• 1
  • 2
2003-07-10, 17:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Hur ska jag få min läkare att skriva ut lugnande flunitrazepam .m.m :roll: :roll:
Citera
2003-07-10, 19:26
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Läkare

Citat:
Ursprungligen postat av nordlaman
Hur ska jag få min läkare att skriva ut lugnande flunitrazepam .m.m :roll: :roll:
Diazepam: säg att du har ångest; flunitrazepam: svårare, säg att du har sömnproblem. Det hjälper om du har haft medicinen förr och /eller står på god fot med läkaren+inte framstår som potentiell missbrukare. :roll:
Citera
2003-07-10, 20:00
äldre konto (old)
Ej medlem
Flunitrazepam kan du i princip glömma, det ligger numera i samma klassning & restriktioner som morfin o dyl (Narkotaförteckning II).

Diazepam, Oxazepam eller Alprazolam (Narkotikaförteckning IV) är väl något lättare att få, men även där är de flesta läkare restriktiva med att skriva ut. Säger du att du har ångest kommer läkaren i första hand att vilja sätta in Atarax, Theralen, Esucos, Buspar el. något antidepressivt medel. Bensodiazepiner är ej förstahandsval vid ångestsyndrom längre.

Säger du att du har sömnproblem, så får du troligen Propavan eller om du har lite tur Imovane eller Stilnoct (Narkotikaförteckning V).

Jag får numera hög dos Xanor (Alprazolam) och Imovane utskrivet, detta efter 6 års depression & ångest med 2 "suicidförsök", in och ut på psyket flera gånger. Provat säkert en 15 andra mediciner. Sen kom jag in i ett intensivt drogmissbruk, och för avvänjning mot det fick jag Sobril (Oxazepam) som senare har bytts ut mot Xanor Depot, som jag skall ta tills jag börjar må bättre.

I alla fall här verkar det som att det skall mycket till för att få bensodiazepiner utskrivna...
Citera
2003-07-10, 21:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Har fått först 200 st 2 mg:s Stesolid utskrivna, därefter 100 st 5 mg:s. För alla som är nya här: jag har varit tvångsintagen på psyket. Min mormor knaprar flunitrazepam sedan >20 år tillbaka; "lånar" av gumman ibland. ops:
Citera
2003-07-10, 22:29
äldre konto (old)
Ej medlem
Håller med nuxvomica, det skall oftast till intagning på psyk eller dyl för att få bensodiazepiner numera. Sen är det sant att äldre människor får ofta fortfarande Rohypnol & Flunitrazepam, därför de har ätit de en såpass lång tid. Och vid den åldern är det knappast lönt att börja en avvänjning av det...
Citera
2003-07-12, 18:09
äldre konto (old)
Ej medlem
Men kan inte läkarna se i mina journaler eller någon databas om jag har gjort flera besök innan?

Jag undrar också om nån vet om läkarna kan se vad jag har hämtat ut på apoteket ("oj jag har tappat receptet igen"!). Kan en läkare på något sätt kolla upp vad andra läkare har skrivit ut till mig?

libertine: F-kassan, vadå behöver man aldrig betala mer än 900 spänn/ år för läkarvård menar du så?
Citera
2003-07-12, 21:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekkoz

libertine: F-kassan, vadå behöver man aldrig betala mer än 900 spänn/ år för läkarvård menar du så?
Aldrig hört talas om frikort? Här i Västra Götaland är det 900 kr som är gränsen, iandra län kan det vara annorlunda men frikort går i allmänhet på ~1000 spänn. :idea:
Citera
2003-07-12, 21:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Men kan inte läkarna se i mina journaler eller någon databas om jag har gjort flera besök innan?

Jag undrar också om nån vet om läkarna kan se vad jag har hämtat ut på apoteket ("oj jag har tappat receptet igen"!). Kan en läkare på något sätt kolla upp vad andra läkare har skrivit ut till mig?

Apoteket får inte spara uppgifter om förskrivning. De uppgifter som sparas tvättas från personuppgifter efter tre månader för statistiskt bruk. De recept som kommer in bränns ganska omgående. Dock kan läkaren själv ringa sina kollegor om han misstänker något.

Det finns ett projekt på gång som kallas läkemedelsprofiler, där kommer uppgifter om förskrivningar att sparas, dock kommer uppgifterna endast att sparas och läsas med patientens tillstånd, vill du inte ha en profil så slipper du. Jag kan tänka mig att åklagare kan få ut uppgifter vid brottsmisstanke.
Citera
2003-07-12, 22:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag tycker det verkar lite konstigt om det verkligen kan vara som livertine säger. Då kan ju jag gå till hundratals läkare och hämta ut någon eftertraktad medicin. Jag betalar inte mer än 1800 (frikort sen) och säljer sedan skiten för en jävla massa pengar!

Finns det inget hinder för det? Det verkar ju lugnt med apoteket, men patientjournaler då? Sparas ite dom i något nätverk eller liknande så läkaren kan söka i dom? Eller sparas dom bara på den lokala vårdcentralen eller liknande? Läkaren kan säkert begära uppgifter han fattar misstankar skulle jag kunna tro?

Lite intressant detta ändå

Nån läkare som kan svara kanske?
Citera
2003-07-12, 23:12
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Jag tycker det verkar lite konstigt om det verkligen kan vara som livertine säger. Då kan ju jag gå till hundratals läkare och hämta ut någon eftertraktad medicin. Jag betalar inte mer än 1800 (frikort sen) och säljer sedan skiten för en jävla massa pengar!

Finns det inget hinder för det? Det verkar ju lugnt med apoteket, men patientjournaler då? Sparas ite dom i något nätverk eller liknande så läkaren kan söka i dom? Eller sparas dom bara på den lokala vårdcentralen eller liknande? Läkaren kan säkert begära uppgifter han fattar misstankar skulle jag kunna tro?

Lite intressant detta ändå

Nån läkare som kan svara kanske?

Hehe, jag är inte läkare men har ganska god koll... Det är inte riktigt tillåtet att söka i journalsystem, i pricip måste patienten godkänna detta. De flesta läkare skiter i detta.

Dessutom är i stort sett varje vårdgivare en isolerad ö. Det finns ett litet antal vårdcentraler i storstäderna som delar journalsystem, dock kan de inte komma åt varandras journaler.

Du kan alltid be om ett utdrag ur journalsystemet, detta är styrt via datalagen.
Citera
2003-07-13, 03:23
äldre konto (old)
Ej medlem
libertine:
Jo, visst kan man gå till en massa läkare så träffar man så småningom alltid på nån som skriver ut allt möjligt, men det är ett jäkla jobb!

kekkoz:
Läkarna kan inte se i dina journaler om du går hos andra läkare, om det inte är på samma mottagning förstås. Däremot kan vissa saker förmedlas till andra läkare. Kvitterade själv ut min sjukjournal för ett tag sedan efter att jag blivit inlagd på psyk och där stod "epikris sänd till vederbörande husläkare", vet ej riktigt vad som menas med detta.

jena:
Det är sant som du säger, jag är själv ganska insatt inom apoteket och där är nåt på gång som skall kunna "kontrollera automatiskt" om en patient får samma medicin utskrivet utskrivet av flera olika läkare under samma period för att förhindra just detta.

Till sist:
Sjukjournaler är något av det mest sekretessbelagda som finns, och då särskilt psykjournalerna. Inte ens SÄPO eller CIA har laglig rätt att titta i dom utan ditt tillstånd. De enda som får handha dem är personalen på den mottagning du är på (psyk, medicin, akut, m.m)
Citera
2003-07-13, 03:28
äldre konto (old)
Ej medlem
En liten parentes jag kom och tänka på bara, vi hade en läkare här i närheten (Båstad). Gav man honom några extra hundralappar fick man recept på t.ex. 100 st Dolcontin 200 mg.

Han är numera på "röda listan", dvs hans förskrivningsrätt för narkotikaklassade läkemedel har upphört... :?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in