• 1
  • 2
2016-02-25, 15:45
Medlem
Hej.

Nu är det så att jag och en klasskompis till mig (hon är tjej och jag är kille) nyss har gemensamt sökt en studentlägenhet. Den är extremt dyr och för detta tänkte vi söka bostadsbidrag. Nu har jag förstått att man som sambor endast kan söka ett bidrag, men som vänner kan söka två vilket alltså ger dubbelt så mycket bidrag i detta fall eftersom hyran är så hög.

Nu till saken: när jag ringde verkar de extremt misstänksamma gällande vårt eventuella förhållande. Vi kommer såklart båda vara folkbokförda på adressen och stå på kontraktet. Vi sover dessutom i samma säng och har en sexuell relation. När jag kollade upp sambolagen så ser jag dock att definitionen innefattar ett gemensamt hushåll - vilket vi INTE har, jag köper mina egna prylar och hon sina. För våra egna pengar.

Kommer detta bli ett problem? Kommer de börja jiddra om att vi är sambos?

Tacksam för svar!
Citera
2016-02-25, 15:50
Medlem
ihelps avatar
Alltså med gemensamt hushåll så skall man alltså ha en gemensam ekonomi eller ett, för att uttrycka det kortfattat ett sammarbete när det kommer till ekonomin. Att man bor med någon och har sex med den personen så betyder det inte att man är sambos.

De kommer säkert undersöka, men de bör nog inte hitta några bevis.
Citera
2016-02-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Alltså med gemensamt hushåll så skall man alltså ha en gemensam ekonomi eller ett, för att uttrycka det kortfattat ett sammarbete när det kommer till ekonomin. Att man bor med någon och har sex med den personen så betyder det inte att man är sambos.

De kommer säkert undersöka, men de bör nog inte hitta några bevis.

Tack för snabbt svar. Alltså - vi är ju tillsammans i vardagligt tal, men vår skrala studentekonomi ger inte direkt utrymme för något stort ekonomiskt samarbete. Jag menar, jag har bott med killkompisar - och då alltså utan sexuella inslag () - och även då är det ju inte så att man har ett separat smörpaket osv, utan man hjälps åt med ekonomin även där. Lagar gemensamma storkok och så vidare. Var drar de gränsen? Och en sådan undersökning eller utredning, vad innebär den? Är det själva grejen att vårt förhållande inte är platoniskt som ska sabba för oss? För mig är det helt befängt.

Min fråga är kanske snarare: kan vi söka separata bostadsbidrag eller kan vi hamna i knipa då?
Citera
2016-02-25, 16:27
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azami
Tack för snabbt svar. Alltså - vi är ju tillsammans i vardagligt tal, men vår skrala studentekonomi ger inte direkt utrymme för något stort ekonomiskt samarbete. Jag menar, jag har bott med killkompisar - och då alltså utan sexuella inslag () - och även då är det ju inte så att man har ett separat smörpaket osv, utan man hjälps åt med ekonomin även där. Lagar gemensamma storkok och så vidare. Var drar de gränsen? Och en sådan undersökning eller utredning, vad innebär den? Är det själva grejen att vårt förhållande inte är platoniskt som ska sabba för oss? För mig är det helt befängt.

Min fråga är kanske snarare: kan vi söka separata bostadsbidrag eller kan vi hamna i knipa då?

Det är lite av en grå linje, svårt att svara helt 100% hur de kommer agera med undersökningen. Men du bör ju inte oroa dig så värst. Det är inte första gången tror jag två personer av motsatt kön flyttat in i en studentbostad och sökt om bostadsbidrag..

Att ha en gemensam matbudget är inte samma sak. Det kan handla om typ att ni betalar tillsammans saker som är personliga, typ mobilabonommang. Man allt som hör till det som ni delar på i hushållet har de inget med och göra, typ bredband, mat, el, hyra osv.

Men som sagt, du har ju liksom inget att oroa dig över, tror nog du nojar över att de är misstänksamma till och med.
Citera
2016-02-25, 16:38
Medlem
Ni kommer båda vara skrivna där för att kunna söka bidrag. Ni behöver båda skicka in kopia på hyresavin och ni kan bara redovisa en hyra. Hur tror ni det slutar?
Citera
2016-02-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ni kommer båda vara skrivna där för att kunna söka bidrag. Ni behöver båda skicka in kopia på hyresavin och ni kan bara redovisa en hyra. Hur tror ni det slutar?

Ja, min förhoppning är ju att det slutar på så sätt det bör sluta om två kompisar bor i en gemensam lägenhet. Enl. försäkringskassan så delar man då på hyran och boytan och sen skickar man in separata ansökningar.

Vad menar du?
Citera
2016-02-25, 17:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azami
Ja, min förhoppning är ju att det slutar på så sätt det bör sluta om två kompisar bor i en gemensam lägenhet. Enl. försäkringskassan så delar man då på hyran och boytan och sen skickar man in separata ansökningar.

Vad menar du?

Ja ni skickar in två ansökningar men eftersom ni har separat ekonomi så betalar ni förstås endast halva hyran och har en hälften så stor lägenhet. Är ni sambos så lämnar ni in en ansökan för hela hyran och hela boytan, hur stor skillnad tror du att det blir?
Citera
2016-02-25, 18:50
Medlem
Ni är klassade som sambo! Case closed!
Citera
2016-02-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja ni skickar in två ansökningar men eftersom ni har separat ekonomi så betalar ni förstås endast halva hyran och har en hälften så stor lägenhet. Är ni sambos så lämnar ni in en ansökan för hela hyran och hela boytan, hur stor skillnad tror du att det blir?

Det har jag redan kollat, och eftersom hyran är såpass hög (hur kan man bygga små student-tvåor för 9000 i månaden?!?) så får vi alltså hälften så mycket om vi söker ett gemensamt bidrag. Vi når alltså maxtaket även om vi söker separata. Så vad tror ni risken för att bli återbetalningsskyldig är om man söker separata bidrag? Hur kan de definiera om vi är i ett parförhållande?
Citera
2016-02-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imthebest2012
Ni är klassade som sambo! Case closed!

Mm - även om ni inte själva kaller er sambos så med er beskrivning av ert förhållande så räknas ni till 100% till sambos enligt Försäkringskassan.

Ni har ett sexuellt förhållande, ni delar på hyran (och andra gemensamma utgifter?).

Bara för att du köper dina prylar och hon köper sina prylar betyder det inte att ni helt plötsligt räknas som icke sambos.

Det du beskriver är ett samboförhållande.
Citera
2016-02-27, 16:34
Medlem
Gemensamt hushåll innebär inte gemensam ekonomi. Sambos är inte försörjningsskyldiga för varandra t.ex. och även gifta har enskild ekonomi i Sverige (det är först vid en äktenskapsskillnad som man räknar ihop och delar på tillgångarna).

Benämningen för ett sambopar är att man "varaktigt sammanbor under äktenskapsliknande former" vilket i princip innebär att knullar ni regelbundet och bor ihop som ett par så är ni sambos. Det finns inget som säger att sambos måste köpa gemensam mat eller dela allt lika. Det finns inget som säger att sambos måste vara monogama heller, problemet uppstår bara om man vill vara sambo mer mer än en partner; lagen reglerar tvåsamheten så det är den som flyttar in först som får sambo rättigheter.

Istället för att försöka bidragsfuska som kommer ge avslag och göra myndigheten fortsatt misstänksamma mot er rekommenderar jag att ni reglerar ett samboavtal istället om ni tänker köpa saker enskilt. Inte kul när ni går skilda vägar och lagen säger att ni har rätt att dela allt bohag på hälften och endera av er tycker det är jättebra att få dyra möbler eller värdet av dyra möbler som den andre köpt.

Hade ni bott så att ni hade var sitt rum eller i alla fall hade var sin säng hade ni haft en suck av en chans att kunna hävda att ni inte är sambos.

Sedan tror jag att du läser försäkringskassans ersättningsnivåer fel. Du kan som mest få samma maxsumma som ensamstående som ni båda kan få som sambos, men ensamstående är ju om du bott i lägenheten själv! Hade ni seriöst inte varit sambos hade man ändå fått dela på alla kostnader och gett ersättning i relation till det, du tror väl inte seriöst att ni ska få fyra tusen var bara för att ni söker separat?
Citera
2016-03-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Gemensamt hushåll innebär inte gemensam ekonomi. Sambos är inte försörjningsskyldiga för varandra t.ex. och även gifta har enskild ekonomi i Sverige (det är först vid en äktenskapsskillnad som man räknar ihop och delar på tillgångarna).

Benämningen för ett sambopar är att man "varaktigt sammanbor under äktenskapsliknande former" vilket i princip innebär att knullar ni regelbundet och bor ihop som ett par så är ni sambos. Det finns inget som säger att sambos måste köpa gemensam mat eller dela allt lika. Det finns inget som säger att sambos måste vara monogama heller, problemet uppstår bara om man vill vara sambo mer mer än en partner; lagen reglerar tvåsamheten så det är den som flyttar in först som får sambo rättigheter.

Istället för att försöka bidragsfuska som kommer ge avslag och göra myndigheten fortsatt misstänksamma mot er rekommenderar jag att ni reglerar ett samboavtal istället om ni tänker köpa saker enskilt. Inte kul när ni går skilda vägar och lagen säger att ni har rätt att dela allt bohag på hälften och endera av er tycker det är jättebra att få dyra möbler eller värdet av dyra möbler som den andre köpt.

Hade ni bott så att ni hade var sitt rum eller i alla fall hade var sin säng hade ni haft en suck av en chans att kunna hävda att ni inte är sambos.

Sedan tror jag att du läser försäkringskassans ersättningsnivåer fel. Du kan som mest få samma maxsumma som ensamstående som ni båda kan få som sambos, men ensamstående är ju om du bott i lägenheten själv! Hade ni seriöst inte varit sambos hade man ändå fått dela på alla kostnader och gett ersättning i relation till det, du tror väl inte seriöst att ni ska få fyra tusen var bara för att ni söker separat?

Tack för ditt svar, tror dock du missförstod hur mycket ersättning jag menade att vi hade fått om vi "bara" hade varit vänner. Det hade alltså uppgått till 1300 per skalle istället för 1300 totalt som det blir nu, och detta är bekräftat. Jag är med på noterna, även om jag inte ser den samhälleliga nyttan i att ge oss mindre bostadsbidrag än om vi inte legat med varandra. Vi är fortfarande masterstudenter i stort behov av bidrag - hyran äter upp en persons hela studiemedel - men jag antar att eftersom vi är i ett samboförhållande enl. försäkringskassan får vi väl ta en del av vår studietid för att jobba extra.

Vill inte fiffla egentligen så det blir väl att söka som sambos...
Det blir att söka som sambos
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in