Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-11-04, 10:35
  #25
Medlem
I Sverige är det vanligt att vara ateist, så därför tror jag vissa människor säger att dom är ateist, fastän dom har en tro på "något". Det blir lite pinsamt att säga att man tror på något övernaturligt. Dock tror jag många känner sig säker på att bibeln inte är (helt) sann, men att det finns något där att tro på.
Och jag tror det är tvärtom i starkt religiösa länder. Där är nog mörkertalet åt andra hållet, d.v.s. att det finns mer ateister än statistik visar.
Citera
2016-11-04, 11:44
  #26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelKadosh22
I Brasilien finns en diskussion mellan ateister och brasilianska lutheraner Om Sverige är lutherska eller ateistisk

Om du inte redan är bekant med det, så är sekularism och ateism inte identiska.
Citera
2016-11-04, 11:51
  #27
Medlem
Bogomils avatar
Religions-statistiker är synnerliken opålitliga, eftersom dom ofta har mycket vaga parametrar. Som t.ex. hurvida nominella religiösa skall räknas som religiösa.
Citera
2016-11-04, 11:54
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Religions-statistiker är synnerliken opålitliga, eftersom dom ofta har mycket vaga parametrar. Som t.ex. hurvida nominella religiösa skall räknas som religiösa.
Ja, hur räknas till exempel dom som säger "något tror jag ju på"?
Citera
2016-11-04, 18:14
  #29
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att ateister brukar vara fanatiska, vilket agnostiker inte är. Det är en viktig skillnad. Ateister drivs ofta av ett rent hat mot religion, och då i synnerhet den religion de är födda in i (i Sverige alltså den lutheranska kristendomen). Ofta kan de "sin" heliga skrift (i Sverige Bibeln alltså) bättre än många verkligt troende, för att de har studerat den så mycket för att hitta absurditeter och motargument mot det som står där. Det är också vanligt att folk som kallar sig ateister är organiserade på något sätt (i Sverige oftast i Human-etiska förbundet).

I min erfarenhet är dessa fanatiska ateister ofta obehagliga människor... Medan agnostiker lever och låter leva. Inte ägnar sig åt någon religionsutövning själva, men låter andra tro vad de vill och utöva sin religion som de vill (ja inom lagens råmärken då, förstås).
Då anser jag att du är dum i huvudet. Ännu ett exempel på varför dessa undersökningar är svåra att genomföra.
Citera
2016-11-04, 18:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att ateister brukar vara fanatiska, vilket agnostiker inte är. Det är en viktig skillnad. Ateister drivs ofta av ett rent hat mot religion, och då i synnerhet den religion de är födda in i (i Sverige alltså den lutheranska kristendomen). Ofta kan de "sin" heliga skrift (i Sverige Bibeln alltså) bättre än många verkligt troende, för att de har studerat den så mycket för att hitta absurditeter och motargument mot det som står där. Det är också vanligt att folk som kallar sig ateister är organiserade på något sätt (i Sverige oftast i Human-etiska förbundet).

I min erfarenhet är dessa fanatiska ateister ofta obehagliga människor... Medan agnostiker lever och låter leva. Inte ägnar sig åt någon religionsutövning själva, men låter andra tro vad de vill och utöva sin religion som de vill (ja inom lagens råmärken då, förstås).
Stackars dig, vad känner du för ateister egentligen?
Citera
2016-11-04, 19:55
  #31
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Har besökt Vatikanstaten och lagt en bön på ett 50-tal olika kyrkor runtom i världen.

Sprider Jesus budskap så gott jag kan, med glimten i ögat.

Gills jag som kristen?

Det tror jag säkert att du är, om du tycker att du är det och verkligen tror på hela historien med Jesus inklusive alla övernaturligheter osv

Sa ju inte att de inte finns alls, bara att det finns väldigt många som kallar sig kristna och även går i kyrkan ibland som när man pratat med dem en stund helt klart inte har någon särskilt kristen tro egentligen, utan är mest bara lite "öppna för nåt övernaturligt" lite sådär i största allmänhet.
Citera
2016-11-04, 22:09
  #32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Har besökt Vatikanstaten och lagt en bön på ett 50-tal olika kyrkor runtom i världen.

Sprider Jesus budskap så gott jag kan, med glimten i ögat.

Gills jag som kristen?

Det är tron som frälser, inte det man gör. Däremot, sprida Jesu budskap låter ju som en frukt av tron. Men tro inte att man är kristen för att man gör det eller det eller det.
Citera
2016-11-04, 22:20
  #33
Medlem
Trollfeeders avatar
Självklart är det så att antalen överdrivs, eller snarare, att folk som inte tror hänger på kulturella mönster. Framför allt på vissa håll där man kan bli ett huvud kortare annars.

En kul seriestripp som illustrerar principen:

http://adam4d.com/death-of-christianity/
Citera
2016-11-04, 23:52
  #34
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Tack
Citera
2016-11-05, 04:34
  #35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är tron som frälser, inte det man gör.

För dig och i din bibel-exegesis.
Citera
2016-11-05, 04:36
  #36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Självklart är det så att antalen överdrivs,

Pådyvlande teism vill gärna "överdriva" allting i sin marknadsföring.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback