Citat:
Ursprungligen postat av
Ju-on
Går en flerårig universitetsutbildning inom området samhälle. Personkemin mellan mig och de andra fungerar inte alls. Jag uppfattar dem som extremt självgoda och utan självdistans. De ska hela tiden mäta sig, visa hur "intellektuella" de är, etc. Tänk er hur vissa flashbackare kan vara ("jag står för sanningen, du är bara ett obildat indoktrinerat får").
I sin tur tror jag att de uppfattar mig som "udda" på något vis. Blir väl så då jag håller mig för mig själv av uppenbara skäl.
Finns några undantag lyckligtvis t.ex. en snubbe som är något årtionde äldre än de flesta på utbildningen (runt 30 alltså). Har iofs alltid kommit bättre överens med folk som är 5-10 år äldre än jag själv.
Hur ökar jag min egen trivsel i denna situation?
Kan nog känna personligen känna igen mig en del av det du beskriver.
Finns nåt gammalt talesätt "Man kan inte ändra på folk"
Är du en person med hög integritet och säker på din allmänna världsuppfattning, skall du hålla
dig till det.
Då finns det egentligen bara ett val:
Inte stigmatisera o tynga dig för din personliga läggning, ta "de andra" med ett tyst leende.
försök sälla dig till de som passar dig, inte offra din integritet för att behaga andra.
Alternativet är ju att bli "som alla andra" bara för att slippa vara utanför, och tänk om hälften
av dessa andra, egentligen innan kanske varit som just du är nu, men offrade sina principer övertygelser o integritet för den "grå massan" skull.
Jantelagarna beskriver detta på ett nästan skrattretande sätt, googla
Lycka till