• 1
  • 2
2016-02-17, 09:03
Medlem
Apologists avatar
Har 2 frågor här angående ostar.

1. Vilka utländska ostar liknar vår svenska gräddost?

2. Vilka ostar blir inte så mörka efter att de varit i ugnen? Exempelvis när man lagar Lasagne o Lasagnen kommer ut helt mörk pga osten. Det finns andra ostar som inte blir mörk brända lika lätt.
Citera
2016-02-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

2. Vilka ostar blir inte så mörka efter att de varit i ugnen? Exempelvis när man lagar Lasagne o Lasagnen kommer ut helt mörk pga osten. Det finns andra ostar som inte blir mörk brända lika lätt.

Det är bara Sverige som har "gräddost".

Skruva ner värmen.
Citera
2016-02-17, 09:33
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

1. Gräddost uppfanns i Sverige för 63 år sedan det finns säkert liknande ostar i andra länder. Fråga i ostdisken/delikatessen.
2. Använd inte gräddost. Använd timer.
Citera
2016-02-17, 09:43
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:

Försöker du hitta ost utomlands som liknar svensk gräddost, eller är du i Sverige och letar utländska alternativ?
Havarti finns i dom flesta butiker i USA, och jag skulle gissa Danmark också. Den funkar som substitut.

Om du inte vill att osten ska bli sådär seg, mörk och god så kan du trä aluminiumfolie över formen fram tills det att din lasagne nästan är färdig.
Citera
2016-02-17, 11:01
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Försöker du hitta ost utomlands som liknar svensk gräddost, eller är du i Sverige och letar utländska alternativ?

Jag bor i Asien så jag behöver ett substitut. De flesta kör med Cheddar här men det blir äckligt till "svenska" rätter.
Citera
2016-02-17, 12:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag bor i Asien så jag behöver ett substitut. De flesta kör med Cheddar här men det blir äckligt till "svenska" rätter.
Nu är väl inte lasagne så Svenskt
Gör en fet ostsås istället(fet = mycket ost), då funkar cheddar bra.
Sen om färgen springer iväg, så minska tiden, täck över med folie eller ställ formen längre ifrån värmen.
Personligen har jag mer eller mindre alltid gjort med ostsås överst, och har aldrig några problem med att det för mörkt/svart.
Brukar köra 225grader
Citera
2016-02-17, 13:03
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu är väl inte lasagne så Svenskt
Gör en fet ostsås istället(fet = mycket ost), då funkar cheddar bra.
Sen om färgen springer iväg, så minska tiden, täck över med folie eller ställ formen längre ifrån värmen.
Personligen har jag mer eller mindre alltid gjort med ostsås överst, och har aldrig några problem med att det för mörkt/svart.
Brukar köra 225grader
På denna typ av cheddar blir det säkert bra: http://bbqgalore.se/project/cheddarost/
Den typ jag själv mest stötte på när jag bodde i Asien var denna typ vilken inte blir så bra: http://se.dreamstime.com/arkivfoto-b...-image50454632
Har inte TS nära till någon gigantisk mall? Var bor TS?
Citera
2016-02-17, 13:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
På denna typ av cheddar blir det säkert bra: http://bbqgalore.se/project/cheddarost/
Den typ jag själv mest stötte på när jag bodde i Asien var denna typ vilken inte blir så bra: http://se.dreamstime.com/arkivfoto-b...-image50454632
Den senare är ju givetvis värdelös.
Och jo, sån ost tänker jag på i första länken.
Citera
2016-02-17, 15:40
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44

Bangkok. Det finns ganska många ostar att hitta här; Italienska, Nyzeeländska, Belgiska m.m. Problemet är inte att hitta ost utan snarare hitta den rätta osten.

Mina två frågor är inte sammankopplade utan två olika frågor. Första frågan är att jag vill veta vad som är ett bra substitut till svensk gräddost. Den andra frågan har ingenting med gräddost att göra. Där vill jag veta vilka ostar som inte "bränner" för mycket eller mörknar i ugnen.

Att använda folie är ett alternativ för vissa maträtter. Men ingen lösning i alla situationer.

Exempelvis är cheddarosten väldigt god o ätbar. Men det känns inte speciellt "svenskt" tycker jag.

En tilläggs fråga till alla som bor utomlands, vilka ostar använder ni för att det ska kännas "svenskt" ?

Tittar man i böcker om ostar verkar inte svenska ostar stå speciellt högt. Det tycker jag är helt fel. Svenska ostar har verkligen kvalité.
Citera
2016-02-17, 15:41
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Havarti finns i dom flesta butiker i USA, och jag skulle gissa Danmark också. Den funkar som substitut.

Tack. Hittade ett ställe i Thailand som har Havarti. Ska prövas
Citera
2016-02-17, 17:42
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Bangkok. Det finns ganska många ostar att hitta här; Italienska, Nyzeeländska, Belgiska m.m. Problemet är inte att hitta ost utan snarare hitta den rätta osten.

Mina två frågor är inte sammankopplade utan två olika frågor. Första frågan är att jag vill veta vad som är ett bra substitut till svensk gräddost. Den andra frågan har ingenting med gräddost att göra. Där vill jag veta vilka ostar som inte "bränner" för mycket eller mörknar i ugnen.

Att använda folie är ett alternativ för vissa maträtter. Men ingen lösning i alla situationer.

Exempelvis är cheddarosten väldigt god o ätbar. Men det känns inte speciellt "svenskt" tycker jag.

En tilläggs fråga till alla som bor utomlands, vilka ostar använder ni för att det ska kännas "svenskt" ?

Tittar man i böcker om ostar verkar inte svenska ostar stå speciellt högt. Det tycker jag är helt fel. Svenska ostar har verkligen kvalité.
Ok, jag förstår att det är svårt men jag gjorde såhär en gång (har bara gjort det en gång...)
Använde cheese saucen från den vita mac&cheese (som är bechamel och parmesan) och skivade parmesan över, det blev faktiskt helt ok. Om du inte gillar parm så vet jag inte.
Citera
2016-02-17, 18:26
Medlem
christerys avatar
Hittar ingen Svensk ost, men nåt kanske finns på http://www.cheesequintessence.com/our-products.html sukkan soi 23, ligger väl en t-bana i närheten åxå så det borde vara en baggis att fara dit och kolla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in