Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2023-12-04, 17:55
  #109
Avstängd
Visst är det många ämbetsmän med och tävlar?
Jmf Bromans dagar då var det fritidsintresse hos deltagarna. Undantagsvis nämndes att någon tävlande skrev recensioner i lokalpressen.
Citera
2023-12-06, 03:07
  #110
Medlem
Orkar inte med Ashenbrenners tillgjort överklassläpiga röst!
Citera
2023-12-06, 22:17
  #111
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Lite kymigt med en värld där DN Kulturs Björn Wiman är den som står för kunskaperna i klassisk svensk litteratur och håller ett lovtal till sanningen, men det är nu den värld vi sitter med. Är världen icke som hon borde vara osv. Tre professionella kulturpersonligheter som inte rår med att identifiera Det eviga, en av svensk litteraturs mest kända dikter som mig veterligen fortfarande läses i svensk radio varje nyårsnatt. Och helt säkert tycker de sig ändå veta vad de behöver veta om Tegnér och andra döda vita gubbar.
Citera
2023-12-07, 12:41
  #112
Avstängd
Det var märkligt att 0 av 3 kom på Tegner för där gissade jag rätt. I ett tidigare avsnitt spelades en låt på luta som jag kände igen som italiensk opera (dock inte vilken eller av vem). Den var det också 0 av 3 i ett lag som tycktes känna igen. Det ska tydligen ha varit en av de mest kända bitarna från en av världens mest kända operor.
Citera
2023-12-07, 18:48
  #113
Medlem
Ja, det får väl betraktas som årets bottennapp att ett lag i finalen inte klarar av att identifiera Det eviga av Tegnér. Förutom sin klassikerstatus var den för övrigt den allra första Dagens dikt i radio.

Den oändliga historien är väl också en klassiker vid det här laget. Att ena laget inte kunde den trots att stycket innehöll alla relevanta personnamn samt Fantásien är inte heller meriterande.

Att inte något av lagen kunde identifiera Under blågul fana säger kanske mer om deras snäva perspektiv på (klassisk) musik än något annat. Men jag tror många hemma i sofforna fick den rätt.

Slutligen får man säga att rätt lag vann. Särskilt skönt för dem måste det vara med tanke på vilken otur de måste anses ha haft på den första nöten, där de ändå var och nosade och kunde ha fått fem poäng till om de hade nosat rätt.
Citera
2023-12-07, 18:53
  #114
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ja, det får väl betraktas som årets bottennapp att ett lag i finalen inte klarar av att identifiera Det eviga av Tegnér. Förutom sin klassikerstatus var den för övrigt den allra första Dagens dikt i radio.

Den oändliga historien är väl också en klassiker vid det här laget. Att ena laget inte kunde den trots att stycket innehöll alla relevanta personnamn samt Fantásien är inte heller meriterande.

Att inte något av lagen kunde identifiera Under blågul fana säger kanske mer om deras snäva perspektiv på (klassisk) musik än något annat. Men jag tror många hemma i sofforna fick den rätt.

Slutligen får man säga att rätt lag vann. Särskilt skönt för dem måste det vara med tanke på vilken otur de måste anses ha haft på den första nöten, där de ändå var och nosade och kunde ha fått fem poäng till om de hade nosat rätt.
Just det. Under blågul fana kunde jag både namn och kompositör. Men ingen i studion. Helt klart finns mycket kunskap bland de tävlande. Hon som var konstkännare i det vinnande laget kan jag säga var mycket duktig. Den bäste var nog musikkännaren i det förlorande laget i finalen han som tittar lite skelögt.
Citera
2023-12-13, 22:02
  #115
Medlem
Velourias avatar
Hade gärna sluppit den ganska töntige viktigpettern Dick Harrison i detta lättsamma julavsnitt. Orättvist! En stilpoäng till! NEEEJ! MACAULAY CULKIN!
Citera
2023-12-13, 23:10
  #116
Medlem
Lillarapunzels avatar
Ur ett allmän-kulturellt och folkbildande populärvetenskapligt perspektiv tyckte jag ändå julspecialen gjorde det bra.
Som vanligt rätt lätta frågor dock. Knäckte båda nötterna direkt med full pott och tog böckerna i mitten på 4 resp. 5 poäng. Däremot hade jag fullkomlig stolpe ut på finalbrodyren, men där får jag skylla på att min mobilskärm inte är av modern tebrick-storlek, så det var svårt att se alla små figurerna. Fick 30 p tillslut, jmf med lagens 27 resp. 22 p.
Citera
2023-12-14, 18:23
  #117
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Velouria
Hade gärna sluppit den ganska töntige viktigpettern Dick Harrison i detta lättsamma julavsnitt. Orättvist! En stilpoäng till! NEEEJ! MACAULAY CULKIN!
Även domaren blev synbarligen irriterad efter ett av dessa självhävdande utbrott. Men hon lärde sig efterhand att allt mer överösa denna person med beröm för sina ovidkommande utrop antagligen för att lugna ner stämningen i studion.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback