Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-18, 19:56
  #1
Medlem
sjelvefans avatar
Sveriges Radio om Novus nya undersökning:

"Nästan alla svenskar följer nyheter i media. 97 procent av de som svarade säger att de följer nyhetsbevakning i media varje dag. Och nästan lika många svarade att de tycker att journalistik är viktigt för samhället."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6370563

Aftonbladet kommer samma dag fram till att "många läsare" per automatik innebär "högt förtroende" och väljer därför att tolka det som beröm och tackar läsarna:

"Vid stora händelser – då väljer läsarna Aftonbladet. Tre nya undersökningar visar att Aftonbladet befäster positionen som Sveriges viktigaste nyhetskälla. – Tack alla läsare och tittare för ert stora förtroende, säger Aftonbladets tillförordnade chefredaktör Sofia Olsson Olsén."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22279848.ab

Lite oklart exakt vilka undersökningar Aftonbladet syftar på, men Novus nämns i artikeln och jag hittar då bara en aktuell undersökning därifrån.

Siffrorna som båda "glömmer" att nämna angående hur folk ser på att media vinklar: (SR nämner dock att folk har lågt förtroende för kvällspressen)

"36 % tror att media ger en rättvisande bild av samhället, 43 % tror inte att så är fallet.

60 % av svenska folket tror att media medvetet vinklar nyheter för att skapa den bild de föredrar.

73 % av svenska folket tror att media medvetet vinklar innehåll för att få mer klick till sina siter."


http://novus.se/wp-content/uploads/2...9eaba53475.pdf

Resumè kommer med en mer ärlig beskrivning av "förtroendet" som folk har för kvällspressen enligt undersökningen:

"Mätning: Nio av tio har inget förtroende för kvällstidningarna Kvällspressen avviker rejält vad gäller förtroendet hos svenskarna, visar en ny undersökning från Novus. Endast 12 procent har förtroende för vad Expressen och Aftonbladet skriver, enligt undersökningen, som har publicerats i delar av TT."

Diskutera vad ni vill gällande undersökningen, eller hur dessa medier har vinklat detta. Men tror vissa "journalister" att folk är helt jävla blåsta eller? Hur tänker de egentligen?

Hur kommer man ens på tanken att man ska vinkla en undersökning som handlar om att folk "tror" att medierna vinklar? Har de gett upp och skiter i att förtroendet bara sjunker?

(Alternativet är väl det där med "klicken" då, och då för jag väl medge att jag ibland går i den fällan).
__________________
Senast redigerad av sjelvefan 2016-02-18 kl. 20:03.
Citera
2016-02-18, 20:19
  #2
Medlem
soligts avatar
Det är procent hit och dit i varje upplaga av kvällspressen, dom måste ju hitta på något att få upp procenten.
Men loppet är faktiskt kört för alla tidningar som kostar ca 20kr. Invandrare köper väldigt sällan AF/EX, ungdomar köper den inte heller,. Lite äldre män köper den för att dom alltid gjort det, men tänk dig 20kr varje dag, och ibland en bilaga, vi säger ca 800kr i månaden för gårdagens nyheter..
Citera
2016-02-18, 21:10
  #3
Medlem
LeifD2s avatar
[quote=sjelvefan|56394040]
"Mätning: Nio av tio har inget förtroende för kvällstidningarna Kvällspressen avviker rejält vad gäller förtroendet hos svenskarna, visar en ny undersökning från Novus. Endast 12 procent har förtroende för vad Expressen och Aftonbladet skriver, enligt undersökningen, som har publicerats i delar av TT."

12% stämmer ganska bra med den andel av befolkningen som gillar att hålla på med practical jokes. troligen dessa som skickat in "lustiga svar" på undersökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Diskutera vad ni vill gällande undersökningen, eller hur dessa medier har vinklat detta. Men tror vissa "journalister" att folk är helt jävla blåsta eller? Hur tänker de egentligen?

Ja, men inte vissa. Dom flesta.
Citera
2016-02-18, 21:21
  #4
Medlem
sjelvefans avatar
Kan tillägga att endast 2 % har svarat att de har "mycket starkt" förtroende för kvällspressen...

Att de ändå är så stora beror väl enbart på att vi är många som "går igång" på deras vinklade artiklar. Inklusive mig själv, men jag jobbar på att bli av med beteendet :-)
Citera
2016-02-18, 21:53
  #5
Medlem
Borkasons avatar
Finns fan ingen logik i något dom tar sig för! Aftonbladet i mänsklig gestalt hade agerat ungefär på följande vis:
Spela in en video där man suger sin egen kuk, trots att man vet att man har herpes, och postar den på fejjan. Står sedan med fullt blommande munherpes och med kraft bestämt förnekar händelsen. Alla som hävdar motsatsen förföljs och karaktärmördas.

Något i den stilen.
__________________
Senast redigerad av Borkason 2016-02-18 kl. 21:56.
Citera
2016-02-18, 23:19
  #6
Medlem
Hamstrutss avatar
Dom tar alltså cred för något de inte gjort, alltså skapa förtroende hos befolkningen..

Äckligt
Citera
2016-02-18, 23:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Kan tillägga att endast 2 % har svarat att de har "mycket starkt" förtroende för kvällspressen...

Att de ändå är så stora beror väl enbart på att vi är många som "går igång" på deras vinklade artiklar. Inklusive mig själv, men jag jobbar på att bli av med beteendet :-)

Dessa 2 procent, var det journalisterna själva som av fruktan för att inte spräcka nollan gjorde en gemensam nationell kraftsamling?
Citera
2016-02-19, 01:00
  #8
Medlem
Pluppiplupps avatar
Dem som endast läser Aftonbladet och har den som sin enda nyhetskälla, är dessa siffror sanningsenliga. Det är därför som Aftonbladet kan vinkla siffrorna på detta sätt. Det är inte en lögn, så länge läsarna tror på det
Citera
2016-02-19, 09:41
  #9
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Men tror vissa "journalister" att folk är helt jävla blåsta eller? Hur tänker de egentligen?


Ja, journalister tillhör ett elitistiskt skick i samhället. De tror sig ha lite högre insikt än vad "pöbeln" och alla "lantisar" har och därmed är det deras plikt att via vinkling uppfostra alla korkade människor att faktiskt tycka "rätt". De gör det också helt ogenerat.

I verkligheten är det snarare tvärtom. Många som jobbar inom media tillhör det skick av människor som saknar förmåga att genomföra en riktig högre utbildning, samt saknar förmågan att ta sig an traditionella hantverk/industri arbeten.

De flesta vanliga människor ligger klart över den nivå som journalisterna antar att de gör, därmed genomskådas tramset och journalistföraktet flödar.

Många kända journalister bor dessutom i Stockholm och har därför drabbats av Flockdjurssyndromet som härskar där, dvs alla måste ha exakt samma åsikt och tycka om exakt samma saker, dessutom måste man vara extremt öppen för allt och ju dummare någonting är, desto mer måste man trycka på för att införa skiten i hela landet.
__________________
Senast redigerad av guderi 2016-02-19 kl. 09:44.
Citera
2016-02-19, 10:52
  #10
Medlem
"Droppen" för mig vad gäller MSM var när media skrev om ensamkommande baaarn och hade en bild på en man med skäggstubb och bekymmersrynka.
Detta har inte hänt en gång utan flera.
Det påminner mig om en hörsägen? som utspelade sig på en psykiatrisk klinik.
Patienten berom att få en tändsticka så han kan tända ciggen.
Det går inte säger doktorn, tändstickorna är inte uppfunna än.
De behandlar sina läsare helt medvetet som idioter.

Friska journalister har vi dock i närmsta grannland.
I en LEDARE går nu danska ekstrabladet ut och ondgjör sig över hur de falska baarnen i själva verket är män. Denna ledare kom till efter en god research från medarbetarna på denna tidning.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/leder...19#eb_fullBody

Mitt förakt för svensk pissmedia är så monumentalt att de aldrig lär få tillbaks mitt förtroende.
__________________
Senast redigerad av MrStreamer 2016-02-19 kl. 10:54.
Citera
2016-02-19, 12:21
  #11
Medlem
nidbilds avatar
Som tex Lena melin från aftonbladet som tror att krisen i sverige är över och därför drar slusatsen att sd minskar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle22288960.ab
Citera
2016-02-19, 14:23
  #12
Medlem
Det här blir ju väldigt konstigt: massmedia som skriver om att massmedia vinklar (eller inte) ...
Då kan ju detta vara en vinkling, det vill säga meta-journalistik, för att få mer klicks.

Sen håller jag med signaturen soligt om att det är ren idioti att betala 20 kronor om dan för en kvällsblaska (med eller utan bilagor). På ett år blir det 7000 kronor och utan att ha mer exakta uppgifter, så borde det täcka in en bra smarttelefon + surfabonnemang under samma tid. Och förmodligen också ett Netflex-abonnemang!
:-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback