2016-02-23, 21:28
Medlem
krakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Så ni som enbart använder ert debit kort som ni fått av era banker, varför gör ni det och inte använder kreditkort eller AmEx/Eurocard?
För att få överblick. Lätt värt 20kr i månaden.
Citera
2016-02-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX

Lustigt nog lyckades du inte få fram några övertygande sådana anledningar i ditt inlägg heller. Hade varit trevligt att få höra några.

Nu går jag efter mina kort och min situation.

1. Bonusen.
Genom denna bonusen så har jag kunnat uppgradera mig på 2 flighter till sommaren som jag bokat. drygt 4000kr där. Finns bonusar för allt möjligt men just jag har valt för flygbolag.
2. Priority pass
Jag har 4 kostnadsfria besök för lounger på flygplatserna. Till sommaren kommer jag besöka 3 st. Kommer nog plocka på mig en stadig måltid, 2-3 öl och någon grogg helt gratis per gång.

3. Försäkringarna!! För några år sedan så blev mitt bagage försenat lite över en dag. Ringde till kortföretaget och fick då plocka på mig kläder och annat för 3000kr helt gratis.
Finns mycket mer men kommer inte på för tillfället.

Sedan finns de ju dom som använder Preems mastercard med 1% cashback. Spenderar man några tusenlappar per månad på kortet så blir det ju en go cashback.

Vad får du med ditt debit kort ? Betala 300kr och inget mer.
Senast redigerad av Buhll 2016-02-23 kl. 22:03.
Citera
2016-02-23, 22:14
Medlem
Wahnsinns avatar
Folk i allmänhet är nöjda med det kort som de får av banken, och eftersom det står VISA/Mastercard på det så är det i alla fall fullgott för att användas överallt. Dessutom skulle jag inte vilja betala i slutet av månaden. Jag vill ha konstant överblick över min ekonomi, dvs. kunna logga in när som helst och se vad jag har betalat och inte plötsligt få en bautaräkning på allt jag har gjort (och hunnit glömma) under månaden.

Men vad vet jag, jag är väl en idiot.
Citera
2016-02-23, 22:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Har typ funderat på att skaffa ett de senaste 5-10 åren men får inte riktigt tummarna loss.
Lite beroende på osäkerhet till vilket kort som passar bäst.

Några Önskemål:

1. Låg eller helst ingen avgift
2. enkelt
3. så bra förmåner som möjligt. Flyger och reser inte mycket privat och äger ingen bil så bonusar kring detta ger mig inte mycket. Gillar dock mat och dryck samt sport och musik.

Vilket eller vilka kreditkort bör jag titta närmare på?
Finns det någon bra sida att jämföra eller läsa mera?
Citera
2016-02-23, 22:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Nu går jag efter mina kort och min situation.

1. Bonusen.
Genom denna bonusen så har jag kunnat uppgradera mig på 2 flighter till sommaren som jag bokat. drygt 4000kr där. Finns bonusar för allt möjligt men just jag har valt för flygbolag.
2. Priority pass
Jag har 4 kostnadsfria besök för lounger på flygplatserna. Till sommaren kommer jag besöka 3 st. Kommer nog plocka på mig en stadig måltid, 2-3 öl och någon grogg helt gratis per gång.

3. Försäkringarna!! För några år sedan så blev mitt bagage försenat lite över en dag. Ringde till kortföretaget och fick då plocka på mig kläder och annat för 3000kr helt gratis.
Finns mycket mer men kommer inte på för tillfället.

Sedan finns de ju dom som använder Preems mastercard med 1% cashback. Spenderar man några tusenlappar per månad på kortet så blir det ju en go cashback.

Vad får du med ditt debit kort ? Betala 300kr och inget mer.
Wow, fyra gratisluncher med några bira, det är vad du kostar, alltså
Ska jag börja betala för ett kort som funkar precis om de gratiskort jag har idag får du komma med något bättre.

Varför tror du debit (och kredit-) kort kostar hos alla banker?
SEB ger dig ett debit- och ett kreditkort när du har betalservice, som förvisso kostar 25 kr/mån, men då ingår ju hela internetkontoret, som jag antar att även din bank tar betalt för. Skandia har ett gratis kreditkort som förmodligen har en lika bra försäkring som ditt Amex eller Diners.
Citera
2016-02-23, 22:33
Medlem
1001PSs avatar
Enbart debit är oerhört bra för den som vill ha ett bra cash flow.
Citera
2016-02-23, 22:53
Medlem
skippers avatar
Jag vet inte varför man använder debitkort förutom om man som så många går från hand till mun med sina pengar. Finns det lite kontroll på ekonomin tycker jag dessa kort är onödiga och dyra.

Jag har ett avgiftsfritt kreditkort med 50-60'000 i kredit (minns inte exakt, det är inte så viktigt) som jag använder för alla min konsumtion förutom autogiro och e-fakturor. Det är ett flygbolagskort och ger några tusenlappar billigare semesterresa, inga större summor, kanske 1 spänn för varje spenderad 100lapp. (Detta skall jag kolla upp faktiskt)
Senast redigerad av skipper 2016-02-23 kl. 23:21.
Citera
2016-02-23, 23:11
Medlem
muggos avatar
Vilket kort ger bäst cashback då? Jag är inte så intresserad av flygpoäng, ska vara nån form av poäng jag kan konsumera för, antingen via cashback i pengar eller i poäng jag kan handla för.
Citera
2016-02-23, 23:23
Medlem
Tänkte också på det här idag, blev intresserad av Norwegians kort då man samlar cashpoints när man handlar med det. Borde gå att samla ihop till en gratis weekendresa vartannat år. 0:- i avgift.

Här kan ni jämföra kort: https://www.compricer.se/kreditkort/
Citera
2016-02-23, 23:30
Bannlyst
därför att det är lättare o handla och man kanske tänker jag betalar nästa månad hela beloppet, men sen när räkningen kommer så vill man inte o då börjar det kosta pengar i ränta.

Så tycker det e bättre o handla för pengar man har på kontot.

Sen vet jag inte vad du menar med cashback osv, så om jag handlar 5000 får jag 50kr bonuscheck hos ica tex. blir o handla mycket för det ska löna sig .... sånna som ni som har kreditkort för bonusens skull som blir lurade.
Citera
2016-02-23, 23:37
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
om jag handlar 5000 får jag 50kr bonuscheck hos ica tex. blir o handla mycket för det ska löna sig .... sånna som ni som har kreditkort för bonusens skull som blir lurade.

Det låter väl lite som samma upplägg som för mig. Mitt kreditkort kostar inga årsavgifter, de lånar ut pengarna till mig i 45 dagar och jag får cashpoints. På vilket sätt är jag lurad?
Citera
2016-02-23, 23:42
Medlem
Goto10s avatar
För att allt som har med kreditkort och deras bonusar att göra syftar till att få oss att bränna så mycket pengar det bara går på saker vi inte behöver.

Vi bör tvärt om göra av med så lite pengar som möjligt i onödan. Det uppnås enklast genom att betala med kontanter.

Dock är jag lite slarvig med att besöka bankomaten så ibland betalar jag med debitkortet ändå.
Senast redigerad av Goto10 2016-02-23 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in