2016-05-05, 14:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Jag ska förenkla det för dig nu. Lagen förhindrar visitation från det allmänna. Till exempel allmänna sammankomster som du nämnde. Högskoleprovet tillhör inte det allmänna.

När saker inte nämns i lagboken innebär det att de är lagliga, det är liksom så det fungerar med lagar. Det är därför det inte behövs en lagändring. Lagen säger ingenting om kroppsvisitation vid högskoleprovet, den säger ingenting om kroppsvisitation vid statligt anordnade prov. Det som kännetecknar att du inte är en jurist är att du hela tiden försöker läsa mellan raderna istället för att ta till dig den information som finns tillgänglig. Läs paragrafen jag nämnde tidigare, sen ska du ordentligt redovisa varför det skulle vara olagligt att ha kroppsvisitation som villkor på högskoleprovet. Om du inte tänker göra detta kan du strunta i att svara.

För övrigt är ditt lagcitat inte ens aktuellt då vi inte diskuterar polismyndighetens auktoritet här.

För övrigt pratade jag inte om kroppsvisitation avseende alkoholinnehav vid allmänna sammankomster utan jag pratade om att en entrévärd vid nattklubb skulle kunna vilja visitera för att hitta alkohol. Då regleras det inte av lagen då det inte är en allmän sammankomst.
Vi är skyddade från att bli kroppsvisiterade förutom vid undantag och dessa är formulerade i lagen. Skyddet mot kroppsvisitering är alltså negativ, vilket innebär att det är förbjudet förutom vid undantag som då finns i lagboken att finna.

Klubbar kan exempelvis inte visitera folk för vilken anledning som helst, utan det handlar endast om farliga föremål eller alkohol. Du skulle inte kunna påstå att vakterna får visitera folk för tamponger, eller exempelvis kondomer? Det vore olämpligt och i strid mot grundlagen och en grov inskränkning av den personliga integriteten.

Om ditt resonemang stämde som du ger uttryck för i den här meningen "När saker inte nämns i lagboken innebär det att de är lagliga", varför skulle de behöva skriva ut undantagen för när de FÅR kroppsvisitera och i vilket syfte? Logiskt sett borde det istället handla om undantag där man INTE FÅR visitera.

Du har helt enkelt fel, tyvärr. Lagen måste ändras för att det ska vara lagligt att visitera folk för högskoleprovet.

Högskoleverket gör samma bedömning:
Citat:
Granskning av provdeltagares tillhörigheter
Då det angivna fusket kräver en viss teknisk utrustning som måste befinna sig i
närheten av den plats där den enskilde provdeltagaren genomför provet så är en
möjlig åtgärd att fjärma provdeltagaren från den nödvändiga utrustningen. Enligt 33 §
UHR:s föreskrifter om högskoleprovet ska väskor och andra personliga tillhörigheter
placeras på anvisad plats och mobiltelefonen och annan otillåten teknisk utrustning
ska vara avstängd under provet och förvaras bland personliga tillhörigheter. För att
upptäcka en nästintill osynlig utrustning krävs någon form av besiktning av
provdeltagaren vilket närmast blir frågan om kroppsvisitation. Det råder dock ett
grundlagsreglerat skydd mot kroppsligt ingrepp som bland annat innebär att var och
en är skyddad mot kroppsvisitation (2 kap. 6 § regeringsformen, RF). Enligt 2 kap. 20 §
andra punkten RF kan skydd mot kroppsvisitation begränsas genom lag. T. ex i
Sida 4 (5) fängelselagen (2010:610) finns det föreskrivna möjligheter att utföra kroppsvisitation
inom anstalt.

För närvarande finns ingen lagreglerad möjlighet för UHR eller provanordnare att
använda kroppsvisitation för att upptäcka teknisk utrustning som används för fusket på
högskoleprovet. Långtgående befogenheter för provledare eller för ändamålet inhyrd
tränad personal (t.ex. ordningsvakter) att undersöka deltagarnas tillhörigheter
(inklusive kläder) skulle möjiggöra upptäckt av teknisk utrustning.
Även blotta
vetskapen om att möjligheten finns skulle sannolikt verka avskräckande. Den tekniska
utrustningen skapar tillfällen att närmast obehindrat fuska på högskoleprovet. Trots
att kroppsvisitation eller liknande åtgärder innebär ett långtgående intrång på
individens integritet är UHR av den uppfattningen att det bör övervägas en möjlighet
för UHR och provanordnare att använda sådana åtgärder för att förhindra fusket på
högskoleprovet.

https://www.uhr.se/globalassets/_uhr...2016-04-15.pdf
Ska du ge dig nu?
Citera
2016-05-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Tråkigt. Jag skulle kunna offra en summa för att få tag i dessa namn..

Det borde gå att få ut namnen själv med lite jobb genom den information svt har gett ut i programmet.
Citera
2016-05-05, 15:36
Medlem
SituationReports avatar
Tänk er alla "utländska" läkare som kommit undan med fusk och nu sitter och skall behandla dig och din familj.

Jag kan tänka mig "tah ett panodil och gå hem".
Citera
2016-05-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Läkarstudent fuskade till sig utbildningsplatsen: http://www.svt.se/nyheter/

Slog mig nyligen att reportern har ju utländsk bakgrund.

Tänkte först det verkade lite konstigt att den som anordnade fusket inte hade några misstankar när en "typisk svensk journalist" typ Anders Mattson ringer för att fuska på ett prov.
Kanske därför de skickade Samir Bezzazi, så att inte fuskanordnaren skulle vara misstänktsam.
De flesta som fuskar verkar vara utländska.
Citera
2016-05-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Slog mig nyligen att reportern har ju utländsk bakgrund.

Tänkte först det verkade lite konstigt att den som anordnade fusket inte hade några misstankar när en "typisk svensk journalist" typ Anders Mattson ringer för att fuska på ett prov.
Kanske därför de skickade Samir Bezzazi, så att inte fuskanordnaren skulle vara misstänktsam.
De flesta som fuskar verkar vara utländska.
Tror många svenskar fuskar också. De åker nog bara inte lika ofta fast.. Sorgligt nog.
Citera
2016-05-05, 16:27
Medlem
Citat:
Tror många svenskar fuskar också. De åker nog bara inte lika ofta fast.. Sorgligt nog.

Läste du listan i trådstarten?

Tror du att när gjorde en datoriserad kontroll av mönster av svar de vägde in om namnen inte är svensklingande? Ren rasism från UHR?

Självklart så finns det många svenskar som fuskar också. Men faktorer som språksvårigheter under studietiden, krav från släkten att "bli något med status" och kulturella skillnader i synen på fusk gör att du ser en klar övervikt av utländska namn i listan.
Citera
2016-05-05, 17:24
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Tänk er alla "utländska" läkare som kommit undan med fusk och nu sitter och skall behandla dig och din familj.

Jag kan tänka mig "tah ett panodil och gå hem".

Det är väl de flesta läkare säger, svensk eller inte. Sjukvården i Sverige är under all kritik.
Citera
2016-05-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Läste du listan i trådstarten?

Tror du att när gjorde en datoriserad kontroll av mönster av svar de vägde in om namnen inte är svensklingande? Ren rasism från UHR?

Självklart så finns det många svenskar som fuskar också. Men faktorer som språksvårigheter under studietiden, krav från släkten att "bli något med status" och kulturella skillnader i synen på fusk gör att du ser en klar övervikt av utländska namn i listan.
Nej, det tror jag inte. Däremot tror jag att svenskar betalar mer och har större säkerhet i sitt fusk. Bara ett antagande dock.

Yes, tror detta också.
Citera
2016-05-05, 18:01
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte. Däremot tror jag att svenskar betalar mer och har större säkerhet i sitt fusk. Bara ett antagande dock.

Yes, tror detta också.
Varför tror ni det?
Det finns många förmögna invandrare och flyktingar i Sverige.
I många länder är det också mycket viktigare med utbildning för att få status.
Jag tror de från andra länder är beredda att betala mer än svenskarna för ett bra resultat på högskoleprovet.
Det är ju inte ens straffbart idag.
Citera
2016-05-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Det är inte bara läkarprogrammet som drabbas utav detta, vi har ju civilingenjör och juristprogrammet som också tar in allt för många som inte ska vara där.

Vad jag hoppas på i framtiden är att man ska få lov att visitera alla som deltar på HP. Hur är det med slå ut signaler som 3G och liknande?

Är det lagligt?
Nej.
Citera
2016-05-05, 19:28
Medlem
Det må vara väldigt få svenskar som fuskar men det är nog betydligt lättare för en svensk att fuska i och med att fusket avslöjats och man ser på statistiken klart och tydligt vilken grupp man ska hålla ögonen på extra noga vid nästa prov.

Jag tror nog folk kommer att hålla ögonen uppe för invandrarna i framtiden så om man är svensk och vill fuska så har man mindre antal ögon på sig.

Dock tror jag såklart att det är väldigt väldigt få svenskar som fuskar / kommer att fuska. De få svenskar som faktiskt gör det har en stor chans att komma undan.
Citera
2016-05-05, 20:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Varför tror ni det?
Det finns många förmögna invandrare och flyktingar i Sverige.
I många länder är det också mycket viktigare med utbildning för att få status.
Jag tror de från andra länder är beredda att betala mer än svenskarna för ett bra resultat på högskoleprovet.
Det är ju inte ens straffbart idag.

Visst är det så. Dessutom är det väl typ nästan ok att köpa fusk av detta slaget i många länder runt
mellanöstern. Detta gör i sin tur att fler kan bli involverade från t.ex familjerna i finansiering och därför kan dom betala ordentligt. Det är ju knappast svenskarna som tryckt upp priset..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in