• 1
  • 2
2016-02-21, 11:25
Medlem
sportaborts avatar
Så länge jag kan minnas så har min högra näsborre alltid varit mer eller mindre täppt, ibland kan jag inte andas om jag håller för den vänstra näsborren och ibland kan jag andas lite ur den högra. Detta har jag aldrig riktigt tänkt på dock, det är på senare tid som jag börjat störa mig på det.

Vad kan det bero på?

P.S. Jag vet inte om det har någon betydelse, men jag opererade bort körteln bakom näsan som barn, tvivlar på att det har nått med saken att göra, men kanske?
Citera
2016-02-21, 11:29
Medlem
Ratis avatar
Polyp?
Citera
2016-02-21, 11:39
Medlem
ShazzaJoness avatar
Jag är ingen doktor men någon näsmussla som är för stor/svullen kanske?
Citera
2016-02-21, 11:53
Medlem
Petruccianis avatar
Sned nässkiljevägg? då blir det lätt helt stopp av minsta lilla svullnad/snuvighet...
Citera
2016-02-21, 12:28
Medlem
motarbetars avatar
lider faktiskt av samma problem. hoppas nån ligger inne med svaret!
Citera
2016-02-21, 12:30
Medlem
Jag har samma sak, något med skiljeväggen kanske? Om jag har handen lite före näsan känns mer luft från högra än vänstra.
Citera
2016-02-21, 12:43
Medlem
Utopiantoss avatar
Ofta andas jag ur båda näsborrarna samtidigt, men lika ofta andas jag med bara en i taget. Men vilken det i så fall är skiftar väldigt ofta. När jag ligger i sängen trycks oftast den ena igen av kudden, så då aktiveras den som är fri. Vänder jag mig om så byter oftast andningen näsborre så att det är den som är fri som luften strömmar igenom. Det kan bytas på dagen också, men det har jag svårare att kontrollera, om jag nu skulle vilja kontrollera det. Jag tänker inte speciellt mycket på det.
Citera
2016-02-21, 13:04
Medlem
Utopiantoss avatar
Runt 85% av människorna andas med bara en näsborre i taget. Cykeln mellan näsborrarna skiftar med några timmars mellanrum. Detta beskrevs i detalj av Richard Kayser 1895.

http://www.todayifoundout.com/index....ril-at-a-time/
Citera
2016-02-22, 15:42
Medlem
sportaborts avatar
Tack för svaren, allihopa. Det uppskattas. Mitt problem verkar kunna bero på en hel del saker, få väl ta och boka tid hos en läkare kolla vad som är fel.
Citera
2016-02-28, 16:29
Medlem
JustZlatans avatar
Är alla människor täppt i näsan?

Det är en fråga som jag aldrig har fått något svar på, och det är om alla människor är täppt i näsan varje dag året runt. Minst en (1) näsborre måste vara täppt konstant.

Så är det för mig och det skulle var intressant att höra om det är ytterst normalt och väldigt vanligt om alla människor är täppt i en näsborre hela tiden.

Man kan kolla det om man sätter fingret mot ena sida av näsan och andas in genom näsborren där fingret inte är. Om det känns svårt att andas in så är du antagligen täppt. Om inte, så byt sida och undersök om andra näsborren i täppt.

Mycket tacksam för svar. Jag vill hemskt veta om det är normalt och vanligt eller ej.
Citera
2016-02-28, 16:33
Medlem
AquaRegias avatar
Så är det i princip alltid för mig, och jag har faktiskt också undrat om alla andra upplever samma sak.
Citera
2016-02-28, 16:36
Medlem
Muertosans avatar
Så är det för alla även om man kanske inte märker av det. Det växlar fram och tillbaks. Nu hörde jag detta i nåt tv-program typ QI så jag kan ju inte garantera till 100% att det stämmer men det var vad de sa iaf.

edit: Om det är helt stopp är det nog inte normalt. Läste lite för snabbt.

Kolla Nasal Cycle och Nasal Congestion på Wiki.
Senast redigerad av Muertosan 2016-02-28 kl. 16:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in