2016-02-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Det finns skitmycket jobb. Jag har ingen utbildning alls (gymnasial bara men det räknas ju inte) och jag har inga problem alls att fixa jobb.
Det handlar om dig som person :P
Du missar två saker här.

1) Det är inte bara att ändra på sig. Vissa har det i sig helt enkelt, och efter att ha tryckts ner av arbetsförnedringen i många år är självkänslan inte den bästa. De lyser igenom när du söker jobb.

2) Du har uppenbarligen haft en del jobb. Det underlättar när du söker nästa. En sak som verkligen ligger en i fatet är att inte kunna förklara vad man gjort de senaste fem åren. Det är en ond spiral.
Citera
2016-02-22, 11:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Skitsnack, du är bakom flötet.

Det som anstränger ekonomin är massinvandringen. Enkom massinvandringen.

Massinvandringen som hänt hittills kommer anstränga ekonomin i 150 år till. Så det är inget som kommer ändras på ett tag.
Fanatisk kvinnohatare och tokrasist. Ja du, du bäddar ju verkligen för ett fortsatt liv i bitter ensamhet. Jag tror du är i starkt behov av en kram.
Citera
2016-02-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Det som anstränger ekonomin är massinvandringen. Enkom massinvandringen.
Det här var nog bland det dummaste jag läst. Visst, invandringen kostar, men det är långt ifrån den enda faktorn.

Gissar att du är en sådan som oroar sig för att vi har en statsskuld också?
Citera
2016-02-22, 18:05
Medlem
märkligt att alla dyslektiker kan stava till dyslexi...
ser bara ursäkter i dina svar istället för att du tar ansvar för din situation och ordnar det du behöver för att bli anställningsbar.
asylanterna får inte med än en som har socbidrag. däremot slösar du säkert mer än de gör och känner dig fattigare.
Citera
2016-02-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Så jävla vanligt är det inte, och det brukar inte få så stora följder. Enda gången det faktiskt kan bli illa är om det visar sig att ett företag aldrig kallar invandrare till intervju trots likvärdiga cv.

Med DO kan jag se en viss koppling även om vem som helst som blivit diskriminerad kan vända sig dit. Men du får gärna förklara vad RUT och Fas 3 har med invandrare att göra.

Det är kanske inte lika vanligt idag som det var runt år 2000-2010. I.o.m. SD:s entré i riksdagen så kan det ha minskat eftersom företag och företagare alltid kommer få medhåll av SD i den frågan, främst ifrån gräsrötterna iallafall.

Men man har kollat lite allt möjligt sådant. Sommaren 2012 om jag inte är helt ute och cyklar, så hade Aftonbladet ett scoop där journalister kontaktade mäklare i STHLM och frågade dessa om lägenheter i blattefria områden och sedan hängdes dessa mäklare ut av tidningen, eller ja åtminstone företagen.

Vad jag menar med DO är att systemet missbrukas ofta av invandrare och i somliga fall finns det invandrare själva som arbetar inom DO och dömer ut skadestånd hej vilt till sina medmänniskor. Exempelvis den kränkte muslimen som fått praktik på en kommun (kommer ej ihåg vilken) som kände sig kränkt över att tvingas skaka hand med sin handledare, varpå denne DO-anmälde kvinnan och hon fick betala ett stort skadestånd. I det här fallet var även DO-ombudet också muslim. Någon mer än mig som anar korruption? De som är pålästa kan fylla i mer detaljer om den här kvinnan och den kränkte muslimen, detaljer som när och var det ägde rum.

Gällande RUT, Fas 3 och invandrare som den gemensamma nämnaren handlar om hur man kan få ut invandrare i arbete så snabbt som möjligt. RUT är ett avdrag jag är positiv till och jag gillar den idén eftersom jag tycker den är skitbra och bara RUT-avdraget handlar inte om enbart invandrare.

Men det gäller ju främst städhjälp och det är ett enkelt arbete, det går fort att få tag på arbetskraft och RUT skapar fler arbeten. Enkla jobb som kan bli gjorda trots språksvårigheter eller inkompetens.

Det finns en koppling till invandrare där men den starkaste kopplingen är hur Stefan Löfvén gick i val på att inte sänka ROT-avdraget utan babblade om en eventuell RUT-sänknig. Trots det så gjorde Löfvén tvärtemot pga RUT och dess fördelar i invandringen.

Apropå Fas 3 där långtidsarbetslösa hamnar (vilket ofast är utlänningar) så skapar man via fas 3 låtsasjobb åt dessa för att få fin statistik på papperet. Där städar man alltså bort arbetslösa ur statistiken. Fas 3 innebär också 80% subventionerad lön av staten. Så det är attraktivt för företag som vill gå med högre vinst.
Citera
2016-02-22, 23:07
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
"61 kronor per dag.
Det är vad en asylsökande får i bidrag.
Det är också vad kyrkoherde Pontus Gunnarsson tänker leva på fram till påsk. "

källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22297074.ab

Varför får asylsökande mer pengar än mig?
nog för att jag går på soc.. lyckligtvis är jag ensam om att leva ett sånt fattigt liv, i min släkt.

alltså missförstå mig inte, jag är inte rasist eller så.. men borde inte jag som arisk svensk med prominenta rötter sedan 1600-talet ha 'rätt' till en större ekonomiskt 'throwback' än människor som kommer ifrån ett samhälle totalt isolerat ifrån Sveriges ekonomi.
ett land som dessutom har fallerat till krig & kaos..

känns ju lite som om Sverige belönar fel individ..

Så varför får asylsökande MER pengar än mig.. dessutom så får dem pengarna.. bara för de andas luft i Sverige.. verkar det som?

ps.
jag själv lever på soc och enligt soc normen, så 'lever' jag på 58 kr per dag.
efter jag har hoppat genom socialens byråkratiska hinderbana, såklart.

Tragiskt att alla disinformerar topicen och frågorna i stil med
-*fnys* varför har inte du jobb för då .. VA? va?
-*jorå ..blablabla ekonomisk-utopi-sverige!
-* nää har man varit med och byggt upp ett samhälle i 400 års tid så kan man inte få en del av samhällets kaka... näru.. du ska inte tro att du är något här inte.. de här asylsökandena förtjänar mer pengar än dig.. se så ut och jobba för sverige nu
Citerar första inlägget. Fick en bra tanke... Du har ju inte "rätt till" mer pengar än dem. Men, du har ju förmodligen jättemycket större fördel med att vara svensk, bo i Sverige och prata flytande svenska. Du har enklare att få något billigt jobb, du har enklare att få utbildning som inte de kan få. Ska inte dra alla över en kam, men de får kanske 61 kr om dagen, ja. Men de får kanske inte mer än så i sitt liv?

Du kan få utbildning enklare än de, du tjänar jättemycket på att vara svensk medborgare i Sverige. Har du ingen utbildning? Well, gå på komvux då? Det är inte alla asylsökande som kan ta igen det de har missat.

Detta är min tanke kring det hela.
Citera
2016-02-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-tack
Det är kanske inte lika vanligt idag som det var runt år 2000-2010. I.o.m. SD:s entré i riksdagen så kan det ha minskat eftersom företag och företagare alltid kommer få medhåll av SD i den frågan, främst ifrån gräsrötterna iallafall.

Men man har kollat lite allt möjligt sådant. Sommaren 2012 om jag inte är helt ute och cyklar, så hade Aftonbladet ett scoop där journalister kontaktade mäklare i STHLM och frågade dessa om lägenheter i blattefria områden och sedan hängdes dessa mäklare ut av tidningen, eller ja åtminstone företagen.

Vad jag menar med DO är att systemet missbrukas ofta av invandrare och i somliga fall finns det invandrare själva som arbetar inom DO och dömer ut skadestånd hej vilt till sina medmänniskor. Exempelvis den kränkte muslimen som fått praktik på en kommun (kommer ej ihåg vilken) som kände sig kränkt över att tvingas skaka hand med sin handledare, varpå denne DO-anmälde kvinnan och hon fick betala ett stort skadestånd. I det här fallet var även DO-ombudet också muslim. Någon mer än mig som anar korruption? De som är pålästa kan fylla i mer detaljer om den här kvinnan och den kränkte muslimen, detaljer som när och var det ägde rum.

Gällande RUT, Fas 3 och invandrare som den gemensamma nämnaren handlar om hur man kan få ut invandrare i arbete så snabbt som möjligt. RUT är ett avdrag jag är positiv till och jag gillar den idén eftersom jag tycker den är skitbra och bara RUT-avdraget handlar inte om enbart invandrare.

Men det gäller ju främst städhjälp och det är ett enkelt arbete, det går fort att få tag på arbetskraft och RUT skapar fler arbeten. Enkla jobb som kan bli gjorda trots språksvårigheter eller inkompetens.

Det finns en koppling till invandrare där men den starkaste kopplingen är hur Stefan Löfvén gick i val på att inte sänka ROT-avdraget utan babblade om en eventuell RUT-sänknig. Trots det så gjorde Löfvén tvärtemot pga RUT och dess fördelar i invandringen.

Apropå Fas 3 där långtidsarbetslösa hamnar (vilket ofast är utlänningar) så skapar man via fas 3 låtsasjobb åt dessa för att få fin statistik på papperet. Där städar man alltså bort arbetslösa ur statistiken. Fas 3 innebär också 80% subventionerad lön av staten. Så det är attraktivt för företag som vill gå med högre vinst.

Kan du inte istället länka till lagen som säger att man skall förfördela invandrare, för det var det som ts påstod.
Citera
2016-02-23, 21:09
Medlem
Citat:
Först och främst, tack till er som ger mig stöd i tråden.
det är några missförstånd dock.. kanske får ni en klarare bild av mig när jag svarar på vad ni skriver om / till mig.

jag ANTAR att bidragsnormen skiljer sig lite ifrån kommun till kommun? men.. enligt min budget så har jag 58 kr att >>leva på<< (underförstått: att köpa mat)

Nu har du nog fått detta nämnt, men nej; normen skiljer sig inte mellan kommuner.
Riksnormen är 3890 sek/månad för någon på soc. dvs drygt 130 sek/dag

Riksnormen är beräknad att täcka:
livsmedel, kläder och skor, fritid och lek, hygien, barn- och ungdomsförsäkring, förbrukningsvaror, dagstidning, telefon, tv-avgift.
Sen kan man få extra bidrag för övrigt såsom medicin och sjukhusvård samt tandvård, om än bara akut.

Så att du får 58kr/dag är inte normen och om det är allt du får, så är det dags att du kollar upp varför, alt. att du har en massa andra utgifter som du nu inte skriver med, varvid du jämför äpplen och päron.
Riksnormen är nära på dubbelt upp jämfört med dagsersättningen för en asylsökande.

De 61 kr (eg 71 för ensamstående) som asylsökande får ska täcka det som dina/SOC 130kr/dag ska täcka samt lite till (förutom TV-avgiften typ, och det får man väl tycka är OK ändå..), dvs -
"Förutom mat ska dagersättningen också räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter."
Citera
2016-02-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayweed
Nu har du nog fått detta nämnt, men nej; normen skiljer sig inte mellan kommuner.
Riksnormen är 3890 sek/månad för någon på soc. dvs drygt 130 sek/dag

Riksnormen är beräknad att täcka:
livsmedel, kläder och skor, fritid och lek, hygien, barn- och ungdomsförsäkring, förbrukningsvaror, dagstidning, telefon, tv-avgift.
Sen kan man få extra bidrag för övrigt såsom medicin och sjukhusvård samt tandvård, om än bara akut.

Så att du får 58kr/dag är inte normen och om det är allt du får, så är det dags att du kollar upp varför, alt. att du har en massa andra utgifter som du nu inte skriver med, varvid du jämför äpplen och päron.
Riksnormen är nära på dubbelt upp jämfört med dagsersättningen för en asylsökande.

De 61 kr (eg 71 för ensamstående) som asylsökande får ska täcka det som dina/SOC 130kr/dag ska täcka samt lite till (förutom TV-avgiften typ, och det får man väl tycka är OK ändå..), dvs -
"Förutom mat ska dagersättningen också räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter."

Så egentligen kan väl tråden låsas nu?
Tråden handlar om att asylsökande får mer i bidrag än trådskaparen, nu har det framkommit att näää ts får inte mindre än en asylsökande, han får nästan dubbelt så mycket.

Antingen ljuger ts eller kan ts inte räkna (kanske en kombination).
Citera
2016-02-25, 19:49
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
vad synd - skulle vilja se en politiker svara på detta.

jag har dyslexi, add .. och en ganska introvert personlighet.
jag har dessutom 150 i IQ.(högre i 'bildligt tänkande')
jag klarade knappt grundskolan.. aldrig fått någon hjälp ifrån skolan/samhället..

jag undrar BARA varför asylsökande får mer pengar än mig...
och jag ska växa upp?

jag sitter här där jag sitter, för att jag råkade ut för en ryggskada.

Jag har jobbat inom industri/tillverkning > ryggskada > obetalda lån, ekonomiskt misär > socialen.
studera? > dyslexi / får ingen hjälp > sitter kvar här där jag sitter.

jag vet inte, jag har inte varit på alla platser på jorden, inte heller bryr jag mig speciellt med att jämföra "bra mot dåligt" ..
jag undrar bara hur det kan vara rimligt att jag som svensk får MINDRE än utlänningar.

Fast vänta nu..

max belopp för hyra = 4000 kr för ensamstående
en lgh kostar generellt mer än så.. så antagligen så är det fler än jag som måste ta matpengar och skjuta till hyran

tandvård = kanske.. kanske inte.. bara "akuta" åtgärder berättigas ersättning.
att gå runt och ha ont i 6 månader innan hålet har blir så stort att det är fara för min allmänhälsa?? been there done that.

glasögon maxbelopp ~ 400 kr ..
så nej, jag får en synundersökning gratis.. och 100kr extra att köpa brillor för *yippi*
EL = maxbelopp 300 kr / kvartal
100kr i el får jag 'förbruka' per månad, enligt min soc norm.

arbetsresor? nja.. jag fick ett busskort vid praktik.
Försäkran?
ja normalt ja.. men nu har jag betalningsplumpar - så jag måste teckna en hemförsökring för 1 år och betala 'up front' - och ev att soc betalar 100 kr /mån i ett år.. FAST.. jag har ju inte 1200-1300 kr att lägga ut... så jag har inte ens en hemförsäkran.

ps. jag klagar inte, jag ställer en fråga.
"varför får de mer än mig"

Erkänn.
att jag skrev 'ARISK' sticker i mångas ögon.

du vet inte ett skit om mig eller mina möjligheter. eller vilka 'chanser' jag har fått.
nu är det såhär att jag har hamnat snett i mitt liv redan sedan jag var 10-13 år..
mobbad i skolan, ensamstående mamma med alkoholproblem osv

jag har dyslexi och ADD - jag har inte fått hjälp i skolan
så ditt påstående om att jag haft 'alla möjligheter' att utbilda mig stämmer iaf inte.

vilket jag kan tycka är synd eftersom jag har ett ganska skarpt sinne, kan tänka både logiskt & abstrakt.. synd.

Jag har också en introvert personlighet, ett IQ över det normala och min ryggsmärta skulle jag kunna föreläsa om, sitter jag och gnäller och går på soc för det? Nej, jag såg till att skaffa mig ett arbete där mina "handikapp" inte vart några problem.

Du kan antingen sitta på flashback och gråta eller så kan du åtminstone försöka skaffa dig ett arbete som passar dig.

Curlade missfoster.
Citera
2016-02-26, 09:29
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Man kan tycka vad man vill om det, men infödda svenskar har generellt bättre möjligheter att skaffa ett jobb istället. Och ja, undantag finns.

Inte så länge till eftersom man ser mer och mer av att företag uppmanas anställa nyanlända.
Citera
2016-02-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Inte så länge till eftersom man ser mer och mer av att företag uppmanas anställa nyanlända.
Men det gör de inte.
Däremot kommer allt fler utlänningar att starta egna företag och i framtiden kanske hellre anställer landsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in