Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 00:40
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Trevlig är ett ljummet ord, men väl typiskt för det medelmåttiga, kulturfientliga Sverige.

Jag är dålig/medelmåtta i kunnighet men kulturfientlig är jag inte. Jag ar alltid varit intresserad.

Edit: Random kändisar vettefan. Apelgren skulle väl platsa in där men det är måhända.

Maria Eklund, https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Eklund kan väl få ett litet erkännande, även från en elit som du.
__________________
Senast redigerad av B.Dowie 2017-03-30 kl. 00:48.
Citera
2017-03-30, 01:14
  #26
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Jag är dålig/medelmåtta i kunnighet men kulturfientlig är jag inte. Jag ar alltid varit intresserad.

Edit: Random kändisar vettefan. Apelgren skulle väl platsa in där men det är måhända.

Maria Eklund, https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Eklund kan väl få ett litet erkännande, även från en elit som du.

Laget du citerar satte Vermeer före Shakespeare kronologiskt.

Just eftersom den riktiga Musikfrågan hade kunniga deltagare, så behövde de inte hålla på med enbart kända kompositörer. Sedan var det ju mycket intressantare när de resonerade sig fram om saker som var för svårt även för dem. Jag upptäckte mycket där som jag inte hört talas om. Leifur Thorarinsson exempelvis. Också första gången jag hörde Szymanowskis andra stråkkvartett, då det tydligen var ett av Sixtens favoritverk.

Det här är ju bara blask. Närmare Notknäckarna, även om det var nötter de knäckte.

Sedan kan man inte säga "en elit som du".
__________________
Senast redigerad av Oliveira 2017-03-30 kl. 01:53.
Citera
2017-03-30, 01:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Laget du citerar satte Vermeer före Shakespeare kronologiskt.

Just eftersom den riktiga Musikfrågan hade kunniga deltagare, så behövde de inte hålla på med enbart kända kompositörer. Sedan var det ju mycket intressantare när de resonerade sig fram om saker som var för svårt även för dem. Jag upptäckte mycket där som jag inte hört talas om. Leifur Thorainsson exempelvis. Också första gången jag hörde Szymanowskis andra stråkkvartett, då det tydligen var ett av Sixtens favoritverk.

Det här är ju bara blask. Närmare Notknäckarna, även om det var nötter de knäckte.

Sedan kan man inte säga "en elit som du".

Visste att det skulle klankas på det, det var ett litet test.

Grammatiskt är det helt korrekt.
Citera
2017-03-30, 01:32
  #28
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Visste att det skulle klankas på det, det var ett litet test.

Grammatiskt är det helt korrekt.

Ja om du syftar på mig som en enmanselit. Jaha de lyckades lura ena laget med den extremt okända Vivaldis De fyra årstiderna. Och ingen kände igen Webern, fast han gjorde typ tre timmar musik sammanlagt. Det svors i alla fall folkligt mycket.

Och Fitt Pattström gnäller om kulturkvinnor och män. Sverige i ett nötskal, och den nöten lär aldrig kunna knäckas dessvärre.

Edit : Är programledaren känd på något sätt?
__________________
Senast redigerad av Oliveira 2017-03-30 kl. 01:37.
Citera
2017-03-30, 01:39
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Ja om du syftar på mig som en enmanselit. Jaha de lyckades lura ena laget med den extremt okända Vivaldis De fyra årstiderna. Och ingen kände igen Webern, fast han gjorde typ tre timmar musik sammanlagt. Det svors i alla fall folkligt mycket.

Och Fitt Pattström gnäller om kulturkvinnor och män. Sverige i ett nötskal, och den nöten lär aldrig kunna knäckas dessvärre.

Suger åt mig av din kunskap men behagar klanka ner när du har fel.

Även jag noterade feminism deluxe men vill ta det åt sidan. Det "kröp" lite i kroppen på mig men ånyo vill jag säga att det var ett gott parti program.

Angående Vivaldi så var det inte så lätt med "lager på lager"-temat.

Du är för hård. Självklart hade ALLA satt Vivaldi om det inte var så att det var stämmor som var lager.

Jo, du anser dig själv vara en elit så varför inte tilltala dig som en.
__________________
Senast redigerad av B.Dowie 2017-03-30 kl. 01:48.
Citera
2017-03-30, 01:44
  #30
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Suger åt mig av din kunskap men behagar klanka ner när du har fel.

Även jag noterade feminism deluxe men vill ta det åt sidan. Det "kröp" lite i kroppen på mig men ånyo vill jag säga att det var ett gott parti program.

Eller ett partiprogram för Fi. Det är i vilket fall deppigt med vad som hänt med SVT, och radion ska vi inte tala om.

Och vill du prata om inkrökt försök till elitism, så titta på Ebba och hennes snack om "riktig författare" På den lätt syrliga motfrågan "Vad är en riktig författare Ebba" svarar hon "Ja idag vet vi ju inte det".

Det fanns iofs en rolig episod i ett avsnitt av Kontrapunkt, när Broman valt ut ett stycke med elgitarr. Lagen försökte förgäves identifiera instrumentet, och sade saker som "ett knäppinstrument av något slag"

Man längtar inte tillbaka till Sverige direkt.
__________________
Senast redigerad av Oliveira 2017-03-30 kl. 02:01.
Citera
2017-03-30, 20:31
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Tiden går alltså. Tolka det hur du vill.

Dagens Kontrapunkt gladde mig oerhört.

Lite konstigt tyckte jag dock att konstvetaren i Witt-Brattström inte klarade av "Potatisätarna".

Vet inte huruvida man kan förvänta sig att deltagarna ska ha koll på allt och tyvärr hör man ju inte hur diskussionerna i laget går, men man får ju ge honom att han knäckte Monet med extremt lite att gå på!
Citera
2017-03-31, 00:38
  #32
Medlem
Anberss avatar
Blev glatt överraskad av det. Bra program. Att ena laget inte kände igen Vivaldi-stycket var ju för att den kända biten som alla känner igen inte hade kommit än.
Citera
2017-04-02, 10:50
  #33
Medlem
Dofternas avatar
Kontrapunkt! Varför är inte jag informerad om att det är tillbaka? Eva Beckman, jag vill bära ditt barn!
Ämne: Svensk nationalromantik, Åkesson hade briljerat.
Citera
2017-04-05, 21:54
  #34
Medlem
Swan65s avatar
Detta är ju riktigt bra! Måste fira med ett rikligt glas sherry bara för att jag knep Mendelssohn innan de där rödvinspoeterna..
Citera
2017-04-27, 17:05
  #35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det är aningen för svårt tycker jag. men kul ändå, särskilt när man nån enstaka gång knäcker nöten före de tävlande. "Guld", t ex. och jag visste att Klimts målning inte hette bara "Alma", kom ihåg att det fanns ett judiskt efternamn med i titeln. Men inte vilket ...
Citera
2017-04-27, 17:08
  #36
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Visste att det skulle klankas på det, det var ett litet test.

Grammatiskt är det helt korrekt.
Nä... "en elit som du" skulle i alla fall inte jag säga. En elitist, skulle jag säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback