Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-24, 08:05
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt flera asylsökande så bestraffas olika regelbrott med böter.Om någon har en kaffekopp på rummet kostar det 50 kr eller om någon slänger en fimp på fel ställe kostar det 200 kr och rökning på rummet kostar hiskeliga 1000 kr. Dessutom klagas det på att personal stiger in i rummet utan medgivande etc. Ägarna förnekar allt så vem har talar sanning dom boende eller ägarna?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6375233
Citera
2016-02-24, 08:10
  #2
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt flera asylsökande så bestraffas olika regelbrott med böter.Om någon har en kaffekopp på rummet kostar det 50 kr eller om någon slänger en fimp på fel ställe kostar det 200 kr och rökning på rummet kostar hiskeliga 1000 kr. Dessutom klagas det på att personal stiger in i rummet utan medgivande etc. Ägarna förnekar allt så vem har talar sanning dom boende eller ägarna?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6375233

Om det är sant, så är det ju ett bra initiativ!
Det är ju ingen hemlighet att hemmen ser ut som kaos efter ett tag.

Däremot så kan jag väl hålla med om att det inte är rätt att stampa rakt in i deras rum, utan tillåtelse. Lite respekt måste man visa. Förutsatt att man får respekt tillbaka då, d.v.s personalen.

Böter för t.ex en kaffekopp är ju overkill dock. Men rökning inomhus, helt klart rätt att böta.
Citera
2016-02-24, 08:15
  #3
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Om det är sant, så är det ju ett bra initiativ!
Det är ju ingen hemlighet att hemmen ser ut som kaos efter ett tag.

Däremot så kan jag väl hålla med om att det inte är rätt att stampa rakt in i deras rum, utan tillåtelse. Lite respekt måste man visa. Förutsatt att man får respekt tillbaka då, d.v.s personalen.

Böter för t.ex en kaffekopp är ju overkill dock. Men rökning inomhus, helt klart rätt att böta.


Det handlar nog om att det är boendets kaffekoppar, om alla skulle förvara en kaffekopp på sitt rum skulle det nog finnas ganska så lite koppar ute där dom äter och då skulle troligen aftonhotan skriva om hur det bara finns 1 kopp per 3 personer.

Om dom köper sin egen kaffekopp går det säkert bra
Citera
2016-02-24, 08:21
  #4
Medlem
bristpafantasis avatar
Böter för kaffekopp på rummet kan jag också tycka är lite overkill, men det andra är helt i sin ordning. Det är uppenbart att vissa invandrargruppers anpassningsproblem inte går att lösa på något annat sätt än med repressalier eller hot om repressalier. Jag har vid det här laget lärt mig att man inte kan förvänta sig den där ömsesidiga respekten och viljan att göra rätt för sig utan att få ut någonting av det själv av en hel del invandrare som kommer idag. De skiter fullständigt i om någon allergiker sitter och hostar lungorna ur sig för att de är för lata för att lyfta på arslet och gå ut för att röka, vad de däremot bryr sig om är 1000 kronor i böter. Samma sak gäller nedskräpning, de förstår inte alls värdet av att värna om naturen och ha det lite trivsamt omkring sig. Har du sett hur en typisk bakgata ser ut i Mellanöstern?
Citera
2016-02-24, 08:22
  #5
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt flera asylsökande så bestraffas olika regelbrott med böter.Om någon har en kaffekopp på rummet kostar det 50 kr eller om någon slänger en fimp på fel ställe kostar det 200 kr och rökning på rummet kostar hiskeliga 1000 kr. Dessutom klagas det på att personal stiger in i rummet utan medgivande etc. Ägarna förnekar allt så vem har talar sanning dom boende eller ägarna?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6375233
Det är väl i så fall bötning det handlar om, mellan de asylsökande själva. Men sr får ju inte skriva negativt om asylanterna, som vi vet.
Citera
2016-02-24, 08:30
  #6
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Helt rätt, lite stupstock och spöstraff på detta så ska ni nog se att skäggbarnen lär sig att veta hut. Snart kanske de börjar fundera på att åka hem också.
Citera
2016-02-24, 08:31
  #7
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Det handlar nog om att det är boendets kaffekoppar, om alla skulle förvara en kaffekopp på sitt rum skulle det nog finnas ganska så lite koppar ute där dom äter och då skulle troligen aftonhotan skriva om hur det bara finns 1 kopp per 3 personer.

Om dom köper sin egen kaffekopp går det säkert bra


Jo, där har du en väldigt bra poäng!
Men det är ändå lite väl hårt kan tyckas.
Säg att de får max 3 tillsägelser sedan blir det tal om 50kr avdrag/böter.

Men jag håller med dig, om alla ska ha varsin kaffekopp på rummet, så blir det till slut inga kvar i matsalen/fikarummen.
Citera
2016-02-24, 08:34
  #8
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
När jag läste rubriken trodde jag det handlade om bötning, alltså nån sorts maffiaverksamhet.

Där hade jag fel. Men bötning förekommer säkert också, allra mest på ensamkommandehem. Mycket drägg där som snabbt gör upp hackordningen, inte bara sexuellt, vem som skall vara bög och ta emot, utan också hur dagpenningarna skall fördelas på ett mera "naturligt" sätt efter muskelmassa än att alla skall ha lika mycket.

"Alla människors lika värde" betyder omsatt i verkligheten "Den Starkes Rätt". Inga anständiga humanistiska samhällen i världshistorien har trott på "allas lika värde", utan har försökt hindra de starkare från att göra vad de vill med de svagare.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-02-24 kl. 08:36.
Citera
2016-02-24, 08:57
  #9
Medlem
Drapåtrissors avatar
Men vad händer med den som vägrar att betala? Blir han utan sitt lördagsgodis kanske?
Citera
2016-02-24, 09:04
  #10
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men vad händer med den som vägrar att betala? Blir han utan sitt lördagsgodis kanske?

Ja du, det är ju en bra fråga.

Det är väl inte boendet som disponerar deras inkomster(bidragen), eller är det så kanske?
För hur annars ska de kunna kräva att få pengarna.
Det finns knappast en laglig rätt att luta sig emot ifall dom vägrar betala. Förutsatt att det inte står i kontraktet att de som bor där blir tvungna att betala 1000:- om han/hon röker inomhus.

Så med det sagt så tror jag nästan att det är ett påhitt just för att väcka uppmärksamhet.
Citera
2016-02-24, 09:18
  #11
Medlem
Rednas avatar
Vars kommer pengarna ifrån. Avdelning gungor och karuseller.
Citera
2016-02-24, 09:35
  #12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
...
Däremot så kan jag väl hålla med om att det inte är rätt att stampa rakt in i deras rum, utan tillåtelse. Lite respekt måste man visa. Förutsatt att man får respekt tillbaka då, d.v.s personalen.
...

Att personalen skulle "stampa rakt in i deras rum utan tillåtlese" är väl inte riktigt vad som sägs.

Jag citerar ur artikeln: "– De gör kontroll på rummet. De knackar på dörren tre gånger och svarar ingen öppnar de dörren. Det är inte respekt, säger han."

Man undrar lite varför han i sin tur inte kan visa respekt nog att svara om någon knackar tre gånger...

Vad jag förstår så bor dom ofta också rätt många på ett rum. Om jag bor på ett vandrarhem i flerbäddsrum så tycker jag att det är rätt normalt om personalen går in där utan att fråga om lov först. Det skulle vara omöjligt att sköta städning osv om man måste ha lov från alla boende på rummet varje gång man skall in och städa, byta sängkläder och liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback