Citat:
Ursprungligen postat av
lighten-up
Läser du själv programmet, eller vad har du för grund till dina påståenden?
HP och Läkarprogrammet har egentligen få likheter. Till skillnad från HP (som behandlar ämnena ma, sv och eng) så innebär Läkarprogrammet att man ska lära sig mycket fakta utantill, och inte att man ska kunna analysera texter eller kunna lösa (matematiska) formler och liknande.
Nej jag läser ej läkarprogrammet och har aldrig gjort.
En viss intelligens krävs väl för att komma genom läkarprogrammet?
HP är förvisso inget intelligenstest men troligtvis finns en korrelation. Utifrån de personer jag träffat som varit intelligenta har de i princip alltid haft bra på HP (såvida inte de har dyxlexi), och de som varit mindre intelligenta har haft sämre resultat.
Läkarlinjen kräver väl ändå att man kan ta till sig skriven text på svenska och engelska. Vilket HP mäter. Ordkunskap spelar mycket större roll än matte på HP (åtminstone när jag gjorde det).
En duktig läkare bör väl också kunna läsa sig in i olika sjukdomstillstånd och sen sätta den mest sannolika diagnosen. Det kräver förmåga att tänka strukturerat och analytiskt.
Men vad vet jag, en annan i tråden sa han hade 0.6 på HP och går ändå sista terminen på läkarlinjen. Kanske har jag för hög uppfattning om antingen HP eller Läkarlinjen.
Men denne person fick 20.0 på gymnasiet vilket tyder på att hen kanske har en större motivation till studier utifrån sin kapacitet. Vilket är en egenskap jag avundas.
Enligt vad jag läst är de som kommer in på HP mindre benägna att fullfölja studier.
Citat:
- De verbala inslagen är väldigt många och därför missgynnas tekniskt och naturvetenskapligt orienterade personer, säger hon.
Arbetarbarn, kvinnor och invandrare är också missgynnade.
Dessutom pekar Christina Cliffordson på att de som kommer in på universitetet via högskoleprovet klarar sig sämre än studerande som söker på betyg. De provintagna gör också fler studieuppehåll.
- Högskoleprovet mäter bara en viss del av kunskapen medan betyg visar på motivation och flit. Dessutom har många lärare gjort flera bedömningar för betygen under en lång period, säger Cliffordson.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sam...ogskoleprovet/
Jag kom själv in på en utbildning via HP, hade 1.7 men endast omkring 10 i betyg. (

varav 30% IG ) Och min studiemotivation dog på högstadiet så högre studier är ganska bortkastade. Jag kan instämma om att högskoleprovet inte bör användas som en bakdörr för folk som vill "testa plugga lite" och i övrigt är studieomotiverade.
Här en annan debattartikel, denna från 2015:
Citat:
Vad detta indikerar är att drygt en tredjedel av de platser som skulle kunna komma studiemotiverade och högpresterande elever till godo i stället upptas av elever som inte ombeds uppvisa några akademiska färdigheter, bortom grundläggande behörighet och förmåga att använda sig av uteslutningsmetoden. Detta är direkt diskriminerande och ovärdigt ett land som önskar tillhöra toppskiktet av utbildningsländer.
Vidare anger Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, i rapporten ”Den svenska utbildningspolitikens arbetsmarknadseffekter: vad säger forskningen?” att betyg är en överlägset bättre indikator på akademisk framgång än högskoleprovet.
http://www.dn.se/debatt/provet-diskr...diemotiverade/
Jag instämmer.
Att ta in 33% via HP är ganska befängt, enligt mig. Kanske kunde ta in 10% via HP och resten via betyg.