2016-02-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
2 Mille och in p Avanza. Du kommer nog f ngon service s du fr mycket hjlp och s dr.
Fr se om Avanza blir det rtta isfall men hjlp och information kommer jag helt klart att ska upp om det blir till att investera i Brsen.
Citera
2016-02-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar

De 2 mill du sitter p r en riktigt bra situation, det ger dig en stark frhandlingsposition i framtida bolnsfrhandlingar

Ln, ln, ln, svensken, vrldens mest belnade folk. Jag har 2 mille, vad gra, svar lna nnu mer pengar
Citera
2016-02-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzo33

Detta har jag i bakhuvudet, drav att jag vill ska mig till Norge d jag ser det som ett "skrare" land i framtiden.
Jag jobbar i
Norge sedan ngra r tillbaka men den senaste tiden sparkar de folk p kande band, svenskar och polacker vallfrdar hem.
Citera
2016-02-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag jobbar i Norge sedan ngra r tillbaka men den senaste tiden sparkar de folk p kande band, svenskar och polacker vallfrdar hem.
Detta kan jag frst men jag skulle nog sga att det beror p vilket arbetsmarknad man sker sig till?
Strsta delen Svenskar i Norge jobbar vell nd inom butik/lager/kontor branchen?
I mitt fall s blir det anlggningsdykare vilket nog inte r lika vanligt.
Citera
2016-02-22, 13:34
Medlem
Citat:
Detta kan jag frst men jag skulle nog sga att det beror p vilket arbetsmarknad man sker sig till?
Jag jobbar i oljesektorn och som dykare r det vl dr du tnkt jobba?
De har sparkat massor inom oljan de senaste ren.
Citera
2016-02-22, 13:35
Medlem
Citat:
Hej!

Jag rvde fr 1 r sedan 1.5 miljon kr som jag d kpte en bostadsrtt fr som jag ocks renoverade med ommlning, taksnkning med integrerad ledlist runt om hela taket (lyser ner p vggarna), vilket borde ge en del kning p priset.
Lgenheten r en 1a p 28kvm fr de som undrar.

Den r nu vrd minst 2 miljoner kr, detta vet jag fr att grannen bredvid betalade detta pris och den r i smre skick n min.
Jag har nu brjat fundera p om jag ska slja eller ej, r smtt orolig fr hur lnge denna vrdekning kommer att fortg. Hur r eran syn p bostadsbubblan? Nr tar det stopp?

Alternativen om jag nu skulle slja r enligt mig att investera p brsen vilket jag har ftt ett intresse fr p senaste tid, speciellt utdelningsaktier.

1: Borde jag ta ett boln fr en ny bostadsrtt med insatsen frn de 2 miljoner jag har fr att sedan investera resten?

2: Borde jag leta efter en hyresrtt och sedan investera hela summan p 2 miljoner?

3: ????

Jag r i skrivande stund 21 r s min erfarenhet inom brsen r allts i stort sett noll.
Detta blir allts ett stort steg d jag mste stta mig in och lra mig brsen, fr det sista jag vill r att misslyckas med en s pass stor investering.

Skulle vara grymt om det fanns ngon eller ngra som r lite mer erfarna som kunde ge tips

Mvh
Hm, du r idag 21 r, du registrerade dig p FB juni 2009, allts fr cirka 6,5 r sedan, d skulle du enligt mina berkningar varit 14,5 r nr du registrerade dig p FB
Nej, att bygga in spottar i en lgenhet pverkar inte priset ett dugg.
Vilka aktier menar du inte ger utdelning vid en eventuell vinst p fretaget? Finns det andra typer av aktier p brsen?
Finns inga garantier fr att du skulle tjna mer pengar fr att du investerar p brsen. Det hela handlar om nr du vill ha tillgng till pengarna i frhllande till hur brsen gtt under denna period. kp du hellre ett boende istllet fr att spekulera. Om du hngt med i nyheterna idag d hade du upptckt att det rder bostadsbrist i alla kommuner utom 3 stycken i landet, detta talar starkt fr att priserna p bostderna inte sjunker inom en snar framtid. Blir det en bostadsbubbla kommer nd brsen med strsta sannolikhet ocks att sjunka.
Citera
2016-02-22, 13:37
Medlem
Citat:
Googla Stavanger och arbetsbrist s fr du se. Knns som att du lever i en drmvrld, du verkar inte ja koll p ngonting. Norges krona har sjunkit som en sten under det senaste ret, Stavanger och Bergen som lever av oljepengar genomgr en kris.
Sluta att drmma och stanna som elektriker istllet.
Citera
2016-02-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Googla Stavanger och arbetsbrist s fr du se. Knns som att du lever i en drmvrld, du verkar inte ja koll p ngonting. Norges krona har sjunkit som en sten under det senaste ret, Stavanger och Bergen som lever av oljepengar genomgr en kris.
Sluta att drmma och stanna som elektriker istllet.
Har tyvrr blivit s att mnga drmmares lsningar p alla problem har varit att dra till Norge och jobba,verkligheten ser inte sdan ut lngre.
Citera
2016-02-22, 13:48
Medlem
PiusXIIIs avatar
Varfr inte slja lgenheten och investera skert. P det sttet kan du utbilda dig och samtidigt ha en trygghet tills du vet att din utbildning betalar sig och du fr ett bra jobb.

Du behver inte ha s brttom i ditt lge. Utbilda dig i hur man tjnar pengar p pengar innan du ger dig p stora investeringar. Se framfr allt till att inte ta ln som du kanske inte kan betala lngre fram
Citera
2016-02-22, 13:49
Medlem
Citat:
14,5 r nr du registrerade dig p FB
hehe jag ville ju bara kolla lite...

Citat:
Vilka aktier menar du inte ger utdelning vid en eventuell vinst p fretaget?
Det vet jag ej, menade fretag som haft en stadig utdelningskning i mnga r (Skulle lgga till mer information i inlgget men hann ej).

Citat:
Om du hngt med i nyheterna idag d hade du upptckt att det rder bostadsbrist i alla kommuner utom 3 stycken i landet.
Detta r jag medveten om, dock s r jag osker p hur lnge vrde kommer att ka. r ju inte realistiskt att min bostadsrtt fortstter med samma vrdekning i flera r till? D skulle kanske brsen ge en strre avkastning?
Citera
2016-02-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag jobbar i oljesektorn och som dykare r det vl dr du tnkt jobba?
De har sparkat massor inom oljan de senaste ren.
Jag vet att det p senaste tid gjorts stora nedskrningar inom offshore sektorn och sjlvklart skulle jag vilja att komma ut dit, men jag ser det ej som en stor chans utan tnker i brjan ska mig till inshore (ej olja) och hoppas p att det vnder mot det positiva i oljesektorn.
Citera
2016-02-22, 13:56
Medlem
BigBusinesss avatar
Sluta lev i framtiden, lev nu. Sluta var s otroligt girig!

Behll din lgenhet. Du bor frmodligen tokbilligt i den. Satsa skert p det du har, det r en stabil platform fr resten av ditt liv. Finns INGA garantier p brsen. Ta grna dina kommande overskott frn inkomster och spelulera med, men inte ditt arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in