att låna pengar.
Det vill säga ha en egen pengamaskin genom livets alla faser.

Allt detta med låg risk och 5% avkastning utan att lägga alla ägg i en korg (diversifiering)
ca: 15.000 per år.

75.000 Indexfonder 8%
75.000 Räntefonder 3.5%
75.000 Sparkonto (Akelius Invest) 4.04%
37.500 Utlåningsverksamhet 8 till 12%
37.500 Utlåningsverksamhet 8 till 12%

Vad tjänar du om du lånar pengar och är i skuld?
Du amorterar på lånet och priset på bostadsrätten stiger.

Jag hade valt bo kvar i hyresrätten.
Eller köpa bostadsrätt och samtidigt ställa mig i bostadskö.
Sedan efter 30 till 40 år i bostadskö kan man välja fritt bland dom bästa hyreslägenheterna.
Flytta till en och sälja bostadsrätten med rejäl vinst och leva gott som pensionär.
Jag känner folk som gjort så.
Citera
2016-02-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Precis. Utan säkerhet i form av fast anställning så önskar banken att man klarar av en räntebelastning på 8%, mot vanliga bolån på 1,3 - 1.6%.

Fast anställning ser inte banken som någon säkerhet, inte ens självklart att de tar kreditupplysning på bolån, det är bostaden som är säkerheten!
Citera
2016-02-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du bor ju väldigt billigt just nu, varför ändra på den trygga sitsen och sätta dig i skuld? Och du är osäker på din framtida livssituation.

Dessutom får man väl inget bolån, om man inte har fast anställning?

Tycker du att 4500 kr i hyra är billigt?

Jag har 1300 i avgift på en bostadsrätt med varmgare. Det däremot är billigt!

MEN du får inte ta lån om inte du har en fast anställning dock.

En likvärdig hyresrätt mitt emot där min är belägen kostar 6000/månad men betydligt sämre standard och utan varmgarage. Do your math!
Senast redigerad av joffen87 2016-02-28 kl. 20:36.
Citera
2016-02-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Tycker du att 4500 kr i hyra är billigt?

Jag har 1300 i avgift på en bostadsrätt med varmgare. Det däremot är billigt!

MEN du får inte ta lån om inte du har en fast anställning dock.

Du glömde räntekostnad och amortering
Citera
2016-02-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Du glömde räntekostnad och amortering

Jo sant snackar vi lägenheter i milioner kronors klassen så blir det ju dessa två saker också dock.. Jag köpte dock min kontant. Men du hamnar fortfarande på ungefär samma summa "4500" med avgift och amortering på ett lån i milionklassen.. + att du inte behöver styras av någon ... + att du får tillbaka dina pengar när du säljer eller dubblar upp!

Valet är för mig enkelt iallafall.
Citera
2016-02-28, 20:51
Medlem
Citat:
Jo sant snackar vi lägenheter i milioner kronors klassen så blir det ju dessa två saker också dock.. Jag köpte dock min kontant. Men du hamnar fortfarande på ungefär samma summa "4500" med avgift och amortering på ett lån i milionklassen.. + att du inte behöver styras av någon ... + att du får tillbaka dina pengar när du säljer eller dubblar upp!

Valet är för mig enkelt iallafall.
Det är så mycket fel i dina inlägg:

1. Tråden handlar inte om dig. Gratulerar till att du köpte kontant men för de allra flesta är det lån som gäller. Och då är det avgift, räntor och amortering som gäller. Samt övriga kostnader som hyresgäster inte behöver ta (trasig kyl/frys/spis etc)
2. Du äger inte lägenheten, du har köpt medlemskap i en förening. Föreningen har regler. Försök hyra utan tillstånd eller gör en djärv renovering/tillbyggnad så ska du se "+ att du inte behöver styras av någon" är strunt.
3.Du sitter och jämför HR och BR i ditt närområde. I storstäderna kan du om du har tur få en central hyreslägenhet långt under vad månadskostnaden skulle bli för en BR tack vare hyresregleringen. Som sagt, det som gäller dig gäller inte majoriteten.

edit, too fast on send button:
4. Du jämför kostnaderna med dagens extremt låga ränteläge. När, inte om, de åker upp till normala nivåer kommer räntekonstnaderna att öka.
5. Ingen garanti att bostaden ökat i värde när man säljer. Dagens läge är extrem. Det finns gränser för hur mycket folk kan betala för boende. Ökat byggande, avskaffande av ränteavdrag, lånetak, amorteringstvång, höjda (normala) räntor... kommer punktera bobubblan
Senast redigerad av Ugbug 2016-02-28 kl. 20:57.
Citera
2016-02-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Det är så mycket fel i dina inlägg:

1. Tråden handlar inte om dig. Gratulerar till att du köpte kontant men för de allra flesta är det lån som gäller. Och då är det avgift, räntor och amortering som gäller. Samt övriga kostnader som hyresgäster inte behöver ta (trasig kyl/frys/spis etc)
2. Du äger inte lägenheten, du har köpt medlemskap i en förening. Föreningen har regler. Försök hyra utan tillstånd eller gör en djärv renovering/tillbyggnad så ska du se "+ att du inte behöver styras av någon" är strunt.
3.Du sitter och jämför HR och BR i ditt närområde. I storstäderna kan du om du har tur få en central hyreslägenhet långt under vad månadskostnaden skulle bli för en BR tack vare hyresregleringen. Som sagt, det som gäller dig gäller inte majoriteten.

Nej det har du väl rätt i.. Men mycket av BR ägande bygger på låga avgifter... Men överlag så kan jag räkna upp många städer som jag kan jämföra med där du vinner betydligt mera på att äga din lägenhet.

Ex lillbrorsan köpte en i en större stad.. Varberg. Köpte den för 700 k och sålde den 1 år senare med 100 % i vinst.

Alltså du betalar till dig själv.. istället för att riva pengarna i duschen och betala till ett bolag.

Men var och en gör som den vill givetvis.. om du vill vara dumdristig eller smart det är upp till dig

och ja själv skulle knappast ha millen på kontot om jag en gång valde hyresrätt istället för bostadsrätt
Senast redigerad av joffen87 2016-02-28 kl. 20:58.
Citera
2016-02-28, 21:00
Medlem
Citat:
Nej det har du väl rätt i.. Men mycket av BR ägande bygger på låga avgifter... Men överlag så kan jag räkna upp många städer som jag kan jämföra med där du vinner betydligt mera på att äga din lägenhet.

Ex lillbrorsan köpte en i en större stad.. Varberg. Köpte den för 700 k och sålde den 1 år senare med 100 % i vinst.

Alltså du betalar till dig själv.. istället för att riva pengarna i duschen och betala till ett bolag.

Men var och en gör som den vill givetvis.. om du vill vara dumdristig eller smart det är upp till dig

I en mer normalt fungerande bo-marknad så är det så men i dagens spekulationsmarknad är det en risk om du inte säljer i tid.

Men som du säger, var och en gör som den vill. Det skålar vi på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in