2016-02-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Anekdotiskt vittnande om övernaturliga händelser har inget bevisvärde överhuvudtaget.

Finns inte ett enda dokumenterat fall (alltså något som har bevisvärde snarare än enbart anekdotisk info) av något övernaturligt, varken i kyrkor eller annan stans.

Vi har ju trots allt tusentals påstådda vittnen till Elvis återuppståndelse och grey aliens som anal-probar folk, med. Men det kanske man bör tro på också?

Jo, på jesus.se finns det flera, bara att läsa.
Citera
2016-02-16, 15:29
Medlem
KortStubins avatar
Det är komedi på hög nivå när teister, sinsemellan, går i polemik kring den retorik de själva tillämpar.
Citera
2016-02-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vem har rätt?

Jehovas har fel, bara att läsa om deras historia. En snubbe fick en galen ide och bildade en församling som bygger på bibeln. Jehovas.
Citera
2016-02-16, 15:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Baserat på vilka skriftställen?

Jag kan citera många skriftställen där det talas om Guds utvalda, bland annat från Jesus själv:

"Många är bjudna, men få är utvalda."(Matteus 22:14 Bibel2000)

"Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra."(Matteus 24:31 Bibel2000)

"Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda. "(Matteus 24:24 Bibel2000)

"Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta?" (Lukas 18:7 Bibel2000)

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk." (1 Petrus 2:9-10 Bibel2000)

"Gör i stället allt ni kan, bröder, för att befästa er ställning som kallade och utvalda. ”(2 Petrus 1:10 Bibel2000)

"Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner," (Romarna 8:31-33 Bibel2000)
Det beror som sagt var vilken skrift du läser och vilken grupp av religiösa du tillhör.
Alla religioner har snott Gud och satt på honom just deras kostym.
Som sagt var, det största miraklet i modern tid vore om människor slutade tro sig ha patent på Gud som dessutom håller sig undan i tid och otid.
Hur kan man ha patent på Gud?
Citera
2016-02-16, 15:31
Medlem
Citat:
Nu går du efter vad bibeln säger. Goran skrev att"ingen religion" borde ha patent på Gud, tror jag hon menade.

Varför tycker du att det goran744 säger är viktigare än det bibeln säger?

Jag har inte pratat om "patent på Gud", var ser du det?
Citera
2016-02-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jehovas har fel, bara att läsa om deras historia. En snubbe fick en galen ide och bildade en församling som bygger på bibeln. Jehovas.

Hur bildar man annars en församling om man inte bygger på bibeln? Och varför är det fel att bilda en församling som bygger på bibeln?
Citera
2016-02-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför tycker du att det goran744 säger är viktigare än det bibeln säger?

Jag har inte pratat om "patent på Gud", var ser du det?
Jag försökte sätta mig in i hur hon tänkte. Alltså att ingen religion äger Gud, och därför spelar det ingen roll att diverse texter säger att vissa är utvalda.
Citera
2016-02-16, 15:47
Medlem
Citat:
Jag försökte sätta mig in i hur hon tänkte. Alltså att ingen religion äger Gud, och därför spelar det ingen roll att diverse texter säger att vissa är utvalda.

Jag har inte tagit upp något om att äga, läs mitt inlägg igen:

(FB) Varför fick de se mirakler för tusentals år me inte vi?

Så ser du kanske att jag svarar på en del av inlägget som goran744 skrev, det med fet stil.

Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna äga Gud, eller ha patent på Gud. Inte heller dom kristna i bibeln menar detta, men dom ansåg sig vara utvalda av Gud, och att Jesus pratade om utvalda som skulle vara få till antalet.

Det vore konstigt om jag som kristen skulle säga, "nej jag är inte utvald av Gud", "nej, Jesus var inte Guds son" eller vad som helst som står i bibeln. Bibeln är det enda rättesnöret man kan följa om man vill kalla sig för kristen, annars kan man hitta på vad som helst.

Det var inte förmätet av dom första kristna att anse sig vara utvalda av Gud, inte heller är det förmätet av Jehovas vittnen att vara övertygade om att dom är utvalda av Gud. Det är helt enligt vad som står i bibeln, om man förkastar dom skriftställena så kan man lika gärna förkasta hela bibeln.
Citera
2016-02-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jo, på jesus.se finns det flera, bara att läsa.

Läste du inte mitt inlägg? Anekdotisk information har inget bevisvärde i det här fallet.
Citera
2016-02-16, 15:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja du hade rätt . Jag tänkte så.
Detta i mina ögon äckliga Guds ägande har fått mig att ta avstånd från alla religiösa grupperingar.
Vill inte ens påstå att jag är religiös.
Det är jag inte.

Dagens mirakel skulle vara om människan inom alla religioner släppte taget om den Gud de påstår sig ha patent på.

Jag anser det vara avguderi. ...

Tar alltså Gud och gör den till just sin religions Gud och dömer människor med ett stort he,he,he.
Du tillhör inte rätt Gud och bla,bla,bla.....

Vår tids största mirakel kommer att vara då alla släpper taget om den Gud de påstår sig ha patent på.
Citera
2016-02-16, 15:51
Medlem
Citat:
Varje generation? Det var tvåtusen år sedan Jesus levde. Vilka fler profeter har gjort mirakel efter det?
Litar du på våra förföders vittnesmål om tomtar och troll, eller vill du ha starkare bevis?

Jag tror att överdrivna mirakel hela tiden gör människorna bortskämda och ser det som en självklarthet, något att ta för givet.
Citat:
When God performed amazing and powerful miracles for the Israelites, did that cause them to obey Him?
No, the Israelites constantly disobeyed and rebelled against God even though they saw all the miracles.
http://www.gotquestions.org/miracles-Bible.html

Förövrigt räcker det inte som bevis för mirakel att blicka ut över existensen?
(Obs detta argument är från en teist och känns inte direkt legitimt, failsafe)
Citera
2016-02-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Förövrigt räcker det inte som bevis för mirakel att blicka ut över existensen?
(Obs detta argument är från en teist och känns inte direkt legitimt, failsafe)

Nej. Vi har ännu inte vetskap om vad som orsakade big bang. Därför går det inte hävda att existensen/universum är ett mirakel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in