• 1
  • 2
2016-02-25, 15:45
Medlem
Hej.

Nu r det s att jag och en klasskompis till mig (hon r tjej och jag r kille) nyss har gemensamt skt en studentlgenhet. Den r extremt dyr och fr detta tnkte vi ska bostadsbidrag. Nu har jag frsttt att man som sambor endast kan ska ett bidrag, men som vnner kan ska tv vilket allts ger dubbelt s mycket bidrag i detta fall eftersom hyran r s hg.

Nu till saken: nr jag ringde verkar de extremt misstnksamma gllande vrt eventuella frhllande. Vi kommer sklart bda vara folkbokfrda p adressen och st p kontraktet. Vi sover dessutom i samma sng och har en sexuell relation. Nr jag kollade upp sambolagen s ser jag dock att definitionen innefattar ett gemensamt hushll - vilket vi INTE har, jag kper mina egna prylar och hon sina. Fr vra egna pengar.

Kommer detta bli ett problem? Kommer de brja jiddra om att vi r sambos?

Tacksam fr svar!
Citera
2016-02-25, 15:50
Medlem
ihelps avatar
Allts med gemensamt hushll s skall man allts ha en gemensam ekonomi eller ett, fr att uttrycka det kortfattat ett sammarbete nr det kommer till ekonomin. Att man bor med ngon och har sex med den personen s betyder det inte att man r sambos.

De kommer skert underska, men de br nog inte hitta ngra bevis.
Citera
2016-02-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Allts med gemensamt hushll s skall man allts ha en gemensam ekonomi eller ett, fr att uttrycka det kortfattat ett sammarbete nr det kommer till ekonomin. Att man bor med ngon och har sex med den personen s betyder det inte att man r sambos.

De kommer skert underska, men de br nog inte hitta ngra bevis.

Tack fr snabbt svar. Allts - vi r ju tillsammans i vardagligt tal, men vr skrala studentekonomi ger inte direkt utrymme fr ngot stort ekonomiskt samarbete. Jag menar, jag har bott med killkompisar - och d allts utan sexuella inslag () - och ven d r det ju inte s att man har ett separat smrpaket osv, utan man hjlps t med ekonomin ven dr. Lagar gemensamma storkok och s vidare. Var drar de grnsen? Och en sdan underskning eller utredning, vad innebr den? r det sjlva grejen att vrt frhllande inte r platoniskt som ska sabba fr oss? Fr mig r det helt befngt.

Min frga r kanske snarare: kan vi ska separata bostadsbidrag eller kan vi hamna i knipa d?
Citera
2016-02-25, 16:27
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azami
Tack fr snabbt svar. Allts - vi r ju tillsammans i vardagligt tal, men vr skrala studentekonomi ger inte direkt utrymme fr ngot stort ekonomiskt samarbete. Jag menar, jag har bott med killkompisar - och d allts utan sexuella inslag () - och ven d r det ju inte s att man har ett separat smrpaket osv, utan man hjlps t med ekonomin ven dr. Lagar gemensamma storkok och s vidare. Var drar de grnsen? Och en sdan underskning eller utredning, vad innebr den? r det sjlva grejen att vrt frhllande inte r platoniskt som ska sabba fr oss? Fr mig r det helt befngt.

Min frga r kanske snarare: kan vi ska separata bostadsbidrag eller kan vi hamna i knipa d?

Det r lite av en gr linje, svrt att svara helt 100% hur de kommer agera med underskningen. Men du br ju inte oroa dig s vrst. Det r inte frsta gngen tror jag tv personer av motsatt kn flyttat in i en studentbostad och skt om bostadsbidrag..

Att ha en gemensam matbudget r inte samma sak. Det kan handla om typ att ni betalar tillsammans saker som r personliga, typ mobilabonommang. Man allt som hr till det som ni delar p i hushllet har de inget med och gra, typ bredband, mat, el, hyra osv.

Men som sagt, du har ju liksom inget att oroa dig ver, tror nog du nojar ver att de r misstnksamma till och med.
Citera
2016-02-25, 16:38
Medlem
Ni kommer bda vara skrivna dr fr att kunna ska bidrag. Ni behver bda skicka in kopia p hyresavin och ni kan bara redovisa en hyra. Hur tror ni det slutar?
Citera
2016-02-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ni kommer bda vara skrivna dr fr att kunna ska bidrag. Ni behver bda skicka in kopia p hyresavin och ni kan bara redovisa en hyra. Hur tror ni det slutar?

Ja, min frhoppning r ju att det slutar p s stt det br sluta om tv kompisar bor i en gemensam lgenhet. Enl. frskringskassan s delar man d p hyran och boytan och sen skickar man in separata anskningar.

Vad menar du?
Citera
2016-02-25, 17:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azami
Ja, min frhoppning r ju att det slutar p s stt det br sluta om tv kompisar bor i en gemensam lgenhet. Enl. frskringskassan s delar man d p hyran och boytan och sen skickar man in separata anskningar.

Vad menar du?

Ja ni skickar in tv anskningar men eftersom ni har separat ekonomi s betalar ni frsts endast halva hyran och har en hlften s stor lgenhet. r ni sambos s lmnar ni in en anskan fr hela hyran och hela boytan, hur stor skillnad tror du att det blir?
Citera
2016-02-25, 18:50
Medlem
Ni r klassade som sambo! Case closed!
Citera
2016-02-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja ni skickar in tv anskningar men eftersom ni har separat ekonomi s betalar ni frsts endast halva hyran och har en hlften s stor lgenhet. r ni sambos s lmnar ni in en anskan fr hela hyran och hela boytan, hur stor skillnad tror du att det blir?

Det har jag redan kollat, och eftersom hyran r spass hg (hur kan man bygga sm student-tvor fr 9000 i mnaden?!?) s fr vi allts hlften s mycket om vi sker ett gemensamt bidrag. Vi nr allts maxtaket ven om vi sker separata. S vad tror ni risken fr att bli terbetalningsskyldig r om man sker separata bidrag? Hur kan de definiera om vi r i ett parfrhllande?
Citera
2016-02-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imthebest2012
Ni r klassade som sambo! Case closed!

Mm - ven om ni inte sjlva kaller er sambos s med er beskrivning av ert frhllande s rknas ni till 100% till sambos enligt Frskringskassan.

Ni har ett sexuellt frhllande, ni delar p hyran (och andra gemensamma utgifter?).

Bara fr att du kper dina prylar och hon kper sina prylar betyder det inte att ni helt pltsligt rknas som icke sambos.

Det du beskriver r ett sambofrhllande.
Citera
2016-02-27, 16:34
Medlem
Gemensamt hushll innebr inte gemensam ekonomi. Sambos r inte frsrjningsskyldiga fr varandra t.ex. och ven gifta har enskild ekonomi i Sverige (det r frst vid en ktenskapsskillnad som man rknar ihop och delar p tillgngarna).

Benmningen fr ett sambopar r att man "varaktigt sammanbor under ktenskapsliknande former" vilket i princip innebr att knullar ni regelbundet och bor ihop som ett par s r ni sambos. Det finns inget som sger att sambos mste kpa gemensam mat eller dela allt lika. Det finns inget som sger att sambos mste vara monogama heller, problemet uppstr bara om man vill vara sambo mer mer n en partner; lagen reglerar tvsamheten s det r den som flyttar in frst som fr sambo rttigheter.

Istllet fr att frska bidragsfuska som kommer ge avslag och gra myndigheten fortsatt misstnksamma mot er rekommenderar jag att ni reglerar ett samboavtal istllet om ni tnker kpa saker enskilt. Inte kul nr ni gr skilda vgar och lagen sger att ni har rtt att dela allt bohag p hlften och endera av er tycker det r jttebra att f dyra mbler eller vrdet av dyra mbler som den andre kpt.

Hade ni bott s att ni hade var sitt rum eller i alla fall hade var sin sng hade ni haft en suck av en chans att kunna hvda att ni inte r sambos.

Sedan tror jag att du lser frskringskassans ersttningsniver fel. Du kan som mest f samma maxsumma som ensamstende som ni bda kan f som sambos, men ensamstende r ju om du bott i lgenheten sjlv! Hade ni serist inte varit sambos hade man nd ftt dela p alla kostnader och gett ersttning i relation till det, du tror vl inte serist att ni ska f fyra tusen var bara fr att ni sker separat?
Citera
2016-03-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Gemensamt hushll innebr inte gemensam ekonomi. Sambos r inte frsrjningsskyldiga fr varandra t.ex. och ven gifta har enskild ekonomi i Sverige (det r frst vid en ktenskapsskillnad som man rknar ihop och delar p tillgngarna).

Benmningen fr ett sambopar r att man "varaktigt sammanbor under ktenskapsliknande former" vilket i princip innebr att knullar ni regelbundet och bor ihop som ett par s r ni sambos. Det finns inget som sger att sambos mste kpa gemensam mat eller dela allt lika. Det finns inget som sger att sambos mste vara monogama heller, problemet uppstr bara om man vill vara sambo mer mer n en partner; lagen reglerar tvsamheten s det r den som flyttar in frst som fr sambo rttigheter.

Istllet fr att frska bidragsfuska som kommer ge avslag och gra myndigheten fortsatt misstnksamma mot er rekommenderar jag att ni reglerar ett samboavtal istllet om ni tnker kpa saker enskilt. Inte kul nr ni gr skilda vgar och lagen sger att ni har rtt att dela allt bohag p hlften och endera av er tycker det r jttebra att f dyra mbler eller vrdet av dyra mbler som den andre kpt.

Hade ni bott s att ni hade var sitt rum eller i alla fall hade var sin sng hade ni haft en suck av en chans att kunna hvda att ni inte r sambos.

Sedan tror jag att du lser frskringskassans ersttningsniver fel. Du kan som mest f samma maxsumma som ensamstende som ni bda kan f som sambos, men ensamstende r ju om du bott i lgenheten sjlv! Hade ni serist inte varit sambos hade man nd ftt dela p alla kostnader och gett ersttning i relation till det, du tror vl inte serist att ni ska f fyra tusen var bara fr att ni sker separat?

Tack fr ditt svar, tror dock du missfrstod hur mycket ersttning jag menade att vi hade ftt om vi "bara" hade varit vnner. Det hade allts uppgtt till 1300 per skalle istllet fr 1300 totalt som det blir nu, och detta r bekrftat. Jag r med p noterna, ven om jag inte ser den samhlleliga nyttan i att ge oss mindre bostadsbidrag n om vi inte legat med varandra. Vi r fortfarande masterstudenter i stort behov av bidrag - hyran ter upp en persons hela studiemedel - men jag antar att eftersom vi r i ett sambofrhllande enl. frskringskassan fr vi vl ta en del av vr studietid fr att jobba extra.

Vill inte fiffla egentligen s det blir vl att ska som sambos...
Det blir att ska som sambos
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in