2016-02-16, 12:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du kommer att få se övernaturliga tecken i framtiden,

Kanske, det är bara att vänta och se.

Men dra nu inte förskott på dina postulat.
Citera
2016-02-16, 12:51
Medlem
Citat:
Du förkastar alltså Gud, fastän han ger dig dom övernaturliga tecken och mirakel som du behöver, bara för att människor enligt dig "profeterat falskt så många gånger"?

Du bekräftar min poäng, det krävs mer än mirakel och övernaturliga tecken för att människor ska omvända sig till Gud.

I det här fallet borde man kanske vara mer ödmjuk och undersöka om Jehovas vittnen verkligen har "profeterat falskt", eller om det är falska anklagelser från Jehovas vittnens motståndare.

Inte heller brydde man sig om dom falska anklagelser som man hade mot Jesus, utan folket sade "döda honom", trots att många av dom sett dom mirakel som han utförde.
Jag förkastar JV och er lära för jag vet att ni inte predikar Guds evangelium.

Hur många årtal räcker för att du ska sluta tro på era falska profeter? 1994 var det en mansålder (80 år) sedan 1914 och det har länge sagts att de "smorda" som levde 1914 inte skulle dö innan harmageddon. Det var också en lögn. Så ni slutade inte förutsäga harmageddon 1975 utan fortsatte som vanligt för 1994 kom och gick utan att något hände. Skillnaden mot tidigare falska förutsägelser var att ni inte gick ut med det officiellt i Vakttornet, det vara bara något som "råkade" nämnas av äldste från podier över hela världen för alla närvarande sektmedlemmar. Jag har aldrig varit ett JV.
Citera
2016-02-16, 12:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Hur många årtal räcker för att du ska sluta tro på era falska profeter? 1994 var det en mansålder (80 år) sedan 1914 och det har länge sagts att de "smorda" som levde 1914 inte skulle dö innan harmageddon. Det var också en lögn. Så ni slutade inte förutsäga harmageddon 1975 utan fortsatte som vanligt för 1994 kom och gick utan att något hände. Skillnaden mot tidigare falska förutsägelser var att ni inte gick ut med det officiellt i Vakttornet, det vara bara något som "råkade" nämnas av äldste från podier över hela världen för alla närvarande sektmedlemmar. Jag har aldrig varit ett JV.

Aaah, en dyst om vem som är "sanna" kristna ... där båda sidor användar demagogi.
Citera
2016-02-16, 13:04
Medlem
Citat:

Tillbaka till frågan: Om nu Gud skulle bekräfta, övernaturligt eller inte, att Jehovas vittnen är hans utvalda folk, skulle du förkasta honom?
Citera
2016-02-16, 13:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tillbaka till frågan: Om nu Gud skulle bekräfta, övernaturligt eller inte, att Jehovas vittnen är hans utvalda folk, skulle du förkasta honom?

"Bekräfta"? Med hjälp av JV-demagogi eller i den verkliga världen med dennas "verklighets-verktyg"?
Citera
2016-02-16, 13:16
Medlem
Citat:
Nej, JV är inte Guds utvalda folk. Aposteln är tydlig med det när han säger att ingen ska säga att de hör till Paulus eller någon av de andra apostlarna, inte heller är de greker eller judar utan alla tillhör Kristus. Ställ frågan om Gud skulle förkasta dig i stället för att försöka framstå som rättfärdig inför människor.
Citera
2016-02-16, 13:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
Enligt religionerna så såg folket profeternas mirakler vilket gjorde att de trodde på "profeten".
Frågan är varför inte vi också får se mirakler så att vi får en objektiv tro och inte en teoretisk/subjektiv tro? Är det inte orättvist?
På den tiden kanske inte de såg det som mirakel som vi idag kan uppfatta det som.
Om tre tusen år kanske det ses som mirakel att vi kunde flyga i stora flygplan.
Vi vet ju inte hur jorden kommer att se ut om tretusen år.
Kanske det har börjat om med endast amöbor som kryper omkring för att sedan utvecklas och så vidare. ...
Citera
2016-02-16, 13:28
Medlem
Citat:
Nej, JV är inte Guds utvalda folk. Aposteln är tydlig med det när han säger att ingen ska säga att de hör till Paulus eller någon av de andra apostlarna, inte heller är de greker eller judar utan alla tillhör Kristus. Ställ frågan om Gud skulle förkasta dig i stället för att försöka framstå som rättfärdig inför människor.

Du svarar inte på frågan, då frågar jag inte mer.
Citera
2016-02-16, 13:45
Medlem
Citat:
Du svarar inte på frågan, då frågar jag inte mer.
Du har redan fått svar. Det du påstår om att JV skulle vara Guds utvalda folk kommer inte att hända av ovannämnda anledning som har stått i bibeln i hundratals år.
Citera
2016-02-16, 14:10
Medlem
Citat:
Du har redan fått svar. Det du påstår om att JV skulle vara Guds utvalda folk kommer inte att hända av ovannämnda anledning som har stått i bibeln i hundratals år.

Jag fick svar, men inte på det jag frågade om.

Du får en chans till om du mot förmodan missförstod frågan:

Hypotetiskt, om det visade sig att den sanne guden/skaparen/bibelns Gud är den Gud som Jehovas vittnen predikar om, och du får bevis på detta i form av att Gud visar sig för dig övernaturligt, skulle du precis som Saul omvända dig till Gud? Eller skulle du fortsätta förkasta Jehova som den sanne guden?
Citera
2016-02-16, 14:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag fick svar, men inte på det jag frågade om.

Du får en chans till om du mot förmodan missförstod frågan:

Hypotetiskt, om det visade sig att den sanne guden/skaparen/bibelns Gud är den Gud som Jehovas vittnen predikar om, och du får bevis på detta i form av att Gud visar sig för dig övernaturligt, skulle du precis som Saul omvända dig till Gud? Eller skulle du fortsätta förkasta Jehova som den sanne guden?
Ingen religion och dess medlemmar äger Gud eller kan sitta och påstå sig vara Guds utvalda.
Helt sanslöst kan jag tycka.
Vore ett mirakel om all religion och dess medlemmar insåg detta.
Citera
2016-02-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
Enligt religionerna så såg folket profeternas mirakler vilket gjorde att de trodde på "profeten".
Frågan är varför inte vi också får se mirakler så att vi får en objektiv tro och inte en teoretisk/subjektiv tro? Är det inte orättvist?

Gå in i valfri kyrka där sker under varje dag, sen finns det vittnen som berättat om mötet med jesus på jesus.se
Frågan är snarare att du väljer att inte se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in