2016-05-22, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har säkert rätt. Jag är lite för ung för Broman men har sett några avsnitt av Musikfrågan (hur har jag glömt). Broman var nog lite som Leif GW Persson...Broman kunde nog salta sina historier lite om det behövdes.

Jag hade gärna sett att programmet hade återuppstått, risken är ju bara att det blir med Anne Lundberg eller Luuk som programledare...eller Petra Mede...

Det ställs stora krav på programledaren om man nu funderar på en nystart.

...och hjärtligt välkomna till nystarten av Musikfrågan...med allas vår Gina Dirawi...!!!

Det fanns något i Sten Bromans attityd som inte verkar falla inom vad man "klarar att få fram" på ett bekvämt sätt i svensk tv eller radio idag, som helt enkelt strider för mycket mot själva tidsandan här i landet (jag är tillräckligt gammal för att ha sett de sista omgångarna av Musikfrågan med Broman i slutet av 70-talet). Han kunde vara arrogant och litet krävande, ibland lätt elak, men på ett charmigt sätt, ungefär som en gammaldags läroverkslektor eller cirkusvärd, och det här fogades samman i hans programledarroll. Utan att det blev någon sorts ståupp-monologer av det. Det där kan ingen svensk programledare längre, det är som om det publikfriande och behovet av snabb och flådig, lättbegriplig SHOW har tagit andan ur den sortens stillsamt vässade tilltal.

Man ser det om man jämför brittiska QI med den eländiga svenska versionen som är mycket bonnigare och mer överspelande, och utan spänsten i dialogen från originalet. Stephen Fry (i brittiska QI och andra program) har den där underskruvade förmågan att vara både arrogant och kunnig på ett charmigt vis, men i dagens Sverige finns det inte plats för programledare av den typen längre.
Citera
2017-03-29, 23:24
Medlem
Som svar till TS, så gjorde Kontrapunkt comeback i dag!
Har ej sett det gamla formatet, men måste säga att jag är imponerad! Att programmet dessutom är utökat med andra områden än musik tycker jag är väldigt upplyftande!
Dessutom en härlig programledare och extremt kunniga deltagare!
Hatten av för en bra produktion!
Citera
2017-03-29, 23:38
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontantkonungen
Som svar till TS, så gjorde Kontrapunkt comeback i dag!
Har ej sett det gamla formatet, men måste säga att jag är imponerad! Att programmet dessutom är utökat med andra områden än musik tycker jag är väldigt upplyftande!
Dessutom en härlig programledare och extremt kunniga deltagare!
Hatten av för en bra produktion!

Jag stod ut 29 sekunder. Då tröttnade jag på programledarens ironiska attityd och stängde ner stvplay.

Kanske gör ett nytt försök någon annan gång.
Citera
2017-03-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jag stod ut 29 sekunder. Då tröttnade jag på programledarens ironiska attityd och stängde ner stvplay.

Kanske gör ett nytt försök någon annan gång.

Det borde du göra, det var ett trevligt jävla program.

Antar att du inte "orkade" med original-kontrapunkt med den attityden.
Citera
2017-03-30, 00:23
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Det borde du göra, det var ett trevligt jävla program.

Antar att du inte "orkade" med original-kontrapunkt med den attityden.

Där tar du fel. Original-kontrapunkt var ett av mina favoritprogram.

Den nyare versionen med Sixten Nordström var inte lika bra men den gick ändå att titta på.
Citera
2017-03-30, 00:26
Medlem
Citat:
Där tar du fel. Original-kontrapunkt var ett av mina favoritprogram.

Den nyare versionen med Sixten Nordström var inte lika bra men den gick ändå att titta på.

Tiden går alltså. Tolka det hur du vill.

Dagens Kontrapunkt gladde mig oerhört.

Lite konstigt tyckte jag dock att konstvetaren i Witt-Brattström inte klarade av "Potatisätarna".
Citera
2017-03-30, 00:30
Medlem
atts avatar
Citat:

Ska ge det en chans till någon kväll jag är på bra humör.

Men jag är trött på folk som ironiserar över "hur allt var bättre förr", när det faktiskt VAR bättre förr.
Citera
2017-03-30, 00:31
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Lite konstigt tyckte jag dock att konstvetaren i Witt-Brattström inte klarade av "Potatisätarna".

Det räcker ju med att se deltagarna för att inse hur hemskt det är. Det ska ju vara med musikkännare, inte random kändisar. Och som vanligt nuförtiden verkar mest krut ha lagts på att göra en snygg vinjett. Antar att det måste vara hälften kvinnor också.

Det gamla Kontrapunkt var en riktig klassiker, även med Sixten Nordström.
Senast redigerad av Oliveira 2017-03-30 kl. 00:33.
Citera
2017-03-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ska ge det en chans till någon kväll jag är på bra humör.

Men jag är trött på folk som ironiserar över "hur allt var bättre förr", när det faktiskt VAR bättre förr.

Där håller jag med dig.

Hoppas att du snart blir på bättre humör.
Citera
2017-03-30, 00:35
Medlem
atts avatar
Citat:
Där håller jag med dig.

Hoppas att du snart blir på bättre humör.

Jadå, det blir jag snart, bara jag får klaga ett tag först!
Citera
2017-03-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det räcker ju med att se deltagarna för att inse hur hemskt det är. Det ska ju vara med musikkännare, inte random kändisar. Och som vanligt nuförtiden verkar mest krut ha lagts på att göra en snygg vinjett. Antar att det måste vara hälften kvinnor också.

Det gamla Kontrapunkt var en riktig klassiker, även med Sixten Nordström.

Det heter ju numera KULTURfrågan Kontrapunkt. En breddning alltså.

Det gjorde, enligt mig, det trevligare.

Edit: Jag avstår från att diskutera uppenbara feministpoänger som gjordes, sparsmakat men ändock, i programmet.
Citera
2017-03-30, 00:39
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Det heter ju numera KULTURfrågan Kontrapunkt. En breddning alltså.

Det gjorde, enligt mig, det trevligare.

Trevlig är ett ljummet ord, men väl typiskt för det medelmåttiga, kulturfientliga Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in