Citat:
Ifall du är osäker så finns det en liten idé för dig som "funderar"på att köpa lägenhet,
Boka in dig på fler nyproduktioner,dvs intresse anmäl dig,får du chans att sedan boka den så brukar det kosta mellan 25-50 tusen kronor att boka den ,när det är klart dvs om ca 1-3 år så ska du lägga in en avgift till då du får upplåtelse avtal men då ska du fortfarande inte flytta in för det brukar ta 6 månader till innan det är klar, så kan du sälja den utan att lånet "kickar" in och sälja den med vinst.
Boka in dig på fler nyproduktioner,dvs intresse anmäl dig,får du chans att sedan boka den så brukar det kosta mellan 25-50 tusen kronor att boka den ,när det är klart dvs om ca 1-3 år så ska du lägga in en avgift till då du får upplåtelse avtal men då ska du fortfarande inte flytta in för det brukar ta 6 månader till innan det är klar, så kan du sälja den utan att lånet "kickar" in och sälja den med vinst.
Många problem med detta.
Jag har inte full koll gällande nyproduktion men nog måste du väl köpa bostaden innan du kan sälja den? Sen kan vi fundera kring om priserna faktiskt kommer stiga eller om de kanske är på väg åt andra hållet. Hur som helst ser jag det som en stor risk med en så kort långsiktighet. Jag kanske inte tror på en krasch men det kan mycket väl bli en nergång på kort sikt innan det vänder upp igen.
Dessutom finns det ränterisken att ta hänsyn till också och i kombination med nedgång kan det bli tufft ekonomiskt.
Är man ute efter ett boende utan ett spekulativt syfte och har som avsikt att bo där en längre tid spelar det större roll vad den totala bostadskostnaden blir än om det gäller nyproduktion eller en äldre bostadsrätt. Oavsett är det viktigt med en stabil förening så jag skulle kollat på äldre bostadsrätter med välskötta föreningar och låg avgift. Köper man en sådan bostadsrätt i någorlunda attraktivt område spelar det inte så stor roll när du väljer att köpa.
Kan man komma under 5000 kr / månad för en bostadsrätt inklusive lån och avgift så finns det inte mycket som slår det. Själv ligger jag på strax över 3000 kr inklusive hushållsel och bredband för 2 ROK.