• 2
  • 3
2016-02-26, 01:37
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Kanske finns det en bakomliggande anledning till att många är lättstötta?

Person 1: Född i en rik familj med goda kontakter och i tidiga år får möjlighet att jobba som riskkapitalist och tjäna mer pengar. Badar fullkomligen i pengar och har ekonomiska resurser och en familjefallskärm att falla tillbaka på. De stora ekonomiska resurserna i investmentbolaget medför möjligheter till att bli sponsorer till samhällsprojekt vilket gör att personer på maktpositioner har ett gott öga till företaget och personerna. Detta gör att bolaget har lättare att etablera sig och växa. Personen behöver inte bekymra sig för överlevnad överhuvudtaget utan kan lätt avsäga sig sina antaganden och leva lat med goda förutsättningar.

Person 2: Född i en rik familj med goda kontakter och väljer tidigt att frånsäga sig de nära banden med familjen och de ekonomiska resurserna för att istället jobba med utsatta personer i samhället med det som finns att tillgå. Familjen har inte lagt undan några pengar åt personen, trots deras rikedom. Tjänar nästan ingenting och får inte mycket stöd från varken familj eller samhälle men gör samhället ändå en mycket stor tjänst. Personen har ingen möjlighet att avsäga sig sina antaganden då det är en hållhake för personens inkomst och överlevnad.

Om både person 1 och 2 är produktiva på sina områden för att de vill det, hur kan man säga att någon annan inte redan har satt en ribba för vad man ska göra? Vilket val är det som ger möjligheter? Kan du alltid välja? Hur hade förutsättningarna sett ut om person 1 och 2 istället varit uppväxta i en fattig familj? Har ställt upp ett litet stereotypscenario men jag tror att du förstår vad jag vill komma fram till.
PS. Nej, jag är inte fascist. Är du pessimist?

Nej, jag är inte pessimist. Jag är optimist. Varför undrar du det?

Ribban sätter man själv baserat på vad man vill i sitt hjärta. En idrottare kanske vill vinna VM eller liknande. Det är upp till var och en att bestämma vad som är produktivitet.

Att hitta en bra balans mellan produktivitet och rent nöje, tror jag är mest hållbart i längden.
Citera
2016-02-26, 01:45
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
jag har också varit "fattig" och var inte alls arg på någon som råkade ha mer pengar. var väl kul för dem. är inte så missunnsam och elak. så ja det är konstigt. sen tycker jag också det är väldigt orättvist med tanke på dem sakerna som hänt mig att bara skylla allt på att jag skulle vara lat. att många andra aldrig kan ta ngt ansvar för vad de gjort. och inte ens vill veta det.

Fast det du gör genom att resonera så är ju att avsäga dig ansvaret för din egen välgång. Man kan sitta och beklaga att den ena eller den andra gjorde si eller så, men det leder ju ingen vart. Det enda som faktiskt gör skillnad är aktion, inte grubblande.

Jag tror att det är nyttigt att bli kritiserad för att kunna ifrågasätta sina egna levnadsval. Gör jag egentligen det jag vill? Är jag nöjd med tillvaron? Vad kan jag göra bättre? O.s.v...
Citera
2016-02-26, 01:52
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Fast det du gör genom att resonera så är ju att avsäga dig ansvaret för din egen välgång. Man kan sitta och beklaga att den ena eller den andra gjorde si eller så, men det leder ju ingen vart. Det enda som faktiskt gör skillnad är aktion, inte grubblande.

Jag tror att det är nyttigt att bli kritiserad för att kunna ifrågasätta sina egna levnadsval. Gör jag egentligen det jag vill? Är jag nöjd med tillvaron? Vad kan jag göra bättre? O.s.v...
jag gör mina saker också... och försöker inte må dåligt av det... men tycker bara det är fult om någon kommer hem och har fått t.ex en kniv genom sig eller blivit våldtagen att skrika vad lat du är och börja jobba
Citera
2016-02-26, 02:14
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
jag gör mina saker också... och försöker inte må dåligt av det... men tycker bara det är fult om någon kommer hem och har fått t.ex en kniv genom sig eller blivit våldtagen att skrika vad lat du är och börja jobba

Det är väldigt dumt att göra så mot någon och jag hoppas att inte du har blivit utsatt för det. Det spelar dock ingen roll för dig och dina beslut. Om någon gör fel så ska mat motbevisa dem genom att göra rätt istället! Man ska kämpa för sin egen framgång, oavsett vad andra tycker.
Citera
2016-02-26, 02:25
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Det är väldigt dumt att göra så mot någon och jag hoppas att inte du har blivit utsatt för det. Det spelar dock ingen roll för dig och dina beslut. Om någon gör fel så ska mat motbevisa dem genom att göra rätt istället! Man ska kämpa för sin egen framgång, oavsett vad andra tycker.
är bara svårt med alla känslor... kännt mest för att ge upp svårt att motivera sig när man tror ändå allt kommer gå dåligt även om jag anstränger mig jättemkt.. att folk bara utnyttjar mig
Citera
2016-02-26, 08:09
Medlem
Lathet kan förknippas med ekonomiska förutsättningar och frihet. En underklass har knappast tid för sin lathet den är fast i en bur med utgifter som mäter sig nästan med inkomsten. Överklassen har all tid i världen och lathet kan bli en del av vardagen. Varför köpa in varor och laga sin egen maträtt för att göra det lite billigare som underklassen gör när personen kan äta en måltid för 500kr och dricksa ytterligare 200. Så förutsättningarna formar "lathet". Vart går gränsen och hur ska lathet definieras är stora frågan. Finns människor med gott hälsa som går på soc, lathet? Majoriteten kan inte integrera sig med resterande. Så en del kan kalla det lata människor andra kan se det från ett annat perspektiv, att dessa är utanför systemet och har svårt och skaffa sig ett jobb.

Om världen skulle övergå till resursbaserad ekonomi, skulle många smarta kliva fram utan tvekan. där ekonomin inte får styra och begränsa människan. Finns brister där med, men om vi bortser från dem. X och Y söker en tjänst. X har kontakter och har föräldrar som gjort en bra intryck hos chefen. Y har samma kompetens. Vem får tjänsten? Man räddar alltid sina egna sedan om det behövs andra plockas det fram andra utanför. I en resursbaserad värld kommer man vilja anställa den med högsta iq.

Sen är det förstås den kriminella världen som är fascinerande, majoriteten har insett att övre ytan leder till inga inkomster alls, vad görs. Man byter risker gentemot pengar (frihet).
Citera
2016-02-26, 11:25
Medlem
Synd? Då syndar ju även Gud? Jävligt lat den liraren med tanke på att han inte tar hand om all misär som finns här på klotet.
Citera
2016-02-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleanka1988
En synd? Vad är definitionen på en synd? Ha i åtanke på att Gud finns inte

Jag hade inte tänkt mig en religiös aspekt i trådstarten.
Varför ska religiösa ha ensamrätt på ordet "synd"?
En synd är för mig något felaktigt eller olämpligt. Något som är till skada för en själv eller andra.
Citera
2016-02-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenisej9
Lathet kan förknippas med ekonomiska förutsättningar och frihet. En underklass har knappast tid för sin lathet den är fast i en bur med utgifter som mäter sig nästan med inkomsten. Överklassen har all tid i världen och lathet kan bli en del av vardagen. Varför köpa in varor och laga sin egen maträtt för att göra det lite billigare som underklassen gör när personen kan äta en måltid för 500kr och dricksa ytterligare 200. Så förutsättningarna formar "lathet". Vart går gränsen och hur ska lathet definieras är stora frågan. Finns människor med gott hälsa som går på soc, lathet? Majoriteten kan inte integrera sig med resterande. Så en del kan kalla det lata människor andra kan se det från ett annat perspektiv, att dessa är utanför systemet och har svårt och skaffa sig ett jobb.

Ja det håller jag med om.

Jag tror dock själv att vi hade haft en bättre värld om de som har möjligheten till lathet inte använder den möjligheten.

Sen är ju inte alla i underklassen fullt upptagna med att jobba. Vissa jobbar bara minsta möjliga.

Frågan är kanske inte huruvida vi ska "tvinga" folk att jobba, utan att vi bör få folk att inse vikten av en meningsfull sysselsättning. Detta behöver inte vara ett 8-5 lönejobb.
Men däremot att man försöker se till att spendera sin dag så mycket som möjligt med en meningsfull sysselsättning.
Meningsfull sysselsättning är, skulle jag säga, samma som disciplinerad aktivitet.
För en person kan det vara disciplinerat att spela TV-spel. Om man t.ex. lever på att spela och "måste" spela 10 timmar per dag. När man gör något disciplinerat försvinner även rolighetsaspekten. Jag tror problemet är att många konstant söker efter just rolighetsaspekten, när de egentligen borde söka efter disciplinaspekten.
För de flesta är väl dock TV-spelande inte någon man gör meningsfullt.
Senast redigerad av grelin1999 2016-02-26 kl. 16:10.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in