• 2
  • 3
2016-02-16, 04:19
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
(ej i sverige) har en ven som hade en 'overdraft' -£1000 i england och sedan okte hem, banken ringde ett fotal gonger och begarde underskottet men sedan sluta de.

spelar ingen storre roll

vill aven papeka att hen oppnade ett nytt konto med samma bank 1 ar senare utan nagon kompliaktion
Citera
2016-02-16, 10:46
Kreditvärdigheten är väl redan körd, så varför betala överhuvudtaget?
Citera
2016-02-16, 12:57
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Spoken like a true Swede. Försvarar banker och "systemet" in i det sista. Man ska "göra rätt"... zzz... Det är bra att folk kan walk away från skulder. 7 år finns event med på ditt credit score, sen är du fri även om du var ett lyxfällan case. Långivare tar alltid risker, utom i Sverige där de kan komma efter dig tills du fan är död. Vill man leva helt utanför "systemet" går det också bra i USA. Finns service för de som inte använder banker och kreditkort, tillskillnad från Sverige där du blir knullad om du inte är med i systemet.

Spoken like a true looser. Visst, vill man leva sitt liv slaggandes på en polares soffa "utanför systemet" utan mätbara tillgångar är din attityd helt korrekt. Är man å andra sidan smart så inser man att bankerna SKITER i dig som försöker förmedla någon tramsig poäng genom att skita i skulder osv. DE har allt leverage och kan fucka dig for life, varpå du inte kan göra ett skit gentemot dem. Så - bättre att spela enligt reglerna och använda "systemet" till sin fördel.

Skita i en skuld kan du göra EN gång, sen blir det inga fler lån. Antar att du har maxat din smslåns-kvot den livstiden?
Citera
2016-02-16, 13:20
Medlem
Tycker både peller och mrtowlie verkar upprörda helt i onödan. Det rör sig om småsummor och kommer sannolikt inte påverka SkagAndBone över huvud taget. Skulden var $35. Knappast att det kommer urholka några system eller vara värt besväret för banken att driva in skulden.

Som sagt, jag var i samma situation och det var aldrig några problem för mig. Om jag inte missminner mig hade jag dessutom en skatteskuld första gången jag lämnade USA och inte heller det påverkade varken visum eller återresa nästa gång.

Det enda jag varit noga med att betala i tid är böter eftersom de verkligen kan fucka upp tillvaron redan då man försöker lämna landet.
Citera
2016-02-16, 13:47
Medlem
xposures avatar
Eftersom USA är enormt krävande gällande vilka som besöker och framförallt ska bo i landet så hade jag nog faktiskt betalat den räkningen.
Man vet aldrig om du kan få problem för e sån här sak.
Det är ändå en liten skitsumma.

Min polare fick fortkörningsböter, och polisen som stannade honom sa såhär:
"If you don't want pay this, there is really not much we can do since you live in Europe, but just remember that you will never enter this country again."

Nu kanske detta anses som grövre brottslighet, men jag hade ändå betalat för att vara på den säkra sidan.
Men visst, om du aldrig tänker besöka USA igen så kan du spara drygt 300 spänn.
Citera
2016-02-16, 20:40
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag skulle betala.
Jag har två egyptiska bekantas-bekanta som var skyldiga Fannie Mae $300 i administrativa avgifter.
Efter att mailväxlingen med kundsupporten urartade, blev mina bekantas-bekanta terroranklagade. Det ena ledde till det andra. Det hela slutade med att USA hotade EU med handelsblockad om Sverige inte gick med på utvisningen.
Jag känner inte till alla smutsiga detaljer, men det var orange overaller, stolpiller, blöjor och waterboarding bland annat.
Citera
2016-02-23, 15:27
Medlem
Update:
Besökte min svenska bank och fick höra att det kostar 300 spänn för en utlandscheck. Personalen rekommenderade mer eller mindre att jag hörde av mig till jänkarna och krävde att få betala över internet. Sagt och gjort. Förklarade läget för kundtjänsten och sa att min bank hade slutat med checkar och att jag därför var tvungen att betala över internet.

Kundtjänst: Känner du ingen i USA som kan komma in och betala på plats då?
Jag: Nej.
Kundtjänst: När kommer du tillbaks till USA då?
Jag: Vet inte, kanske blir en semester om 2-3 år.
Kundtjänst: Okej, men om du har möjlighet får du gärna komma in med pengarna då!

Det var det.
Citera
2016-04-11, 15:07
Medlem
Har ett lite liknande problem som TS. Bodde i Kalifornien och pluggade där sommaren 2010- sommaren 2011. Hade då ett amerikanskt bankkonto. Hade även en mobilräkning som drog på autogiro från kontot. När jag skulle flytta hem igen såg jag självklart till att kontot var tömt och hade sagt upp min mobilräkning (trodde jag). Det visade sig att de drog en sista räkning strax efter jag kommit hem och jag hamnade på cirka 30 dollar minus. Detta var inte något jag tänkte på när jag var hemma utan av en slump gick jag in på mitt konto och såg då att de var massa övertraseringsavgifter pga detta, var uppe i cirka 100 dollar då.

Skulle självklart betalt in då tänker jag såhär i efterhand men nu gjorde jag inte det. Har sedan dess inte varit inne på min bank och kommer heller inte ihåg mina inloggningsuppgifter. Antar att de har stängt ner mitt konto sen länge men med ett par 100 dollar minus på kontot. Ska nu planera en resa till Texas och är lite orolig över detta. Vad tror ni?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in