2016-06-15, 18:36
Medlem
Spelarn1s avatar
Det finns mycket att säga om svensk migrationspolitik men detta måste väl vara bland det mest bisarra inslaget..

Enligt Wikipedia fanns 2010 209 invånare i byn. Hur många flickor mellan 10-25 år kan det betyda? Något tiotal kanske? Prio 1 om/när invällarna kommer måste ju vara att snabbt evakuera dessa några mil från byn. Egentligen borde väl alla bybor erbjudas evakuering om det värsta händer men man kan ju förstå om några väljer att stanna kvar i syfte att försöka försvara och freda hus och övrig egendom.

Dock krävs nog tung beväpning om det ska gå att försvara sig mot den enorma hord som kan komma att bosätta sig på lyxkryssaren.

Fy f-n, man saknar ord när man tar del av nyhetsrapporteringen kring detta.

I ett normalt land i en normal tid skulle de politiker och tjänstemän på främst Migrationsverkets som bär ansvar för detta dinglat i lyktstolparna för länge sedan.
Citera
2016-06-15, 18:38
Bannlyst
Så det flyktingarna skall serveras catering mat varje dag? De kommer väl få finare käk än vad våra gamlingar på äldreboenden får. Nä nu är måttet rågat fan i mig det blir en röst på SD nästa val
Citera
2016-06-15, 18:42
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Det är inte självklart att alla i byn tycker att det är en dålig idé. För det finns några fördelar för dem. Samhällsservicen lär öka. Detta kan leda till att de får en närakut, en polisstation, systembolag, mataffärer, kaféer osv. En rad arbetstillfällen lär också komma med asylanterna. Och i och med att flera kommer att arbeta i den lilla byn så kommer fastighetspriserna att öka, för den i byn som tänkt sälja sitt hus är det rätt bra läge.

Följden blir dock en enormt ökad otrygghet, en by under belägring av kåta arabhannar.

Du har kanske rätt. De har blivit så hjärntvättade att de tror att det är positivt.

MEN:

Närakut - gissa vem som kommer att få företräde dit!
Polisstation - jo, det lär nog behövas...
Systembolag - Med fylleslagsmål när de lär sig svenska vanor och traditioner.
Mataffärer - för halalkött där det kommer att snattas hejvilt.
Kaféer - där kvinnor inte kommer att få sätta sin fot.

Jo, det kommer nog bara att bli positivt. (Insha'Allah)
Citera
2016-06-15, 18:45
Bannlyst
Jag kan ju med rak arm säga att jag hade inte backat för att bo på den båten gratis

Swimmingpool och bar och bio , gym, bastu allting finns på båten. Fatta vilka partyn det skulle bli
Citera
2016-06-15, 18:49
Medlem
Hahaha, det här kommer att bli fantastiskt kul att följa. Asylboenden runtom i Sverige har svårt att hantera ett hundratals gäster utan att det blir bråk och polisen behöver tillkallas.
Nu när de har en båt till godo ska det bli intressant att se hur många som kommer kastas överbord vid bråk.
Jag hoppas att kölhalning och plankgång är ett par av de aktiviteter som kommer att erbjudas.
Sedan hoppas jag att någon startar upp en insamling av kokplattor som migranterna kan smuggla med ombord.
'Spännande" är bara förnamnet på den här historien.
Citera
2016-06-15, 18:55
Medlem
Prawitzs avatar
Migrationsverket borde lasta på så många asylsökare dom bara kan på båten och därefter köra iväg med den till Dubai eller Saudiarabien eller någon annan Gulfstat och sätta iland dom där. Invandrarna hamnar då i ett land med en kultur som liknar deras egen och där arbetskraft efterfrågas. Problem solved.
Citera
2016-06-15, 18:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Willis Åberg på Migrationsverket hade ingen aning om att Ocean Gala skulle till Utansjö hamn. – Vi har precis fått veta att båten är på väg hit, säger han.
Enligt avtalet mellan Migrationsverket och Floating Accomodations Sweden AB betalar Migrationsverket för alla platser på båten, oavsett hur många platser som används. Priset: 5,6 miljoner kronor i veckan, eller drygt 290 miljoner på ett år. Med chans till förlängning i ytterligare tre år. Ersättning utgår när den första asylsökande flyttar in på anläggningen.

/.../

Men Willis Åberg säger att han har svårt att tro att det blir något asylboende på båten. Trots att man skrivit avtal om just det.

– Jag har svårt att se det med tanke på att det nu är den fjortonde juni och enligt avtalet ska vi kunna flytta in den andra juli. För det krävs ju en del tillstånd och anordningar för att man ska kunna flytta ombord. Och vi ska godkänna det innan, säger han.

Men enligt uppgifter till SVT ska båten vara servad och klar. Ombord finns 120 anställda. Och enligt vad SVT erfar är båten redo att ta emot asylsökande omgående. Catering ska också vara ordnad."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...ten-var-pa-vag

Redan när fartyget låg i Kiel framgick det att hon skulle anlöpa Utansjö 14:e juni, men det hade alltså migverket ingen aaaaaaaning om.
(FB) Kryssningsfartyget Ocean Gala blir nytt asylboende? - 2016-02-17
(FB) Kryssningsfartyget Ocean Gala blir nytt asylboende? - 2016-02-17
Senast redigerad av Sculley 2016-06-15 kl. 19:15.
Citera
2016-06-15, 19:04
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Så det flyktingarna skall serveras catering mat varje dag? De kommer väl få finare käk än vad våra gamlingar på äldreboenden får. Nä nu är måttet rågat fan i mig det blir en röst på SD nästa val

Och det kommer att gå fort att de inte hinner att göra en ordentlig upphandling så någon lycklig restaurangägare kommer att kunna leverera mat för 500 spänn per person och dag.
Citera
2016-06-15, 19:14
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Det är inte självklart att alla i byn tycker att det är en dålig idé. För det finns några fördelar för dem. Samhällsservicen lär öka. Detta kan leda till att de får en närakut, en polisstation, systembolag, mataffärer, kaféer osv. En rad arbetstillfällen lär också komma med asylanterna. Och i och med att flera kommer att arbeta i den lilla byn så kommer fastighetspriserna att öka, för den i byn som tänkt sälja sitt hus är det rätt bra läge.

Följden blir dock en enormt ökad otrygghet, en by under belägring av kåta arabhannar.

Närakut, polisstation, brandkår och moske är väl det som snarast kommer att komma ifråga. Mataffär behövs inte eftersom dom får sin mat serverad. Men en kiosk kan det bli så att dom kan köpa sitt kamelröka. Knivsliperi så att dom kan halalslakta. Knivsliperiet kan med fördel drivas av dessa hästluktande engelsktalande lösdrivare som åker runt i husvagnar varje år och utför div slipning av verktyg.
Citera
2016-06-15, 19:21
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Du har kanske rätt. De har blivit så hjärntvättade att de tror att det är positivt.

MEN:

Närakut - gissa vem som kommer att få företräde dit!
Polisstation - jo, det lär nog behövas...
Systembolag - Med fylleslagsmål när de lär sig svenska vanor och traditioner.
Mataffärer - för halalkött där det kommer att snattas hejvilt.
Kaféer - där kvinnor inte kommer att få sätta sin fot.

Jo, det kommer nog bara att bli positivt. (Insha'Allah)
Glöm inte yrkesgruppen narkotikalangare som säkerligen kommer att tjäna bra pengar på dessa nyinflyttade sandnegrar. Då det ingår i deras kultur och är lika självklart att röka bass som det är att dricka öl och sprit för oss nordbor.
Citera
2016-06-15, 19:27
Medlem
Låt oss leka med tanken att ca 1500 personer kommer att bo på den där båten.

Hur fixar man vatten till dom - det måste väl finnas för dusch, dryck, matlagning med mera?

En googling leder mig till att en person gör av med mer än 150 liter per dag i genomsnitt. 1500*150 är 225000 liter vatten om dagen som ska in i båten och sedan ut därifrån igen. Det måste ju bli tal om tankbilar som kör skytteltrafik för att fylla på vattenreservoarerna på båten och frakta bort avloppsvattnet. Eller finns det något annat sätt att lösa detta på? Jag kan inte komma på hur det skulle fungera.

Vart hämtar man detta vatten? Och vart dumpar man skitvattnet? Det är inga små mängder vi pratar om här. Varje dag.

Vem står för kostnaden för detta? Jag gissar ju att det knappast ingår i priset som MV betalar utan snarare är något som MV förväntas leva upp till.

Tror ni någon tänk på den logistiken innan upphandlingen? Jag är rätt säker på att om någon på MV eller annan inblandad tänkt på det så har det varit nu senaste dagarna, kanske idag eller inte alls.

Jag börjar mer och mer tänka att båtens ägare själv visste redan för länge sen att detta inte kommer att funka, men efter att de lyckats lura MV om motsatsen handlar själva vinsten om att kräva skadestånd alternativt få betalt 800000 om dagen i ett år för att ha en tom båt uppställd i nån svensk hamn.
Citera
2016-06-15, 19:35
Medlem
BernardLoutres avatar
Varför inte förklara viken utanförUtansjö (!) för ett frihandelsområde? Så båten blir en fristat som Christiania där man kan bedriva handel med droger, hemkört och diverse sexuella tjänster. Spel och dobbel också. Det skulle kunna bli en stor attraktion och generera många tusen besökare till en avfolkningsbygd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in