2016-05-03, 22:56
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Det märks att du inte går på läkarprogrammet!

Hade 20.0 från gymnasiet men fick bara 0.6 på HP. Kom in genom lottning och intervju. Befinner mig just nu på sista året och kan garantera dig att HP är bullshit jämfört med vad vi läser här.

Hur fasiken kan man jämföra medicin med ett jävla prov som skulle vara mer lämpat för journalistik?!?!

Dumma jävla idioter! HP är rena penismätning för de som vill hävda sig!

"Åh jag fick 17.5, jag skulle kunna bli president! Eller varför inte astronaut? Jag är så avundsjuk på allt och alla!"

Det är också enda sättet för oss som tvingades att arbeta under gymnasieåren eller oss som misshandlades i hemmet eller av andra skäl inte kunde prestera under dessa livsavgörande år. Tråkigt att du blivit så bitter av att suga kuk på HP. Själv hade jag 11.2 i betyg, 1.7 i HP.

Ser inte hur HP är lämpat för journalistik, behövs ingen utbildning för att bli journalist. Jag är glad att du har ett år kvar på utbildningen, då har jag lämnat landet för gott så jag riskerar inte att träffa på dig.
Citera
2016-05-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenops
Det är inte många som fuskar för att uppnå 2.0, utan det vanliga är 1.7-1.85 - billigare och tillräckligt för de flesta utbildningarna. Dessutom bör grunden för misstankar inte ligga på enbart svarsmönstren. Det finns många faktorer som de kan kolla på. Till exempel en extrem höjning från 0,6 till 1,75, eller faktorer som har med personens bakgrund att göra. Har personen varit i Sverige under några månader och får 1,8-2,0 på högskoleprovet i kombination med andra faktorer såsom extrem höjning så är det väldigt osannolikt att personen fått det på ett hederligt sätt.

Min tanke var att eftersom alla som utförde det aktuella fusket fick fyra felsvar i örat borde ju samtliga som deltagit ha dessa fyra identiska felsvar. Det är alltså det mönstret man söker. Mönstret är det enda som kan ge en hyfsad indikation egentligen, det blir nämligen snabbt extremt osannolikt att flera personer ska ha liknande mönster med tanke på mängden frågor och antalet svarsalternativ. Att någon höjer sig rejält är möjligtvis ovanligt, men knappast en särskilt säker indikation på fusk, den kanske hade en dålig dag första gången. Att någon som nyss kommit till landet skriver ett toppresultat är såklart extremt osannolikt men fullt möjligt, t.ex. barn till utlandssvenskar. Båda dessa alternativ är såklart väldigt osannolika men ändå betydligt mindre osannolika än att ett tydligt mönster i felsvaren skulle uppstå av en slump. Särskilt som man dessutom kan få ledtrådar av de aktuella svaren, man kan ju t.ex. dra slutsatser av vilka fel folk begår. Om 20-30 pers samtliga svarar rätt på frågor av sorten 2367+36203 men har fyra identiska fel på frågor av sorten 1+2, kan man ju relativt enkelt komma fram till vad som skett
Citera
2016-05-03, 23:15
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Det är också enda sättet för oss som tvingades att arbeta under gymnasieåren eller oss som misshandlades i hemmet eller av andra skäl inte kunde prestera under dessa livsavgörande år. Tråkigt att du blivit så bitter av att suga kuk på HP. Själv hade jag 11.2 i betyg, 1.7 i HP.

Med det resonemanget skulle vi lika gärna kunna skippa gymnasiet helt och hållet. Men så enkelt är det inte Herr 11.2.

Citat:
behövs ingen utbildning för att bli journalist.

Citat:
då har jag lämnat landet för gott så jag riskerar inte att träffa på dig.

Bra, då har vi en idiot mindre här i Sverige! Du gör samhället en tjänst och det tackar vi för!
Citera
2016-05-03, 23:15
Medlem
Citat:
Det märks att du inte går på läkarprogrammet!

Hade 20.0 från gymnasiet men fick bara 0.6 på HP. Kom in genom lottning och intervju. Befinner mig just nu på sista året och kan garantera dig att HP är bullshit jämfört med vad vi läser här.

Hur fasiken kan man jämföra medicin med ett jävla prov som skulle vara mer lämpat för journalistik?!?!

Dumma jävla idioter! HP är rena penismätning för de som vill hävda sig!

"Åh jag fick 17.5, jag skulle kunna bli president! Eller varför inte astronaut? Jag är så avundsjuk på allt och alla!"

Tanken med högskoleprovet är att det ska vara en andra chans för begåvat folk som av olika anledningar inte kom ut ur gymnasiet med bästa betyg. Dessa bristande betyg kan bero på att man var omotiverad eller obegåvad, men det kan lika gärna bero på att man hade andra bekymmer, strul på hemmaplan, sjukdom, kom på kant med läraren, inte står ut med den fars som är svensk grundskole- & gymnasieutbildning, etc. Det svenska utbildningssystemet är som de flesta vet vid det här laget inte direkt optimalt (betygsinflation, PISA, tjejers dominans, etc.) utan gynnar vissa typer på bekostnad av andra. Svenska gymnasiebetyg är inte ett mycket objektivare sätt att mäta lämplighet än högskoleprovet, visst de har lite bättre prediktion men kommer med en helt annan uppsättning problem. Högbegåvade har t.ex. varit väldigt åsidosatta under lång tid i svensk skola och många sådana hamnar snett tidigt i sin skolgång. Jag personligen ser gärna att dessa får en andra chans att bidra till samhället på nivåer där vi alla kan ha glädje av deras begåvning snarare än att förpassa dem till ICA;s kassa. De som inte klarar av utbildningen slutför den ju inte så problemet är svårt att se?

Högskoleprovet är en andra chans som vi ska vara glada för existerar. Att det korrelerar bättre mot IQ än betyg är såklart butthurt för de med bra betyg men dåliga resultat på HP. Att du blir butthurt är för mig ett pris värt att betala för att ge folk en chans till både upprättelse och att åstadkomma större samhällsnytta. Varför du ska hata på dessa är svårt att förstå på något annat sätt än att du råkar inneha ett mindervärdeskomplex av rang. En blivande läkare med ett mindervärdeskomplex som ditt leder tankarna till Macchiarini... håll dig borta från min luftstrupe när du är klar.
Senast redigerad av darkdays 2016-05-03 kl. 23:18.
Citera
2016-05-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Vi kan väl säga att efter att detta uppdagades så var inte facebookprofilen där det stod "studerar läkarprogrammet vid karolinska institutet" så roliga att skylta med längre. Deras konton är alltså borttagna.

haaha såklart, men ändå rätt lustigt att exakt alla ja testade hade tagit bort sina facebooks.

Men de sjukaste är ju dock att skolorna vet om att dem hade fuskat men ändå lät dem vara kvar?? Brist på bevis eller hur kan detta komma sig?
Citera
2016-05-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
haaha såklart, men ändå rätt lustigt att exakt alla ja testade hade tagit bort sina facebooks.

Men de sjukaste är ju dock att skolorna vet om att dem hade fuskat men ändå lät dem vara kvar?? Brist på bevis eller hur kan detta komma sig?

Reportaget hade ingenting med dem att göra. De tidigare namngivna personerna fick resultaten strukna innan de ens kunde använda dem. Ingen av dem studerar alltså genom deras högskoleprovsmeriter.
Citera
2016-05-03, 23:25
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Tanken med högskoleprovet är att det ska vara en andra chans för begåvat folk som av olika anledningar inte kom ut ur gymnasiet med bästa betyg. Dessa bristande betyg kan bero på att man var omotiverad eller obegåvad, men det kan lika gärna bero på att man hade andra bekymmer, strul på hemmaplan, sjukdom, kom på kant med läraren, inte står ut med den fars som är svensk grundskole- & gymnasieutbildning, etc. Det svenska utbildningssystemet är som de flesta vet vid det här laget inte direkt optimalt (betygsinflation, PISA, tjejers dominans, etc.) utan gynnar vissa typer på bekostnad av andra. Svenska gymnasiebetyg är inte ett mycket objektivare sätt att mäta lämplighet än högskoleprovet, visst de har lite bättre prediktion men kommer med en helt annan uppsättning problem. Högbegåvade har t.ex. varit väldigt åsidosatta under lång tid i svensk skola och många sådana hamnar snett tidigt i sin skolgång. Jag personligen ser gärna att dessa får en andra chans att bidra till samhället på nivåer där vi alla kan ha glädje av deras begåvning snarare än att förpassa dem till ICA;s kassa. De som inte klarar av utbildningen slutför den ju inte så problemet är svårt att se?

Högskoleprovet är en andra chans som vi ska vara glada för existerar. Att det korrelerar bättre mot IQ än betyg är såklart butthurt för de med bra betyg men dåliga resultat på HP. Att du blir butthurt är för mig ett pris värt att betala för att ge folk en chans till både upprättelse och att åstadkomma större samhällsnytta. Varför du ska hata på dessa är svårt att förstå på något annat sätt än att du råkar inneha ett mindervärdeskomplex av rang. En blivande läkare med ett mindervärdeskomplex som ditt leder tankarna till Macchiarini... håll dig borta från min luftstrupe när du är klar.

Käre vän,

Jag är inte "butthurt" på någon här men det är ganska underhållande att se folk som tror att de kan bli vad som helst bara för att de fick 1.7 på HP som inte borde vara ett prov för att komma in på vilket program som helst.

HP och medicin är skilda världar. Om det ska finnas ett prov för att komma in på medicin så får de fan modifiera HP på ett sätt att det riktar sig åt medicin istället.

Vad som helst hade varit bättre:

Anatomi
Fysiologi
Biofysik
Biokemi

Till och med ett EQ-test hade varit mer lämpat - med tanken på hur många psykopater som söker sig till M.D.

Du förstår tydligen inte poängen. Det ska finnas specifikt prov för prestige-program.

HP är ett föråldrat system och ska man ha rätt person till rätt program så måste man anpassa provet till programmet och inte tvärtom!
Senast redigerad av netr0pa 2016-05-03 kl. 23:29.
Citera
2016-05-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Läser du själv programmet, eller vad har du för grund till dina påståenden?

HP och Läkarprogrammet har egentligen få likheter. Till skillnad från HP (som behandlar ämnena ma, sv och eng) så innebär Läkarprogrammet att man ska lära sig mycket fakta utantill, och inte att man ska kunna analysera texter eller kunna lösa (matematiska) formler och liknande.

Nej jag läser ej läkarprogrammet och har aldrig gjort.

En viss intelligens krävs väl för att komma genom läkarprogrammet?

HP är förvisso inget intelligenstest men troligtvis finns en korrelation. Utifrån de personer jag träffat som varit intelligenta har de i princip alltid haft bra på HP (såvida inte de har dyxlexi), och de som varit mindre intelligenta har haft sämre resultat.

Läkarlinjen kräver väl ändå att man kan ta till sig skriven text på svenska och engelska. Vilket HP mäter. Ordkunskap spelar mycket större roll än matte på HP (åtminstone när jag gjorde det).
En duktig läkare bör väl också kunna läsa sig in i olika sjukdomstillstånd och sen sätta den mest sannolika diagnosen. Det kräver förmåga att tänka strukturerat och analytiskt.

Men vad vet jag, en annan i tråden sa han hade 0.6 på HP och går ändå sista terminen på läkarlinjen. Kanske har jag för hög uppfattning om antingen HP eller Läkarlinjen.

Men denne person fick 20.0 på gymnasiet vilket tyder på att hen kanske har en större motivation till studier utifrån sin kapacitet. Vilket är en egenskap jag avundas.
Enligt vad jag läst är de som kommer in på HP mindre benägna att fullfölja studier.

Citat:
- De verbala inslagen är väldigt många och därför missgynnas tekniskt och naturvetenskapligt orienterade personer, säger hon.
Arbetarbarn, kvinnor och invandrare är också missgynnade.

Dessutom pekar Christina Cliffordson på att de som kommer in på universitetet via högskoleprovet klarar sig sämre än studerande som söker på betyg. De provintagna gör också fler studieuppehåll.
- Högskoleprovet mäter bara en viss del av kunskapen medan betyg visar på motivation och flit. Dessutom har många lärare gjort flera bedömningar för betygen under en lång period, säger Cliffordson.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sam...ogskoleprovet/

Jag kom själv in på en utbildning via HP, hade 1.7 men endast omkring 10 i betyg. ( varav 30% IG ) Och min studiemotivation dog på högstadiet så högre studier är ganska bortkastade. Jag kan instämma om att högskoleprovet inte bör användas som en bakdörr för folk som vill "testa plugga lite" och i övrigt är studieomotiverade.

Här en annan debattartikel, denna från 2015:

Citat:
Vad detta indikerar är att drygt en tredjedel av de platser som skulle kunna komma studiemotiverade och högpresterande elever till godo i stället upptas av elever som inte ombeds uppvisa några akademiska färdigheter, bortom grundläggande behörighet och förmåga att använda sig av uteslutningsmetoden. Detta är direkt diskriminerande och ovärdigt ett land som önskar tillhöra toppskiktet av utbildningsländer.

Vidare anger Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, i rapporten ”Den svenska utbildningspolitikens arbetsmarknadseffekter: vad säger forskningen?” att betyg är en överlägset bättre indikator på akademisk framgång än högskoleprovet.
http://www.dn.se/debatt/provet-diskr...diemotiverade/

Jag instämmer.
Att ta in 33% via HP är ganska befängt, enligt mig. Kanske kunde ta in 10% via HP och resten via betyg.
Citera
2016-05-03, 23:36
Medlem
En nyanländ jag känner till fick 0,85 på HP nyligen. Måste vara pinsamt som fan att ha 0,6 på HP och vara en framtida läkare
Citera
2016-05-03, 23:36
Medlem
Xenopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Min tanke var att eftersom alla som utförde det aktuella fusket fick fyra felsvar i örat borde ju samtliga som deltagit ha dessa fyra identiska felsvar. Det är alltså det mönstret man söker. Mönstret är det enda som kan ge en hyfsad indikation egentligen, det blir nämligen snabbt extremt osannolikt att flera personer ska ha liknande mönster med tanke på mängden frågor och antalet svarsalternativ. Att någon höjer sig rejält är möjligtvis ovanligt, men knappast en särskilt säker indikation på fusk, den kanske hade en dålig dag första gången. Att någon som nyss kommit till landet skriver ett toppresultat är såklart extremt osannolikt men fullt möjligt, t.ex. barn till utlandssvenskar. Båda dessa alternativ är såklart väldigt osannolika men ändå betydligt mindre osannolika än att ett tydligt mönster i felsvaren skulle uppstå av en slump. Särskilt som man dessutom kan få ledtrådar av de aktuella svaren, man kan ju t.ex. dra slutsatser av vilka fel folk begår. Om 20-30 pers samtliga svarar rätt på frågor av sorten 2367+36203 men har fyra identiska fel på frågor av sorten 1+2, kan man ju relativt enkelt komma fram till vad som skett
Absolut. Jag håller med dig om att sannolikheten för slump är mindre när 15-30 personer har identiska rätt/fel i jämförelse med faktorer såsom extrem höjning och personens bakgrund. Men det betyder inte att svarsmönster är den enda indikationen. Andra indikationer må vara snäppet sannolikare, men man måste göra väldigt många antaganden för att det ska bli rimligt överhuvudtaget; särskilt när det är många osannolika faktorer som är med i ekvationen.
Citera
2016-05-03, 23:43
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Käre vän,

Jag är inte "butthurt" på någon här men det är ganska underhållande att se folk som tror att de kan bli vad som helst bara för att de fick 1.7 på HP som inte borde vara ett prov för att komma in på vilket program som helst.

Medicin (läkar- och tandläkarutbildningar) är det absolut populäraste valet bland de som fuskat. Du undrar kanske varför det är så? Läkar- och tandläkarutbildning är de absolut lättaste bland alla topputbildningar. De flesta våra kunder har klarat sin utbildning, antar jag. De har inträffat många gånger att de rent av tog med sina syskon, andra familjemedlemmar och även sina vänner efter ett tag. Av någon anledning
Citera
2016-05-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hickmat
En nyanländ jag känner till fick 0,85 på HP nyligen. Måste vara pinsamt som fan att ha 0,6 på HP och vara en framtida läkare

Ganska kul att folk kastar skit på alla som fick sämre resultat på HP (kan också vara hans första försök) och dessutom fick killen 20.0 efter gymnasiet så hur ska ett prov som äger rum på EN dag bestämma hur lämpad människan är till ett jobb?

Ett prov som inte är specifikt till nåt yrke alls?

För mig känns det som att de flesta fb:are här som fick 18-19 på HP och klankar ner på resten är de som fick hästkuk-skit-resultat från gymnasiet och måste därmed boosta upp egot. Må det vara familjeförhållande eller man helt enkelt skolkade hela gymnasietiden.

De flesta som gör HP gör också flera försök. Första gången ganska lågt men andra eller tredje gången betydligt högre eftersom detta är ett prov man kan plugga in. Finns ingen magi i det. Man kan till och med göra HP hur många gånger som helst så på sätt och vis är det ju lite konstigt att det hypas till max som det gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in