Citat:
Ursprungligen postat av
Fittsill
Först och främst, tack till er som ger mig stöd i tråden.
det är några missförstånd dock.. kanske får ni en klarare bild av mig när jag svarar på vad ni skriver om / till mig.
jag ANTAR att bidragsnormen skiljer sig lite ifrån kommun till kommun? men.. enligt min budget så har jag 58 kr att >>leva på<< (underförstått: att köpa mat)
Nu har du nog fått detta nämnt, men nej; normen skiljer sig inte mellan kommuner.
Riksnormen är 3890 sek/månad för någon på soc. dvs drygt 130 sek/dag
Riksnormen är beräknad att täcka:
livsmedel, kläder och skor, fritid och lek, hygien, barn- och ungdomsförsäkring, förbrukningsvaror, dagstidning, telefon, tv-avgift.
Sen kan man få extra bidrag för övrigt såsom medicin och sjukhusvård samt tandvård, om än bara akut.
Så att du får 58kr/dag är inte normen och om det är allt du får, så är det dags att du kollar upp varför, alt. att du har en massa andra utgifter som du nu inte skriver med, varvid du jämför äpplen och päron.
Riksnormen är nära på dubbelt upp jämfört med dagsersättningen för en asylsökande.
De 61 kr (eg 71 för ensamstående) som asylsökande får ska täcka det som dina/SOC 130kr/dag ska täcka samt lite till (förutom TV-avgiften typ, och det får man väl tycka är OK ändå..), dvs -
"Förutom mat ska dagersättningen också räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter."