Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-19, 22:55
  #1
Medlem
Rustnings avatar
Jag såg en dokumentär om Sten Broman och har sedan sett ett och annat avsnitt av hans show på youtube men den sista rundan gick 1998. Hur kommer det sig att man slutade visa det? Tyckte det var rätt trevligt. Och som nämnt i rubriken, finns det någon motsvarighet idag? Det finns ju Så ska det låta t.ex. men det handlar ju om modern musik tror jag, finns det något med klassisk musik?
Citera
2016-02-20, 00:36
  #2
Medlem
Även jag saknar det programmet, och säkert många andra.
Citera
2016-02-20, 01:12
  #3
Medlem
atts avatar
Mycket hängde på den karismatiske programledaren. Sten Broman, långt ifrån lagom!

Sixten Nordström som tog över efter Bromans död var duktig men kunde inte alls mäta sig med företrädaren. Nu, 18 år efter att serien las ner, är ju intresset för klassisk musik än mindre. Jag har svårt att se att något motsvarande skulle kunna sändas idag.

Sagt av Sten Broman (citerat ur minnet och jag tänker inte googla):
- Allt man behöver för att komponera musik är papper, penna och linjal.
- Är man tillräckligt begåvad behöver man ingen motion!

Och att han mot slutet av sitt liv hade ett tjugoårigt förhållande med en fyrtio år yngre stripteasedansös!
Citera
2016-02-20, 10:18
  #4
Medlem
Nog är väl Sixten Nordström mer pålitlig än Sten Broman. Det Broman hade att berätta får man nog ta med nypa salt. Men folk trodde på honom därför att han var så speciellt charmig och rolig.
Citera
2016-02-20, 13:49
  #5
Medlem
atts avatar
Musikfrågan var ju ändå ett underhållningsprogram. Det blev helt enkelt inte lika bra med Sixten N.

Men jag skulle gärna se att man tog upp programmet igen. Försöker komma på vem jag skulle vilja se som ny programledare men hittar ingen given kandidat. Någon annan här som har förslag?
Citera
2016-02-20, 16:37
  #6
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Mycket hängde på den karismatiske programledaren. Sten Broman, långt ifrån lagom!

Sixten Nordström som tog över efter Bromans död var duktig men kunde inte alls mäta sig med företrädaren. Nu, 18 år efter att serien las ner, är ju intresset för klassisk musik än mindre. Jag har svårt att se att något motsvarande skulle kunna sändas idag.

Sagt av Sten Broman (citerat ur minnet och jag tänker inte googla):
- Allt man behöver för att komponera musik är papper, penna och linjal.
- Är man tillräckligt begåvad behöver man ingen motion!

Och att han mot slutet av sitt liv hade ett tjugoårigt förhållande med en fyrtio år yngre stripteasedansös!

Du har säkert rätt. Jag är lite för ung för Broman men har sett några avsnitt av Musikfrågan (hur har jag glömt). Broman var nog lite som Leif GW Persson...Broman kunde nog salta sina historier lite om det behövdes.

Jag hade gärna sett att programmet hade återuppstått, risken är ju bara att det blir med Anne Lundberg eller Luuk som programledare...eller Petra Mede...

Det ställs stora krav på programledaren om man nu funderar på en nystart.

...och hjärtligt välkomna till nystarten av Musikfrågan...med allas vår Gina Dirawi...!!!

Citera
2016-02-20, 23:44
  #7
Medlem
Rustnings avatar
Skulle väl behövas någon som är insatt i klassisk musik, vet inte hur det ligger till med t.ex. Edward Bloom eller Carl Jan Granqvist eller någon dylik överklassknutte. Eller om vi ska vara riktigt galna, kanske Carl Bildt? Han har väl ungefär rätt personlighet för det iaf.
Citera
2016-02-20, 23:52
  #8
Medlem
atts avatar
Esa-Pekka Salonen skulle klara av det. Men han är ju fullt uppbokad som dirigent så det lär inte gå att få loss honom för detta program!
Citera
2016-02-21, 12:50
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Esa-Pekka Salonen skulle klara av det. Men han är ju fullt uppbokad som dirigent så det lär inte gå att få loss honom för detta program!

Esa-Pekka Salonen är ett intressant namn. Som du säger är han uppbokad...

Citat:
Från september 2015 till och med 2018 har Salonen utnämnts till New York Philharmonics huskompositör (Composer in Residence) med uppförande av ett flertal av hans verk.[
Citera
2016-02-21, 16:37
  #10
Medlem
En annan musikpersonlighet att föreslå är Loa Falkman.
Citera
2016-02-21, 16:49
  #11
Medlem
Messerschnietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
En annan musikpersonlighet att föreslå är Loa Falkman.
Som dessutom har varit programledare ett liknande frågesportprogram i radions p2 (Bit för bit med Loa).
Citera
2016-05-21, 22:33
  #12
Medlem
Sten Broman var förstås väldigt viktig för programmets ton, för att vinna den breda publiken, men hela upplägget hade varit omöjligt idag. Det var ett program som fokuserade på kunskap och koncentrerat lyssnande snarare än flådig show, inget lekprogram i (post)modern mening. Frånvaron av tingeltangel, hejaklackar, stoj och yvigt, glittrigt showande (som i Så ska det låta, där de inbjudna får tillfälle att showa loss och waila till och med när de inte har en aning om vilken låt det är) ter sig med dagens tv-mått närmast asketisk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback