2016-06-15, 15:26
Medlem
Struntpratmannens avatar
Byggd 1982 av Dubigeon-Normandie S.A., Prairie-au-Duc, Nantes, Frankrike.

Dimensioner. 185,25 x 27,01 x 6,80 m.

Effekt. 19850 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 1606.

Efter ombyggnad. 1512. (Hur ska 1800 få plats?)

Hyttplatser. 1606.

Efter ombyggnad. 1512.

Bilar. 530.

Efter ombyggnad. 0.

Långtradare 51.

Efter ombyggnad. 0.

2015 11 27. Såld till Cruise Holdings Inc, Limassol, Cypern.

2015 12. Omdöpt till OCEAN GALA. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

Ps. Bekvämlighetsflagg betyder att man registrerar sitt fartyg i ett land med låga kostnader och begränsad kontroll av säkerhet, så kallad utflaggning. Till exempel Cypern och Bahamas är kända länder, där många fartyg registrerats under bekvämlighetsflagg.
Senast redigerad av Struntpratmannen 2016-06-15 kl. 15:32.
Citera
2016-06-15, 15:33
Medlem
En liten by med 200 invånare kommer niodubblas, det låter ju inte alls problematiskt. Vad ska dessa göra i byn? Hur länge ska de vara på båten? Stackars invånare i byn, kommer bli MYCKET otryggt.
Citera
2016-06-15, 15:38
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag undrar fortfarande hur säkerheten skall kunna upprätthållas. Det finns säkert en arrest ombord, med en eller två platser, men snuthäcken ligger ju i Härnösand. 1800 personer är väldigt mycket folk och det krävs mer än en kajplats...

Företaget bakom Ocean Gala ger oss betryggande besked här:
Hur klarar ni säkerheten?
– Ett fartyg som liger i hamn har en sträng säkerhetsprocedur, dessutom är hamnområdet inhägnat, säger Kjell Tandberg.

http://www.allehanda.se/vasternorrla...kan-stoppa-det

Vad som menas med den säkerheten får vi väl se när helvetet brakar loss.
Arresthytterna har säkert byggts om till passagerarhytter för att maximera vinsten.
Kan man köra tårgas genom sprinklersystemet kanske?
Citera
2016-06-15, 15:40
Medlem
Struntpratmannens avatar
Med tanke på att fartyget är registrerat på Bahamas där säkerhetskraven är lika med 0 så är jag mycket orolig att dom asylsökandes vana att röka inomhus och använda spisen som element kan leda till en katastrofal brand eftersom fartyget inte lyder under svenska brandsäkerhets krav.
Citera
2016-06-15, 15:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Struntpratmannen
Ps. Bekvämlighetsflagg betyder att man registrerar sitt fartyg i ett land med låga kostnader och begränsad kontroll av säkerhet, så kallad utflaggning. Till exempel Cypern och Bahamas är kända länder, där många fartyg registrerats under bekvämlighetsflagg.

Jag gissar att personalen kommer att vara filippinier då.

MENA och somalier inkvarteras på båt, hemmahörande på Bahamas och ankrad i norrländsk, av globaliseringen övergiven industrihamn, betjänas av filippinier och allt betalas av svenska skattebetalare... förlåt, framtida svenska skattebetalare skall det vara.

That's a good deal?
Citera
2016-06-15, 16:13
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Företaget bakom Ocean Gala ger oss betryggande besked här:
Hur klarar ni säkerheten?
– Ett fartyg som liger i hamn har en sträng säkerhetsprocedur, dessutom är hamnområdet inhägnat, säger Kjell Tandberg.

http://www.allehanda.se/vasternorrla...kan-stoppa-det

Vad som menas med den säkerheten får vi väl se när helvetet brakar loss.
Arresthytterna har säkert byggts om till passagerarhytter för att maximera vinsten.
Kan man köra tårgas genom sprinklersystemet kanske?
Vad Kjell avser med säkerheten är sådant som är relaterat till stöld, brand, olyckor osv. Det har inget med passagerarna/de boende att göra. De är givetvis fria att röra sig av och på fartyget som de vill.

Jag tror du missuppfattat hur saker och ting fungerar. Svensk lag gäller på fartyget vilket innebär att man inte kommer kunna slänga bångstyriga araber i någon arrest på fartyget. Bråk och brott är polisiära frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag gissar att personalen kommer att vara filippinier då.

MENA och somalier inkvarteras på båt, hemmahörande på Bahamas och ankrad i norrländsk, av globaliseringen övergiven industrihamn, betjänas av filippinier och allt betalas av svenska skattebetalare... förlåt, framtida svenska skattebetalare skall det vara.

That's a good deal?
Det är ju två verksamheter som bedrivs på fartyget. Den största är relaterat till verksamheterna för asylsökarna, tex mat, städning, ordning osv. Eftersom fartyget är ankrat behövs nog en väldigt liten besättning för underhåll och kontroll, de kan givetvis vara från filippinerna men jag har svårt att tänka mig att dessa, när fartyget är ankrat, kommer överstiga 5-10 personer. Den största personalstyrkan kommer utgöras av städpersonal, tolkar, lärare, handläggare och annat. Om jag förstått det rätt så kommer Migrationsverket stå för hela den delen. Asylbaronerna står endast för att fartyget ligger på plats och flyter, enkelt uttryckt.

Jag tror dock att Migrationsverket kommer inse den här galenskapen och det hela kommer att sluta som ett svindyrt boende för några hundra lycksökare.

Läs mitt inlägg här: (FB) Kryssningsfartyget Ocean Gala blir nytt asylboende? - 2016-02-17
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-06-15 kl. 16:16.
Citera
2016-06-15, 16:21
Medlem
Flyer6s avatar
Utansjö har 209 invånare, glöm inte att 150 av dessa skall vara invandrare med.

Citera
2016-06-15, 16:26
Medlem
1700 personer som klagar på maten kan ju bli ett problem. Hur många poliser kan mobiliseras i Ångermanland? Hur ska polisen ens klara av att ta sig ombord på båten om asylsökarna barrikaderar sig?
Citera
2016-06-15, 16:28
Medlem
LaScalas avatar

@Afrosvensk

Och jag undrade om inte Tandberg (avsiktligt?)missuppfattade frågan om säkerhet?
Jag tror frågan gällde säkerheten ombord. Men det kanske bara är för att jag är skeptisk mot den.
Vakterna på t ex Finlandsfärjorna får ju slänga folk i arresten och polis möter sen upp på kaj.
Men där kanske finsk lag gäller?
Säkerheten för kringboende har jag inte ens hunnit oroa mej för. Men det kommer.
Senast redigerad av LaScala 2016-06-15 kl. 16:31.
Citera
2016-06-15, 16:29
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Kryssningsfartyget Ocean Gala har anlänt till Sverige och nu råder full strid om fartygets framtid.

Migrationsverket tror inte längre att det kommer att bli ett asylboende – men ägaren säger att de första flyttar in om två veckor.

Samtidigt har kommunen polisanmält hamnägaren, som försvunnit spårlöst.

Tur att det är under kontroll...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23008087.ab
Citera
2016-06-15, 16:37
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Tur att det är under kontroll...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23008087.ab

Efter den första astronomiska utbetalningen från MV gissar jag att bröderna Tandberg försvinner spårlöst.
Citera
2016-06-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
En liten by med 200 invånare kommer niodubblas, det låter ju inte alls problematiskt. Vad ska dessa göra i byn? Hur länge ska de vara på båten? Stackars invånare i byn, kommer bli MYCKET otryggt.
Förmodligen är dom så röda det kan bli och har själva röstat fram denna regering. Dom kan gott ha det. Hela Norrland består av röda fanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in