2016-02-18, 15:41
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Du må bli förvånad över att vi är ense i tanken. Jag är själv mycket kritisk till att hänga ut folk på nätet. Särskilt när det kommer till brott som inte är av allvarlig karaktär och där man får ett rimligt straff. Men här finns det ett allmänintresse i att hänga ut de. Dels för att avskräcka andra (för tillfället leder inte fusk till några rimliga konsekvenser - att hänga ut de är därmed en rimlig konsekvens tills UHR och reglerna hunnit ikapp), och dels för att följa upp fallen med individerna som kommit in på högskolan baserat på ogiltiga prov.
Att "offra" någon för att avskräcka andra ser jag personligen som fel.
Citera
2016-02-18, 15:50
Medlem
storytellers avatar
Det är viktigt att Socialstyrelsen också informeras om detta. Någon borde maila. En klart försvårande omständighet att ha begått lagbrott för att komma in på programmet. Kan göra det svårt att få ut legitimationen efter avslutade studier, till och med enklare domar i bagaget kan ställa till det ibland. Här är det tal om en tydligt dålig personlighetskaraktär av antisocial typ och jag tror de flesta skriver under på att de är olämpliga läkarkandidater.

Jag blir också upprörd över detta men ärligt talat blir det svårt för någon med så låga resultat på högskoleprovet att klara läkarutbildningen på KI. Det är inte världens svåraste utbildning men då det är hyfsat svettigt för alla som kommit in den på ärligt vis är det sannolikt nästan oöverkomligt att klara sig om man fejkat sig in. Alla som läser där har antingen 1) exceptionell förmåga att göra tråkiga saker över lång tid på ett bra sätt för att nå ett långsiktigt mål (höga betyg eller kompletterat upp till toppbetyg) eller har mycket exceptionellt hög logisk OCH verbal förmåga vilket enormt förenklar universitetsstudier (kommit in via HP). Hekmat och Emdad är både korkade och har svårt att klara av att arbeta mot långsiktiga mål.

Det är ganska svårt att fuska på universitetsnivå också, visst kan det gå en gång eller två men det går inte att fejka sig igenom en femårig läkarutbildning. Sannolikt fuskar de så småningom på ett klantigt sätt och åker dit. Omtentorna hopar sig och CSN stryps.

Hekmat Alimi och Emdad/Emdadullah Ebrahimi har med sina gymnasiebetyg och HP-resultat tydligt visat sig vara för dumma i huvudet för att studera medicin. Intelligensen räckte inte hela vägen fram, och det kommer att visa sig några terminer in på programmet. Gör det enkelt för er nu, hoppa av och hitta på något som ligger på en mer passande nivå, t.ex. vårdbiträde.
Citera
2016-02-18, 16:08
Avstängd
Givetvis hade man önskat att det fanns kontrollmekanismer som gjorde att man slapp hänga ut folk. Å andra sidan så gör sånt här att sådant implementeras. Min erfarenhet säger att sådana här personer inte har problem att fuska på andra områden i livet heller. Lånar hellre ut pengar till en tiggare. Skulle inte ta emot ett 2.0 resultat om jag så fick det.

/Vän av ordning
Citera
2016-02-18, 16:16
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Rent statistiskt borde du få ca 20% rätt om du chansar på alla uppgifter; vilket skulle resultera i ca 0,4 beroende på normeringen. Att få 0.00 poäng är en bedrift och kan endast uppnås av folk som vet svaret på frågorna men medvetet svarar fel.
Det är sällsynt att 20% rätt ger något annat än 0.0.
Citera
2016-02-18, 16:17
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maldiverna
Gissar på urkundsförfalskning.

Då gissar du fel.
Finns ingen urkund att förfalska i detta.

Det är inte straffbart att fuska på Högskoleprovet.

I bästa fall kan 15:10 BrB tillämpas Osann försäkran.
Det förutsätter att den skrivande innan provet lämnas in, lämnar en försäkran på "heder och samvete" att denne inte fuskat. Detta kommer garanterat att bli en del av HSP i framtiden.
Annars går fuskare fria.

Paragrafen ger dock viss preskriptionsproblematik i förhållande till när brottet begås, upptäckts osv.
Citera
2016-02-18, 16:23
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Haha du skulle inte klara av provet särskilt bra.

Olle skriver ett prov med fem svarsalternativt varav ett av svaren är rätt.
Olle väljer C på alla svarsalternativ.
Statistiskt sett, hur många procent rätt får Olle?

A: 20%
B: 25%
C: 50%
D: 0%

Hint: Rätt svar är A. Eftersom det är fem svarsalternativ är chansen 1/5. Skriver du in det på en miniräknare så får du 0.2. Detta översätts som 20% utav 100%.
Rent statistiskt borde du få ca 20% rätt om du chansar på alla uppgifter; vilket skulle resultera i ca 0,4 beroende på normeringen. Att få 0.00 poäng är en bedrift och kan endast uppnås av folk som vet svaret på frågorna men medvetet svarar fel.

Han gissade väl antagligen bara utan att kolla vad 20% rätt svar skulle ge för poäng, skulle jag tro. Du har dessutom fel. 20% rätt svar ger i regel 0,0 eller 0,1.

Eftersom du gillar att vara petig så går det inte ens att säga 20% av 100% eftersom procent per definition är hundradelar. Procent betyder bokstavligt talat "per hundra". 20% betyder alltså redan 20 per 100.
Citera
2016-02-18, 16:25
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Du är blåst. Motiv? Vonfanderblads förklaring samt att om man gissar på varje fråga så utgår man inte från att personen taktiskt väljer samma svarsalternativ utan blandade svar vilket ger ett ännu lägre värde.
Citera
2016-02-18, 16:30
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Du är blåst. Motiv? Vonfanderblads förklaring samt att om man gissar på varje fråga så utgår man inte från att personen taktiskt väljer samma svarsalternativ utan blandade svar vilket ger ett ännu lägre värde.

Då får du nog läsa om sannolikhetslära är jag rädd. Det förväntade värdet på antal rätt blir givetvis detsamma oavsett om du svarar helt slumpmässigt, eller om du skulle svara samma alternativ rakt igenom hela provet.
Citera
2016-02-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens

Fast det blir ju exakt samma. Ja du jag vet inte mina motiv förutom att jag hakar upp mig på petitesser. Smått autistiskt jajamänsan.

Enligt en tidning jag läste så:
Ett resultat på 0,4 innebär i princip att du kan ha chansat dig igenom provet genom att till exempel svara ”C” på alla frågor.

http://lundagard.se/2014/02/17/slutc...ogskoleprovet/

Räcker väl för att bli lärare haha
Citera
2016-02-18, 16:45
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Då får du nog läsa om sannolikhetslära är jag rädd. Det förväntade värdet på antal rätt blir givetvis detsamma oavsett om du svarar helt slumpmässigt, eller om du skulle svara samma alternativ rakt igenom hela provet.
Jaså då är han bara halvt blåst, precis som jag
Citera
2016-02-18, 16:45
Medlem
Citat:
Fast det blir ju exakt samma.

Enligt en tidning jag läste så:
Ett resultat på 0,4 innebär i princip att du kan ha chansat dig igenom provet genom att till exempel svara ”C” på alla frågor.

http://lundagard.se/2014/02/17/slutc...ogskoleprovet/

Räcker väl för att bli lärare haha
Vad sägs om att du kollar på en normeringstabell istället för att snacka skit?

Du kommer i genomsnitt att få någonstans mellan 17-19 poäng (osäker på hur många av frågorna som är fem alternativ resp. fyra alternativ) på KVA och VERB. Detta ger en normering på 0,0.

http://studera.nu/hogskoleprov/fpn/n...r-hosten-2015/
Citera
2016-02-18, 16:46
Medlem
Citat:

Olle skriver ett prov med fem svarsalternativt varav ett av svaren är rätt.
Olle väljer C på alla svarsalternativ.
Statistiskt sett, hur många procent rätt får Olle?

A: 20%
B: 25%
C: 50%
D: 0%

Hint: Rätt svar är A.
Skulle du klara av provet? Det handlade om att gissa på samtliga frågor; inte gissa samma på samtliga frågor.
Om man gissar på alla frågor för att få alla rätt, blir det således en chans på (0.25)^(160). Förutsatt att det bara finns fyra alternativ, annars blir det ännu mindre chans...

Citat:
Ontopic: Helt rätt att hänga ut dessa fuskare.
Något som folk inte verkar ha nämnt här i tråden är att ju bättre resultat provdeltagarna får desto sämre blir din poäng. Ditt resultat ställs alltså i kontrast mot alla fuskares.
Visserligen är 50 stycken inte så många så det påverkar särskilt mycket, men jag misstänker att det finns många fler fuskare än så, vilket känns förjävligt för oss hederliga provdeltagare.
Två fel blir inte ett rätt. Att hänga ut folk, så som det uppmanas i trådstart, är inte "ok" enligt gällande moraliska normer.

Gällande straff så blir det nog inte urkundsförfalskning. Det kan enbart ett spöke råka ut för, när denne utgett sig för att vara en annan person.
Jag fattar det som om att de som åkte dit hade fått hjälp. Det värsta som kan hända är således att de blir utkastade från sina utbildningar och blir av med sina högskolepoäng.
Spökena förblir anonyma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in