• 1
  • 2
2016-02-15, 17:46
Medlem
Bodde under en tid i USA och hade d ett debit account hos en amerikansk bank.
Orkade inte stnga ner kontot nr jag flyttade hem till Sverige eftersom det krvde en jvla massa pappersarbete. Efter att ha ringt upp kundtjnst fick jag veta att de omkring $50 jag hade kvar p kontot nu har frvandlats till -$35 och att kontot har stngts ner. Knns som en vrd avgift fr att slippa pappersarbetet. Skulden r rntefri. Jag frgade vad som hnder om jag inte betalar och fick hra att det kanske kan bli problem om jag skulle vilja ppna ett nytt konto i USA.

Frgan r dock vad som hnder om jag skiter i att betala skulden? Om jag i framtiden skulle vilja ppna ett nytt konto, r det bara att betala av skulden och sedan r allt glmt? Pengarna r inget problem, r mest trtt p att u-landet vgrar acceptera online-verfring och att jag drfr blir tvungen att g till min bank fr att skriva ut en check.
Citera
2016-02-15, 17:51
Medlem
Jag tycker att du borde visa ditt missnje genom att inte betala.
Citera
2016-02-15, 18:03
Avstngd
Hur kan USD 50 bli - 35? Har du inte handlat ngot mot kontot utan det bara r administrativa avgifter, s behver du inte bry dig om att betala ngot. Har du belastat med egna kp, s hade jag gjort upp balansen. Annars ligger det fryst i ett antal r, och sedan avslutas kontot automatiskt.
Citera
2016-02-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur kan USD 50 bli - 35? Har du inte handlat ngot mot kontot utan det bara r administrativa avgifter, s behver du inte bry dig om att betala ngot. Har du belastat med egna kp, s hade jag gjort upp balansen. Annars ligger det fryst i ett antal r, och sedan avslutas kontot automatiskt.

Jag r 99% sker p att det bara r admin-avgifter. I och med att det var ett debit-konto tnker jag att det inte r mjligt att vertrassera p annat stt. Frgade supporten men hon sa att eftersom kontot redan r avslutat finns ingen sdan info kvar. Kommer inte ihg exakt hur avtalet sg ut men ngot i stil med "har du under $100 p kontot fr du betala en avgift".

Vad tror ni om risken fr att detta kan komma att bita mig i rven i framtiden p ngot stt?
Citera
2016-02-15, 18:26
Medlem
Samma sak har hnt mig. Jag sket i att betala. Bodde senare i USA i en ny omgng och ppnade konto i en annan bank. Har aldrig hrt ifrn dem s jag antar att de ger upp efter ett tag. Kan vl i och fr sig vara vettigt att meddela banken om att du flyttat ur landet och att de lika grna kan stnfa kontot.
Citera
2016-02-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Samma sak har hnt mig. Jag sket i att betala. Bodde senare i USA i en ny omgng och ppnade konto i en annan bank. Har aldrig hrt ifrn dem s jag antar att de ger upp efter ett tag. Kan vl i och fr sig vara vettigt att meddela banken om att du flyttat ur landet och att de lika grna kan stnfa kontot.

Ok, det lter ju betryggande. Kontot r redan stngt s det problem r tminstone redan lst.
Citera
2016-02-15, 19:16
Medlem
Lar synas pa din Credit Report och bita dig i roven rejalt om du bryr dig om den.

Om det inte ar en skuld i form av overtrasserat konto,typ check som saknade tackning sa har det ingen paverkan pa din formaga att oppna konto i annan bank. Samma bank lar ju ha vissa synpunkter....och andra banker kan neka dig pga din CR.

MvH
Citera
2016-02-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Lar synas pa din Credit Report och bita dig i roven rejalt om du bryr dig om den.

Syntes inte p min credit report. Lyckades av ngon anledning f ett nytt social security number andra gngen jag bodde i USA. Minns inte hur eller varfr. Kanske fr att jag hade ett annat sorts visum och bodde i en annan stat eller kanske fr att jag bara kryssade i att jag inte haft ngot tidigare... minns inte alls.
Citera
2016-02-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Syntes inte p min credit report. Lyckades av ngon anledning f ett nytt social security number andra gngen jag bodde i USA. Minns inte hur eller varfr. Kanske fr att jag hade ett annat sorts visum och bodde i en annan stat eller kanske fr att jag bara kryssade i att jag inte haft ngot tidigare... minns inte alls.

Da lar du ju ha borjat om fran "No credit history" andra gangen? Och darmed varit mer eller mindre omojligt for dig hyra en lagenhet.skaffa bilforsakring,kopa tuggummi pa kredit eller oppna ett elabonemang.

MvH
Citera
2016-02-15, 21:45
Medlem
Citat:
Da lar du ju ha borjat om fran "No credit history" andra gangen? Och darmed varit mer eller mindre omojligt for dig hyra en lagenhet.skaffa bilforsakring,kopa tuggummi pa kredit eller oppna ett elabonemang.

MvH

Japp, no credit history. Hade bra ln s det var inga problem med bilfrskring, lgenhet och s vidare. Det var bara att ta med kontraktet till banken.
Citera
2016-02-15, 21:53
Medlem
Skyggedanss avatar
Du kan lugnt skita i att betala dem. Amerikanska banker, likt alla banker vrlden ver, r bra p att hitta p avgifter fr struntsaker. Det som r bra i USA r att du som konsument inte pverkas lika mycket av att bara "walk away" frn skulder och fakturor p samma stt som du pverkas i Sverige. ppna konto hos en annan bank om du i framtiden vill bo hr.

Citat:

MvH

N, det r chill. ven om det skulle synas p hans credit score (vilket jag tvivlar p) s frsvinner det efter 7 r nd. Sen kan man ju frga sig vad TS ska med en US credit score till. Det finns alltid andra vgar att fixa allt man vill ha hr. Cash is king.
Citera
2016-02-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Du kan lugnt skita i att betala dem. Amerikanska banker, likt alla banker vrlden ver, r bra p att hitta p avgifter fr struntsaker. Det som r bra i USA r att du som konsument inte pverkas lika mycket av att bara "walk away" frn skulder och fakturor p samma stt som du pverkas i Sverige. ppna konto hos en annan bank om du i framtiden vill bo hr.

N, det r chill. ven om det skulle synas p hans credit score (vilket jag tvivlar p) s frsvinner det efter 7 r nd. Sen kan man ju frga sig vad TS ska med en US credit score till. Det finns alltid andra vgar att fixa allt man vill ha hr. Cash is king.

Tjae...ett hyfsat ccrediscore kan ju vara kul att ha nar du ska teckna bilforsakring om du nu inte vill betala dubbelt eller trippelt...Samma ska nar du ska tecka el-abonnemang. Vill du inte lagga $500 i deposition sa behover du ett FICO pa minst 650

Ska du kopa ett hus sa kanske du inte har allt i cash...eller en ny bil?

Rovhal som "walk away" fran sina skulder ska ha det javligt och elandigt. For inte fan vill jag behova betala nagot extra for att tacka upp de forluster dessa as fororsakar.

MvH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in