2016-02-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tillbaka till frågan: Om nu Gud skulle bekräfta, övernaturligt eller inte, att Jehovas vittnen är hans utvalda folk, skulle du förkasta honom?

Ja, jag förkastar Jehovas. För det märkliga med Jehovas är att de alltid har fel.
Citera
2016-02-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Gå in i valfri kyrka där sker under varje dag, sen finns det vittnen som berättat om mötet med jesus på jesus.se
Frågan är snarare att du väljer att inte se
Sker det under, varje dag i varje kyrka?? Låter helt otroligt. Men allt beror ju på vad man menar med "under" förstås.
Citera
2016-02-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ja, jag förkastar Jehovas. För det märkliga med Jehovas är att de alltid har fel.
Vem har rätt?
Citera
2016-02-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Var aldrig TS på cirkus ock såg trollkarlar när han var liten?

Joe Labero skulle ses som en gud på 1500-talet.

Det har du helt rätt i. Han skulle kunna ha varit en form av Gud eller profet som har trollar.
Citera
2016-02-16, 15:20
Medlem
Happ då vill människorna se mirakel en gång till...
Måste gud visa varje generation av människor mirakel, eftersom dom inte litar på sina förfäders vittnesmål?

Vem skulle då 'tro', när alla hela tiden är i behov av att 'veta' säkert?
Citera
2016-02-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ingen religion och dess medlemmar äger Gud eller kan sitta och påstå sig vara Guds utvalda.
Helt sanslöst kan jag tycka.
Vore ett mirakel om all religion och dess medlemmar insåg detta.

Baserat på vilka skriftställen?

Jag kan citera många skriftställen där det talas om Guds utvalda, bland annat från Jesus själv:

"Många är bjudna, men få är utvalda."(Matteus 22:14 Bibel2000)

"Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra."(Matteus 24:31 Bibel2000)

"Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda. "(Matteus 24:24 Bibel2000)

"Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta?" (Lukas 18:7 Bibel2000)

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk." (1 Petrus 2:9-10 Bibel2000)

"Gör i stället allt ni kan, bröder, för att befästa er ställning som kallade och utvalda. ”(2 Petrus 1:10 Bibel2000)

"Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner," (Romarna 8:31-33 Bibel2000)
Citera
2016-02-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Happ då vill människorna se mirakel en gång till...
Måste gud visa varje generation av människor mirakel, eftersom dom inte litar på sina förfäders vittnesmål?

Vem skulle då 'tro', när alla hela tiden är i behov av att 'veta' säkert?
Varje generation? Det var tvåtusen år sedan Jesus levde. Vilka fler profeter har gjort mirakel efter det?
Litar du på våra förföders vittnesmål om tomtar och troll, eller vill du ha starkare bevis?
Citera
2016-02-16, 15:24
Medlem
Citat:

Frågan var om du förkastar Gud, om Gud själv skulle bekräfta att Jehovas vittnen är hans utvalda.
Citera
2016-02-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Baserat på vilka skriftställen?

Jag kan citera många skriftställen där det talas om Guds utvalda, bland annat från Jesus själv:

"Många är bjudna, men få är utvalda."(Matteus 22:14 Bibel2000)

"Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra."(Matteus 24:31 Bibel2000)

"Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda. "(Matteus 24:24 Bibel2000)

"Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta?" (Lukas 18:7 Bibel2000)

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk." (1 Petrus 2:9-10 Bibel2000)

"Gör i stället allt ni kan, bröder, för att befästa er ställning som kallade och utvalda. ”(2 Petrus 1:10 Bibel2000)

"Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner," (Romarna 8:31-33 Bibel2000)
Nu går du efter vad bibeln säger. Goran skrev att"ingen religion" borde ha patent på Gud, tror jag hon menade.
Citera
2016-02-16, 15:26
Medlem
Citat:
Gå in i valfri kyrka där sker under varje dag, sen finns det vittnen som berättat om mötet med jesus på jesus.se
Frågan är snarare att du väljer att inte se

Anekdotiskt vittnande om övernaturliga händelser har inget bevisvärde överhuvudtaget.

Finns inte ett enda dokumenterat fall (alltså något som har bevisvärde snarare än enbart anekdotisk info) av något övernaturligt, varken i kyrkor eller annan stans.

Vi har ju trots allt tusentals påstådda vittnen till Elvis återuppståndelse och grey aliens som anal-probar folk, med. Men det kanske man bör tro på också?
Citera
2016-02-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vem har rätt?

Jehovas vittnen har rätt i majoriteten av bibliska frågor, men jag anar att du kommer att säga "jag är inte intresserad av bibliska frågor" (förutom om dom kan motsägas ).
Citera
2016-02-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Sker det under, varje dag i varje kyrka?? Låter helt otroligt. Men allt beror ju på vad man menar med "under" förstås.

Ja, du kan gå dit och undersöka saker själv. Se med egna ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in