Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-25, 12:01
  #1
Medlem
Hallå jag har fått frågan av en arbetskamrat som är från forna Jugoslavien om att hans frus syster kan skriva sig att hon och jag är sambos i två år för att hon sedan ska få put här i Sverige. Hon ska självklart inte bo hos mig utan hos min arbetskamrat och hans fru. Vad är riskerna med det här för mig? Och va ska man ta betalt då dom vill ge mig pengar! Månadsvis eller en klumpsumma?
Citera
2016-02-25, 12:16
  #2
Medlem
napsterspys avatar
200000 fick min vän. Sen är alltid risk när svar på intervju stämmer inte. Då blir du skickat ut med din fru till makedonien.
Citera
2016-02-25, 12:20
  #3
Medlem
Man får inte PUT om man är från Jugoslavien.
Citera
2016-02-25, 12:40
  #4
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man får inte PUT om man är från Jugoslavien.

Det är, om än inte omöjligt, i alla fall mycket svårt att få put som asylsökande från f d Jugoslavien. Däremot kan man få put (inledningsvis tidsbegränsat uppehållstillstånd) som make/maka/sambo med någon som är bosatt i Sverige oavsett vilket land man kommer från.
Citera
2016-02-25, 13:17
  #5
Avstängd
kassiopejaIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskotten
Hallå jag har fått frågan av en arbetskamrat som är från forna Jugoslavien om att hans frus syster kan skriva sig att hon och jag är sambos i två år för att hon sedan ska få put här i Sverige. Hon ska självklart inte bo hos mig utan hos min arbetskamrat och hans fru. Vad är riskerna med det här för mig? Och va ska man ta betalt då dom vill ge mig pengar! Månadsvis eller en klumpsumma?
Jugoslavien existerar inte längre som land. Somliga av jugoslavländerna är i EU, andra är det inte.
Du får specificera vilket land det rör sig om!
Även bland jugoslavländerna som är i EU så är det olika avtal de har, vissa är längst ner på skalan av EU länder och har inte samma rörlighet som normala EU länder.
Citera
2016-02-25, 13:28
  #6
Medlem
Rednas avatar
Du får helt enkelt hoppas att hon är glad,kåt och tacksam. När blir brölloppet?

Lycka till!
Citera
2016-02-25, 13:29
  #7
Medlem
Dessutom så får man väl bara TUT numera? Dessutom är du försörjningsskyldig, men det kanske du hade koll på?
Citera
2016-02-25, 13:36
  #8
Medlem
Bosnien är landet det är frågan om. Ja tänkte mig 100000kr 30% direkt sen en månadsbetalning på resterande del delat på 24 månader. Läste hon får put efter 2år skriven som sambo hos mig. Gör detta både för pengarna och för att hjälpa henne. 20år är hon och behöver komma ifrån Bosnien
Citera
2016-02-25, 13:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskotten
Hallå jag har fått frågan av en arbetskamrat som är från forna Jugoslavien om att hans frus syster kan skriva sig att hon och jag är sambos i två år för att hon sedan ska få put här i Sverige. Hon ska självklart inte bo hos mig utan hos min arbetskamrat och hans fru. Vad är riskerna med det här för mig? Och va ska man ta betalt då dom vill ge mig pengar! Månadsvis eller en klumpsumma?

Riskerna handlar mest om att du kommer att få längre väntetider och bli hårdare kontrollerad om du väl lyckas träffa kärleken utomlands någon gång.

Citat:
Ursprungligen postat av riskotten
Bosnien är landet det är frågan om. Ja tänkte mig 100000kr 30% direkt sen en månadsbetalning på resterande del delat på 24 månader. Läste hon får put efter 2år skriven som sambo hos mig. Gör detta både för pengarna och för att hjälpa henne. 20år är hon och behöver komma ifrån Bosnien

Hela processen ligger nog på dubbla längden. Först måste hon ansöka om uppehållstillstånd vilket i dagsläget tar ca 2år. Sedan måste hon vara skriven på din adress i ytterligare 2år innan hon kan ansöka om PUT. Eftersom det uppenbarligen inte är aktuellt att skaffa barn under de där två åren så måste ni klara er igenom intervjun.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2016-02-25 kl. 13:44.
Citera
2016-02-25, 15:14
  #10
Medlem
Glazehs avatar
150-200k, 50% direkt 25% edter det per år.

Som sagt hela processen varar i 4 år minst idag så att göra det för 100k är gratis.

Om du vill vara snäll så säg 180k 33% direkt allt under är kompis pris.
Citera
2016-02-25, 15:22
  #11
Medlem
kottedelakottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskotten
Hallå jag har fått frågan av en arbetskamrat som är från forna Jugoslavien om att hans frus syster kan skriva sig att hon och jag är sambos i två år för att hon sedan ska få put här i Sverige. Hon ska självklart inte bo hos mig utan hos min arbetskamrat och hans fru. Vad är riskerna med det här för mig? Och va ska man ta betalt då dom vill ge mig pengar! Månadsvis eller en klumpsumma?

De ska inte funka. Du måste gå till interview, berätta om många personliga saker, visa bilder av er båda osv. Och hon kan inte få PUT efter 2 år, det är något fel info tror jag. Och naturligtvis det är oxå lagliga konsekvenser om nån ska få veta att det är en fusk. Jag skulle inte riskera så...
Citera
2016-02-25, 15:40
  #12
Medlem
Blev erbjuden av min mors arbetskamrat 250k för att gifta mig med ett fruntimmer från Serbien. Kravet va såklart att vi skulle bo som par, uppträda som par, men absolut inte knulla som par
Efter denna kvinna fått PuT, så skulle hon bo kvar 6 mån till och sedan skulle vi skilja oss så att hon kunde plocka hit sin riktiga man istället.

Lät först som en toppen grej, men för att få totalt 250k så tar det allt mellan 3-5år vilket är en usel affär enligt mig. Hade kunnat gifta mig för att träffa kvinnan max 5 ggr för pengarna, men när man också skall bo, umgås osv så va det inte lika intressant..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback