• 2
  • 3
2016-02-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Googla Stavanger och arbetsbrist s fr du se. Knns som att du lever i en drmvrld, du verkar inte ja koll p ngonting. Norges krona har sjunkit som en sten under det senaste ret, Stavanger och Bergen som lever av oljepengar genomgr en kris.
Sluta att drmma och stanna som elektriker istllet.
Jag insg detta redan nr jag skte till utbildningen.
Oljebranchen r bara en drm och inget mer n s i nulget.
Det jag kommer att sikta in mig p r fretag som hller p med renovationer, inspektioner,rrlggning etc...Detta vet jag att det finns jobb inom d jag redan har hittat 3 fretag som sker dykare, frgan r om jag skulle f en anstllning p period vilket r en mindre chans.
Citera
2016-02-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Varfr inte slja lgenheten och investera skert.
Hur skulle en sker investering enligt dig se ut?
Citera
2016-02-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ta grna dina kommande verskott frn inkomster och spekulera med, men inte ditt arv.
Detta r klart ett alternativ, tack fr tipset!
Citera
2016-02-22, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av izzo33
Jo det vore ngot, men jag har strre drmmar framver som krver mer pengar s jag vill t strsta mjliga avkastning
villa stiger ju mer i vrde, lgg 2miljoner som kontantinsats
Citera
2016-02-22, 16:19
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Jag r i skrivande stund 21 r s min erfarenhet inom brsen r allts i stort sett noll.
Detta blir allts ett stort steg d jag mste stta mig in och lra mig brsen, fr det sista jag vill r att misslyckas med en s pass stor investering.

En sak r sker, om du aldrig investerar kommer du aldrig f ngon avkastning. Det r svrt att lmna/kliva in med rtt timing, men slj lgenheten & var likvid tills det blir mindre skakigt. I ett lngre perspektiv kostar din lgenhet dig 4-7000:-/mn i utebliven avkastning eftersom du har dina 1500k bunda i den.
Citera
2016-02-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
men slj lgenheten & var likvid tills det blir mindre skakigt. I ett lngre perspektiv kostar din lgenhet dig 4-7000:-/mn i utebliven avkastning eftersom du har dina 1500k bundna i den.
D blir alternativet att skaffa ett boln fr en ny bostadsrtt eller hitta en hyresrtt vilket troligen skulle innebra minst en tredubbling p boendekostnaden, eller hade du ngon annan tanke?
Citera
2016-02-22, 19:07
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Hur skulle en sker investering enligt dig se ut?

Du vill inte ha ekonomiska rd frn mig.
Citera
2016-02-22, 19:22
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
D blir alternativet att skaffa ett boln fr en ny bostadsrtt eller hitta en hyresrtt vilket troligen skulle innebra minst en tredubbling p boendekostnaden, eller hade du ngon annan tanke?

Vad r din nuvarande boendekostnad? Det finns olika alternativ beroende p vad du tror kommer hnda med bostadspriserna. Om du tror det kommer rasa ska du naturligtvis stta dig i en hyresrtt om du har mjlighet. Annars kan du belna din nuvarande lgenhet till 50%. Pengarna du fr loss oavsett scenario kper du indexfonder med lga avgifter fr sen nr blir lge. Att ha 1.500.000 uppbundet i en lgenhet r ett inte ngon bra affr.
Citera
2016-02-22, 19:58
Medlem
Citat:
Vad r din nuvarande boendekostnad?
1800 plus el.

Citat:
Annars kan du belna din nuvarande lgenhet till 50%. Pengarna du fr loss oavsett scenario kper du indexfonder med lga avgifter fr sen nr blir lge.
Har ej tnkt i de banorna innan, kanske r ett alternativ. Varfr just indexfonder?
Citera
2016-02-22, 21:00
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Hm, du r idag 21 r, du registrerade dig p FB juni 2009, allts fr cirka 6,5 r sedan, d skulle du enligt mina berkningar varit 14,5 r nr du registrerade dig p FB
Nej, att bygga in spottar i en lgenhet pverkar inte priset ett dugg.
Vilka aktier menar du inte ger utdelning vid en eventuell vinst p fretaget? Finns det andra typer av aktier p brsen?

Finns inga garantier fr att du skulle tjna mer pengar fr att du investerar p brsen. Det hela handlar om nr du vill ha tillgng till pengarna i frhllande till hur brsen gtt under denna period. kp du hellre ett boende istllet fr att spekulera. Om du hngt med i nyheterna idag d hade du upptckt att det rder bostadsbrist i alla kommuner utom 3 stycken i landet, detta talar starkt fr att priserna p bostderna inte sjunker inom en snar framtid. Blir det en bostadsbubbla kommer nd brsen med strsta sannolikhet ocks att sjunka.

1. Att fixa och renovera en lgenhet och att d stta in spottar kan faktiskt skapa mervrde och man ska definitivt lgga p en renoveringskostnad p vrdet.

2. Menar du att alla bolag som r brsnoterade och gr med vinst ger utdelning till sina aktiegare? Fr dr har du grovt fel, det han menar r stabila bolag som ger hg vinst ssom SEB & HM.
Citera
2016-02-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
1. Att fixa och renovera en lgenhet och att d stta in spottar kan faktiskt skapa mervrde och man ska definitivt lgga p en renoveringskostnad p vrdet.

2. Menar du att alla bolag som r brsnoterade och gr med vinst ger utdelning till sina aktiegare? Fr dr har du grovt fel, det han menar r stabila bolag som ger hg vinst ssom SEB & HM.

Jag skulle verkligen inte vilja sitta med bankaktier i dagens lge.
Citera
2016-02-25, 02:43
Medlem
Ingen annan klok person som lyckats inom investering osv?

Tar emot alla tips jag kan f
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in