2016-06-13, 23:59
hur har dom tänk lösa säkerhetsfrågan om det brinner ombord för det lär ju hända med så många invandrare på liten yta, risken måste vara väldigt hög.
Citera
2016-06-14, 00:12
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nä det ser ut att gå innanför Åland. Men faktum är att ett gigantiskt lyxkryssningsfartyg som ska bli asylboende kommer att ankra i en obetydlig bonnhåla strax norr om Härnösand inom 12 timmar. Haha, vi får väl se hur länge media tänker mörka detta

Ja, jag såg att hon snävat in kursen nu. Men hinner hon fram till 09:00?
Jag kollar lite i lokaltidningarna och börjar tycka synd om kommunalrådet Fred. Han kämpar tappert

Kommunalrådet i Härnösand Fred Nilsson (S) jobbar med att få klarhet varför de vill lägga till i Utansjö.
– Fartyg får ju åka som de vill, det är inte min fråga. Men det kommer inte att bli något asylboende, säger Härnösands kommunalråd Fred Nilsson.
http://www.vk.se/1746020/kryssningsf...yktingboende-2
Citera
2016-06-14, 00:17
Medlem
Har läst att flyktingboendet på Ocean Gala kommer att kosta 800.000 kr/dag. 800.000 kronor PER DAG!!!!! Jag har inte råd att betala så mycket skatt.
Citera
2016-06-14, 00:33
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasist
Har läst att flyktingboendet på Ocean Gala kommer att kosta 800.000 kr/dag. 800.000 kronor PER DAG!!!!! Jag har inte råd att betala så mycket skatt.

Skriver i den här tråden i stället. Det är lugnt, det är staten som betalar! Det drabbar ingen fattig.
Citera
2016-06-14, 00:41
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasist

Det låter oerhört mycket men faktum är att 800 000 kr/1790 boende ~ 447 kr per person. Med tanke på vad lycksökarboenden brukar kosta så är det ju inte speciellt mycket.

För övrigt är förstås idén med fartyget fullkomligt vansinnig.
Citera
2016-06-14, 00:59
Medlem
LaScalas avatar
Man har iaf lyckats sätta lilla Utansjö på världskartan i bokstavlig mening.
Fick ett skrattanfall när jag såg den stora kartan över över världshaven på Marine Traffic, fick in Ocean Gala och under bilden av den gigantiska lyxkryssaren står det "Destination Utansjö"
Citera
2016-06-14, 01:18
Medlem
carass avatar
Härnösands kommunalråd borde väl istället vara stolt att kommunen äntligen blir viral och känd för värdens största asylboende/fartyg. Gävle har sin julbock. Nu får Härnösand sin. Men till skillnad mot Gävle får man hoppas att ingen av de tilltänkta boende får för sig att elda ombord
Citera
2016-06-14, 06:16
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, jag såg att hon snävat in kursen nu. Men hinner hon fram till 09:00?
Jag kollar lite i lokaltidningarna och börjar tycka synd om kommunalrådet Fred. Han kämpar tappert

Kommunalrådet i Härnösand Fred Nilsson (S) jobbar med att få klarhet varför de vill lägga till i Utansjö.
– Fartyg får ju åka som de vill, det är inte min fråga. Men det kommer inte att bli något asylboende, säger Härnösands kommunalråd Fred Nilsson.
http://www.vk.se/1746020/kryssningsf...yktingboende-2

Undrar om inte migrationsverket skiter högaktningsfullt i vad Fred tycker och tänker.
Citera
2016-06-14, 06:55
Medlem
Vilken soppa.

Om man nu ska tömma turistboendena över sommaren så kommer man att få en multikulti blandning i fartyget där alla olika bor tillsammans. Dessutom finns olika hyttstandard ombord.
Här finns goda möjligheter till missnöje och kulturkrockar.

Vi som gillar olika, eller hur skittidningen brukar uttrycka det kommer nog att få en och annan tankeställare.
Likaså blir säkert "flyktingarnas" toleranta och antirasistiska framtoning ---eller brist på sådant åskådliggjort.

Härnösands kommun kommer, när Gala är fylld att ha 10% asylsökande av befolkningen i kommunen +
sådana som redan fått put.

Intressant samhällsexperiment och spännande utveckling kan nog utlovas i de öppna gränsernas land.
Citera
2016-06-14, 08:42
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Vilken soppa.

Om man nu ska tömma turistboendena över sommaren så kommer man att få en multikulti blandning i fartyget där alla olika bor tillsammans. Dessutom finns olika hyttstandard ombord.
Här finns goda möjligheter till missnöje och kulturkrockar.

Vi som gillar olika, eller hur skittidningen brukar uttrycka det kommer nog att få en och annan tankeställare.
Likaså blir säkert "flyktingarnas" toleranta och antirasistiska framtoning ---eller brist på sådant åskådliggjort.

Härnösands kommun kommer, när Gala är fylld att ha 10% asylsökande av befolkningen i kommunen +
sådana som redan fått put.

Intressant samhällsexperiment och spännande utveckling kan nog utlovas i de öppna gränsernas land.

Och i lilla Utansjö kommer de väl att vara i majoritet. Lycka till!

Update: De verkar ha fått motvind och beräknas nu landa kl 11,30.
Citera
2016-06-14, 09:31
Medlem
Att detta projekt inte omnämts i svt kanalerna gör ju att man tror det har spårat ur totalt.
Vad har fartyget för besättning?
Är det lastat med allt som behövs för att vara fullbelagt?
Matvaror vatten och alla andra produkter som mediciner och brandsläckare.

Detta fartyg är ju stort som ett helt kvarter, har bostadsbristen verkligen nått dessa bottennivåer.
Underliggande så finns det med all säkerhet kronor som rullar ut från berörd kommun och i förlängningen skattebidrag.
Även om fartyget ligger i hamn så är det ju enorma kostnader för underhåll och elproduktion såvida de inte drar en elledningsgata till hamnen.
OT nu på svt1 onödigt dyra asylboenden, inget om Scala dock.
Citera
2016-06-14, 10:54
Medlem
BernardLoutres avatar
Det står fortfarande ankomsttid 11,30 på MarineTraffic men det verkar som det är 4½ timmar kvar om de fortsätter med samma fart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in