• 1
  • 2
2016-02-22, 02:23
Medlem
Hej!

Jag rvde fr 1 r sedan 1.5 miljon kr som jag d kpte en bostadsrtt fr som jag ocks renoverade med ommlning, taksnkning med integrerad ledlist runt om hela taket (lyser ner p vggarna), vilket borde ge en del kning p priset.
Lgenheten r en 1a p 28kvm fr de som undrar.

Den r nu vrd minst 2 miljoner kr, detta vet jag fr att grannen bredvid betalade detta pris och den r i smre skick n min.
Jag har nu brjat fundera p om jag ska slja eller ej, r smtt orolig fr hur lnge denna vrdekning kommer att fortg. Hur r eran syn p bostadsbubblan? Nr tar det stopp?

Alternativen om jag nu skulle slja r enligt mig att investera p brsen vilket jag har ftt ett intresse fr p senaste tid, speciellt utdelningsaktier.

1: Borde jag ta ett boln fr en ny bostadsrtt med insatsen frn de 2 miljoner jag har fr att sedan investera resten?

2: Borde jag leta efter en hyresrtt och sedan investera hela summan p 2 miljoner?

3: ????

Jag r i skrivande stund 21 r s min erfarenhet inom brsen r allts i stort sett noll.
Detta blir allts ett stort steg d jag mste stta mig in och lra mig brsen, fr det sista jag vill r att misslyckas med en s pass stor investering.

Skulle vara grymt om det fanns ngon eller ngra som r lite mer erfarna som kunde ge tips

Mvh
Citera
2016-02-22, 02:56
Bannlyst
slj lgenheten o kp en villa
Citera
2016-02-22, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
slj lgenheten o kp en villa

Jo det vore ngot, men jag har strre drmmar framver som krver mer pengar s jag vill t strsta mjliga avkastning
Citera
2016-02-22, 06:12
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Kp 4kg kokain. Dela upp p 1 gubbs psar och slj fr 1k psen = 4 mille

Lgg allt p rtt p roulette.

Svrt att hitta en Hr men visst du kan junfrska. Du mste frsts skatta en hel del p vinsten s jag hoppas du sparat kvitton osv p renoveringen .

Din ledlist lr inte ge ngra pengar utan kan lika grna avskrcka. Beror p vad just dina spekulanter gillar.

Aktiemarknadenr klurig just nu . Ingen vet vad som komma skall.
Det vrsta som kan hnda r att du sljer och betalar vinstskatt sen frlorar mer p aktiemarknaden och
Sen sitter dr i en andra hands Hr med ngon mille kvar bara. Tycker du ska vxla boendet istllet , Kp en orenoverad 2a eller 3a fr samma som du fr fr din etta .
Citera
2016-02-22, 07:09
Medlem
Jobbar du? utbildning?

De 2 mill du sitter p r en riktigt bra situation, det ger dig en stark frhandlingsposition i framtida bolnsfrhandlingar och det r ngonting du skall spela stehrt p.

Men fr att kunna ge dig ngra rd mste vi ha bttre information fr att f en helhetsbild.

mvh
Peter
Citera
2016-02-22, 10:29
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzo33
Jo det vore ngot, men jag har strre drmmar framver som krver mer pengar s jag vill t strsta mjliga avkastning

Nu kanske detta lter helt vansinnigt i dina ron men flytta tillbaka hem till pronen och lev billigt i ngra r och hyr ut lgenheten. Har du dessutom ett vanligt jobb br det inte vara helt omjligt att spara ca 30-40% av lnen varje mn. om du bor hos mamsen, det plus verskottet frn din lgenhet br vl ge dig iaf en hundra tusen att spara varje r (lite beroende p vad du jobbar med) plus att du har lgenheten kvar.
Citera
2016-02-22, 10:45
Medlem
2 Mille och in p Avanza. Du kommer nog f ngon service s du fr mycket hjlp och s dr.
Citera
2016-02-22, 10:59
Medlem
singularitets avatar
Om du inte vill bo i lgenheten s kanske du ska flytta? Du rvde 1,5 miljoner och du investerade dessa 1,5 miljoner i en lgenhet som nu r vrd 2 miljoner. P ett r har din investering genererat en vrdekning som r 500 000. Fr dig gller samma sak som fr alla andra p brsen om du sljer lgenheten och investerar pengarna. Det dr med att pricka in ngra raketer och bli multimiljonr kan du lta stanna vid drmmar. Risken r verhngande att du slsar bort pengar i ondan. Ett blygsamt delml kan vara att ha tillgngar som verstiger ett vrde av 2 miljoner nr du r 25.

Med ett obelnat boende s har du frmodligen en tak ver huvudet garanti de nrmsta ren. Allt beror p hur du vill gra med jobb och studier.

Kom ocks ihg att samhllet kan kollapsa och mnga kommer st helt utan boende och frysa. Inbrdeskrig r realistiskt inom 10r. Det r det lngre tidsperspektivet.
Citera
2016-02-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Din ledlist lr inte ge ngra pengar utan kan lika grna avskrcka. Beror p vad just dina spekulanter gillar
.
Inte tnk i de vgarna innan, men det r klart att folk har olika smak av inredning.
Resultatet blev vldigt bra s jag tror att det i slutendan lnar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Aktiemarknadenr klurig just nu . Ingen vet vad som komma skall.
Det vrsta som kan hnda r att du sljer och betalar vinstskatt sen frlorar mer p aktiemarknaden och sen sitter dr i en andra hands Hr med ngon mille kvar bara.

Det r detta jag r rdd fr, det fr inte hnda. .
Citera
2016-02-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Jobbar du? utbildning?
Jag r utbildad elektriker men ska nu omskola mig till yrkesdykare.
Sticker snart till Norge i 4 mnader fr denna utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Men fr att kunna ge dig ngra rd mste vi ha bttre information fr att f en helhetsbild.
Jag ska som sagt utbilda mig till yrkesdykare, efter utbildningen ska jag ska mig ett rotationsjobb i Norge p typ 2v/2v (om det gr vgen). Annars s kommer jag att ska ett jobb i Sverige fr att skaffa mig erfarenhet i yrket och sedan igen ska jobb i Norge.
Jag har ocks ett litet sug att flytta till Norge i framtiden.
Citera
2016-02-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Nu kanske detta lter helt vansinnigt i dina ron men flytta tillbaka hem till pronen och lev billigt i ngra r och hyr ut lgenheten.
Detta r inget alternativ fr mig. Dels fr att jag vill komma framt och inte g bakt i tiden, vill starta mitt eget liv. Sedan s fr jag betala 4,000 kr/mnd fr att bo hemma, vilket direkt tar bort vinsten i att hyra ut (1850kr/mnd kostar lgenheten och jag hyr nu ut den fr 6000kr) d jag ker p utbildning i 4 mnader.
Citera
2016-02-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Om du inte vill bo i lgenheten s kanske du ska flytta?

Jag har planer p detta framver, har ett sug till norge. Men d terstr frgan, bostadsrtt? Hyresrtt? Brsen?

Citat:
Det dr med att pricka in ngra raketer och bli multimiljonr kan du lta stanna vid drmmar.
Jag har nog redan insett att jag ej kan sikta p brsraketer med tanke p risken.
Planen r isfall mer att investera i mer skra fretag,fretag med kad utdelning de senaste 10 ren.
S om 10 r har det frhoppningsvis gett mig en spass kning att jag gr runt p endast detta, jobbet r bara ett plus.

Citat:
Ett blygsamt delml kan vara att ha tillgngar som verstiger ett vrde av 2 miljoner nr du r 25.

Det var ett nytt stt att tnka p, men det kan helt klart vara en bra start. Vill inte bli ivrig och gra dumma beslut.

Citat:
Allt beror p hur du vill gra med jobb och studier.

Jag kommer alldeles strax sticka till Norge i 4 mnader fr att utbilda mig till yrkesdykare.
Drmmen r ett periodsjobb p t.ex 2v/2v I Norge.

Citat:
Kom ocks ihg att samhllet kan kollapsa och mnga kommer st helt utan boende och frysa. Inbrdeskrig r realistiskt inom 10r.
Detta har jag i bakhuvudet, drav att jag vill ska mig till Norge d jag ser det som ett "skrare" land i framtiden.
Senast redigerad av izzo33 2016-02-22 kl. 13:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in